Even een eerlijke vraag ...

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Tristan

Bericht door Tristan » 05 nov 2007, 15:26

Er is ook een degelijk groot verschil tussen vrijrijden en echt wedstrijdrijden. Dan komen er ook nog eens factoren bij zoals aanvallen, verdedigen, uithoudingsvermogen etc etc. Iemand die hele snelle rondetijden kan neerzetten, hoeft per definitie geen goede coureur te zijn. Als je niet kan aanvallen/verdedigen, verlies je gewoon plekken, simpel als dat.

In mijn 1e echte race viel me op hoeveel je bezig bent met andere auto's en dat je constant aan het spiegelen bent, en er wordt constant geprobeerd om je in een fout te drukken. Dus rustig en geconcentreerd blijven is een must, en ik kan je vertellen dat het niet altijd even gemakkelijk is.

leonard

Bericht door leonard » 05 nov 2007, 21:56

Tristan schreef:Er is ook een degelijk groot verschil tussen vrijrijden en echt wedstrijdrijden. Dan komen er ook nog eens factoren bij zoals aanvallen, verdedigen, uithoudingsvermogen etc etc. Iemand die hele snelle rondetijden kan neerzetten, hoeft per definitie geen goede coureur te zijn. Als je niet kan aanvallen/verdedigen, verlies je gewoon plekken, simpel als dat.

In mijn 1e echte race viel me op hoeveel je bezig bent met andere auto's en dat je constant aan het spiegelen bent, en er wordt constant geprobeerd om je in een fout te drukken. Dus rustig en geconcentreerd blijven is een must, en ik kan je vertellen dat het niet altijd even gemakkelijk is.
Helemaal mee eens!!

Een belangrijk punt is dat je de HELE wedstrijd geconcentreerd moet blijven(minimaal 30 minuten).Ik heb het div. keren meegemaakt dat ik alleen reed,op een 3e positie,en dan zie je je rondetijden gewoon terug lopen.Dan is het heel belangrijk om je aandacht erbij te houden als je niet ingehaald wil worden.

Race ervaring is ook een punt.In de laatste wedstrijd ,tijdens het aanremmen naar de audi S, expres vol op de rem getrapt en dus piepende banden.Degene die ik uit wilde remmen ging van de schrik gelijk rechtdoor de bak in.(klerestreek natuurlijk maar wel effectief :wink: )

HSR

Bericht door HSR » 05 nov 2007, 22:51

Dennis Schroyen schreef:@ hugo

Ik ben ervan overtuigd dat je best een stukje kan rijden, niettemin vind ik het heel normaal dat je met je C30 diesel een e30 circuitwagen met mediocre skill driver bijblijft al dan niet voor snot rijdt. De grens van de C30 is veel breder dan die van de race e30 (bijvoorbeeld) dus als jij als goede rijder in je C30 een klein lijnen- of insnijfoutje maakt heb je een grotere marge om te corrigeren.
Bij een snedige circuitwagen is die marge er praktisch niet en wordt elk foutje afgestraft met een halve seconde verliest.
Goed punt, Dennis. Het is een heel stuk moeilijk om echt hard te rijden met een circuitwagen dan met een C30je. C30je biedt zeker veel meer marge. Echter, van mensen die een volledige E30 325i cupwagen hebben staan verwacht wel betere resultaten dan door een 50PK minder sterke diesel kwijtgereden worden.

MX5T

Bericht door MX5T » 05 nov 2007, 23:21

In mijn beginjaren op de "racemotor" (opgefokte Suzuki T500) in de 500-klasse wel eens tussen de trainingen door aan Boet van Dulmen gevraagd hoe hij op dat niveau was gekomen, antwoord "trainen jongen, trainen"

Veel meters maken en op vrijrijden-dagen een sparringpartner opzoeken en daar mee gaan "racen" is de effectiefste manier en vaak ook nog erg leuk.

