Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door smiley » 19 sep 2026, 10:08

Gert-jan schreef: 19 sep 2026, 02:00 In plaats van dat je stroom overdag op het net 'gekieperd' wordt voor een paar cent (of tegen vergoedingen/boetes), pak ik door de accu's steevast de avondpiek ergens tussen 18:00 - 21:00. En in de winter pakken we wanneer er goedkope stroom is en nemen die mee om de dure ochtend- en avondpieken van het net af te vangen. 
Als je het winterdeel uit de berekening zou laten, op hoeveel jaar kom je dan?
Of kun je misschien zelfs de exacte verhouding tussen de 2 bespaarmethoden aangeven?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 19 sep 2026, 10:21

Is het timen van ont/opladen op de juiste moment nog enigszins makkelijk te automatiseren?

WJ

Bericht door WJ » 19 sep 2026, 10:22

Veel meer bedrijven springen daar nu ook op in met software.

Maar mensen moet echt afstappen van het idee dat ze er geld mee gaan verdienen. Stem het af op je gebruik dan verdien je het gewoon sneller terug en scheelt het je echt geld en wat zekerheid bij eventuele stroomstoringen.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 19 sep 2026, 11:16

smiley schreef: 19 sep 2026, 10:08
Gert-jan schreef: 19 sep 2026, 02:00 In plaats van dat je stroom overdag op het net 'gekieperd' wordt voor een paar cent (of tegen vergoedingen/boetes), pak ik door de accu's steevast de avondpiek ergens tussen 18:00 - 21:00. En in de winter pakken we wanneer er goedkope stroom is en nemen die mee om de dure ochtend- en avondpieken van het net af te vangen. 
Als je het winterdeel uit de berekening zou laten, op hoeveel jaar kom je dan?
Of kun je misschien zelfs de exacte verhouding tussen de 2 bespaarmethoden aangeven?
Puur als zonne-accu in de zomer duurt het inderdaad te lang. Alleen zomer (zon opslaan): ~€ 135/jaar opbrengst = ~17 jaar terugverdientijd. Inclusief winter: ~€ 350/jaar opbrengst = ~6 jaar terugverdientijd.
Ik heb ze pas kort dus het is even kijken hoe zomer en winter zich verhouden tegen elkaar. Maar ik verwacht 40/60.

Als de salderingsregeling straks stopt, schiet de waarde van je eigen zonnestroom flink omhoog. Het zomerdeel wordt dan waardevoller waardoor de terugverdientijd puur op zon zal zakken.

Vlakken de winterpieken in de toekomst eventueel af, dan stijgen aan de andere kant de vaste afnamekosten en dalen de terugleververgoedingen. Eigenverbruik via de accu blijft daardoor financieel erg aantrekkelijk.

Gezien we een geheel elektrisch huis hebben was de eerste insteek eigenlijk “fijn om iets van back-up te hebben”. Dit aangezien je ook niet weet of we in NL nog iets van stroomstoringen kunnen gaan verwachten met de huidige koers die ze varen.

De RTE zou ook nog wat omhoog kunnen als we hem een standje lager zetten. Hij staat nu te laden en lossen op 2500w wat natuurlijk ook een stuk lager kan.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 19 sep 2026, 11:19

Richardt. schreef: 19 sep 2026, 10:21 Is het timen van ont/opladen op de juiste moment nog enigszins makkelijk te automatiseren?
Zeker, is op veel manieren in te stellen. Voor alsnog vind ik het leuk om er zelf mee te spelen en vind ik de AI optimalisatie nog niet perfect afgesteld op de dayahead prijzen. Maar het is al wel een vrij slim systeem die je ook simpelweg alleen op eigen consumptie kan zetten.
Bijlagen
IMG_5723.png
IMG_5723.png (284.86 KiB) 108 keer bekeken

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2026, 12:01

Ik vertrouw de dynamische tarieven juist niet dus zou altijd een accu nemen en vast contract.

Dat laden en weer lossen is toch ook zonde van de cyclussen van de accu voor die paar centen? Zou hem puur voor eigen gebruik inzetten.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 19 sep 2026, 12:06

Knot schreef: 19 sep 2026, 12:01 Ik vertrouw de dynamische tarieven juist niet dus zou altijd een accu nemen en vast contract.

Dat laden en weer lossen is toch ook zonde van de cyclussen van de accu voor die paar centen? Zou hem puur voor eigen gebruik inzetten.
Is inderdaad ook prima mogelijk, ik zit al sinds begin coronatijd al op dynamisch en ben er aan gewend inmiddels.

Zitten toch wel prima dagen tussen voor ‘de handel’ met 2 kleine batterijen:
Bijlagen
IMG_5724.png
IMG_5724.png (820.73 KiB) 86 keer bekeken

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2026, 12:09

Hmmz, maar die 2,25 in geval enkele accu pak je ook maar een aantal keren per jaar natuurlijk.

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 19 sep 2026, 12:14

Ik heb het systeem vooral voor mijzelf en dat ik straks niet ga betalen om mijn eigen opgewekte zonnestroom weg te geven. Op de bank krijg je ook weinig voor je geld, het is gelukkig geen €10K investering geweest en het is een leuk experiment aangezien je toch al bewust met je verbruik omgaat met dynamisch.
Laatst gewijzigd door Gert-jan op 19 sep 2026, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie