De EU kennende zal het wel een ingebouwd kastje worden wat de max snelheid afregelt op basis van gps locatie.RS-Ron schreef: 09 aug 2026, 10:31 Zoals Bert aangeeft zal er op termijn wel EU wetgeving komen. Max snelheid 130km/u en 0-100 in maximaal 10 seconden.
EV auto's (elektrische)
- Elise
Re: EV auto's (elektrische)
- Knot
Had een middagje een 2022 Mini Cooper SE mee, nog de oude 184pk versie met 32kwh accupakket. Moet zeggen, ding stuurde eigenlijk prima, lekker stug onderstel met nog wel iets van beweging erin om het gewicht op te vangen, fijn stuurtje, handbediende stoel kon goed omlaag, gaf verder niet heel veel steun, met name voor de passagier voorin lastig als je gaat hoeken denk ik.
Vermogen vanaf stilstand is wel wat geknepen, vanaf een 40/50 laat ie de 270nm los, dus als je m goed een rotonde over hoekt kan je op maximum koppel eraf rammen en doorhalen. Bij het portier iets krap, soms tik je net met je klokje tegen de sierstrips aan. Accu is niet heel groot maar voldoende bereik voor dagelijks. Die 218pk versie die in 2024 kwam lijkt me helemaal prima v.w.b. vermogen. In sportstand met DSC off laat ie de achterkant ook nog om komen als je gas lift op een afrit trouwens.
Vermogen vanaf stilstand is wel wat geknepen, vanaf een 40/50 laat ie de 270nm los, dus als je m goed een rotonde over hoekt kan je op maximum koppel eraf rammen en doorhalen. Bij het portier iets krap, soms tik je net met je klokje tegen de sierstrips aan. Accu is niet heel groot maar voldoende bereik voor dagelijks. Die 218pk versie die in 2024 kwam lijkt me helemaal prima v.w.b. vermogen. In sportstand met DSC off laat ie de achterkant ook nog om komen als je gas lift op een afrit trouwens.
- JP
Fijn de komst van elektrische vrachtwagens, lijkt me ook een heerlijk gevoel om 's nachts bovenop zo'n Duracell-pakket te slapen. Echter hoe moet je dat doen als die vol is? Je mag tijdens een rust de auto niet verplaatsten 
https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... ks/176977/De discussie speelt rond EU-verordening 561/2006, die voorschrijft dat een dagelijkse rustperiode van minimaal elf uur onafgebroken moet zijn. Laden van een elektrische truck mag tijdens die rust plaatsvinden, zolang de chauffeur geen werkzaamheden verricht. Het probleem ontstaat zodra de accu vol is. Verplaatst de chauffeur de truck naar een reguliere parkeerplaats om de laadpaal vrij te maken, dan kan dat juridisch worden gezien als een onderbreking van de rustperiode.
- Martijn_bmw
Ik vind die mini inderdaad ook echt wel een leuk sturende auto, je blijft beetje beleving missen door stille motor maar onderstel is echt wel leuk en instant vermogen natuurlijk ookKnot schreef: 10 aug 2026, 15:56 Had een middagje een 2022 Mini Cooper SE mee, nog de oude 184pk versie met 32kwh accupakket. Moet zeggen, ding stuurde eigenlijk prima, lekker stug onderstel met nog wel iets van beweging erin om het gewicht op te vangen, fijn stuurtje, handbediende stoel kon goed omlaag, gaf verder niet heel veel steun, met name voor de passagier voorin lastig als je gaat hoeken denk ik.
- Knot
Ik vond het eigenlijk wel prima, weet niet of ik een b48 fijner vind rotonde af lage toeren in 2. Soort grote electro kart.
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Zelfde geldt ook voor de Alpine A290 (R5 broertje). Stuurt en rijdt ook gewoon heel erg leuk.
- Knot
Volgende week nog even eruit naar Winterberg maar totaal geen idee hoe voordelig te laden in Duitsland, normaal via Tesla, hoef je ook geen kabel mee te nemen maar zit niet echt in de buurt van de bestemming.
