Chartaal of giraal geld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Geld wat is jou keuze ?

Chartaal
15
35%
Giraal
24
56%
Anaal (Beier)
4
9%

Totaal aantal stemmen: 43

Cuprafan_123

Re: Chartaal of giraal geld

Bericht door Cuprafan_123 » 01 feb 2025, 17:12

Ik heb alleen een Revolut rekening voor geld ontvangen en dat pin ik vrijwel allemaal weer uit. Ik heb niks met giraal en zolang ik alles cash kan blijven doen zal ik dat blijven doen.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 01 feb 2025, 18:33

Beiden eigenlijk wel, giraal voor het gemak 📱 (Apple Pay) dus dat gebruik ik ook het meest en cash 💶 is altijd wel prettig om er bij te hebben ...

JP

Bericht door JP » 25 jul 2026, 15:41

De ECB wil graag een nieuw design eurobiljetten, nu kun je stemmen op 10 verschillende designs.

https://surveys.ecb.europa.eu/10b/neweuro/

Ik mis wel wat voorstellen :coffee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elise

Bericht door Elise » 04 sep 2026, 11:46

Opvolger van iDeal wordt dure grap voor consument: ’Stijging kosten onvermijdelijk’
Door de overstap van het Nederlandse iDeal naar het Europese Wero kunnen de transactiekosten voor ondernemers vanaf 2029 fors stijgen.

Coo Guus van Nunen van webwinkel XXL Nutrition klinkt ontsteld, als hij vertelt hoe zijn bedrijf ineens met veel hogere kosten te maken krijgt doordat iDeal vervangen gaat worden door betaalsysteem Wero. „Wij betalen nu ongeveer 35.000 euro transactiekosten per jaar. Als dadelijk het tarief bij Wero naar 0,5 procent per transactie gaat, komen mijn kosten boven de 200.000 euro uit”, berekent de directeur. Daarbij voelt Van Nunen zich genoodzaakt het door te berekenen aan de consument: „Anders redden we het niet.”

Dit verschil wordt veroorzaakt doordat iDeal per transactie een vast bedrag rekent, terwijl Wero vanaf 2029 met een percentage van de transactie gaat rekenen. Dit wordt ook bevestigd door Wero zelf, want, zeggen zij, ’zo werkt ons prijsmodel’. „Het uitgangspunt is een sterk concurrerend prijsniveau te blijven bieden ten opzichte van andere betaaloplossingen.”

Dirk Mulder, sectoreconoom bij ING, verwacht dat het percentage dat Wero gaat rekenen per gedane transactie, tussen de 0,3 en 0,7 procent zal uitkomen. „Daarmee zit men aanzienlijk lager dan PayPal en creditcards, maar wel flink hoger dan iDeal berekent”, geeft de econoom toe.

De komst van Wero, en daarmee ook een aankomende stijging van de kosten, is onvermijdelijk volgens Mulder. „iDeal was technologisch aan het einde van de levenscyclus, dus er moest hoe dan ook iets nieuws komen. Daarbij is gekozen voor het Europese initiatief”, legt de sectoreconoom uit.

Daarbij heeft Nederland ook ’gewoon’ pech als het aankomt op de kosten: „iDeal was heel lang ontzettend goedkoop. We zijn daarmee verwend.” Volgens Mulder biedt Wero een prijs die normaal concurreert met partijen als Klarna, Mastercard en Visa.

Currence, het moederbedrijf van iDeal, werd eind 2023 overgenomen door de European Payments Initiative (EPI). EPI wil met Wero één uniform Europees betaalsysteem neerzetten. Daaraan zijn ook voordelen voor ondernemers verbonden, stelt Mulder: „Voor bedrijven die Europees opereren, komt er een stukje gemak bij kijken. Daarnaast staat het geld gelijk op de rekening, wat ook mogelijkheden biedt.”

Van Nunen onderschrijft de voordelen: „We doen best veel in Europa, dus een universele iDeal is top, alleen weet ik tot de dag van vandaag niet wat het me gaat kosten.”

Wero geeft aan dat tot eind 2028 de tarieven vergelijkbaar zullen blijven met die van iDeal. Over de kostenstijging bij ondernemers vanaf 2029 zegt Wero het volgende: „Wat een ondernemer uiteindelijk betaalt, wordt bepaald door de eigen bank of betaaldienstverlener.”

