Bandenmaat versus velgmaat - bestaat de 90% vuistregel nog?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

Bandenmaat versus velgmaat - bestaat de 90% vuistregel nog?

Bericht door HSR » 27 jun 2026, 12:29

L.S.,

vroegah gingen we vaak uit van de 90% vuistregel. Dus de breedte van de velg moet idealiter rond de 90% zijn van de breedte van de band. In theorie een leuke vuistregel maar werkelijke breedtes van de banden wijken natuurlijk enorm af. Zo viel de Michelin PS band altijd een stuk smaller uit dan bijvoorbeeld een Bridgestone...

Gaan we anno 2026 nog steeds uit van deze vuistregel of zeggen we tegenwoordig ga voor maximale breedte van de band voor een gegeven velg? UUHP banden zijn immer veel stijver en sportiever dan vroeger.

concrete casus. 245-35-19 versus 255-35-19 op een 8.5J velg. Mijn ratio zegt dat ik voor de OE 245 maat moet gaan maar ergens knaagt ook het gevoel dat een 255 prima gaat werken omdat de wang van de band uberhaupt laag en stijf is. Feit is wel dat je met een 255 niet op 90% maar op afgerond 85% zit, voor wat het uberhaupt nog waard is... Het gaat om een Bridgestone Potenza Sport EVO.

Benieuwd wat jullie vinden :)

SlowCo

Re: Bandenmaat versus velgmaat - bestaat de 90% vuistregel nog?

Bericht door SlowCo » 27 jun 2026, 13:39

Dit zegt het internet:

For your 255/35 ZR19 Bridgestone Potenza Sport EVO tire, the ideal rim width is 9.0 inches, but it is officially approved to fit a range of wheel widths.

Approved Width Range: 8.5 to 10.0 inches. How the Tire Fits Different WidthsDepending on the specific width of your 19-inch wheel, the profile and performance characteristics will slightly alter:

8.5 inches (Minimum Width): The tire sidewalls will bulge slightly outward. This provides maximum rim protection against curbs but can cause a slightly softer steering response during aggressive cornering.

9.0 inches (Ideal/Measurment Width): The tire sits perfectly square on the rim. This offers the best balance of handling, ride comfort, and tread wear as intended by Bridgestone.

9.5 inches (Great Performance Fit): The sidewall becomes slightly taut, sharpening up steering response and maximizing the tire's contact patch for performance driving.

10.0 inches (Maximum Width): The tire will look slightly stretched. This offers a stiff sidewall feel, but exposes the edge of your alloy wheels to potential curb damage.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 27 jun 2026, 13:40

Dit zegt chatgpt:
Die 90%-vuistregel is wat mij betreft in 2026 vooral: een aardige sanity check, maar geen ontwerpregel meer.

Vroeger, toen karkassen soepeler waren en bandconstructies onderling minder consistent, gaf die regel vaak een goede indicatie van een mooie balans tussen stuurprecisie, comfort en velgbescherming. Tegenwoordig spelen veel meer factoren mee:

* de daadwerkelijke gemeten sectiebreedte van de band (die verschilt nog steeds flink per merk/model);
* de vorm van de schouder (rond of vierkant);
* de stijfheid van het karkas;
* de toepassing (straat, circuit, nat, droog).

Een moderne UUHP-band zoals de Bridgestone Potenza Sport EVO heeft een veel stijver karkas dan een sportband van 15-20 jaar geleden. Daardoor “stort” een iets bredere band op dezelfde velg veel minder in.

245 vs 255 op een 8.5J

Persoonlijk zou ik het zo bekijken.

245/35R19 op 8.5J

* eigenlijk de klassieke match;
* optimale stuurprecisie;
* mooiste ondersteuning van de wang;
* vaak iets directer insturen;
* precies zoals de fabrikant hem meestal heeft ontwikkeld.

255/35R19 op 8.5J

* volledig binnen de aanbevelingen van vrijwel alle bandenfabrikanten (meestal is 8.5J zelfs de meetvelg of zit daar vlak naast);
* iets meer footprint;
* iets meer velgbescherming;
* iets minder scherpe stuurreactie, maar door de stijve constructie van moderne UUHP-banden is dat verschil kleiner dan vroeger.

Met een Potenza Sport EVO verwacht ik eerlijk gezegd geen “ballon-effect” op een 8.5J. Dat zou ik eerder zeggen bij een 255/40 op een 8J met een touringband.

De echte vraag is eigenlijk…

…waarom wil je naar een 255?

