EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 05 aug 2026, 23:34

Net een mooi filmpje zit te kijken van iemand die met een ID7 tourer naar Montpellier ging, stukken topsnelheid heeft gereden met 180 en verder ook gewoon 130 aan heeft gehouden in Frankrijk. Die kwam gemiddeld op 21kwh per 100 km. Kosten waren uiteindelijk de helft van wat het met een benzineauto geweest was. Fastned abonnement afgesloten wat nu in de aanbieding is voor € 5,99 of zo dan zijn de kosten in Frankrijk € 0,43 per kWh aan de snel laders.

Van mij hoeft die 180 niet per se, maar het is wel lekker als je een beetje dikke accu hebt dat je 130 kunt rijden in plaats van 100 op zo’n lange rit dat je net een uurtje eerder aankomt. Het feit blijft wel dat alles boven de 100 hard achteruit gaat voor wat betreft economisch rijden. Wat hij ook aangeeft dat de accu nog niet leeg was, maar hij het zelf na vier uur wel zat was en even koffie wilde halen en een broodje et cetera, als je dan in 20 minuten weer door kunt met 80% accu lading zou ik prima mee kunnen leven.

Geen idee of het snel laden bij Volkswagen beter gaat dan bij Tesla, en het blijft natuurlijk slechter voor je accu dan langzamer laden maar op doorreis kun je bijna niet anders die één of twee keer per jaar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 04:57

Ik zou 100% géén moeite hebben om met bijv nieuwe CLA, iX3, Polestar, Model 3LR etc naar Barcelona te rijden als vakantie. Want prima range en snel(ler)laden. Komt allemaal goed.
Maar als ik Joy hoor over 'n winter range van 250km in zijn betreffende auto; Kommt nicht im Frage.

Dus dan kom je al op de dikkere EV's(buiten 't thuisladen, maar op reis doet dat er niet toe)

En vallen juist de voordelig(er) aan te schaffen en kleinere, voor een véél groter koop-publiek bereikbare Dacia Spring, Fiat 500e, Mini Electric en R5 bijv gewoon totáál af. Dan maar weer met de ouwe benzineslurper naar 't Zuiden?

Maar dat was in het totaalplaatje van 'algemeen belang' toch niet de bedoeling?

Jamaar één a twéé keer per jaar op vakantie met de auto; Ik heb 't over xxx aantallen in alleen EU al.

De kleine EV moet een revolutie ondergaan vind ik, maar wanneer is dat?

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 05:30

Nu weer wat leukers:)
Matt is altijd wel entertaining, maar is de 2700kg mastodont aus Stuttgart dat ook? Ik hoop 't wel!

Edit WLTP(?) 570km range
Matt met rather hard driving '420' km range

Remweg 60mph-0 onder de 30 meter. Insane. :crazy:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2026, 06:12

Robin schreef: 06 aug 2026, 04:57 Ik zou 100% géén moeite hebben om met bijv nieuwe CLA, iX3, Polestar, Model 3LR etc naar Barcelona te rijden als vakantie. Want prima range en snel(ler)laden. Komt allemaal goed.
Maar als ik Joy hoor over 'n winter range van 250km in zijn betreffende auto; Kommt nicht im Frage.

Dus dan kom je al op de dikkere EV's(buiten 't thuisladen, maar op reis doet dat er niet toe)

En vallen juist de voordelig(er) aan te schaffen en kleinere, voor een véél groter koop-publiek bereikbare Dacia Spring, Fiat 500e, Mini Electric en R5 bijv gewoon totáál af. Dan maar weer met de ouwe benzineslurper naar 't Zuiden?

Jamaar één a twéé keer per jaar op vakantie met de auto; Ik heb 't over xxx aantallen in alleen EU al.

Airco, cruise control, noem maar op alle luxe en ontwikkelingen waren altijd eerst duur en enkel beschikbaar in de luxere en grote auto’s. Als technologie en schaal zich daarna ontwikkelen druppelt die vanzelf door naar de kleinere segmenten dat zal met accu technologie en range ook gebeuren.