Ook de grote namen zijn als ze met gelijkwaardig materiaal moeten rijden (en zelf eventuele schade moeten vergoeden) meestal niet veel sneller dan een gedreven amateur, hooguit "herkennen" ze de mogelijkheden van een bepaalde auto eerder door de vele rijkilometers die ze achter de rug hebben.

Met name in de racerij geldt dat je maar zo goed bent als je laatste race en daar tellen enkel de overwinningen. Verder dan enkele tweede plaatsen ben ik ook niet gekomen in mijn racedagen in de historische autosport. Mijn meest memorabele race was in 1992 op de toen nog korte baan van Zandvoort met een Volvo PV 544 (katterug) met 155 pk tegen David Hart met een Alfa Romeo GTA met 165 pk, 100 kg minder tikje betere wegligging en ook wel wat aerodynamisch voordeel ( :wink: ) en Duncan Huisman met de Ford Falcon V8 met 380 pk en slechts 100 kg zwaarder dan mijn verhuiswagen, beschikbaar gesteld door zijn pa Ben Huisman. Over het verschil in budgetten zullen we het maar niet hebben. Als ik mijn 544 opvouwde had ik nog een schuld over, Hart en Huisman hadden 4 - 5 man rond de auto's rennen, sliepen in hotels terwijl ik met E30-amateur in een tentje in de paddock sliep.
Natte baan met lichte motregen zorgde ervoor dat ik direct na de start bij de Falcon kon blijven wat kennelijk Huisman irriteerde want ik ben die race vele keren van de baan gedrongen door de zich zeer breed makende Falcon. Door het onderling gebakkelei kon Hart met de Alfa makkelijk weglopen Toen na een 8-tal ronden uiteindelijk Huisman onder mijn druk bezweek (stak in Bos Uit mijn neus aan de binnenkant naast hem maar verloor op het rechte stuk weer 100 meter die dan met aanremmen Tarzan en door de Tarzan goedgemaakt moesten worden om hem weer door de Gerlach op te duwen of ernaast te zetten) en bij Bos Uit door te vroeg op het gas te gaan een serieuze zwieper maakte waardoor ik net genoeg voorsprong kreeg om als eerste de Tarzan te ronden en me los te rijden. In mijn poging om nog jacht te maken op Hart nog de snelste raceronde gezet maar meer dan een tweede plaats zat er niet meer in. Als ik David Hart met de Vipers bezig zie of Duncan Huisman met BMW's ed dan krijg ik nog wel eens een glimlach op het gezicht. maar zegt zo'n resultaat iets over je capaciteiten, ik denk dat het meer zegt over de capaciteiten van je tegenstanders (of het gebrek eraan). Leuk voor in je persoonlijke geschiedenisboekje maar de leukste rijmomenten heb ik meestal toch gehad op trackdays als je een beetje aan het spelen bent met wat collega-rijders.

Zo zal ik ook de trainingsochtend op circuit van Assen op de geboortedag van E30-amateur in 1985 niet meer vergeten.(hij kwam 14 dagen vroeger dan gepland) Ik had, zoals gewoonlijk om budgetaire redenen, de overstap teruggemaakt naar een ietwat opgefokte straatmotor om in de 500-klasse uit te komen, een Yamaha SR500 (de straatversie van de roemruchte XT500) de enige viertaktmonocilinder in het multicilinder tweetaktgeweld toen. Ene Jan van de Wal was er toen ook die dag met een geprepareerde Honda CB500 4-cilinder. Ik geloof dat ik nog nooit zo op het scherpst van de snede heb gereden als tijdens die trainingsuren met Jan...........schitterend, over hoevaak wij niet glijdend, slingerend, elkaar soms rakend door de bochten zijn gekomen zonder te vallen kan ik me nu nog verbazen