Meest simpele wat ik kon vinden is Aral met de Pulse app, dan krijg je via creditcard na registratie in de app snelladen voor 62ct. Nou heb ik niks aan 150kw laders etc maar een simpele 11, 22 of 50kw zit ook niet in de buurt.
Weet het, het is wisselgeld maar het gaat om de sport goedkoop te laden.
Electroverse app met creditcard is ook veel gebruikt zie ik.
Meest simpele wat ik kon vinden is Aral met de Pulse app, dan krijg je via creditcard na registratie in de app snelladen voor 62ct. Nou heb ik niks aan 150kw laders etc maar een simpele 11, 22 of 50kw zit ook niet in de buurt.
Laatst gewijzigd door Knot op 11 aug 2026, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Vond gisteravond trouwens nog eentje tegenover de Tesla Supercharger waar het tot een jaar geleden nog gratis laden was, soms ging ie 11kw maar soms ook maar 3kw.
Lijkt me een trucje om mensen te lokken die het na 30min zat zijn en toch bij Tesla aan de overkant gaan laden.
Is in Herne aan de 43 maar zal nu vast wel ook betaald zijn, zo niet, bbq mee etc
Lijkt me een trucje om mensen te lokken die het na 30min zat zijn en toch bij Tesla aan de overkant gaan laden.
Is in Herne aan de 43 maar zal nu vast wel ook betaald zijn, zo niet, bbq mee etc
- Bijlagen
-
- Tesla_Herne.JPG (209.54 KiB) 668 keer bekeken
-
OnlineLuco
Nou, de KIA EV 5 GT is besteld, het wachten kan beginnen, waarschijnlijk ergens November of December.
Kan de Mustang ook daar inleveren, is allemaal axus ayvens groep.
Kan de Mustang ook daar inleveren, is allemaal axus ayvens groep.
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Das wel dikke en snelle boot! Gaaf!Waarom de kia en niet de hyundai 5 ioniq N of hoe dat ding ook alweer heet?
-
OnlineLuco
Omdat die tussen de 250 a 300 euro per maand duurder is, dat vind ik toch wel veel geld.sitechris schreef: 11 aug 2026, 22:16 Das wel dikke en snelle boot! Gaaf!Waarom de kia en niet de hyundai 5 ioniq N of hoe dat ding ook alweer heet?
-
Geertmans
Knot, jij kunt toch gewoon tanken?Knot schreef: 11 aug 2026, 10:28 Volgende week nog even eruit naar Winterberg maar totaal geen idee hoe voordelig te laden in Duitsland, normaal via Tesla, hoef je ook geen kabel mee te nemen maar zit niet echt in de buurt van de bestemming.
- Knot
Klopt, bijna 1000 km op een volle tank van 40 l alleen het apparaat rijdt niet lekker als de accu leeg is dan krijg je dat pingpongen met motor aan en bijladen, klein stukje elektrisch, dan weer de motor aan.
Als ze dat toch eens konden aanpassen, een mode/knop voor motor altijd aan en een programmering dat bij lege accu de motor puur draait voor de aandrijving en wat hij terugwint dat hij daarmee met 5kwh/100km ondersteunt maar niet zwaar gaat bijladen om daarmee een klein stukje electrisch te rijden om er daarna achter te komen dat de accu weer leeg is. Pas weer electrisch als er een stekker aan is geweest en minimale acculading 10% oid.
Alleen door deze manier van programmeren/afstelling zou ik deze aandrijflijn niet nog een keer nemen.
Als ze dat toch eens konden aanpassen, een mode/knop voor motor altijd aan en een programmering dat bij lege accu de motor puur draait voor de aandrijving en wat hij terugwint dat hij daarmee met 5kwh/100km ondersteunt maar niet zwaar gaat bijladen om daarmee een klein stukje electrisch te rijden om er daarna achter te komen dat de accu weer leeg is. Pas weer electrisch als er een stekker aan is geweest en minimale acculading 10% oid.
Alleen door deze manier van programmeren/afstelling zou ik deze aandrijflijn niet nog een keer nemen.
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
@ Luco, heb je hem in de bijtelling? Heb je de rekensom lease vs prive kopen gemaakt/laten maken?
