De ///M strepen op de hoofdsteunen is een tijdeljk iets geweest toen er problemen waren met de levering van nappa leder. Ik weet zo niet wat het vervangende materiaal is, maar je kreeg een korting/tegoedbon voor dat probleem. Te herkennen aan de strepen op de hoofdteun dus.
Fun fact: US M3's hebben op alle modellen de M strepen. EU M3's alleen op de coupe en sedan. De cabrio heeft nooit de strepen gehad.
"Vader" stoelen zijn niks anders dan de standaard M3 coupe stoelen. Er zijn zoals Bert aangeeft twee types, maar die overgang is ver voor de facelift, te weten voor modeljaar 1995 (>9/94 productie). Het heeft te maken met de overgang van de oude stoelframes (een slecht design zonder zijelinge steun) naar de veel betere.
De oude versie heeft platte hoofsteunen, de latere types hebben een bolle hoofdsteun. Daarnast zijn de handels om de stoel naar voren te klappen anders gemodeleerd en de hele achterkap van de rugleuning is anders.
Nu had je voor de Amerikaanse markt de optie tot een zogenoemde "Luxury Edition" voor de M3 coupe. Dan had je de normale sportstoelen. Daarnaast ipv gaas in de voorbumper had je 'slats' zoals ook op de niet-M modellen en heeft deze versie niet de "Twisted" M-sideskirts, maar de reguliere.
Sedans en cabrio's hebben altijd de gewone sportstoelen. De enige uitzondering hierop zijn een handjevol exemplaren die via BMW Individual optie 960 als "Sonderwunsch" de M coupe sportstoelen, zoals "Vaders" officieel heten. Ik heb daar 1 of 2 voorbeelden van gezien.
Ze worden echter massaal achteraf ingebouwd omdat 'iedereen' ze wil. Echter als je wat groter dan gemiddeld bent, zijn ze erg oncomfortabel door de dikke wangen.
Frame van voor 9/94.
vanaf 9/94. Nou dit behoeft geen nadere uitleg,
Eens met Bert betreft SMG. Auto modus is op zijn best acceptabel. Na jaren ervaring weet je wanneer het schakelmoment komt en kunje daarop anticiperen, maar anders is het behoorlijk schokken. Ik gebruik het alleen in file rijden. Verder alleen manual mode, zeker met de gemonteerde flippers).
Sinds ruim een jaar ook een DCT in bezit, due met XHP nu feitelijk de M-DCT is (de hardware is gelijk) en met Stage3 zit je op E90 M3 GTS schakeltijden.
In Automodus is het net een ZF 8HP zo zijdezacht gaat het schakelen.
Nu ik de DCT gewend bent, is de SMG echt een stap terug in de tijd. Nooit het idee gehad dat het een traag systeem is, maar dit ligt zover uit elkaar. Het is natuurlijk uit een compleet andere tijd en compleet andere concept. Het is leuk om zo te kunnen switchen.
Ik ben echter helemaal verknocht aan DCT. Ik wil nooit meer iets anders. De M3 houdt ik origineel, maar het idee om die te DCT swappen