Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 08 sep 2026, 16:40

MParallel schreef: 08 sep 2026, 16:22 Ik roep het wel vaker, maar nog maar eens dan: Nederland is het enigste land op aarde waar de autochtone bevolking het slechter heeft dan de allochtone bevolking.
Ik ben het vaak met je eens, maar dit is een geintje zeker? :lol:

https://www.facebook.com/share/r/1HeJXn ... tid=wwXIfr

😂

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 08 sep 2026, 17:28

De uitzondering bevestigt de regel of zoiets?

Ondertussen:
"uitblijven van een aanpak van een Syriër (18) die sinds vier jaar in Nederland is en inmiddels 114 politieregistraties op zijn naam heeft staan."

https://nos.nl/artikel/2630190-partijen ... gistraties

Tom

Bericht door Tom » 08 sep 2026, 17:43

Robin schreef: 08 sep 2026, 16:40
MParallel schreef: 08 sep 2026, 16:22 Ik roep het wel vaker, maar nog maar eens dan: Nederland is het enigste land op aarde waar de autochtone bevolking het slechter heeft dan de allochtone bevolking.
Ik ben het vaak met je eens, maar dit is een geintje zeker? :lol:

https://www.facebook.com/share/r/1HeJXn ... tid=wwXIfr

😂
Afbeelding

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 08 sep 2026, 18:08

Ik zat met een collega aan de lunchtafel op het werk. Hij was op vakantie geweest met z’n vrouw zijn twee kids. Tussen neus en lippen door vertelde hij dat hij met zijn vrouw heel de vakantie bijles heeft gegeven aan zijn twee dochters, tot in het hete Frankrijk toe. Ik ging daar even op door met de opmerking dat zijn vrouw gelukkig onderwijzeres was…….. klopt zegt ie, maar mijn dochters zitten op een andere school. De huidige school van zijn dochters bespreekt eerst iedere ochtend het jeugdjournaal en het onderwijs is daar veelal maatschappelijk georiënteerd. Hij geeft met zijn vrouw dus lees en reken bijles thuis. Ik was oprecht benieuwd hoe dat dan op een ouderavond ging, ik ken hem als redelijk assertief en ik vroeg hoe dat dan ging. Ik kan mijn voorstellen dat hij, net als ik, zou opmerken dat ze zijn kinderen primair eerst rekenen, schrijven en lezen moeten leren. Dat heeft ie gedaan, maar dat stuit op weerstand en dat merken zijn kinderen dan weer in de klas. Ik was dus niet verbaasd toen ik dit las.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2026, 18:59

Is ook iets waar wij wel eens over nadenken, oprotten hier en dan thuisonderwijs geven maar is niet een knoop die je zomaar even doorhakt. De doorsnee school raakt een beetje snugger kind tegenwoordig vrij snel verveeld omdat er simpelweg geen uitdaging is.

Elise

Bericht door Elise » 08 sep 2026, 19:18

Elise

Bericht door Elise » 08 sep 2026, 19:29

Uit de KNVB en een eigen competitie starten.
Teams die ruzie zoeken mogen niet meedoen .......en dat zijn veelal teams waarvan veel spelers een migratieachtergrond hebben :whistle:

https://www.dumpert.nl/toppers?selected ... 8_8e8aed18

TLRS

Bericht door TLRS » 08 sep 2026, 20:35

RS-Ron schreef: 08 sep 2026, 18:08 Ik zat met een collega aan de lunchtafel op het werk. Hij was op vakantie geweest met z’n vrouw zijn twee kids. Tussen neus en lippen door vertelde hij dat hij met zijn vrouw heel de vakantie bijles heeft gegeven aan zijn twee dochters, tot in het hete Frankrijk toe. Ik ging daar even op door met de opmerking dat zijn vrouw gelukkig onderwijzeres was…….. klopt zegt ie, maar mijn dochters zitten op een andere school. De huidige school van zijn dochters bespreekt eerst iedere ochtend het jeugdjournaal en het onderwijs is daar veelal maatschappelijk georiënteerd. Hij geeft met zijn vrouw dus lees en reken bijles thuis. Ik was oprecht benieuwd hoe dat dan op een ouderavond ging, ik ken hem als redelijk assertief en ik vroeg hoe dat dan ging. Ik kan mijn voorstellen dat hij, net als ik, zou opmerken dat ze zijn kinderen primair eerst rekenen, schrijven en lezen moeten leren. Dat heeft ie gedaan, maar dat stuit op weerstand en dat merken zijn kinderen dan weer in de klas. Ik was dus niet verbaasd toen ik dit las.
Als advocaat van de duivel. Gezien de stand der techniek is rekenen misschien ook niet zo gruwelijk belangrijk meer. Gezien dit topic, is het bespreken van de maatschappij niet zo'n heel gek idee. Lezen kan ook worden beschouwd als achterhaald als er zoveel wordt omgezet in bewegend beeld. Maarja, zitten ook weer nadelen aan.

Eric Z
Auto: BMW G31 530d, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 08 sep 2026, 20:57

Geld is toch digitaal straks, zelfscan kassa dus een cassiere hoeft niet meer te kunnen rekenen.
Maar het is toch verdomd handig dat de bouwvakker wel een beetje kan rekenen in plaats van bij ieder latje de telefoon van stal moet halen om met LIDAR en AI de lat te laten scannen en te bepalen waar de zaagsnede moet komen.

Tom

Bericht door Tom » 08 sep 2026, 21:00

Een maatschappij met analfabeten is niets waard. Op basis van deze data gaat het wel die kant op.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 08 sep 2026, 21:13

RS-Ron schreef: 08 sep 2026, 18:08 zijn kinderen primair eerst rekenen, schrijven en lezen moeten leren.
Afbeelding
Wat zou er eigenlijk in 2015 gebeurd zijn?
Wir schaffen das-effect? Of onderwijshervorming deel 212?
Laatst gewijzigd door Bombadil op 08 sep 2026, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS

Bericht door TLRS » 08 sep 2026, 21:19

Misschien werd de smartphone toen gemeengoed?

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 08 sep 2026, 22:01

Ik denk dat het ook alleen maar beter wordt als we straks les gaan geven in de eigen taal.

Emiel

Bericht door Emiel » 09 sep 2026, 05:46

TLRS schreef: 08 sep 2026, 20:35
RS-Ron schreef: 08 sep 2026, 18:08 Ik zat met een collega aan de lunchtafel op het werk. Hij was op vakantie geweest met z’n vrouw zijn twee kids. Tussen neus en lippen door vertelde hij dat hij met zijn vrouw heel de vakantie bijles heeft gegeven aan zijn twee dochters, tot in het hete Frankrijk toe. Ik ging daar even op door met de opmerking dat zijn vrouw gelukkig onderwijzeres was…….. klopt zegt ie, maar mijn dochters zitten op een andere school. De huidige school van zijn dochters bespreekt eerst iedere ochtend het jeugdjournaal en het onderwijs is daar veelal maatschappelijk georiënteerd. Hij geeft met zijn vrouw dus lees en reken bijles thuis. Ik was oprecht benieuwd hoe dat dan op een ouderavond ging, ik ken hem als redelijk assertief en ik vroeg hoe dat dan ging. Ik kan mijn voorstellen dat hij, net als ik, zou opmerken dat ze zijn kinderen primair eerst rekenen, schrijven en lezen moeten leren. Dat heeft ie gedaan, maar dat stuit op weerstand en dat merken zijn kinderen dan weer in de klas. Ik was dus niet verbaasd toen ik dit las.
Als advocaat van de duivel. Gezien de stand der techniek is rekenen misschien ook niet zo gruwelijk belangrijk meer. Gezien dit topic, is het bespreken van de maatschappij niet zo'n heel gek idee. Lezen kan ook worden beschouwd als achterhaald als er zoveel wordt omgezet in bewegend beeld. Maarja, zitten ook weer nadelen aan.
Ik hoop dat je beseft dat het niet om 1+1=2 gaat maar dat het onderliggend denk vermogen dat gecreëerd wordt met Wiskundige formules enorm belangrijk is.

