Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 16 jul 2026, 15:18

Tom schreef: 16 jul 2026, 14:30 Eén ding lost het wel op, zonder datacenters gaat het rode kruis boven de snelweg waar XR staat te demonstreren ook niet meer aan.

Dat datacenter is gewoon een generiek datacenter. Zonder datacenters schop je de economie weer terug naar de middeleeuwen, mag de postbode weer aan het werk, kunnen we de lantaarnpalen weer handmatig aansteken en mag je weer een geschreven acceptgiro op de post doen om iets te betalen. Zonder datacenters heb je geen internet, dus dit aankondigen op Facebook zegt veel over het niveau van XR.
Want alles wat in dat gebouw ondersteund wordt, heeft niks met AI te maken? Het zijn trouwens drie gebouwen, elk 85 meter hoog.

Er gaat daar jaarlijks 420 miljoen liter water en 78 MW (grofweg 280.000 huishoudens) aan stroom verbruikt worden.

Volgens, jawel, AI, zijn dat cijfers die juist wel bij een AI datacentrum horen.

Controverse: De bouw is omstreden en vormt het onderwerp van acties en verzet, onder meer vanwege het landelijke verbod op hyperscale datacenters en de aanzienlijke druk op het Amsterdamse stroomnet. Doordat de torens als drie aparte vergunningen zijn ingediend, wist de ontwikkelaar de landelijke regels en een lokale bouwstop te omzeilen.

Beetje hetzelfde als een gemeente ergens een al dan niet tijdelijk AZC opent, en dat niet, of een week vooraf communiceert. Niet heel erg raar dat er dan mensen over de zeik gaan.

TLRS

Bericht door TLRS » 16 jul 2026, 15:35

Elise schreef: 16 jul 2026, 14:40 Je bedoelt mensen die te lui zijn om uit hun ogen te kijken en te beroerd om de handen uit de mouwen te steken?
Bedoel je aandeelhouders? :lol: Ik dacht dat dat een maatschappelijk geaccepteerde vorm van parasiteren was :hmmm:
Robin schreef: 16 jul 2026, 14:49 Paar euro lol.

Wat is minder getroffen. Als ik de 'wetenschap' mag geloven zijn bijv Colombianen(met hun burgeroorlogjes en gedoe en niet bepaald financiele rijkdom in 't algemeen) 'gelukkiger' dan bepaalde westerse landen. OK Ok OK Finland scoort(scoorde altijd) 't hoogst op de geluksladder.

Ik heb 't niet bedacht.

Welvaart vs welzijn.
Mooi voorbeeld.. hebben ze in colombia niet een van de meest gewelddadige steden op aarde? En meeste ontvoeringen ofzo?

Geluk is een gevoel dat een mens kan zelf produceren.

Hoe betrouwbaar is die geluksladder? Krijg er altijd een beetje propaganda vibes bij.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jul 2026, 15:40

TLRS schreef: 16 jul 2026, 15:35 [

Hoe betrouwbaar is die geluksladder? Krijg er altijd een beetje propaganda vibes bij.
Niet. Denk ik zelf. onbetrouwbaar.

Ik herinner me nog Live Aid in 1985, we zijn 41 jaar verder.

TLRS

Bericht door TLRS » 16 jul 2026, 15:53

Bram schreef: 16 jul 2026, 15:18 Want alles wat in dat gebouw ondersteund wordt, heeft niks met AI te maken? Het zijn trouwens drie gebouwen, elk 85 meter hoog.

Er gaat daar jaarlijks 420 miljoen liter water en 78 MW (grofweg 280.000 huishoudens) aan stroom verbruikt worden.

Volgens, jawel, AI, zijn dat cijfers die juist wel bij een AI datacentrum horen.

Controverse: De bouw is omstreden en vormt het onderwerp van acties en verzet, onder meer vanwege het landelijke verbod op hyperscale datacenters en de aanzienlijke druk op het Amsterdamse stroomnet. Doordat de torens als drie aparte vergunningen zijn ingediend, wist de ontwikkelaar de landelijke regels en een lokale bouwstop te omzeilen.

Beetje hetzelfde als een gemeente ergens een al dan niet tijdelijk AZC opent, en dat niet, of een week vooraf communiceert. Niet heel erg raar dat er dan mensen over de zeik gaan.
Pas je op met al die nuance.. straks eindig je nog op de brandstapel :lol:

Je kunt mensen hun afkeer jegens XR niet ontnemen door op te merken dat XR iets doet tegen de krappe woningmarkt. En opkomt voor een betaalbaar leven voor de nieuwe generatie :devil:

TLRS

Bericht door TLRS » 16 jul 2026, 16:05

Robin schreef: 16 jul 2026, 15:40 Niet. Denk ik zelf. onbetrouwbaar.

Ik herinner me nog Live Aid in 1985, we zijn 41 jaar verder.
Hmm even wat achtergrond gezocht van Live Aid. Best wel interessant en wat rake woorden op de kiwipedia.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jul 2026, 16:11

Live Aid was 'de basis'. Prachtig allemaal. Maar is er echt zoveel veranderd, of is de ellende alleen maar verschoven? Water naar de zee?

