Het grote DF cryptocurrency topic
- Erminio
Re: Het grote DF cryptocurrency topic
Waar is witje eigenlijk 

- Luco
Die is nog niet klaar met porsches tellen.
- Elise
Met halving naar 30k usd en volgens mij hoeven we daar niet tot maart 2028 op te wachten
Ik heb zelf de indruk dat crypto een beetje uit is en veel speculanten overgestapt zijn naar ai gerelateerde aandelen of gokken op bijvoorbeeld SpaceX dat er aan zit te komen.
- Niels
- Auto: Prius+
Rendementen bij bv de S&P zijn ook lekker dus ik denk dat er best wat geld die kant op vertrokken is. Rendement is goed en je hoeft er niet teveel mee bezig. SpaceX zal wel net zo’n speculatief aandeel worden als Tesla, de 1.7 triljoen die het op moet leveren gaat het bedrijf de komende 10 jaar nog niet waard worden. Musk is goed in rijk worden, wij mogen hopen dat er nog pensioenen zijn met dit soort ponzi scheme achtige acties…
- Elise
Dit.Niels schreef: 07 jun 2026, 21:11 Musk is goed in rijk worden, wij mogen hopen dat er nog pensioenen zijn met dit soort ponzi scheme achtige acties…
Bij SpaceX is 25% van de aandelen gereserveerd voor particuliere beleggers....... de reden hiervoor laat zich raden
- MParallel
- Auto: BMW
To SpaceX or not to SpaceX.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Als ik de berichten zo lees, zou je ze na de ipo voor een pak voordeliger aan kunnen schaffen dan $135.
Ie, iets te hoog gegrepen allemaal. Magoe, ik ben zeker geen beleggingsexpert.
Ie, iets te hoog gegrepen allemaal. Magoe, ik ben zeker geen beleggingsexpert.
- MParallel
Voordeliger? Ik ben dan al helemaal de minste expert, maar ik verwacht door de enorme hype dat veel parituliere beleggers die niet kunnen voorinschrijven in het kader van FOMO heel snel willen kopen, waarmee de koers 'skyrocket' (te makkelijk). Vervolgens pakken al whales mooi kun winst, koers duikelt naar beneden en het plebs zit vervolgens met zijn dure aandelen.
Dit verwacht ik voor de (hele) korte termijn.
Dit verwacht ik voor de (hele) korte termijn.
- smiley
Volgens mij zeggen we hetzelfde.
- MParallel
Jij zegt voordeliger dan €135, ik zeg het tegenovergestelde.
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Zoals ik het lees zeg jij dat de koers na de IPO door verkoop van whales gaat duikelen.
Lijkt me dat je dan bedoelt onder die €135.
Dan zeggen jullie hetzelfde.
Lijkt me dat je dan bedoelt onder die €135.
Dan zeggen jullie hetzelfde.
- Bert ///M3
Mja ik weet niet.
Als het omhoog gaat na IPO dan is het door speculatieve hype, maar heel social media staat inmiddels vol met negatieve berichten ie beter niet kopen. Ze hadden ook eerst een introductie van 175 euro, nu bijgesteld naar 135 euro.
Er zit qua planning een liquidity crunch achter, ie ze proberen de indexen zo ver te krijgen dat ze meteen in de indexen opgenomen worden. Dat is bij NASDAQ schijnbaar wel gelukt, maar S&P500 houd zijn poot stijf.
Als het omhoog gaat na IPO dan is het door speculatieve hype, maar heel social media staat inmiddels vol met negatieve berichten ie beter niet kopen. Ze hadden ook eerst een introductie van 175 euro, nu bijgesteld naar 135 euro.
Er zit qua planning een liquidity crunch achter, ie ze proberen de indexen zo ver te krijgen dat ze meteen in de indexen opgenomen worden. Dat is bij NASDAQ schijnbaar wel gelukt, maar S&P500 houd zijn poot stijf.
- Elise
Nou ik weet het wel, ik brand mijn vingers er niet aan 
- Booooh
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Precies, NIMP 
- smiley
OpenAI en anthropic kijken gespannen toe hoe dit avontuur afloopt.