De lol van racen wordt vaak overgewaardeerd, vaak is het meer ter streling van het ego om te bewijzen dat je sneller cq beter bent dan de rest. Daarom kunnen sommige mensen zo eindeloos lang "pielen" om de auto proberen sneller te krijgen (soms gaat het maar over 0,1 sek per ronde of minder) Uiteindelijk heb je naar mijn ervaring meer lol met een auto die redelijk bestuurbaar is en waar je als stuurman een beetje moeite moet doen om er wat snelheid in te krijgen en wat te stoeien met ongeveer gelijkwaardige collega's dan dat je heel serieus probeert te bewijzen dat jij de beste bent, zelfs al krijg je ervoor betaald. Mensen nemen zichzelf vaak te serieus en iemand moet mij nog eens uitleggen wat er zo belangrijk aan is om snel rondjes over een circuit te kunnen rijden anders dan dat het een leuk tijdverdrijf is met net dat tikkeltje spanning meer dan bijvoorbeeld dammen

leonard

Bericht door leonard » 06 nov 2007, 11:07

Dieseltourist schreef: De lol van racen wordt vaak overgewaardeerd, vaak is het meer ter streling van het ego om te bewijzen dat je sneller cq beter bent dan de rest. Daarom kunnen sommige mensen zo eindeloos lang "pielen" om de auto proberen sneller te krijgen (soms gaat het maar over 0,1 sek per ronde of minder) Uiteindelijk heb je naar mijn ervaring meer lol met een auto die redelijk bestuurbaar is en waar je als stuurman een beetje moeite moet doen om er wat snelheid in te krijgen en wat te stoeien met ongeveer gelijkwaardige collega's dan dat je heel serieus probeert te bewijzen dat jij de beste bent, zelfs al krijg je ervoor betaald. Mensen nemen zichzelf vaak te serieus en iemand moet mij nog eens uitleggen wat er zo belangrijk aan is om snel rondjes over een circuit te kunnen rijden anders dan dat het een leuk tijdverdrijf is met net dat tikkeltje spanning meer dan bijvoorbeeld dammen

In dit verhaal kan ik me wel vinden ja.

Zoals je wel weet rij ik in de E30 klasse.Aan mijn auto hebben we afgelopen winter alles gedaan om hem sneller te maken.Er is zoveel mogelijk gewicht uitgehaald,helemaal uitgewogen,camber zo goed mogelijk gezet.Motorisch is er NIETS aangepielt.Dan is het wel balen dat je in bochtige sessies snellere tijden neerzet maar sommige je op het rechte stuk voorbijkomen.Natuurllijk is er dan het excuus van een betere lees hogere,bochtsnelheid maar dat is gewoon bullshit!!.Persoonlijk vind ik dat heel frustrerend.Als we dan gefinished zij denk ik meestal'' la maar gaan''maar tijdens de race is dat niet leuk!! Aan de andere kant is het ook een bevestiging van dieselt z'n verhaal het is voor heel veel mensen goed voor het ego!!!

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 06 nov 2007, 11:18

leonard schreef:
Dieseltourist schreef: De lol van racen wordt vaak overgewaardeerd, vaak is het meer ter streling van het ego om te bewijzen dat je sneller cq beter bent dan de rest. Daarom kunnen sommige mensen zo eindeloos lang "pielen" om de auto proberen sneller te krijgen (soms gaat het maar over 0,1 sek per ronde of minder) Uiteindelijk heb je naar mijn ervaring meer lol met een auto die redelijk bestuurbaar is en waar je als stuurman een beetje moeite moet doen om er wat snelheid in te krijgen en wat te stoeien met ongeveer gelijkwaardige collega's dan dat je heel serieus probeert te bewijzen dat jij de beste bent, zelfs al krijg je ervoor betaald. Mensen nemen zichzelf vaak te serieus en iemand moet mij nog eens uitleggen wat er zo belangrijk aan is om snel rondjes over een circuit te kunnen rijden anders dan dat het een leuk tijdverdrijf is met net dat tikkeltje spanning meer dan bijvoorbeeld dammen