Tom

Bericht door Tom » 16 jul 2026, 16:24

Bram schreef: 16 jul 2026, 15:18 Want alles wat in dat gebouw ondersteund wordt, heeft niks met AI te maken? Het zijn trouwens drie gebouwen, elk 85 meter hoog.

Sneaky de regels in je eigen voordeel toepassen is niet netjes. Lijkt erop dat er een ambtenaar heeft liggen slapen bij het maken van de regels of het goedkeuren van dit besluit, dus richt je woede daar dan op als XR. Privaat bezit vernielen is niet de oplossing.

Huiswerk nakijken zal voor leraren straks een stuk gemakkelijker worden als software voor leraren ook AI gaat integreren die al het voorwerk doet en met suggesties komt voor een laatste menselijke check. Neem aan dat jij stug blijft doorploeteren zonder AI?

De productiviteit van de hele economie kan makkelijk vertienvoudigen door de inzet van AI. Bedenk wat het doet met je concurrentiepositie ten opzichte van Amerika en Azië (en andere opkomende economieën). Dat Europa zichzelf zo verzet en de ziekelijke drang heeft om alles te vertragen en reguleren zet ons alleen maar op een nog grotere achterstand.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 jul 2026, 16:47

Dat AI voordelen biedt is duidelijk, dat ga ik ook niet betwisten. Al zal echt niet iedere docent gebruik kunnen maken van AI om na te kijken of lessen voor te bereiden. Wij schaffen voor mijn vak gewoon een digitale methode aan, de studenten een boek dat daarmee correspondeert. Dat studenten allemaal AI gebruiken om opdrachten te maken vind ik trouwens helemaal geen voordeel...

Echter de nadelen zijn momenteel tamelijk fors, en ik vraag me af hoe al die miljarden terugverdiend gaat worden. Die rekening gaat toch ergens neergelegd worden. Of de boel klapt in elkaar, en daar wordt de wereld ook niet beter van denk ik. En ook dan komt die rekening ergens te liggen.

Ik heb geen probleem met datacenters, gebruik bijvoorbeeld al jaren cloud opslag. Echter dit is wel next level, met gigantische gevolgen op allerlei gebieden. En zeker niet alleen maar positieve.

Tom

Bericht door Tom » 16 jul 2026, 16:59

Elke grote technologische doorbraak riep weerstand op omdat mensen vooral de risico's zagen: de stoommachine, elektriciteit, de auto, het vliegtuig, het internet en nu AI. Geen van die technologieën was zonder nadelen, maar veel ervan hebben de productiviteit, welvaart en levenskwaliteit ingrijpend verbeterd.

Elise

Bericht door Elise » 16 jul 2026, 17:13

TLRS schreef: 16 jul 2026, 15:35
Elise schreef: 16 jul 2026, 14:40 Je bedoelt mensen die te lui zijn om uit hun ogen te kijken en te beroerd om de handen uit de mouwen te steken?
Bedoel je aandeelhouders? :lol: Ik dacht dat dat een maatschappelijk geaccepteerde vorm van parasiteren was :hmmm:
Zonder aandeelhouders (durfkapitaal) raakt uiteindelijk minimaal 95% van Nederland aan de bedelstaf.

TLRS

Bericht door TLRS » 16 jul 2026, 17:15

Robin schreef: 16 jul 2026, 16:11 Live Aid was 'de basis'. Prachtig allemaal. Maar is er echt zoveel veranderd, of is de ellende alleen maar verschoven? Water naar de zee?
Kan me niet voorstellen dat zoiets als Live Aid geen impact gehad zou hebben. Als ik het zo snel even bekijk was het een enorme bedoeling.

Ligt er ook een beetje aan wat je verwachting is? Opzich kun je proberen te formuleren wat je als verandering zou beschouwen. En daarbij opzoek gaan naar cijfers en kijken wat je tegenkomt.

Wekt mijn nieuwsgierigheid natuurlijk ook. Dus even gekeken en er zijn inderdaad opvallende cijfers te vinden. Moet er wel bij zeggen dat ik het evenement niet benoemd heb. Een paar vragen over migratie en economie van het land genoeg is om gewezen te worden op live aid. In theorie kan het dus door hebben wat ik wil vinden en daar passende antwoorden bij ophoesten.

Tom

Bericht door Tom » 16 jul 2026, 17:25

Afbeelding

:mrgreen:

Wimo

Bericht door Wimo » 16 jul 2026, 20:13

Elise schreef: 16 jul 2026, 17:13
TLRS schreef: 16 jul 2026, 15:35
Zonder aandeelhouders (durfkapitaal) raakt uiteindelijk minimaal 95% van Nederland aan de bedelstaf.
Minimaal 95 procent nog wel. Jeetje zeg...

JP

Bericht door JP » 16 jul 2026, 23:16

Tom schreef: 16 jul 2026, 17:25 Afbeelding

:mrgreen:
Erna hebben ze wel wifi?

Plaats reactie