Turbo bij koud weer !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Merken jullie dat ook? De turbo die beter aanvoelt ?

Ja dat merk ik ook! Heerlijk !
38
52%
Ja, maar denk dat het tussen mijn oren zit !
3
4%
Nee, ik merk er geen kloot van !
10
14%
Nee, maar heb ook geen turbo maar wilde toch stemmen !
22
30%
 
Totaal aantal stemmen: 73

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Turbo bij koud weer !

Bericht door Macboy » 08 nov 2007, 18:30

He heren ! Merken jullie het ook? De auto voelt motorisch veel directer en veel sneller, omdat het buiten kouder is, betere vochtigheid, kortom betere lucht voor je turbo en dus betere prestaties :)

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 nov 2007, 18:36

De auto voelt motorisch veel directer en veel sneller
Nee mijn auto voelt altijd direct en snel 8) :P :P
Ik ga voor de laatste optie dus.. heb geen turbo.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 08 nov 2007, 18:37

Yep, merk het zeker. Alleen wel minder grip door koudere temp., dus minder voor bochtenwerk.

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 08 nov 2007, 18:43

Tristan schreef:Yep, merk het zeker. Alleen wel minder grip door koudere temp., dus minder voor bochtenwerk.
Daarbij is de massa van de lucht die je voor je uit duwt veel groter omdat er simpelweg meer vocht inzit.

Je motor zal dus wel beter aanspreken en wat lekkerder lopen, maar je topsnelheid of acceleratietijd gaat niet erg veel vooruit.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 08 nov 2007, 18:44

Ik merk er geen kloot van;de EVO ramt met zowel warm als koud weer gewoon door 8) ;komt misschien door de redelijk grote fmic.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 08 nov 2007, 18:46

Mustafa al-Sahaf schreef:
Tristan schreef:Yep, merk het zeker. Alleen wel minder grip door koudere temp., dus minder voor bochtenwerk.
Daarbij is de massa van de lucht die je voor je uit duwt veel groter omdat er simpelweg meer vocht inzit.

Je motor zal dus wel beter aanspreken en wat lekkerder lopen, maar je topsnelheid of acceleratietijd gaat niet erg veel vooruit.
En de temp. van de inlaat is lager (door meer koeling van de IC). Dus meer vermogen.

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 08 nov 2007, 18:54

Klopt, maar dat extra vermogen valt grotendeels weg door de grotere massa van de lucht die de auto voor zich uit duwt. Onder de streep heb je er dus niet zoveel aan helaas.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 08 nov 2007, 18:57

Mustafa al-Sahaf schreef:Klopt, maar dat extra vermogen valt grotendeels weg door de grotere massa van de lucht die de auto voor zich uit duwt. Onder de streep heb je er dus niet zoveel aan helaas.
Zou de massa dan zoveel meer weerstand geven? Leuk natuurkunde onderzoekje.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 nov 2007, 19:03

Ik kon het ook altijd goed merken in de dagen dat ik met verschillende soorten turbo wagens reed, in de koele mist bv dan ging die echt merkbaar beter, heerlijk 8)

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 08 nov 2007, 19:06

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk.

Komt miss door de bi-turbo ?

Mustafa al-Sahaf
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:33
Locatie: Baghdad

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 08 nov 2007, 19:14

@ Tristan,
Probeer het eens uit zou ik zeggen. :)

@ Sander,
Ik denk dat je het over je 335i hebt. Die is behoorlijk geavanceerd qua injectie systeem. Bij de oude generatie turboauto's (met analoge injectiesystemen :D) merk je het veel beter.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 nov 2007, 19:15

Rico
Start van thread Turbodiesel gaat als een speer bij -10
--------------------------------------------------------------------------------
Gisteren reed ik naar huis en ik verbeelde me al dat de 120d veel sneller was geworden. Het lijkt wel of ie gechipt is. in no time zat ik 180.



ben vanochtend eens gaan meten, en toen waren de tussen tijden van 80-120 slechts 4,4 seconden ! Normaal is dit 4.9 sec.