Zoals je wel weet rij ik in de E30 klasse.Aan mijn auto hebben we afgelopen winter alles gedaan om hem sneller te maken.Er is zoveel mogelijk gewicht uitgehaald,helemaal uitgewogen,camber zo goed mogelijk gezet.Motorisch is er NIETS aangepielt.Dan is het wel balen dat je in bochtige sessies snellere tijden neerzet maar sommige je op het rechte stuk voorbijkomen.Natuurllijk is er dan het excuus van een betere lees hogere,bochtsnelheid maar dat is gewoon bullshit!!.Persoonlijk vind ik dat heel frustrerend.Als we dan gefinished zij denk ik meestal'' la maar gaan''maar tijdens de race is dat niet leuk!! Aan de andere kant is het ook een bevestiging van dieselt z'n verhaal het is voor heel veel mensen goed voor het ego!!!
Stiekumweg gaat het toch bij de meesten om het ego?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 06 nov 2007, 11:23

Idd Jan,

Daarom houdt ik het liever bij mijn amateuristisch geklungel en naderhand met een smile op mijn gezicht naar huis gaan.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 06 nov 2007, 11:45

Dennis Schroyen schreef:Idd Jan,

Daarom houdt ik het liever bij mijn amateuristisch geklungel en naderhand met een smile op mijn gezicht naar huis gaan.
Helemaal mee eens! En die smile niet alleen bij het naar huis gaan natuurlijk.
En, eerlijk gezegd vindt ik het ook wel gaaf als veel betere piloten mij in een flauwe bocht voorbij gaan en ik ze op het rechte eind of bij het uitremmen toch weer voorbij ga met hulp van de techniek in mijn auto. Zij plezier van hun veel betere rijtechniek (en terecht!) en ik van het resultaat van me jaren lang de p...... werken.
:D

Thom

Bericht door Thom » 08 nov 2007, 08:47

Jan Ozephius schreef:
leonard schreef:

Stiekumweg gaat het toch bij de meesten om het ego?
Inderdaad, maar dat geldt natuurlijk voor iedere sport. Ik heb ontzettend veel respect voor mensen die ALLES opzij zetten om in hun sport de beste te worden.
Voordeel van een auto is dat je er een stukje mee kunt gaan spelen en lol hebben zonder op topniveau te hoeven presteren. Bij de meeste andere sporten is er zodra de competitie wegvalt weinig meer aan.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 08 nov 2007, 16:37

Het is heel moeilijk om objectief te kunnen zeggen van je eigen rijkwaliteiten (of gebrek daaraan), maar in al mijn bescheidenheid denk ik toch wel een leuk rondje te kunnen rijden. Helaas heb ik hier het geld de middelen niet voor op dit moment. De 318is die ik nu 2 keer over zandvoort heb laten gaan is gewoon in zijn huidige standaard staat niet goed genoeg om serieus ronden te kunnen maken. Tzt zal ik met Mark samen een circuit wagentje kopen, niks bijzonders gewoon iets dat zich goed zal houden op de verschillende circuits.

Betaald rijden haalt denk ik niemand hier op het forum, Andre is misschien de enige die kwaliteiten heeft om 'elke' auto in een race fatsoenlijk te laten presteren. Als ik zijn verhalen zo hoor over de andere coureurs in NL in bijvoorbeeld de 130i Cup dan zijn er maar weinig coureurs in NL die écht de kwaliteiten bezitten om in de top mee te komen, het zit hem puur in de geldbedragen waar je mee aan komt zetten en wie je kent. Uitzonderingen als Andre wordt het, niet op de cash, maar op de kwaliteiten van de race km's gegunt.

Pff wordt wel een erg andre-ego-strelend-draadje zo :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 09 nov 2007, 15:50

Jan Ozephius schreef: Stiekumweg gaat het toch bij de meesten om het ego?
Ja, bij heel veel mensen in de autosport gaat het inderdaad om hun ego dat ze de sport bedrijven. Dat hoort bij autosport, dat is z'n makke en dat maakt het tegelijkertijd exotisch. De romantiek van de verhalen achteraf, ook daar is het velen om te doen. Dit doet voor mij geen afbreuk aan de sport, anders zou ik het met m'n 43 jaren allang naast me neer hebben gelegd (de interesse ervoor).