Als het is voor:

* meer tractie / meer grip op droog → logisch.
* meer velgbescherming → ook logisch.
* omdat breder altijd beter is → daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Een bredere band is namelijk niet automatisch sneller of beter. Mogelijke nadelen:

* iets meer gewicht;
* iets meer aquaplaninggevoeligheid;
* iets minder scherp stuurgevoel;
* iets meer rolweerstand.

Bridgestone valt ook niet extreem smal

Waar Michelin PS4S/PS5 vroeger inderdaad vaak relatief smal oogden en Bridgestones wat vierkanter waren, zijn de verschillen tegenwoordig kleiner, maar nog steeds aanwezig. De Potenza Sport EVO heeft geen extreem smalle schouders zoals sommige Michelins.

Daardoor oogt een 255 op een 8.5J waarschijnlijk gewoon “goed gevuld” en niet overdreven bol.

Mijn conclusie

Ik zou de 90%-regel tegenwoordig vervangen door iets als:

Kies een band waarbij de velgbreedte zich ergens in het midden van het door de fabrikant opgegeven velgbereik bevindt.

Dat is veel zinvoller dan een vaste procentuele verhouding.

Voor jouw concrete geval zou ik zeggen:

* 245/35R19 als je de auto wilt laten rijden zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, met maximale stuurprecisie.
* 255/35R19 als je bewust iets meer mechanische grip en een voller ogende band wilt. Op een 8.5J zie ik bij een moderne Potenza Sport EVO daar technisch geen bezwaar in.

Als het mijn eigen auto was en de OE-maat is 245, zou ik waarschijnlijk toch de 245 kiezen. Niet omdat 255 “te breed” is, maar omdat je daarmee de stuurgeometrie, sliphoek en het karakter behoudt waarop de auto is afgestemd. Het verschil in maximale grip op straat zal waarschijnlijk kleiner zijn dan veel mensen verwachten, terwijl de scherpte rond de middenstand vaak nét iets mooier blijft.

Uit nieuwsgierigheid: over welke auto gaat het? Bij sommige auto’s (bijvoorbeeld een lichte RWD met veel camber) zou ik anders adviseren dan bij een zware AWD of een krachtige FWD.
Ah, dat maakt de casus interessanter. De Renault Mégane R.S. is namelijk juist een auto waarbij Renault Sport heel veel tijd heeft gestoken in de afstemming van de vooras (PerfoHub), 4Control, dempers en banden. Het is niet een auto waarbij “breder = beter” automatisch opgaat.

Mijn gedachte zou dan ongeveer zo zijn.

Renault Sport kiest niet zomaar voor 245

De Mégane 4 RS rijdt af fabriek (afhankelijk van uitvoering) op een 245/35R19 op een 8.5J. Dat is geen kostenbesparing; Renault Sport heeft jarenlang met bandenleveranciers getest om een bepaalde balans te krijgen:

* insturen;
* remstabiliteit;
* feedback;
* balans tussen voor- en achteras.

Een 255 maakt de auto niet per definitie sneller.

De Potenza Sport EVO is al een enorme stap

Vergeleken met oudere UHP-banden is de Potenza Sport EVO:

* stijver in de wang;
* stijver in het loopvlak;
* heeft minder vervorming onder belasting.

Daardoor krijg je al méér ondersteuning dan de oorspronkelijke OE-band ooit had. Dat is precies waarom ik de oude 90%-regel tegenwoordig minder relevant vind.

255 op 8.5J kan technisch prima

Daar ben ik totaal niet bang voor.

Sterker nog, voor een moderne 255 UUHP is een 8.5J vaak gewoon een aanbevolen velgbreedte.

Maar…

Ik vraag me af of je er daadwerkelijk sneller of fijner van wordt.

Mijn verwachting

245 Potenza Sport EVO

* zeer scherp insturen;
* veel feedback;
* waarschijnlijk al meer grip dan de gemiddelde bestuurder op straat ooit gebruikt.

255 Potenza Sport EVO

* iets meer grip in lange snelle bochten;
* iets rustiger stuurgevoel;
* mogelijk net wat minder levendig bij het insturen;
* iets meer gevoelig voor spoorvorming.

Ik vermoed eerlijk gezegd dat een Mégane RS op straat prettiger zal rijden op de 245.

Nog een praktisch punt

Een 255/35R19 is ongeveer 1,2 à 1,4% groter in diameter dan een 245/35R19 (afhankelijk van de daadwerkelijke afmetingen van de band).

Dat betekent:

* iets langere gearing;
* iets lagere toerentallen;
* iets minder “gretig” uit de bocht.