- Niels
- Auto: Prius+
Nasdaq wilde SpaceX graag binnen halen en/of Musk heeft goed gelobbyd. De 135,- per aandeel reflecteert de waarde nu niet en over 10 jaar niet maar op basis van speculatie verwacht ik dat die koers nog wel gaat stijgen. Dat is met Tesla net zo gegaan en nog steeds zo. Wellicht dat SpaceX iets is op een termijn van 30 a 40 jaar….Het is imho erg risicovol en dat vinden velen die ook die risico’s zien voor b.v. pensioenfondsen die al dan niet via ETF’s in de Nasdaq beleggen.
-
Gijzert
Het is natuurlijk niet alleen Spacex. Ook de AI troep van Musk gaat mee en deze is verantwoordelijk voor het grootste deel van de waarde van de IPO.Niels schreef: 08 jun 2026, 20:59 Nasdaq wilde SpaceX graag binnen halen en/of Musk heeft goed gelobbyd. De 135,- per aandeel reflecteert de waarde nu niet en over 10 jaar niet maar op basis van speculatie verwacht ik dat die koers nog wel gaat stijgen. Dat is met Tesla net zo gegaan en nog steeds zo. Wellicht dat SpaceX iets is op een termijn van 30 a 40 jaar….Het is imho erg risicovol en dat vinden velen die ook die risico’s zien voor b.v. pensioenfondsen die al dan niet via ETF’s in de Nasdaq beleggen.
Laat nou net die AI niet zo lekker lopen. Dus dik crashen lijkt mij heel waarschijnlijk.
- smiley
Precies.
De starlink kastjes zijn de moneymakers (met wereldwijd groot potentieel voor gebieden met geen/slecht internet), de raketten de fedex busjes, en het AI deel de handgranaat met de pin eruit.
De starlink kastjes zijn de moneymakers (met wereldwijd groot potentieel voor gebieden met geen/slecht internet), de raketten de fedex busjes, en het AI deel de handgranaat met de pin eruit.
-
Tom
AI is hard op weg om menselijke intelligentie te evenaren. Robotisering gaat fysieke arbeid vervangen. Combineer die twee (robots met menselijke intelligentie) en de mensheid zal in de verre toekomst niet meer hoeven te werken. Geldt ook voor mijn werk, gaat gewoon overbodig worden. De vraag naar AI zal alleen maar toenemen, in alle sectoren. Energie zal een beperkende factor zijn, dus AI-compute in de ruimte zou een mooie oplossing zijn.
De bedrijven van Musk hebben dit allemaal in huis: Tesla's FSD is een neuraal netwerk (waarbij de auto een robot op vier wielen is). Diezelfde techniek zal Optimus gaan besturen. xAI (en Grok) is AI. Op de achtergrond zijn ze met Macrohard bezig, ook bezig in de AI hoek (maar nog wat vaag wat dat concreet is). SpaceX zal de rekenkracht gaan verzorgen, de boel naar de ruimte brengen en de communicatie via Starlink verzorgen. Google betaald 920 miljoen per maand voor xAI rekenkracht. Anthropic betaald 1,25 miljard dollar per maand voor xAI rekenkracht. En dat is pas de start.
Ik sla deze IPO trouwens over, er zitten mij teveel risico's aan. In de toekomst als het aandeel in iets rustiger vaarwater zit wil ik het wel overwegen.
De bedrijven van Musk hebben dit allemaal in huis: Tesla's FSD is een neuraal netwerk (waarbij de auto een robot op vier wielen is). Diezelfde techniek zal Optimus gaan besturen. xAI (en Grok) is AI. Op de achtergrond zijn ze met Macrohard bezig, ook bezig in de AI hoek (maar nog wat vaag wat dat concreet is). SpaceX zal de rekenkracht gaan verzorgen, de boel naar de ruimte brengen en de communicatie via Starlink verzorgen. Google betaald 920 miljoen per maand voor xAI rekenkracht. Anthropic betaald 1,25 miljard dollar per maand voor xAI rekenkracht. En dat is pas de start.
Ik sla deze IPO trouwens over, er zitten mij teveel risico's aan. In de toekomst als het aandeel in iets rustiger vaarwater zit wil ik het wel overwegen.