Ik vind autosport (sport in het algemeen) alleen interessant vanwege het competatieve karakter. Met tennis en voetbal is het in tegenstelling tot de autosport simpel om te beredeneren waar je tov anderen staat. Zo heb ik binnen mijn tennisclub altijd wel de kans gehad en benut om me met de andere heren te meten. Tijdens de clubkampioenschappen dit jaar ben ik gedeeld 3e geworden. de nrs. 1 en 2 zijn duidelijk een maatje te groot voor me. Op provinciaal niveau mag ik blij zijn dat ik in een virtuele top 50 stand zou kunnen houden. Landelijk wordt een top 1000 al moeilijk. Als niveau 6 speler zal ik nooit de kans krijgen om op een officieel toernooi tegen een niveau 2 speler te spelen. Daarvoor moet ik eerst m'n ranking tegen gelijkwaardige spelers verbeteren. En trouwens, die niveau 2 speler zit er helemaal niet op te wachten zijn tijd aan minder allooi spelers te verknoeien. De lol is me er niet minder om :)

In de autosport werkt het heel anders. Als middelmatige rijder kun je jezelf, mits je het budget daarvoor hebt, zo inschrijven in de 130i cup klasse. Je rijdt dan tussen de nationale toppers van de afgelopen jaren. Je hebt er niks te zoeken (Rintje Ritsma, een prins) maar je doet wel mee in de "koningsklaase" van de nederlandse autosport. Mmmmm :?

Ik hoor in dit topic dus geregeld dat mensen van zichzelf beweren dat ze denken een serieus stukje te kunnen sturen. Zonder dat te kunnen bewijzen heeft zo'n uitspraak generlei waarde. Rij je op de lokale kartbaan en op andere kartbanen altijd in de buurt van hen die het baanrecord hebben? Zo ja dan heb je bewezen talent te hebben. Zo nee dan kun je het 100% zeker in een echte auto ook schudden. Lol hoef je er niet minder om te hebben :lol:

leonard

Bericht door leonard » 09 nov 2007, 19:29

Hielke schreef: Rij je op de lokale kartbaan en op andere kartbanen altijd in de buurt van hen die het baanrecord hebben? Zo ja dan heb je bewezen talent te hebben. Zo nee dan kun je het 100% zeker in een echte auto ook schudden. Lol hoef je er niet minder om te hebben :lol:

mag een halve seconde verschil op 1 minuut???

Sjef

Bericht door Sjef » 09 nov 2007, 20:02

leonard schreef:
Hielke schreef: Rij je op de lokale kartbaan en op andere kartbanen altijd in de buurt van hen die het baanrecord hebben? Zo ja dan heb je bewezen talent te hebben. Zo nee dan kun je het 100% zeker in een echte auto ook schudden. Lol hoef je er niet minder om te hebben :lol:

Als je dat constant rijdt wel hoor ;)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 nov 2007, 13:58

leonard schreef:

Als een ander continue een halve seconde trager is dan mij dan heb ik daar totaal geen moeite mee :wink:

Maar serieus, die halve seconde is een hele seconde op 2 minuten, en is dus één seconde achterstand per rondje Zandvoort of Assen in een cupauto. Na de gebruikelijke 12 rondjes heb je dus 12 seconden op de winnaar laten liggen. Die ene seconde staat op het rechte stuk bij 200 km/h gelijk aan een achterstand van ruim 50 meter. Op een gemiddelde snelheid van 125 km/h nog steeds ruim 30 meter. Vind ik teveel om dan alsnog iemand als een talentvol en zeer goed rijder te betitelen. Een bovengemiddelde of goede rijder, ja, dat wel, maar absoluut geen topper.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 10 nov 2007, 14:04

toch vind ik dat karten ook in veel opzichten niet te vergelijken is met echt racen. Vooral en het gewicht en de massa spelen hier een rol in.

Iemand van +/- 90-100 kilo moet echt veel harder/beter kunnen rijden als iemand van 60 kilo. Omdat dat ding ander simpelweg niet vooruit komt.