Net als dat een potje schaken ook echt meer is dan een spelletje met pionnen schuiven en iemand slaan zodra het kan.

JP

Bericht door JP » 09 sep 2026, 09:53

Tegenwoordig kun je al niet meer rekenen op de overheid, ook al is het verdelen van de uitgaven naar de inkomsten geen hogere wiskunde. Hoeft de jeugd ook niet meer te berekenen hoeveel zij te kort komen. :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 09 sep 2026, 10:19

Cultuurchristenen maken opmars door zorgen om opkomst ’groeiende, zelfverzekerde islam’: ’Het lijkt alsof onze cultuur zich in een midlifecrisis bevindt’
Utrecht - De AIVD waarschuwt voor polarisatie en de koning zei het ook in de laatste troonrede: Nederlanders staan steeds vaker lijnrecht tegenover elkaar. Het land valt uit elkaar. Laten we dus kijken wat ons bindt, zeggen een historicus, een theoloog en een journalist. Terug naar onze christelijke wortels, óók als je er niets van gelooft. „Het lijkt soms alsof onze cultuur zich in een soort midlifecrisis bevindt.”

Het begrip ’cultuurchristen’ waart de laatste jaren rond in rechts-conservatieve kringen. ’Ik zit in Team Christen’, verklaarde wereldberoemd bioloog Richard Dawkins opeens in een interview.

Verbijstering alom: Dawkins was toch juist de felste atheïst ter wereld? Dat klopt, en hij is nog net zo ongelovig als altijd. Maar hij voelt zich wel thuis in de christelijke cultuur. ’Ik heb het gevoel dat we een christelijk land zijn’, zei hij. ’Als ik moest kiezen tussen het christendom en de islam, zou ik zonder twijfel voor het christendom kiezen.’

Het is een opvallende trend. Mensen die het christendom gaan herwaarderen – niet omdat ze opeens zijn bekeerd, maar vanwege zorg over de opkomst van de islam of verval van de westerse beschaving.

’Wij in het Westen zijn allemaal goudvissen; het water waarin we zwemmen is het christendom’, zei historicus Tom Holland. Mensen als Elon Musk, Jordan Peterson en Douglas Murray verklaarden zich tot cultuurchristenen. In Nederland rekende Pim Fortuyn zich al tot deze stroming. Ayaan Hirsi Ali volgde; nu staan JA21-oprichter Annabel Nanninga en rechtsfilosoof Paul Cliteur in die lijn.

Ook wie niet in God gelooft, mag trots zijn op de erfenis van het christendom, stellen Beatrice de Graaf, Stefan Paas en David Boogerd, die samen een podcast maken over religie.

In hun boek De ongelooflijke geschiedenis houden ze een warm pleidooi voor herwaardering van onze christelijke wortels in tijden van oorlog, polarisatie, migratie, identiteitsstrijd en afnemend vertrouwen in alles en iedereen. Want veel ’typisch Westerse waarden’ hebben hun wortels in de kerk. Of we het nou leuk vinden of niet.

Welke dan? Universele mensenrechten. Dat ieder mens waarde heeft, ongeacht afkomst of geslacht. Niemand staat boven de wet, ook de koning niet. Dat slavernij fout is en seks zonder toestemming ook. „Het idee dat een man trouw hoort te zijn aan een vrouw, dat komt uit het christendom”, zegt De Graaf.

En er is meer. Dat we de natuur niet moeten slopen, dat vrede beter is dan oorlog, ziekenhuiszorg voor iedereen. „Wij denken misschien dat het altijd vanzelfsprekend was dat rijke mensen moeten omzien naar armeren in de samenleving”, zegt Paas. „Maar voordat het Romeinse rijk christelijk werd, dachten ze daar heel anders over. Dat vond ik een eye-opener.’’

