Moet wel even een sperretje onder en wat frissere dempers denk ik.Martin* schreef: 19 jul 2025, 23:23Gaaf ding. Dit is ook de uitvoering die je wil, 3.0 si met handbakBMeinders schreef: 18 jul 2025, 13:22 Dit lijkt ook wel een frisse:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... XclM0QlM0Q.![]()
Het grote Z4 (occasion) of nieuwe kozijnen draadje
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: Het grote Z4 (occasion) of nieuwe kozijnen draadje
- Knot
Ik heb in 2020 een een jaar oude 20i gehad, m sport pro, alleen maar 197pk. Was een fijne auto alleen ik had er geen geluk mee na acht maanden weer verkocht en maar 5000 km mee gereden zoiets.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Zou die si ook niet pakken in jouw geval; veel te veel kans op gezeik; die tijd heb je gehad volgens mij.
Je kunt nog een M overwegen maar zelfde risico. Heb je alleen wel een M
Je kunt nog een M overwegen maar zelfde risico. Heb je alleen wel een M
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Instap Z4 ook eindelijk kunnen rijden. Verrassend fijne auto, waarbij de motor ook voldoende pit heeft. Maakt de 30i (bijna) overbodig.
https://driveaholic.nl/rijtest-bmw-z4-sdrive-20i/
- Knot
Ik heb er ook wel lol van gehad, gelukkig wel 197pk ipv 184 maar je moet wel de vaart erin houden. Grip is er zat in verhouding tot het vermogen.
- Bert ///M3
- Auto: E36 M3 & F82 M4CS
Heb ook een G29 Z4 Sdrive 20i staan op dit moment. Moet zeggen dat het prima rijd. Als je gewend bent om met 300 of 400+ PK onderweg te zijn dan is deze wat underpowered, maar hij komt prima vooruit en hij stuurt wel fijn moet ik zeggen. Merkbaar veel lichter als de M4 en prima stuurgevoel. Als je niet persee heel erg hard wilt maar gewoon open top wilt touren dan is het een hele fijne auto.sitechris schreef: 19 jul 2026, 19:35 Instap Z4 ook eindelijk kunnen rijden. Verrassend fijne auto, waarbij de motor ook voldoende pit heeft. Maakt de 30i (bijna) overbodig.
-
OnlineKadett
Tot 4000rpm schelen de 20i en 30i toch ook niets. Dan wordt de 20i afgeknepen waar de 30i vermogen blijft opbouwen. Dus als je hem nooit doortrekt heeft een 30i geen meerwaarde.
- Knot
Meeste mensen cruisen er gewoon mee, die merken het haast niet.
Wat ik vooral vond is op de 19inch wielen dat ie ontzettend veel grip had, met die 197pk kon je echt overal volgas door rammen.
Wat ik vooral vond is op de 19inch wielen dat ie ontzettend veel grip had, met die 197pk kon je echt overal volgas door rammen.
- Bert ///M3
Deze staat op 255 voor en 275 achter, met laag gewicht en 197 PK heb je wel grip over inderdaad.
- JP
Grip over is hetzelfde als vermogen te kort ? 
- Knot
Zoiets. Met chip zit je in de sweet spot denk met310pk. Ik had de afspraak staan maar kreeg een goed bod ineens.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
- Bert ///M3
Hm zoiets. Als ik er zelf 1 kopen zou dan zou het de 30i of de M40i worden.
Op zich onder de 100 gaat het wel, beetje gas geven en je schiet weg maar doordat hij bovenin wat geknepen is heb je dat boven de 100 niet zo erg. Maar als je bijvoorbeeld in 2 of 3 van een rotonde af komt heb je nog wel genoeg vermogen en meekomen met het verkeer is zeker geen probleem.
Vind verder vooral de koets zelf fijn, wielbasis is maar 2.50m of zoiets tegen 2.70 voor een M2 of 2.80 voor een M4. Draaicirkel is erg klein en waar je bijvoorbeeld met andere auto's al hoepelen moet als je een rotonde af komt red deze auto het met 90 graden stuuruitslag. Vering en demping is goed, stug maar niet te stug. Klinkerweggetjes gaan nog maar zitten wel tegen irritant aan. Als je met 1 wiel door een gat of oneffenheid rijd voel je wel dat het doorzet naar de rest van de koets.
Motorgeluid vind ik erg tam maar dat is nou eenmaal zo in het turbo / OPF tijdperk. Sport mode veranderd alleen het geluid over de speakers heb ik het idee, niet zo erg van buiten.
Verder is de huidige generatie iDrive natuurlijk beter als welke ik in de M4 heb, maar ik vind die digitale tellers dan weer overdone. Wel leuk dat er een soort van G meter in de sport displays van de Z4 zit. HK audio, eerste keer dat ik het in een auto hoor. Met gesloten dak wel redelijk maar open gaat het grotendeels verloren, denk niet dat ik het als optie aan zou vinken.
Het is niet mijn auto dus een beetje normaal mee gedaan maar als je je gewoon aan de snelheid houd dan is het evengoed leuke rijden met dakje open.
