Duits export kenteken halen, hoe?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Duits export kenteken halen, hoe?

Bericht door De fiscalist » 23 jun 2026, 20:06

De titel geeft al wat weg..

Ik heb een auto gekocht in Duitsland van een particulier.
Ik wil hem graag zelf naar NL rijden en heb dus een Duits Zollkennzeichen nodig (met het rode vakje).

De verkoper heeft geen idee, blijkt (die had bedacht dat hij de auto wel vast kon afmelden, daar kon ik hem nog van weerhouden).

Wat ik weet is dat er door Duitsland heen zogeheten KFZ-zulassungs bedrijven en bureaus zijn waar je dit kunt regelen.

Niet volledig duidelijk wordt mij echter:
- kun je daar gewoon binnen stappen en het regelen in een redelijke tijd van zeg een uur ofzo, of moet je eerst aan afspraak maken;
- je hebt een verzekering nodig zag ik,de meeste bureaus verkopen dat ook, dus dat zal wel lukken;
- de auto moet mee voor de identificatie (dus niet afmelden nog, want dan kom je er niet met de auto);
- kan de oude eigenaar daar gelijk afmelden en zijn platen inleveren?
- wat kost het ongeveer?

Ik heb gezien dat je bij DAS alles online kunt bestellen en thuis bezorgd krijgt. Dat is het alternatief als gewoon langsgaan niet lukt (of als de verkoper de auto toch heeft afgemeld). Nadeel is dat direct de twee weken termijn begint te lopen, en het is veel duurder. Misschien dat ik dat sowieso maar doe voor de zekerheid.

Iemand goede ervaringen, tips etc??

Oh ja,…, plaatje….
PHOTO-2026-06-09-13-39-11.jpeg
PHOTO-2026-06-09-13-39-11.jpeg (86.86 KiB) 1003 keer bekeken

Ik heb al wel gezocht (ook hier) maar niet gevonden.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Duits export kenteken halen, hoe?

Bericht door Bram » 23 jun 2026, 20:12

Ik weet niet hoe het bij zo'n specifiek bureau werkt, maar Duitsers zijn er niet echt van gediend als je ergens aan komt zonder afspraak.

Gefeliciteerd trouwens, gaaf hok!

HSR

Bericht door HSR » 23 jun 2026, 21:03

Dick de auto op laten halen? Waar in mijn geval veruit de beste optie.

De fiscalist

Bericht door De fiscalist » 23 jun 2026, 21:05

Dick? De huis autotransporteur??

Heb je een link?

frankie

Bericht door frankie » 23 jun 2026, 21:13

Je moet eerst de verzekering hebben, dan met de verkoper naar het Verkehrsamt/Zulassungsstelle. De verkoper meldt de auto af en haalt zijn kentekenplaten eraf, jij schrijft hem op jou naam. Auto moet erbij zijn, ze willen soms chassisnummer checken.

Daarna platen laten maken en erop "schroeven".

Zorg dat alle kenteken papieren van de auto erbij zitten.

15 jaar geleden ging dit nog zonder afspraak.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 jun 2026, 21:43

De fiscalist schreef: 23 jun 2026, 21:05 Dick? De huis autotransporteur??

Heb je een link?
https://modiho-autotransport.nl/

Tom

Bericht door Tom » 23 jun 2026, 21:46

Ik kan je niet helpen maar die 911 ziet er prachtig uit :)

HSR

Bericht door HSR » 23 jun 2026, 22:50

Martijn_bmw schreef: 23 jun 2026, 21:43
De fiscalist schreef: 23 jun 2026, 21:05 Dick? De huis autotransporteur??

Heb je een link?
https://modiho-autotransport.nl/
Jup. Dat is em.

Toevoeging: De auto lokaal uitschrijven en met transitplaten naar NL rijden was logistiek een drama. Bij de meeste kantoren moet je een afspraak maken en dat zou in mijn geval enkele weken duren. Dan kom je op het punt dat je zelf en ook de verkoper een ochtend of middag vrij moet regelen om de handover te doen, daarbij moeten beide partijen live op lokatie zijn met de juiste papieren. Het werd mij teveel gedoe.

TLRS

Bericht door TLRS » 24 jun 2026, 00:25

Verzekering kun je op chassisnr doen. Even vooraf overleggen met je verzekering uiteraard. Hoefde daar volgens mij toen niets extra voor te betalen. Doe je het op een andere manier kost het je zo 100 euro als je niet oppast.

Zelf rijden snap ik helemaal. Mij is het gelukkig afgeraden. Waarop ik me bedacht dat ik het niet erg vind om te stranden.. alleen niet op de snelweg of in de drukte. Dus oldskool lijstje gemaakt en 's avonds lekker binnendoor van dorp naar dorp gereden. Probleemloos thuis gekomen en das soms toch wel een beetje het avontuur wat je erbij wil hebben als je een andere auto koopt. Maar.. zoiets moet je situatie wel passen.