Zodra je ook maar een beetje drift met een kart verlies je echt enorm veel snelheid, ook breekt zo'n kart vele malen eerder uit. Wedstrijdskarts zal trouwens een ander verhaal zijn, maar als je gewoon naar zo'n Coronel of Bleekemolen kartbaan gaat is dit zeker het geval.

Ook is het voor iedereen makkelijk om hard te gaan met een kart, zeker omdat het opzich niet echt gevaarlijk is om de banden in te gaan. Met een echte auto komt daar een stukje moed bij kijken.

Anyway, ben ik dus gewoon niet helemaal mee eens :wink:

Toen ik een maand of wat geleden ging karten zetten ik trouwens wel de snelste tijd van de dag neer .. 2e van de maand.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 nov 2007, 14:21

Idd mee eens. Op de gewone kartbaantjes vliegen ze je zo voorbij als mensen 30 KG lichter zijn, vooral als het ook nog eens een zo'n mooie baan is waar je hoogteverschil hebt. Bij ons komen sommigen met een beetje overgewicht zowat niet eens tegen de flyover op :lol: En superirritant is natuurlijk dat je altijd koude banden hebt omdat de karts die net gebruikt zijn weer achteraan staan :lol:

Alhoewel ik met Hylke eens ben dat basistechniek in een kart of een auto hetzelfde is.

Alleen als je nooit veel kart moet je altijd aan zo'n ding wennen en er mee leren spelen, omdat je dmv je eigen lichaam veel meer aan gewichtsverplaatsing kan doen.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 nov 2007, 14:31

Jongens, het spreekt voor zich dat je in het vergelijk op een kartbaan van exact dezelfde totaalgewichten (rijder + kart) uit moet gaan. En ook nog eens op exact dezelfde kart binnen eenzelfde tijdsbestek (een uur). Anders hoef je er niet eens aan te beginnen.

30 kg scheelt op een gemiddelde kartbaan 1 seconde. Ben je 10 kilo zwaarder dan bijv. je maat dan moet die maat al minimaal 0,4 sec. sneller dan jou zijn om te kunnen beweren dat ie 0,1 sec. sneller is. Wij namen vroeger als groepje karters gewichten mee. Twee blokken staal van 5 kg en een met zand gevulde boei van 12,5 kg. Op die manier konden we een gewichtsverschil van 22,5 kg overbruggen en aldus bijna allemaal met eenzelfde gewicht rijden.

Lever je in zo'n vergelijk 0,5 sec. op een ander in dan kun je beter een aanhanger van de olympische gedachte zijn :D

Fluim

Re: Even een eerlijke vraag ...

Bericht door Fluim » 10 nov 2007, 22:32

Sander Spoolder schreef:...

Hoeveel DF-ers achten de kans groot dat ze, mits ze daar de mogelijkheden voor hadden, een toekomst zouden kunnen hebben in de racerij?

...
Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al... als je er de mogelijkheid voor hebt... :lol:

Ik zou die mogelijkheid best we zelf willen creeeren?

Waarom stel je deze vraag eigenlijk?

Fluim

Bericht door Fluim » 10 nov 2007, 22:35

Hielke schreef:Jongens, het spreekt voor zich dat je in het vergelijk op een kartbaan van exact dezelfde totaalgewichten (rijder + kart) uit moet gaan. En ook nog eens op exact dezelfde kart binnen eenzelfde tijdsbestek (een uur). Anders hoef je er niet eens aan te beginnen.

30 kg scheelt op een gemiddelde kartbaan 1 seconde. Ben je 10 kilo zwaarder dan bijv. je maat dan moet die maat al minimaal 0,4 sec. sneller dan jou zijn om te kunnen beweren dat ie 0,1 sec. sneller is. Wij namen vroeger als groepje karters gewichten mee. Twee blokken staal van 5 kg en een met zand gevulde boei van 12,5 kg. Op die manier konden we een gewichtsverschil van 22,5 kg overbruggen en aldus bijna allemaal met eenzelfde gewicht rijden.

Lever je in zo'n vergelijk 0,5 sec. op een ander in dan kun je beter een aanhanger van de olympische gedachte zijn :D
Ja en nee, er zijn denk ik ook wel omstandigheden dat een hoger gewicht (mits gecompenseerd met pktjes) een voordeel kan zijn...