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2026, 06:17

Het viel mij nog mee met de golf phev in de winter, altijd wel 100km range sowieso, in de zomer is dat meestal 125-135. Wat werkt is een profiel maken waarbij enkel de clima op eco staat en de rest normal/comfort, dan reageert en rijdt het normaal maar de verwarming klapt er niet vol in met 6kwh maar gaat rustig op halve kracht aan het werk, dat maakt het verschil in range grotendeels.

Airconditioning in de zomer ook, meteen als een gek laten blazen op 20C in comfort pakt ie ook 4kwh, maar als nog minder dan verwarmen.

Ik reken met 80% in de winter.

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 06:25

Rody, ik ga dat allemaal niet doen joh, maar misschien duizenden anderen wel?
Martijn_bmw schreef: 06 aug 2026, 06:12

Airco, cruise control, noem maar op alle luxe en ontwikkelingen waren altijd eerst duur en enkel beschikbaar in de luxere en grote auto’s. Als technologie en schaal zich daarna ontwikkelen druppelt die vanzelf door naar de kleinere segmenten dat zal met accu technologie en range ook gebeuren.
Eensch, maar het duurt nu al zo lang en de Donau staat al droog en de Rijn we gaan er allemaal al aan. En Jetten doet ook nog niks!

:angel: :zwijntje:

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2026, 06:34

Tsja, een 107/aygo etc hebben ook maar een 30 liter tankje oid, die halen ondanks 1 op 20 ook geen 1000km.

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 06:45

Knot schreef: 06 aug 2026, 06:34 Tsja, een 107/aygo etc hebben ook maar een 30 liter tankje oid, die halen ondanks 1 op 20 ook geen 1000km.
Klopt, maar MRB en na 2 minuten weer volgetankt bij xxx tankstations in Europa. Kost wat meer, maar werkt al decennia erg goed. :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2026, 07:18

De eerste generatie A/B segment had een range van 90km werkelijke range en waren onogenlijk lelijk. iMEV / ZOE etc dat is 10jr geleden dus in 10jr tijd al meer dan verdubbeld in range en überhaupt veel meer auto geworden nog een keer 10jr verder en ik denk dat je 400km werkelijke range hebt in die kleintjes en 800km in de grote (dat laatste zijn we al bijna)

Toen begin 19de eeuw de brandstof motor uitkwam ging die ook 10kmh en een range van niks 70jr laten zaten we in een kever tegen 1 op 10 en een topsnelheid van 130kmh 0-100 meten met de kalender… kortom die ontwikkelingen ging veel trager dan nu :)

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 08:14

Ha ja klopt ook wel ten dele Martijn, maar als ik 30j terug met m'n Golf TDI(en later Rode I) , mid 90's 'heel Europa' kon doorkruisen zonder gedoe. En begin 2000s met de E46 M3 in 5.5 uur van Thialf City naar Freiburg kon planken(2x tanken en weer door, ik was alleen)
Twee uitersten I know. Maarja Diesel he, helaas. Beetje Terug Naar Af beleving. Progressie?:)

In 1905(?) vlogen we(met een zogenaamd patent van de Gebr Wright) , in 1969 landden we op de Maan.
In 1905 waren er ook al EV's. De eerste protos al ergens mid 19e eeuw lees ik. Ja Olie lobby.
Maar ik vind de EV ontwikkeling toch niet zo hard gaan als men doet suggereren....

Oftewel, we kunnen veel meer er is meer intelligentie dan 50-100 jaar terug, waarom moet dat nu (2026) nog zo lang duren.....

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 08:20

Ik denk daar vaak over na, ook maatschappelijk. Veranderen we 'ten goede' of veranderen we om 'te veranderen'?

Denk aan Caitlyn Jenner en Elliot Page bijvoorbeeld. Ik kan niet in hun brein/ziel kijken. En da's maar goed ook. Alhoewel....

Tom

Bericht door Tom » 06 aug 2026, 08:21

Mee eens Martijn, al heb ik niet het idee dat de ontwikkelingen bij (kleine) EV's nog snel gaan. Volgens mij moet er dan echt een nieuw type accu komen. Nu zijn die LPF accu's vrij nieuw en hebben wat voordeeltjes, maar niet dat ze meer range geven. Op het gebied van EV-motoren en aerodynamica (buiten overdreven proefstudies) lijkt niet heel veel meer te halen. Ik denk dat er nog redelijk wat winst te behalen is op softwaregebied. In Amerika heeft Tesla de Cybercab al rondrijden, daar zijn de specs nu van bekend geworden. Die schijnt echt heel efficient te zijn met relatief kleine accu, maar dat is ook omdat ie zelfrijdend is (en je dus softwarematig meer de touwtjes in handen hebt qua gebruik) en een compacte vorm heeft.