Op zich onder de 100 gaat het wel, beetje gas geven en je schiet weg maar doordat hij bovenin wat geknepen is heb je dat boven de 100 niet zo erg. Maar als je bijvoorbeeld in 2 of 3 van een rotonde af komt heb je nog wel genoeg vermogen en meekomen met het verkeer is zeker geen probleem.
Vind verder vooral de koets zelf fijn, wielbasis is maar 2.50m of zoiets tegen 2.70 voor een M2 of 2.80 voor een M4. Draaicirkel is erg klein en waar je bijvoorbeeld met andere auto's al hoepelen moet als je een rotonde af komt red deze auto het met 90 graden stuuruitslag. Vering en demping is goed, stug maar niet te stug. Klinkerweggetjes gaan nog maar zitten wel tegen irritant aan. Als je met 1 wiel door een gat of oneffenheid rijd voel je wel dat het doorzet naar de rest van de koets.
Motorgeluid vind ik erg tam maar dat is nou eenmaal zo in het turbo / OPF tijdperk. Sport mode veranderd alleen het geluid over de speakers heb ik het idee, niet zo erg van buiten.
Verder is de huidige generatie iDrive natuurlijk beter als welke ik in de M4 heb, maar ik vind die digitale tellers dan weer overdone. Wel leuk dat er een soort van G meter in de sport displays van de Z4 zit. HK audio, eerste keer dat ik het in een auto hoor. Met gesloten dak wel redelijk maar open gaat het grotendeels verloren, denk niet dat ik het als optie aan zou vinken.
Het is niet mijn auto dus een beetje normaal mee gedaan maar als je je gewoon aan de snelheid houd dan is het evengoed leuke rijden met dakje open.
- Joop
De 30i is eigenlijk wel een beetje de ondergrens voor de G29 Z4 als je ook nog een beetje sportief wil rijden vind ik zelf. Wat je inderdaad aangeeft, de 20i komt wel wat te kort om de achterkant te kunnen sturen.
De 30i is wel de scherper sturende in vergelijking met de M40i door minder gewicht op de vooras. De M40i met standaard sperdiff maakt het wel ruimschoots goed om een beetje extra gas te geven om ‘m alsnog goed in te laten sturen. Eigenlijk kom je met een 30i in Nederland niets te kort en is ook een leuke variant, de M40i blijft wel mijn keuze. De auto’s van voor 07-2020 klinken wel het lekkerst overigens, daarna hebben ze wel aardig aan het uitlaatsysteem gesleuteld (software en hardware matig).
Zelf erg veel plezier gehad van mijn M40i. Ergens nog wel jammer dat die het veld moest ruimen voor een praktischere 3er Touring.
De 30i is wel de scherper sturende in vergelijking met de M40i door minder gewicht op de vooras. De M40i met standaard sperdiff maakt het wel ruimschoots goed om een beetje extra gas te geven om ‘m alsnog goed in te laten sturen. Eigenlijk kom je met een 30i in Nederland niets te kort en is ook een leuke variant, de M40i blijft wel mijn keuze. De auto’s van voor 07-2020 klinken wel het lekkerst overigens, daarna hebben ze wel aardig aan het uitlaatsysteem gesleuteld (software en hardware matig).
Zelf erg veel plezier gehad van mijn M40i. Ergens nog wel jammer dat die het veld moest ruimen voor een praktischere 3er Touring.
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Leuke van de Z4 M40i is dat je heel erg goed voelt dat je bijna op de achteras zit. Heel apart gevoel als je dan de auto voelt roteren. In de 20i mis je die sensatie
- Knot
Gechipte 20i voel je ook wel wat met 310pk en lichte motor in de neus lijkt me…
- JP
Voel je nu ook verschil tussen HR++ glas en Tripleglass ? 
- Knot
Tripple past niet bij een 1971 woning
- MParallel
- Auto: BMW
E89 sDrive35i met DCT als dark horse.
- Bert ///M3
E89 zijn ook gave auto's alleen interieur is niet helemaal mijn ding op het eerste gezicht. Probeerde mijn vrouw in een E89 te kletsen maar die wil iets wat liefst zo klein als een Fiat 500 is maar waar je met 10 man in kan lol. Het harde dak kan dan weer iets beter tegen buiten staan. MX5 ND moest ze ook niks van weten LOL.
- Knot
E89 was de eerste auto waarvan ik de motorkap niet normaal met de hand kon wassen, prima als 23i om te cruisen, wel graag met sportstoelen
- MParallel
- Auto: BMW
Sportstoelen is mijn nummer 1 must-have voor elke auto die ik ooit gekocht hebt. Wat allemaal BMW’s zijn.
Vooral de uitschuifbare dijbeen steun is voor mijn lange benen een must.
Of in geval van een 5/7 serie de komfort / sport-contour stoelen.
Vooral de uitschuifbare dijbeen steun is voor mijn lange benen een must.
Of in geval van een 5/7 serie de komfort / sport-contour stoelen.