Arstey

Bericht door Arstey » 24 jun 2026, 07:35

Ik heb zonet een auto uit Duitsland laten halen, we hadden het ook eerst bekeken om hem zelf terug te rijden op export platen maar toch niet zo eenvoudig. (wat wel een tof gevoel zou geweest zijn om de nieuwe aankoop direct op de autobahn naar huis te knallen...)
Je moet wel degelijk een afspraak maken.
Je moet de papieren van de auto ter beschikking hebben, en in sommige gevallen zelf het voertuig ook tonen voor controle chassis nr.
Hier was bij mij de (officiële Porsche) dealer al niet echt meewerkend...
Na het aanmelden op tijdstip van de afspraak kan het nog enkele uren duren alvorens je de platen hebt en als je pech hebt zelf niet mere dezelfde dag.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het voertuig te laten ophalen met een trailer. Eenmaal in België verliep het ipmorteren/inschrijven en keuren heel vlot.
Verzekeren kan inderdaad perfect op chassisnr. vanuit Nederland, ik denk dat er in de exportplaten zelf een verzekering inbegrepen zit in duitsland.

(later wel mijn topic updaten met de aankoop...)

mark123

Bericht door mark123 » 24 jun 2026, 07:59

Ik heb ooit een BMW opgehaald in Duitsland met een tijdelijk import kenteken. Zijn voldoende partijen die dit faciliteren: https://www.dasimport.nl/auto-importere ... -duitsland of https://easyimport.nl/auto-import-pakket/

Volgens mij mag je met zo'n duits kenteken niet in Nederland rijden en moet je 'officieel' bij de grens alsnog op de trailer.

De fiscalist

Bericht door De fiscalist » 24 jun 2026, 09:07

Dank voor de reacties, ik huur wel een autotransporter of ik laat hem ophalen.

Te veel kans op gedoe met dat Duitse kenteken en, niet onbelangrijk, de Nederlandse overheid heeft lekker zout gestrooid omdat het warm is….en daar ga is dus niet doorheen rijden met mijn nieuwe aanwinst.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 24 jun 2026, 09:14

Volgens mij is het antwoord op al je vragen een kort 'ja'. Qua kosten zit je volgens mij rond de EUR 150,-. Ik heb ook enkele weken geleden een auto uit Duitsland geïmporteerd en een en ander uitgezocht. Volgens mij is het precies zoals Frank het beschrijft, de verzekering kan je ook direct bij de Zulassungsstelle regelen. Platen kan je bij de Schildermacher ernaast laten maken en dan het export/zoll kennzeichen nemen. Vooraf wel even de openingstijden van de Zulassungsstelle checken, want die hebben soms wat vreemde openingstijden. Ook al weet de verkoper niet hoe het werkt (die zal ook niet dagelijks en auto verkopen en exporteren...), ik zou hem zeker even laten bellen met de lokale zulassungsstelle.

Uiteindelijk heb ik mijn auto op een trailer zelf naar huis vervoerd, omdat ik hem op een feestdag wilde ophalen aangezien ik geen zin had om verlof op te nemen.

Hier nog wat info van de ADAC: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... nnzeichen/

EG

Bericht door EG » 07 jul 2026, 14:29

Arstey schreef: 24 jun 2026, 07:35 Ik heb zonet een auto uit Duitsland laten halen, we hadden het ook eerst bekeken om hem zelf terug te rijden op export platen maar toch niet zo eenvoudig. (wat wel een tof gevoel zou geweest zijn om de nieuwe aankoop direct op de autobahn naar huis te knallen...)
Je moet wel degelijk een afspraak maken.
Je moet de papieren van de auto ter beschikking hebben, en in sommige gevallen zelf het voertuig ook tonen voor controle chassis nr.
Hier was bij mij de (officiële Porsche) dealer al niet echt meewerkend...
Na het aanmelden op tijdstip van de afspraak kan het nog enkele uren duren alvorens je de platen hebt en als je pech hebt zelf niet mere dezelfde dag.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het voertuig te laten ophalen met een trailer. Eenmaal in België verliep het ipmorteren/inschrijven en keuren heel vlot.
Verzekeren kan inderdaad perfect op chassisnr. vanuit Nederland, ik denk dat er in de exportplaten zelf een verzekering inbegrepen zit in duitsland.

(later wel mijn topic updaten met de aankoop...)
Dit klopt wij hebben voor een bekende een SQ7 geimporteerd, wij hebben extreem veel geluk gehad. De (officiele Audi) dealer zei ik regel wel gele platen voor je (kurzzeitkenzechen ofzo) maar dat is voor Duitsland. Die man zei wel dat heel veel Nederlanders op die manier de auto naar Nederland reden. Dat gaan wij dus niet doen.

