Vandaag op en neer naar Amsterdam centrum voor een afspraak dus snelweg, klinkerwegen en alles daar tussenin kunnen rijden. Eenmaal terug thuis de bouten van de draagarmen nagelopen en zaten allemaal nog op 180nm vast dus ook geen last gehad van inklinken of los lopen. Ben nog steeds erg tevreden met de uitkomst van deze aanpassing.
Volgende week krijg ik de aluminium inserts voor het stuurhuis. Dit is een bekende modificatie op de Ford Fiesta ST MK8. Het Megane RS stuurhuis heeft precies dezelfde rubber bussen in het stuurhuis dus verwacht ik ook wel het e.e.a. van. To be continued.
Project 2019 Megane RS Trophy Edition
-
HSR
- TurboClouseau
Re: Project 2019 Megane RS Trophy Edition
Gaaf, ben benieuwd! 
- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Tof om te zien, dat stukje huisvlijt. Mooi ook dat het resultaat is zoals gehoopt. Uit ervaring kan ik zeggen dat de fixatie van het stuurhuis ook aanzienlijk bijdraagt aan het stuurgevoel en precisie. Van OEM shore A 30 > Ralliart shore A 90 > naar aluminium inserts maakt in de Evo VII een wereld van verschil.
Misschien een tip, want ik heb geen idee hoe het schakelmechanisme in elkaar zit. Vaak zitten er ergens in het schakelmechanisme stalen bevestigingsogen met daarin een rubber gevulkaniseerd om de NVH te beperken. In de Evo was dit ook het geval: de rubbers heb ik eruit gehaald en daarin een 1 op 1 passend SKF kogellagertje geperst. Maakte een verassend groot verschil is schakelgevoel en precisie. Idem voor de bevestiging van de schakeltoren op het chassis.
Misschien een tip, want ik heb geen idee hoe het schakelmechanisme in elkaar zit. Vaak zitten er ergens in het schakelmechanisme stalen bevestigingsogen met daarin een rubber gevulkaniseerd om de NVH te beperken. In de Evo was dit ook het geval: de rubbers heb ik eruit gehaald en daarin een 1 op 1 passend SKF kogellagertje geperst. Maakte een verassend groot verschil is schakelgevoel en precisie. Idem voor de bevestiging van de schakeltoren op het chassis.
-
HSR
Ja, ik ben ook erg benieuwd naar de aluminium inserts voor het stuurhuis. Ik zit ook even uit te zoeken of ik een Delrin versie kan maken omdat dat aanzienlijk eenvoudiger monteren is dan een aluminium bus.
Waar ik wel nog even goed in de gaten wil houden is waar de krachten die voorheen door de achterste rubber werden geabsorbeerd nu naar aflopen. Mijn enige zorg is dat dit in de onderste swivel joint gaat zitten of in de fuseekogel van de draagarm. Ook dit zijn uiteindelijk consumables maar wel erg arbeidsintensief om te vervangen. Maar goed, wellicht maak ik me daar onterecht 'zorgen' over.
Het schakelmechanisme op deze Megane RS is van matige kwaliteit. De schakelkabels hebben kunststof bevestigingsogen. De beste oplossing is om een CAE mechanisme te kopen, die draait ook de schakelkabels om waardoor trekken duwen wordt en vise versa. Dit schijnt het geheel een stuk natuurlijker te maken. Wel erg prijzig.
Waar ik wel nog even goed in de gaten wil houden is waar de krachten die voorheen door de achterste rubber werden geabsorbeerd nu naar aflopen. Mijn enige zorg is dat dit in de onderste swivel joint gaat zitten of in de fuseekogel van de draagarm. Ook dit zijn uiteindelijk consumables maar wel erg arbeidsintensief om te vervangen. Maar goed, wellicht maak ik me daar onterecht 'zorgen' over.
Het schakelmechanisme op deze Megane RS is van matige kwaliteit. De schakelkabels hebben kunststof bevestigingsogen. De beste oplossing is om een CAE mechanisme te kopen, die draait ook de schakelkabels om waardoor trekken duwen wordt en vise versa. Dit schijnt het geheel een stuk natuurlijker te maken. Wel erg prijzig.