Ik zou best een compacte EV willen/kunnen rijden maar vind ze qua range tegenvallen. Nu roepen veel mensen wel dat je toch zelden meer dan 300km in de praktijk rijd. Toegeven dat ik (met grote range) inderdaad geen last van range anxiety heb, wat ik vooraf wel een beetje had. Maar mijn auto is niet altijd vol/opgeladen en laden duurt toch echt langer dan 'even' langs de pomp. Als je dan een kleine range hebt dan zou ik het wel als last ervaren.

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 08:28

Dat laatste dus Tom. Maar goed da's alom bekend. R5 leuk, heel leuk, Mini Electric idem. Voor de stad en omgeving ideaal.

ErikS

Bericht door ErikS » 06 aug 2026, 08:45

Robin schreef: 06 aug 2026, 04:57 Ik zou 100% géén moeite hebben om met bijv nieuwe CLA, iX3, Polestar, Model 3LR etc naar Barcelona te rijden als vakantie. Want prima range en snel(ler)laden. Komt allemaal goed.

De grote ook hoor.

Zodra je 'dik' EV rijdt, is de lange afstand echt niet fijn.
Ik moet zeggen dat het mij, op mijn vakantie niet scheelt, maar ik zit met de i5 + dakkoffer, en CC op 120 max op 25kWh/100km.

Dat betekent letterlijk elke 170/200km 16 minuten aan de paal, dus 4 keer laden op 900 km. (Want bij weggaan een iets grotere range uiteraard)

Dat is ook het enige nadeel, verder heb ik er het hele jaar meer plezier van, dus ik slik het.
Zodra je regelmatig 6/700km doet, zou ik gek worden. :tooth: :lol:

Dan had ik 'm al ingeruild voor een iX3. :tooth:

Geertmans

Bericht door Geertmans » 06 aug 2026, 09:49

Knot schreef: 05 aug 2026, 23:34 Net een mooi filmpje zit te kijken van iemand die met een ID7 tourer naar Montpellier ging, stukken topsnelheid heeft gereden met 180 en verder ook gewoon 130 aan heeft gehouden in Frankrijk. Die kwam gemiddeld op 21kwh per 100 km. Kosten waren uiteindelijk de helft van wat het met een benzineauto geweest was. Fastned abonnement afgesloten wat nu in de aanbieding is voor € 5,99 of zo dan zijn de kosten in Frankrijk € 0,43 per kWh aan de snel laders.

Van mij hoeft die 180 niet per se, maar het is wel lekker als je een beetje dikke accu hebt dat je 130 kunt rijden in plaats van 100 op zo’n lange rit dat je net een uurtje eerder aankomt. Het feit blijft wel dat alles boven de 100 hard achteruit gaat voor wat betreft economisch rijden. Wat hij ook aangeeft dat de accu nog niet leeg was, maar hij het zelf na vier uur wel zat was en even koffie wilde halen en een broodje et cetera, als je dan in 20 minuten weer door kunt met 80% accu lading zou ik prima mee kunnen leven.

Geen idee of het snel laden bij Volkswagen beter gaat dan bij Tesla, en het blijft natuurlijk slechter voor je accu dan langzamer laden maar op doorreis kun je bijna niet anders die één of twee keer per jaar.

Vergelijkbare ervaring hier met onze ID7, maar dan een road trip van 6500km door Italië.
Op de lange ritten zijn de inzittenden allang aan een plas/koffie/lunchpauze toe als de accu (bijna) leeg is. En zodra de koffie of lunch achter de kiezen is, is de accu weer bijna vol.
Het enige verschil met een brandstofauto, is dat je de 2 dingen op elkaar af moet stemmen. Niet overal waar je kunt plassen en eten is een snelle lader. En de diverse apps bieden ook net niet een volledige oplossing.
Zelfs in Zuid-Italië (Puglia en Calabrië) niet voor grote verrassingen komen te staan. Wel moet je zorgen dat je meerdere laadpassen en een creditcard hebt, dat blijft wel vreemd.