Hiermee doelt Wero op het feit dat betaaldienstverleners als Mollie of Buckaroo nog tussen Wero en de ondernemer zitten, en dus ook een hand hebben in het bepalen van de prijs. „We blijven hierover met betaaldienstverleners in gesprek”, besluit Wero. Tot slot geeft Wero aan dat er een prijsplafond komt op de transactiekosten. Hoe hoog en in welke vorm dit prijsplafond wordt is nog niet duidelijk volgens Wero.
Allemaal weer terug naar cash :coffee:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 04 sep 2026, 11:49

Het zal Wero werkelijk waar worst wezen wat het uiteindelijk ons gaat kosten, als het maar meer dan voldoende oplevert...

Tom

Bericht door Tom » 04 sep 2026, 12:21

Weer een stapje dichterbij communistisch Europa.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 04 sep 2026, 12:36

Cuprafan_123 schreef: 01 feb 2025, 17:12 Ik heb alleen een Revolut rekening voor geld ontvangen en dat pin ik vrijwel allemaal weer uit. Ik heb niks met giraal en zolang ik alles cash kan blijven doen zal ik dat blijven doen.
Revolut moet toch ook gewoon verdachte stortingen onderzoeken als verplichting met de NL bankvergunning? Ik zie geen verschil met de NL banken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 sep 2026, 12:38

Tom schreef: 04 sep 2026, 12:21 Weer een stapje dichterbij communistisch Europa.
Voor D66/CDA/Pro etc hebben we het Naar de Haaien draadje Tom.... :P

Wero doet me denken aan een merk boter. En dan vooral op hun hoofd.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 04 sep 2026, 13:32

Elise schreef: 04 sep 2026, 11:46 Dit wordt ook bevestigd door Wero zelf, want, zeggen zij, ’zo werkt ons prijsmodel’. „Het uitgangspunt is een sterk concurrerend prijsniveau te blijven bieden ten opzichte van andere betaaloplossingen.”
Lees: we kopiëren de credit cards en jullie hebben toch geen alternatief meer.
Onder de vlag van één EUropa slapen de toezichthouders.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2026, 13:33

Maargoed, vroeger kregen we cash uitbetaald, tijden veranderen.

Zelf betaal ik eigenlijk maar op 2 momenten met flappen uit de knotzak, dat is in gezelschap als iedereen wat op tafel gooit voor de rekening, en anders als het zwart kan en ik er zelf ook wat mee opschiet, rest lekker pinnen of mastercard.

TLRS

Bericht door TLRS » 04 sep 2026, 14:30

Misschien ontstaat er zo wel concurrentie en zakt het percentage. Uiteindelijk valt er ook wel iets te zeggen voor het idee dat het geen buitenlands bedrijf betreft wat hier weer geld komt verdienen.

Elise

Bericht door Elise » 07 sep 2026, 23:59

Nieuwe betaalreus Wero stelt ondernemers voor lastige keuze: ’Rekening komt linksom of rechtsom ook bij consument te liggen’
De verandering van iDeal naar Wero lijkt voor consumenten voornamelijk te gaan om een naamsverandering, maar voor ondernemers verandert er veel meer dan alleen het logo op de website.

Wero biedt, in tegenstelling tot iDeal, koperbescherming in 2028. Hiermee kunnen klanten betalingen tot 120 dagen na aankoop aanvechten. Een betere bescherming voor klanten, maar meer kosten voor ondernemers. „Dit is een van de belangrijkste zorgen voor onze sector op dit moment”, stelt Marlene ten Ham, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org bezorgd. „Het gaat steeds meer lijken op wat Amerikanse bedrijven als Mastercard en Paypal bieden. Hierbij is de grote vraag: waar gaan de kosten terechtkomen?”

Maurice Jongmans, voorzitter van de Verenigde Betaalverenigingen Nederland (VBIN), weet het antwoord op die vraag wel: „Een klacht kost de ondernemer geld, want die moet worden afgehandeld. Als een ondernemer deze niet op tijd kan oplossen, omdat hij wacht op de verzekeraar bijvoorbeeld, dan moet hij nog een boete betalen.”

Jongmans verwacht dat de prijs gaat stijgen voor ondernemers omdat zijn leden, partijen als Buckaroo en Mollie, hogere tarieven gaan rekenen door de komst van Wero. Dit heeft te maken met een hoger risico voor die partijen. „Als een ondernemer niet kan voldoen aan de kosten van de aankoopbescherming, door bijvoorbeeld een faillissement, dan moet de betaaldienstverlener zoals een Mollie daarvoor opdraaien. Dit gaan deze partijen inprijzen.”