- Arthur
- Auto: Nr.52
Nou, ik moet zeggen dat veel ouderen (65 plussers?) ook wel enige moeite met een EV hebben. Zie geregeld een grijze dakduif een parkeerplaats afstuiven of door de straat racen… dan denk ik ook wel eens “kan dat mss wat rustiger?”Kadett schreef: 09 aug 2026, 09:21Had al zolang geleden ingevoerd moeten worden. Slaat nergens op dat je op moment dat je je rijbewijs haalt je in welke auto dan ook mag rijden. Of het nu een Cuore met 70 pk is of een Tesla Plaid met 1000pk.Elise schreef: 09 aug 2026, 08:54Frankrijk verbiedt krachtige auto’s voor jonge bestuurders, slim idee voor Nederland?Bert ///M3 schreef: 07 aug 2026, 13:34 Komt vanzelf een EU wet of landelijke wet die topsnelheid begrensd en een maximale acceleratie afregelt.
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/onde ... 73107.html
Ik zie op termijn het rijbewijs voor auto's hetzelfde worden als voor motoren.
- MParallel
- Auto: BMW
Ben dus niet zo van de EV, maar ik moet zeggen, vandaag zag ik een zwarte Renault 5 E-Tech rijden. Als ik vandaag nog EV zou moeten rijden, dan zou die het worden. Wat een goed gelukt retromodel is dat.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Range, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen zouden voor mij tellen. Hoor geregeld dat zelfs bij jonge EV’s geregeld het eea vervangen moet worden in het onderstel?
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Deze is bijna 65 zonder een EVArthur schreef: 12 aug 2026, 13:24
Nou, ik moet zeggen dat veel ouderen (65 plussers?) ook wel enige moeite met een EV hebben. Zie geregeld een grijze dakduif een parkeerplaats afstuiven of door de straat racen… dan denk ik ook wel eens “kan dat mss wat rustiger?”
https://nos.nl/artikel/2626519-andy-gre ... erstofauto
- Knot
In Italie is het dus 102pk per 1000kg... kan je nog best aardig mee sturen zonder dat het echt te gek gaat (behalve rechtuit dan loopt het alsnog 200 natuurlijk).
-
OnlineLuco
Nope, geen bijtelling, alleen zakelijk.Richardt. schreef: 12 aug 2026, 11:57 @ Luco, heb je hem in de bijtelling? Heb je de rekensom lease vs prive kopen gemaakt/laten maken?
Ik reed een X5 E53 daarvan waren de kosten inclusief brandstof zon 15k per jaar.
De mustang is 906 ex per maand exclusief brandstof, maar die is gratis ivm de zonnepanelen en krijg ik geld van terug via de belasting.
Dus ja dat was simpel om de keuze te maken.
Nu is de Kia iets duurder, (69 euro ex) maar stroom dit jaar nog gratis, volgend jaar niet.
Maar als ik hem moet kopen ben ik spaargeld kwijt en wie weet wat een ev na 5 jaar nog waard is?
Tuurlijk zou het ook kleiner kunnen, maar waarom
-
OnlineGijzert
Ik denk dat we de afname van range niet moeten vergeten.
Mijn accu is nog 82% volgens Tesla.
Dat merk je ook flink.
Mijn accu is nog 82% volgens Tesla.
Dat merk je ook flink.
- Knot
En men verklaarde mij voor gek met private lease a 500 per maand inclusief de btw.... 
-
OnlineLuco
Appels met peren private en zakelijk met name ivm de kilometers en bij zakelijk zit alles erin, verzekering, belasting ik weet niet hoe dat met private is. ook met ib belasting, alles is nu aftrekbaar van de omzet, dus als ik in de schaal van 52% val kost het netto stukken minder.Knot schreef: 12 aug 2026, 15:08 En men verklaarde mij voor gek met private lease a 500 per maand inclusief de btw....![]()
Ik heb gewoon gerekend wat een eigen auto kost en dan is dit maar ietsje duurder maar je houd wel je aanschafwaarde in je zak.
En de X5 was duurder per jaar.
- Knot
Ohja, het is natuurlijk bruto, dat scheelt al de helft, behalve als je dan weer bijtelling zou gaan betalen.
-
OnlineLuco
Nee zonder bijtelling, zelf genoeg auto's