Is dit normaal ? Zo snel door de kou ?
http://www.gummen.org/newforum/forum_me ... id=0728746


Oud draadje op gummen maar met interessante input. Ik merkte het iig wel !

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 08 nov 2007, 19:21

@ Mussie

Joah, de 335i, de Tundra heeft een supercharger.

MarcF
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:34

Bericht door MarcF » 08 nov 2007, 19:30

Ik heb toch ook wel het idee dat mijn turbo(tje) met koud weer
(lees: < 15 graden) een stukje bijteriger is.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 08 nov 2007, 19:33

Een turbomotor heeft 't liefst koude lucht, met een lage luchtvochtigheid en hoge luchtdruk!

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 08 nov 2007, 20:01

Merk er niks van, maar ik trap 'm dan ook niet hard in elke dag :)

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 08 nov 2007, 20:05

Turbo vs Turbo in een warm klimaat.

http://nl.youtube.com/watch?v=9kfffA_DoUE

:lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 08 nov 2007, 22:39

Tristan schreef:
Mustafa al-Sahaf schreef:Klopt, maar dat extra vermogen valt grotendeels weg door de grotere massa van de lucht die de auto voor zich uit duwt. Onder de streep heb je er dus niet zoveel aan helaas.
Zou de massa dan zoveel meer weerstand geven? Leuk natuurkunde onderzoekje.
:) Je merkt het erg op de motor. Ik voelde toch altijd wel verschil hoor, zomer of winter. Ik merkte in de winter dat de lucht echt dikker was, je voelt gewoon meer weerstand.
In de zomer reed 't toch makkelijker.

Dus ik denk dat de stelling wel klopt, dat je meer lucht voor je uit moet duwen bij koud, vochtig weer.
Lachen trouwens, heb er wel eens over lopen denken om er een topic over te starten.
Heren motorrijders, u de zelfde ervaring?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 08 nov 2007, 22:49

Ik haal meestal wel de 1.65 tot 1.7 bar turbodruk in de STI.

Ging eergisteren rijden met 6 graden buitentemperatuur en ik schiet meteen een FC in met een piek van 1.71 bar

Dus ja, dat merk ik wel degelijk, de auto reageert veel giftiger.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 08 nov 2007, 23:41

Ik merk het ook wel. Mijn zwarte draait nu op ongeveer 1,5bar en dat blijft ook. Enige punt is dat de inlaattemperatuur bij hogere snelheden en belasting wél aan de hoge kant blijft. Nog iets op verzinnen dus ;)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 08 nov 2007, 23:43

Heb ik ook, moet eigenlijk iets om het luchtfilter heen bouwen, scheelt zo 20 graden en dus vermogen!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 09 nov 2007, 00:28

partyondude schreef:Heb ik ook, moet eigenlijk iets om het luchtfilter heen bouwen, scheelt zo 20 graden en dus vermogen!
Ik zit zelf te denken aan iets bij de intercooler, meer directe luchttoevoer. Nog eens kijken of er wat voor te vinden is.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Bericht door Erminio » 09 nov 2007, 00:55

Is duidelijk merkbaar..., en ik denk dat het in de tussensprints tot ca. 150km/h ook veschil in tijd geeft.., daarboven ga je de luchtweerstand merken :roll:

Klopt ook wel met mijn ervaringen, de topsnelheid is in de zomer of winter nagenoeg gelijk :wink:

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 09 nov 2007, 02:08

Merk het niet echt, maarja ik merkte vandaag ook niet eens dat ik met een aanhanger reed :lol:

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 09 nov 2007, 10:07

weet iemand op hoeveel bar een stock .35i draait? Wist 't maar ben 't vergeten... :roll:

Ik merk 't een beetje bij vlagen, bij de S3 merkt ik 't echt, zal wel met de bijn turbolagloze config te maken hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Estoque, Google [Bot], Martijn M, MParallel, SlowCo en 17 gasten