Wero zelf benadrukt dat het wil gaan werken met een transactieplafond, waarbij boven een bepaald bedrag het percentage niet meer zal worden gerekend. Hierdoor blijft de prijsstijging beperkt, volgens Wero. Hoe dit wordt vormgegeven, is nog onduidelijk.

„Ik weet dat ze daarover nadenken. Het ligt eraan hoe de markt gaat reageren. Zij realiseren zich dat uiteindelijk de ondernemer Wero in de checkout moet hebben. Zij willen zich niet uit de markt prijzen, dan gaat de ondernemer naar alternatieven zoeken. Ze vinden zichzelf goedkoper dan creditcards, maar als je er potentieel veel meer klachten en chargebacks krijgt, dan is dat de vraag”, stelt Jongmans. „Als de kosten van betalingsverkeer flink stijgen, komt de rekening linksom of rechtsom ook gedeeltelijk bij de consument te liggen, vreest Ten Ham.

Dirk Mulder, sectoreconoom bij ING, stelde vorige week dat ’iDeal technologisch aan het einde van de levenscyclus zit’. Andere experts zien juist vooral dat iDeal niet langer houdbaar is in de huidige betalingsmarkt. „Banken waren het verdienmodel kwijt voor iDeal, en dus is het niet houdbaar op lange termijn”, stelt Jongmans.

Als antwoord hierop hebben zestien Europese banken onder de naam EPI (European Payments Initiative) Wero gestart, om een weerbaar Europees alternatief te bieden. „Hierbij hebben ze gekeken naar goed functionerende lokale betaalsystemen, zoals Wero, en deze overgekocht om gelijk volume te creëren” vertelt Jongmans. Om die reden heeft EPI het moederbedrijf van iDeal, Currence, eind 2023 overgenomen. Het voordeel voor consumenten is dat ze hiermee in heel Europa via Wero aankopen kunnen doen.

De overgang van iDeal naar Wero verloopt gefaseerd, maar eind volgend jaar moet iDeal volledig zijn vervangen door Wero. Jongmans adviseert ondernemers: „Ik zou als ondernemer niet te veel bewegen en je alternatieven op een rij zetten. Je hebt een halfjaar de tijd om af te wachten.”

Str8Six
Auto: E90 330i

Bericht door Str8Six » 08 sep 2026, 09:45

Altijd vreemd gevonden dat betaalmethoden een percentage kunnen chargen, want het is immers precies dezelfde handeling/proces.
Bij PayPal (als verkoper) ervaring dat bij dure items de transactiekosten opliepen tot 100euro+ per product....

Tom

Bericht door Tom » 08 sep 2026, 10:13

iDeal was enkel betaling. Wero heeft een aankoopbescherming. Dan is een percentage (net als bij Paypal) wat gebruikelijker.

Als consument heb ik echter graag de keus. Het merendeel van mijn bestellingen doe ik bij betrouwbare partijen (Coolblue, Bijenkorf etc.) en die leveren wel, heb geen enkele behoefte aan een aankoopbescherming. En als ik het niet vertrouw (onbekende partij uit het buitenland) betaal ik via credit card. Kortom de EU maakt een oplossing voor een niet bestaand probleem (en waarschijnlijk vooral om hun communistische CBDC plannetjes uit te voeren).

Eric Z
Auto: BMW G31 530d, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 08 sep 2026, 10:56

Eens, dit is een oplossing voor een probleem wat er niet was.

Ideal was top, vetrouwde je het niet dan pakte je een CC. Hoor ook veel mensen die dan Klarna gebruiken.

Maar niets mooier dan dit forceren en geld harken natuurlijk onder de noemer voordeel voor de consument want bescherming.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 sep 2026, 11:00

Eric Z schreef: 08 sep 2026, 10:56 Eens, dit is een oplossing voor een probleem wat er niet was.

Dat dus.

Gelukkig komt dat in deze wereld zelden tot nooit voor.

Elise

Bericht door Elise » 08 sep 2026, 11:12

Als je bij afrekenen de keuze hebt uit diverse betaalmethoden zie je, anders dan iDeal, veelal wel een opslag staan die je moet betalen bij afrekenen. Als Wero de toekomst wordt zal daar ook wel een opslag voor komen of het die kosten zijn al in de verkoopprijs van de producten ingeprijsd.
Hoe dan ook, de consument gaat dit betalen.

Plaats reactie