Over dat verbruik: 16,6 kWh/100km over die 6500km, met een gemiddelde snelheid van 75 km/u. Op de snelwegen tussen 120 en 140 gereden. Kortom: dik tevreden.

alt

Bericht door alt » 06 aug 2026, 09:53

Wat jullie allemaal schrijven over het verschil tussen een ice en een ev is voor mij het belangrijkste verschil nooit meer bij een tochtig tankstation minuten lang in weer en wind te staan met een vieze stinkende tankpistool, maar elke dag weg te kunnen rijden met een "volle tank" is voor mij een privilege.

Elise

Bericht door Elise » 06 aug 2026, 10:52

Robin schreef: 06 aug 2026, 08:14 in 1969 landden we op de Maan.

.....we kunnen veel meer er is meer intelligentie dan 50-100 jaar terug
als ik de berichten mag geloven is het tegenwoordig verdomd lastig om een raketje op de maan te laten landen :?

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 11:04

Elise schreef: 06 aug 2026, 10:52
Robin schreef: 06 aug 2026, 08:14 in 1969 landden we op de Maan.

.....we kunnen veel meer er is meer intelligentie dan 50-100 jaar terug
als ik de berichten mag geloven is het tegenwoordig verdomd lastig om een raketje op de maan te laten landen :?
Dat raketdeel was idd totaal naar de maan!

Die vent van Goldband kan wel astronaut worden. Heeft wel aardig wat Maanlandingen achter de rug. :zwijntje:

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2026, 12:24

Als je inderdaad gewoon een dikke accu hebt dan laat je soms ook van 40% naar 80 bijvoorbeeld aangeeft dat je de ruimte om een langere stop te maken wanneer jij het wil. Die regel van na twee uur moet je een kwartier pauze gaat bij mij ook niet altijd op, als ik lekker zit rijk soms ook 400 km achter elkaar door dat moet dan wel kunnen natuurlijk. Zeker met de Tesla model 3 longrange en die 750 km indicatief kan je bijna niet in de problemen komen of je moet het heel bont maken

Luco

Bericht door Luco » 06 aug 2026, 15:01

nou zeuren over laadtijden zijn ook voorbij.
https://www.autovisie.nl/nieuws/met-dez ... m=Autofeed

Moeten we alleen ff de elektra infrastructuur op orde brengen hier.

Robin

Bericht door Robin » 06 aug 2026, 15:06

Luco schreef: 06 aug 2026, 15:01 nou zeuren over laadtijden zijn ook voorbij.
https://www.autovisie.nl/nieuws/met-dez ... m=Autofeed

Moeten we alleen ff de elektra infrastructuur op orde brengen hier.
Interessant! Maarja China he....

En dan deze dooddoener:
Je kunt je echter afvragen of die laadtijden nodig zijn. De meeste EV-rijders laden thuis of op hun werk en hebben genoeg actieradius tot hun beschikking om onderweg niet te hoeven bijladen. En op lange ritten, stop je na twee of drie uur toch wel even, dus is een laadtijd van 20 minuten tot een halfuur ook prima.
:evil:

JP

Bericht door JP » 06 aug 2026, 15:14

Robin schreef: 06 aug 2026, 06:25 (...)
Eensch, maar het duurt nu al zo lang en de Donau staat al droog en de Rijn we gaan er allemaal al aan. En Jetten doet ook nog niks!

:angel: :zwijntje:
Nou, Robbie Jetski was deze week nog in Limburg, je weet wel wat half in brand stond..... vast om te kijken of de CO₂-uitstoot van de brand wel binnen de normen bleef :whistle

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 06 aug 2026, 15:20

Knot schreef: 06 aug 2026, 12:24 Die regel van na twee uur moet je een kwartier pauze gaat bij mij ook niet altijd op, als ik lekker zit rijk soms ook 400 km achter elkaar door dat moet dan wel kunnen natuurlijk.
Vroegâh deed je maar 2 uurtjes over die 400km. :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2026, 15:26

Maar ook toen kon je een hoop geld extra overhouden als je gewoon onder de 120 rijdt in plaats van 200.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 06 aug 2026, 15:27

Geld moet rollen, net als je auto. :mrgreen:

Plaats reactie