Ervaringen met USA college en (sport)scholarships?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
SlowCo

Re: Ervaringen met USA college en (sport)scholarships?

Bericht door SlowCo » 16 aug 2026, 21:40

Slechts een kleine overgang lijkt me, komende uit de Metropool AadR... :tooth:

Mooi man!

bartje325i

Bericht door bartje325i » 16 aug 2026, 22:47

Gaaf avontuur voor je zoon hoor :thumbup:
Ik heb weleens van iemand gehoord (die daar geweest is) dat je je niet kan voorstellen hoe groot dat zulke “school” sport evenementen zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 aug 2026, 08:16

Prachtig dat dit kán! Mooi!

frankie

Bericht door frankie » 17 aug 2026, 09:02

Martijn_bmw schreef: 16 aug 2026, 21:01 Heel gaaf! :) maar als ouders ook wel een beetje lastig lijkt mij :)
Ja, de woensdag dat hij voor het eerst bleef slapen en dat je dan weg rijdt zonder hem was even lastig. En ook het echte afscheid op donderdag toen we hem voor de laatste keer zagen. Gelukkig was hij toen al begonnen met de international orientation en had hij al veel contact met de andere internationals en meerdere van zijn teamgenoten.
bartje325i schreef: 16 aug 2026, 22:47 Gaaf avontuur voor je zoon hoor :thumbup:
Ik heb weleens van iemand gehoord (die daar geweest is) dat je je niet kan voorstellen hoe groot dat zulke “school” sport evenementen zijn.
Dit is nog maar een kleine school en "soccer" is ook een kleine sport in de US. Maar een grote populaire D1 school heeft met bijvoorbeeld American Football stadions waar zo 40.000 of 50.000 man in gaat. Dat is dan ook echt de opstap naar NFL met de jaarlijkse drafts enzo.

frankie

Bericht door frankie » 24 aug 2026, 14:52

Weekje verder en het is echt intens. Zondag begonnen met een fit test, maandag eerste teammeeting en vanaf dinsdag 2x per dag 2 uur trainen. Zaterdag een wedstrijd tegen een hele sterke D2 school uit St Louis. Dat betekent 3 uur in de bus, wedstrijd spelen en weer 3 uur terug. 29 van de 35 jongens uit de selectie mochten mee. Er werden twee basisteams geformeerd, eentje voor de 1e helft en eentje voor de 2e helft. Hij zat in het basisteam voor de tweede helft en 45 minuten gespeeld. Wel grappig dat hij tegen een andere Nederlander speelde en ze even NEderlands met elkaar konden praten. Zondag een rustige uitloop training. En daar tussen nog verplicht meedoen aan de welcome week, zodat je ook een beetje wegwijs wordt in en op de school. Vanaf vandaag beginnen zijn lessen en wordt het schema iets anders. Les van 9 tot 14 uur, training van 17 tot 19 uur en 2x per week komt daar nog uurtje krachttraining in de gym bij. Op wedstrijddagen door de week worden er lessen geskipt ten faveure van de sport. Net hoe laat de wedstrijd is en hoe laat de bus vertrekt als het uit is. Het is wel belangrijk de cijfers op orde te houden, kom je onder de 2.0 GPA dan wordt je speelgerechtigheid ingetrokken door de overkoepelende organisatie (NCAA).

Ook al paniekmomentje meegemaakt, precies in het complex waar hij verblijft werd melding gemaakt van een shooting. Flinke politiemacht op de been, maar bleek uiteindelijk een prank te zijn van wat Football studenten. Mijn zoon zei wel, had dat echt geweest had hij linea recta retour naar Amsterdam gevlogen :tooth:.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 aug 2026, 15:20

Bijzondere prank...kan me zo voorstellen dat dat niet echt gewaardeerd wordt daar

frankie

Bericht door frankie » 24 aug 2026, 15:30

Geloof ik ook niet, kan me zo voorstellen dat die gasten een andere school mogen gaan zoeken. Het waren uiteindelijk zwart geverfde speelgoedpistooltjes als ik het goed begrepen heb.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 aug 2026, 15:35

Gelijk serieus aan de bak daar. En die 'prankers' mogen van geluk spreken dat ze niet overhoop geschoten zijn door de politie. Als je sommige video's op internet ziet, lijken ze allemaal echt eerst te schieten en dan pas vragen te stellen...