Hielke

Bericht door Hielke » 10 nov 2007, 23:25

Fluim schreef:
Ja en nee, er zijn denk ik ook wel omstandigheden dat een hoger gewicht (mits gecompenseerd met pktjes) een voordeel kan zijn...
Dan spoor ik je aan om vanaf nu ernstig met dat denken te beginnen Fluim. Ik hoop dan binnenkort het antwoord van je te krijgen. Zelf heeft een dergelijke denkoefening me nog nooit een voordeel voor een zwaarder voertuig opgeleverd. Ja, als je crasht en op een lichter voertuig knalt. Maar laten we die optie maar uitsluiten :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2007, 06:23

Dat voordeel is er in theorie wel bij auto's maar valt meestal weg tegen de nadelen.

Auto die zwaarder is met dezelfde PK/gewichtverhouding loopt op hogere snelheden meestal iets harder als degene met het lagere gewicht en zelfde PK/KG. Dit is puur omdat je luchtweerstand makkelijker overwint. Die wagens kunnen ook net even meer met aerodynamica/downforce doen omdat ze wat power over hebben. Plus als ze willen kunnen er bredere banden op enz.

Maar die lichtere doet langer met zijn banden, kan later remmen, kan een hoop spullen in zijn onderstel lichter uitvoeren en heeft een veel betere handling.

Vooral op grote banen ala Spa scheelt dat. Als je op een baantje als lelystad gaat rijden met veel PK's en gewicht ben je gewoon in het nadeel :)

Kijk maar naar de DSC, waar de V8 GTR's toch aardig vooraan rijden. Ook al gaat er daar misschien even wat meer geld tegenaan als bijde concurrentie :)

Hielke

Bericht door Hielke » 11 nov 2007, 09:44

Ok, als je gewicht met pk's gaat compenseren dan zou het in theorie zo kunnen zijn dat je op een heel lang recht stuk wat afstand kan nemen van de minder sterke auto's.

Maar de discussie is ontstaan als gevolg van een uitspraak over het vergelijk van rijders in een kart. Het gaat dan om de capaciteiten van de rijders en hoe dat simpel te meten valt.

Fluim

Bericht door Fluim » 11 nov 2007, 10:50

Meer gewicht is toch ook meer grip, ennuh....minder snel van de baan gedrukt :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 11 nov 2007, 11:04

Fluim schreef:Meer gewicht is toch ook meer grip, ennuh....minder snel van de baan gedrukt :wink:
Dat laatste zeker ja :wink:

Maar je haalt tractie en grip even door elkaar. Een fout die door hele volksstammen op DF gemaakt wordt. Als jij met je auto van 1500 kg met 90 km/h de Tarzan induikt en je doet dat, na het laden van 500 kg zand, met dezelfde snelheid nog eens, dan is er van je grip ineens heel wat verloren en zie je de buitenkant van de Tarzan veel scherper dan het rondje daarvoor :wink:

Andre

Bericht door Andre » 11 nov 2007, 12:14

Gisteren de zandvoort 500 gereden. Waar ik me aan kan ergeren in de autosport is de mentaliteit van de 99 procent van de mens.

Gisteren dus weer uitgevallen door een lamme actie van een ander die ik veel vaker zie op het circuit.

Als je iemand inhaalt dan gaat er bij de ander een rood duiveltje op van binnen die gewoon in de volgende bocht alles weer wil goedmaken met alle risico s en schade s van dien.

Bij ons de kartbaan zie je de mentaliteit ook al onstaan. 1 haalt in bij de volgende bocht knetter ik die kart gewoon bij die ander naar binnen.

Zo gaat het leuke bumper aan bumper race plezier hard achteruit in de autosport want met zulke actie heb je meteen weer schade en uitval. Als je iemand inhaalt moet je eigenlijk meteen gat hebben van genoeg meters zodat ze niet meteen terug kunnen komen.

Plaats reactie