Het wekt de ergernis van het drietal dat sommige mensen denken dat dat soort ideeën uit de lucht zijn komen vallen. Lang was het bon ton om het christendom uitsluitend alle ellende in de schoenen te schuiven en nooit de credits te geven voor zaken waar we trots op zijn.

’Religieus analfabetisme’, noemt historicus Beatrice de Graaf alle ’domheid’ die ze hoort langskomen op televisie, online en in de krant. Theoloog Stefan Paas: „Ik hoorde een politiek filosoof roepen dat onze mensenrechten in de Verlichting zijn uitgevonden. En de democratie in het Oude Griekenland. Dan denk ik: wat een onzin. Dan sla je gewoon de rol van het christendom over.”

Krijgt het alom betwijfeld christelijk geloof via de zij-ingang van ’cultuurchristendom’ voorzichtig weer wind in de zeilen? De cijfers over kerkbezoek laten het nog niet zien.

Toch lijkt er bij seculiere Nederlanders nieuwe belangstelling te ontstaan voor het erfgoed. Paas: „De boomergeneratie wist er veel van en had er de pest aan. En nu hebben we in verschillende Europese landen een generatie die er minder van weet, maar er wel nieuwsgierig naar is. Dat is echt een trendbreuk. Elke generatie was telkens ongeloviger dan de vorige.”

Dat is ook te danken aan migratie, zegt EO-journalist David Boogerd. „Ik denk dat de grotere zichtbaarheid van de islam in onze samenleving ook vragen opwierp aan de geseculariseerde westerse mens van: oké, maar wat is óns verhaal dan?”

Jongeren krijgen met leeftijdsgenoten te maken met een migratieachtergrond voor wie hun geloof iets cools is. Dat is even wennen.

„Christendom werd weggestopt en was niet meer iets stoers dat deel was van je identiteit”, zegt De Graaf. „Terwijl sommige moslimjongens hun religie als iets heel mannelijks ervaren. Ze beleven hun religieuze achtergrond veel assertiever dan christenen de afgelopen decennia. Ik hoorde van een school waar twaalfjarige jongetjes als groep in de gebedsruimte gingen bidden. Die golden opeens als de coole kids. Dat slaat dan terug op christelijke jongens, die denken: wacht even, dat kunnen wij ook.”

Het kan ook een tegen elkaar opbieden worden, waarschuwt Boogerd. „Bij een Pegida-demonstratie liepen mensen met kruisen en christelijke symbolen rond. Maar wat bleek? Tachtig procent van de aanwezigen bleek ongelovig. Dat geeft ook aan dat het christelijk geloof speelbal kan worden in een cultuuroorlog.”

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 09 sep 2026, 11:11

TLRS schreef: 08 sep 2026, 20:35

Rekenen is wel degelijk belangrijk. Met name voor cognitieve ontwikkeling.

TLRS

Bericht door TLRS » 09 sep 2026, 12:08

Emiel schreef: 09 sep 2026, 05:46Ik hoop dat je beseft dat het niet om 1+1=2 gaat maar dat het onderliggend denk vermogen dat gecreëerd wordt met Wiskundige formules enorm belangrijk is.

Net als dat een potje schaken ook echt meer is dan een spelletje met pionnen schuiven en iemand slaan zodra het kan.
Crookie schreef: 09 sep 2026, 11:11 Rekenen is wel degelijk belangrijk. Met name voor cognitieve ontwikkeling.
Dat wiskunde kan leiden tot cognitieve vaardigheden daar twijfel ik niet aan. Maar ik denk dat dat ook prima met andere vakken kan. Sterker nog, als we cijfertjes logica gebruiken om mensen dat bij te brengen, dan zegt dat misschien iets over waarom we kennelijk steeds moeilijker met elkaar om kunnen gaan.