Geen enorm verschil, maar op een auto als de Mégane RS merk je zulke kleine veranderingen eerder dan op een doorsnee hatchback.

Wat zou ík doen?

Als ik een Mégane 4 RS had en ik ging naar een Bridgestone Potenza Sport EVO, dan zou ik zonder twijfel de 245/35R19 nemen.

Niet omdat een 255 niet past—die past technisch prima—maar omdat:

* de Bridgestone al een heel stijve band is;
* de auto rondom die maat is ontwikkeld;
* je waarschijnlijk de mooiste stuurprecisie houdt.

Ik zou alleen naar een 255 gaan als je een heel specifieke reden hebt, zoals veel circuitgebruik, een vermogensupgrade of als je merkt dat je de 245 structureel over de vooras heen rijdt.

Nog één vraag uit nieuwsgierigheid: heb je de 280 pk of de 300 Trophy? Dat maakt namelijk ook nog iets uit, omdat de Trophy af fabriek al een wat agressievere afstelling en andere bandenkeuzes heeft.
Dan zou ik nog sterker naar de 245 neigen.

De 300 Trophy is af fabriek al behoorlijk agressief qua afstelling. Renault Sport heeft die auto ontwikkeld met onder andere:

* stijvere veren en dempers;
* een mechanisch Torsen-sperdifferentieel;
* een zeer directe vooras.

Juist bij zo’n auto wil je niet onnodig de band “luier” maken.

Wat ik ook meespeel is dat de Potenza Sport EVO zelf al bekendstaat als een band met een stijve zijwang. Je stapelt dus als het ware twee effecten:

* Trophy-onderstel = scherp.
* Potenza Sport EVO = scherp.

Dan zie ik weinig winst in nog eens 10 mm extra sectiebreedte.

Iets wat veel mensen vergeten

De Mégane RS is geen auto die per definitie een tekort aan voorband heeft. Het is veel vaker:

* bandenspanning;
* temperatuur;
* uitlijning.

Ik heb meerdere Trophy’s gezien die met -2° tot -2,5° camber vóór op een goede 245 sneller waren dan een standaard uitgelijnde auto op 255’s.

Dat zegt eigenlijk genoeg over waar de winst zit.

Mijn persoonlijke volgorde

Als ik geld aan een Trophy zou uitgeven:

1. Goede 245-band (Potenza Sport EVO, Cup 2, AD09, afhankelijk van gebruik).
2. Goede uitlijning.
3. Bandenspanning optimaliseren.
4. Pas daarna nadenken over 255.

Alleen voor circuit…

Als je zegt:

“Ik rij jaarlijks 10 trackdays op Spa, Zandvoort en Nürburgring.”

Dan wordt het verhaal anders. Dan is een 255 verdedigbaar, omdat je dan langdurig temperatuur in de voorband krijgt en elke extra vierkante centimeter helpt.

Voor 90% straat / 10% sportief zou ik echter zonder twijfel de 245/35R19 bestellen.

Nog één laatste overweging die jouw oorspronkelijke vraag raakt: die oude 90%-regel vind ik tegenwoordig vervangen door iets als:

Kies de smalste band die de gewenste grip levert.

Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar een iets smallere band op de juiste velg stuurt vrijwel altijd mooier dan een bredere band die je eigenlijk niet nodig hebt. En juist de Mégane RS Trophy is zo’n auto waar de kwaliteit van de stuurrespons een groot deel van de beleving is.

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je specifiek naar de Potenza Sport EVO kijkt. Twijfel je ook tussen de Michelin Pilot Sport S 5, Continental SportContact 7 en de Bridgestone, of is de keuze voor Bridgestone al gemaakt? Dat zou mijn advies over de maat namelijk niet veranderen, maar wel interessant zijn omdat die drie banden elk een net ander karakter hebben.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 27 jun 2026, 13:49

Oef, AI :coffee:

Bert ///M3
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Bericht door Bert ///M3 » 27 jun 2026, 16:41

Je kan vaak wel opzoeken wat de echte breedte is van een band.

Maar voor 8.5J zou ik 245 doen. Ik heb op mijn E36 achter 18x9 met 245 breed dat zit prima, op mijn E36 racer had ik 240 breed op 17x9J.

Banden die iets getrokken zitten hebben een stijvere zijwang en minder flex. Als je dezelfde band op een bredere velg zet heb je dus iets meer grip. Daarom zitten banden op performance auto's zoals een M3 CSL of GT3 iets getrokken.

Plaats reactie