Enfin die dealer maakt via zijn eigen systeem een afspraak voor ons, maar dus voor dat gele kenteken. Eenmaal aangekomen bij dat "gemeentehuis" in gebrekkig Duits uitgelegd dat wij echt rood kenteken nodig hebben en met pijn en moeite hebben wij rood kenteken gekregen (ausfuhrkennzeigen). Het is idd een heel proces, je gaat eerst naar binnen en je moet de auto op dus op je naam zetten, die meneer kwam naar buiten om chassis nummer handmatig te checken! Daarna krijg je een papier kan je gelijk naar de kentekenmaker die heel toevallig in het gebouw zit (en anders heb je meestal meerdere aan de overkant van het gebouw), gelijk ook kenteken geregeld en daarmee moet je trouwens weer terug naar binnen (met die papieren en verzekeringsbewijs). Pas als je het kenteken en verzekering hebt gaan ze een paar dingen finaliseren en dan kan je wegrijden. Je moet dus een paar keer heen en weer lopen.

Op de website van heel veel van die gemeentes staat dat de wachttijden tot 2 weken kan oplopen. Wij hebben dus echt geluk gehad dat die Duitse meneer ons wilde helpen. Normaliter doen ze dat dus niet, daarom kreeg de dealer ook gelijk die dag een afspraak die kurzzeitkenzeichen krijg je direct, ook in het gemeentehuis.

Let op he: verzekering is alleen WA! Hebben we daar nagevraagd. Importeer je een 50-80-100k auto en hij wordt gejat kan je fluiten naar je centen. Vergeet ook niet tijdelijke vrijstelling voor korstondig gebruik aan te vragen, dan zit je wettelijk compleet goed en dan kan de Douane, Belastingdienst en/of politie je helemaal niets maken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik

P.s.: veel van die gemeentehuizen zijn tot 12-13 open. Let daar goed op. Wij waren zeer vroeg bij de dealer aangekomen anders hadden wij een probleem.

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 07 jul 2026, 15:00

Groene platen lenen van een garage is zoveel makkelijker.
Daarnaast een casco dekking op VIN via tussenpersoon.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 07 jul 2026, 15:47

Gafe Porsche!

Ha ja dat dilemma had ik toen ook. Heel topic over. Uitendelijk maar van afgezien en op trailer hier heen laten transporteren.

De fiscalist

Bericht door De fiscalist » 07 jul 2026, 19:34

Eerdere keren ook de verkoper laten regelen en dat werkte prima, deze verkoper heeft echter geen flauw idee….

Dus maar een oprijwagen gehuurd en ga hem zelf halen. Transport was ook te overwegen maar ik wil graag persoonlijk de transactie afhandelen met deze verkoper. Het gaat hem aan zijn hart om deze wagen weg te doen….

Zo heb ik ook meer invloed op de papieren en accessoires die meekomen met de auto. De transporteur heeft daar toch minder aandacht voor.

All risk dekking is geregeld op chassisnummer en (voormalig) NL kenteken. Schijnbaar ook tijdens transport (maar ik hoop dat ik die dekking niet nodig heb…)

Vrijdag gaat het gebeuren (eindelijk)

D20VT

Bericht door D20VT » 07 jul 2026, 21:28

Oof schreef: 07 jul 2026, 15:00 Groene platen lenen van een garage is zoveel makkelijker.
Daarnaast een casco dekking op VIN via tussenpersoon.
Groene platen en dekking in Duitsland voor een personenauto. Ik denk dat die combinatie ook officieel niet is toegestaan.
En groene platen “lenen” van een garage, ik denk dat de gemiddelde eigenaar van de groene platen ook wel goed nadenkt voordat hij zomaar dit meegeeft voor niet zijn eigen handel of iets dat via zijn eigen bedrijf loopt.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 07 jul 2026, 22:15

De fiscalist schreef: 07 jul 2026, 19:34 Eerdere keren ook de verkoper laten regelen en dat werkte prima, deze verkoper heeft echter geen flauw idee….

Dus maar een oprijwagen gehuurd en ga hem zelf halen. Transport was ook te overwegen maar ik wil graag persoonlijk de transactie afhandelen met deze verkoper. Het gaat hem aan zijn hart om deze wagen weg te doen….

Zo heb ik ook meer invloed op de papieren en accessoires die meekomen met de auto. De transporteur heeft daar toch minder aandacht voor.

All risk dekking is geregeld op chassisnummer en (voormalig) NL kenteken. Schijnbaar ook tijdens transport (maar ik hoop dat ik die dekking niet nodig heb…)

Vrijdag gaat het gebeuren (eindelijk)
Zo heb ik het ook gedaan. Ook gewoon leuk toch om je nieuwe auto zelf op te halen. Succes en laten we er maar vanuit gaan dat je de dekking niet nodig hebt 🙂.

Plaats reactie