Verder ben ik van mening dat we op moeten passen dat we kinderen teveel bij willen brengen. Want als ik het goed begrijp is school een stuk veeleisender geworden. En het aantal vakken is niet minder geworden? Ergens neemt dan de druk toe. En dat is prima als de leercapaciteit van de scholieren toe is genomen. Maar ik betwijfel of dat een noemenswaardig onderwerp van gesprek is. Onze hele maatschappij lijkt over de jaren steeds maar meer te willen zonder een goed idee te hebben of daar een fundering voor is.

Het lijkt me aannemelijk dat dat juist in de weg zit voor het ontwikkelen van cognitive vaardigheden/diepgang.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 09 sep 2026, 13:19

De klassieker: “Kun je rekenen? Reken er maar niet op.” was nog nooit zo waar geweest. In elk geval als je alleen een NL paspoort bezit.

JP

Bericht door JP » 09 sep 2026, 13:31

Als je geen NL's paspoort hebt kun je blijkbaar op méér rekenen...... :hmmm:

frankie

Bericht door frankie » 09 sep 2026, 15:31

Ja, en kun je schrijven? Schrijf dat maar op je buik.

Elise

Bericht door Elise » 09 sep 2026, 16:22

Beroepsactivist krijgt duizenden euro’s per maand aan schadevergoedingen
Amsterdam - Boe roepen boert goed. Activist Frank van der Linde, die zich vooral roert bij demonstraties voor Palestina, het klimaat en tegen rechts-extremisme, spant aan de lopende band zaken aan over de gegevensverwerking rond zijn confrontaties met de overheid. Dat levert hem duizenden euro’s per maand op.

Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State van woensdag. De zaak diende eind april. Van der Linde erkent dat het om hem gaat, en dat de vergoedingen optellen tot een bedrag waar veel anderen fulltime voor moeten werken. „Maar het is dus geen salaris hè, het zijn vergoedingen voor geleden schade.”

De uitspraak van de Raad van State gaat over vier bijeengevoegde zaken, waar Van der Linde toch maar één vergoeding voor krijgt: 3000 euro. De zaken stammen al uit 2022. Het rechtsorgaan stipt aan dat hij dit jaar al 10.000 euro heeft ontvangen. Dat is dus 13.000 euro in vijf maanden, gemiddeld 2600 euro per maand.

Het gaat om rectificatie-, verwijderings-, of inzageverzoeken op grond van de AVG, de Wet politiegegevens of de Wet open overheid. Zodra de redelijke termijn om het verzoek te behandelen is verstreken, dient Van der Linde een verzoek in voor een vergoeding. Dat gaat standaard om 500 euro per zes maanden.

„Ik heb de regels niet bedacht, en de hoogte van de vergoedingen ook niet”, zegt de beroepsdemonstrant. „Ik heb een behoorlijk groot conflict met de overheid, of liever gezegd met het systeem. Als ze mij niet goed behandelen, dien ik een klacht in. Die klachten blijven vervolgens heel erg lang liggen, waardoor het opstapelt. Als de rechtbank en Raad van State er voortvarender mee aan de slag waren gegaan, was het ook niet zo ver opgelopen.”

Volgens de Raad van State heeft de afdeling bestuursrechtspraak al in ruim veertig zaken van Van der Linde uitspraak gedaan, en liggen er nog dertig op de plank. Van der Linde bestrijdt dat aantal. Hij wil daarnaast graag benadrukken dat hij ook regelmatig zaken tegen de overheid wint. „Dat vergeten ze er dan weer bij te zeggen”, moppert hij.

Onlangs kreeg Van der Linde met acht anderen een strafblad van het Openbaar Ministerie zonder dat er een rechtszaak had plaatsgevonden, na een protest tijdens de Dodenherdenking op 4 mei. Daar hield hij een bordje omhoog met de tekst ’Nooit meer is nu’ en weigerde politie-instructies op te volgen om naar een andere locatie te gaan. De beslissing van het Openbaar Ministerie wordt uiteraard aangevochten.

TLRS

Bericht door TLRS » 09 sep 2026, 17:21

Bureaucratie bestrijden met.. bureaucratie, love it.

Plaats reactie