- Elise
Quote uit een Quote artikel
Het Deense pensioenfonds AkademikerPension wees de beursgang al publiekelijk af vanwege de waardering en de bestuursstructuur. Omdat Musk na de beursgang 85,1% van de stemrechten houdt. Wie een aandeel koopt, heeft economische blootstelling aan het bedrijf maar vrijwel geen inspraak. De enige die Musk kan ontslaan, is Musk zelf. En Musk kent Musk ook een prettig beloningspakket toe. Als hij bepaalde doelen haalt, kan hij meer dan 1,3 miljard aandelen ontvangen als bonus. Namens Musk wil Musk Musk hartelijk bedanken voor het vertrouwen.
- Bert ///M3
Ah de Tesla fanboyTom schreef: 09 jun 2026, 11:27 AI is hard op weg om menselijke intelligentie te evenaren. Robotisering gaat fysieke arbeid vervangen. Combineer die twee (robots met menselijke intelligentie) en de mensheid zal in de verre toekomst niet meer hoeven te werken. Geldt ook voor mijn werk, gaat gewoon overbodig worden. De vraag naar AI zal alleen maar toenemen, in alle sectoren. Energie zal een beperkende factor zijn, dus AI-compute in de ruimte zou een mooie oplossing zijn.
Compute in space heeft een probleem, namelijk dat je het haast niet koelen kan. Daarom hebben space shuttles etc allemaal energie zuinige hardware aan boord. En daarom is ook alles in de ruimte wit, reflecteert warmte ipv dat het warmte opneemt. Zelfs als je warmtewisselaars etc gebruikt blijf je altijd met het probleem zitten dat die warmte nergens naatoe kan in een vacuum omgeving. Tenzij je die hitte kwijt kan door middel van straling.
Probleem met SpaceX is dat de meeste lanceringen om Starlink sattelieten gaat en de markt voor Starlink niet zo groot is als je denkt. Het is laggy en kan niet meekomen met breedband. In ontwikkelingslanden gaat de aanleg van fibernetwerken veel sneller als in EU en VS. Dus TAM van Starlink is beperkt.
Verder zit er een klein probleem aan de mensheid die niet meer hoeft te werken, namelijk waar heb je dan die mensheid voor nodig. Of denken we dat Musk de hele mensheid gaat voeden?
-
Tom
Ik ben inderdaad fan
Er zijn al zoveel zaken geweest waarbij experts hun twijfels hadden voor wat betreft haalbaarheid. Elektrische auto's voor de massa, zelfrijdende auto's, verticaal landen van raketten, boosters hergebruiken, betaalbaar houden Starlink, X/Twitter met veel minder personeel runnen, Neuralink. Geen idee of het lukt om het hitteprobleem op te lossen, ik heb daar werkelijk geen verstand van, maar never bet against Elon Musk.
Er zijn al zoveel zaken geweest waarbij experts hun twijfels hadden voor wat betreft haalbaarheid. Elektrische auto's voor de massa, zelfrijdende auto's, verticaal landen van raketten, boosters hergebruiken, betaalbaar houden Starlink, X/Twitter met veel minder personeel runnen, Neuralink. Geen idee of het lukt om het hitteprobleem op te lossen, ik heb daar werkelijk geen verstand van, maar never bet against Elon Musk.
- Martijn_bmw
Ik was helemaal geen fan en nog altijd wel wat kritisch op Musk maar kan tegelijkertijd niet ontkennen dat inderdaad alle bovenstaande voorbeelden hem wel gelukt zijn en dat is toch wel bijzonder knapTom schreef: 09 jun 2026, 14:09 Ik ben inderdaad fan![]()
-
Gijzert
We zien allemaal dat AI potentie heeft. Echter heeft Musk blijkbaar zelf aangegeven dat xAI niet goed genoeg is en weer opnieuw opgebouwd moet worden. https://aiwereld.nl/nieuws/elon-musk-tr ... ed-gebouwd
De vraag gaat zijn of xAI de GO-to AI gaat worden in de toekomst of dat er voor alle AI builds naast elkaar ruimte blijft?
Niemand gebruikt Bing. Webcrawler werd vroeger gebruikt. Nu is Google de enige standaard.
De vraag gaat zijn of xAI de GO-to AI gaat worden in de toekomst of dat er voor alle AI builds naast elkaar ruimte blijft?
Niemand gebruikt Bing. Webcrawler werd vroeger gebruikt. Nu is Google de enige standaard.
-
Wimo
Ik gebruik Google niet meer sinds chatgpt.