HSR

Bericht door HSR » 24 aug 2026, 15:45

Mooi avontuur. Ik heb zelf in 2010 in de USA gestudeerd en het pressure cooker model lag mij wel. We kregen ook les van mensen die minimaal 25 jaar praktische ervaring hadden in het vakgebied dat ze gaven. Een van de vakken was Persuasive Communication welke ik als keuze vak had. Dan krijg je college van een professor die jarenlang speeches en campaigns managede voor CEO's, multinationals en politieke figuren. Na het einde van een les kreeg je een assignment mee die je 2 dagen later moest inleveren en veelal moest presenteren voor de klas. Waar Nederlandse studenten vaak willen dat zo'n presentatie zo snel mogelijk voorbij is maakten de Amerikaanse studenten driftig aantekeningen om je vervolgens helemaal door te zagen, overigens wel op een mega constructieve manier.

Ik hoop dat hij hetzelfde kwaliteitsniveau ervaart!

frankie

Bericht door frankie » 11 sep 2026, 10:53

Eerste maandje voorbij, ondertussen 3 weken les gehad en al wat testen en toetsen. In de woorden van mijn zoon: "sommige toesten zijn echt voor kleuters". Dus nee, dat kwaliteitsniveau ervaart hij nog zeker niet :lol: Of in ieder geval niet van de lesstof. Er wordt door andere Europese internationals die er al wat langer zijn ook gezegd dat de eerste twee jaren niet bijzonder moeilijk zijn als je de gemiddelde Noord-Europese scholing gewend bent, pas in jaar drie zou het wat pittiger zijn.

Overigens zitten ook zijn voetbal coaches kort op het studeren, zo is voor de Freshman 90 minuten per week bij de assistent coach in de ruimte studeren verplicht. En als je geen Freshman bent moet je boven een bepaald GPA blijven, anders mag je ook komen studeren. Sowieso is vanuit het overkoepelende sportorgaan NCAA ook bepaald dat wanneer je onder een bepaald GPA komt, je simpelweg niet meer speelgerechtigd bent.

Verder blijft het sport schema slopend. Vanaf afgelopen zondag hebben ze vrijwel om de dag een wedstrijd gehad en de dagen ertussen training. Dat schema loopt tot dinsdag, dan hebben ze 5 wedstrijden in 10 dagen gespeeld. Van de 36 spelers op het "roster" worden de minuten verdeeld over zo'n 20 spelers. Gelukkig zit mijn zoon daarbij, maar het is wel super competatief ook binnen het team om maar aan je minuten te komen. Dat is dus ook constante druk om te blijven presteren. Voor hem zit daar denk sportief gezien het grootste ontwikkelpunt in. Hij is in Nederland gewend vrijwel alles te spelen en heeft zich nooit zorgen hoeven maken over voldoende speelminuten. Gelukkig zit er een goeie kop op en is hij fysiek goed in orde, afgelopen week vond hij dat hij te weinig minuten had gemaakt en daardoor te weinig fysieke prikkel had gekregen, ging hij na afloop van de wedstrijd in zijn eentje nog wat sprints doen. Wedstrijd erna meteen basis. En gisteren vond hij het weer wat te kort, maar had hij al twee medestanders die met hem meeliepen in de sprintjes na de wedstrijd. Coaches in Amerika smullen hier van, dus dat doet hij goed :)

Martijn M

Bericht door Martijn M » 11 sep 2026, 13:03

Mooie verhalen! Blijf ze vooral posten!

Tom

Bericht door Tom » 11 sep 2026, 13:12

Zo'n ervaring vergeet je nooit meer, heel gaaf!

Emiel

Bericht door Emiel » 11 sep 2026, 18:35

Zolang hij geen handje “vicodin” voor, tijdens en na de wedstrijd neemt gaat het goed! ;)

Mooi avontuur!

JP

Bericht door JP » 11 sep 2026, 20:31

Echte levenservaring voor je zoon :thumbup: wat is het uitgangspunt van deze uitdaging? Kan hij een professional sportcareer krijgen in de USA ?

frankie

Bericht door frankie » 12 sep 2026, 18:25

Professioneel sporter worden is niet het uitgangspunt. Denk ook niet dat hij daar goed genoeg voor is. Het is gewoon zichzelf ontwikkelen zowel persoonlijk als op sportgebied. Hij wilde ook de college sportcultuur ervaren, om zo met de sport bezig te zijn met super faciliteiten. En het is natuurlijk vooral een mooi avontuur.

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 13 sep 2026, 16:53

Geweldig om te lezen. Schitterende ervaring. En heeft ie bewust als NL’er nummer 14? 😉

frankie

Bericht door frankie » 13 sep 2026, 16:56

Ja, dat is zeker bewust. Hij mocht uit een aantal nummers kiezen.

Plaats reactie