Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | Mazda MX-5 NC2 2.0 PRHT '10
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Re: Joël D. | Alfa Romeo 155 1.7 TS '94 | En toen?
Haha ja thanks WJ. Deze optie zit er dik in.
- Joël D.
Lang verhaal alert:
Ondanks dat ik de afgelopen tijd wel wat zat te kijken naar iets anders, was ik nog steeds wel blij met de Z4. Maar goed, ik moest nu toch echt wat anders. Maar wat? Nog een keer een E85 Z4? Dat zag ik toch niet gebeuren, ik had eigenlijk toch wel de ultieme E85 (op de M na), 3.0 si, handbak, sportstoelen, Individual. Zie dat nog maar eens te vinden. En een stap terug zag ik toch niet echt zitten. Een stap omhoog zou een Porsche Boxster betekenen. Ik heb er een aantal gezien (987) die binnen budget vielen, maar dat durfde ik toch net niet aan. Een E89 zou de logische opvolger zijn, maar toch wel met wat haken en ogen. Eigenlijk vind ik dat er in zo'n auto een 6 cilinder hoort. Een 23i had ik al eens in gereden, maar viel me toch wat tegen. Dan blijft dus een 30i en 35i(S) over. De 35i(S) heeft een N54, en dat vind ik toch wel wat tricky. Ook stel ik een handbak wel op prijs, dus dan blijft de keus wel beperkt. En eigenlijk te beperkt, of je moet ruim 20.000 willen besteden en een auto kopen die niet aan je wensen voldoet qua kleurencombi en spec's. Verder ook eigenlijk gewoon een dure auto om te hebben, qua vaste lasten, verbruik en onderhoud. Daarmee had ik ook de E89 wel afgeschreven. Daarna wat gefocust op enkele hot hatches (Fiesta ST Mk8 en i30N), waarbij de i30N toch wel als eerste af viel, ik vermoed dat die qua running costs niet heel veel onderdoet aan een E89 Z4. Een Fiesta ST bleef abosluut wel op mijn shortlist staan (en dat staat hij eigenlijk nog steeds), maar mist toch wel één ding: het dak kan er niet af. En toen kwam ik toch weer terug bij de auto die ik nog nooit heb aangeschaft, en eigenlijk ook de reden dat ik ooit een Z4 heb gekocht: de MX-5. Tijdens mijn studie hadden heb ik een groepje vrienden gevormd die op een gegeven moment allemaal (op ik na) een MX-5 reden (van NA t/m NC). Omdat ik dwars ben, heb ik 6 jaar geleden een Z4 gekocht (en nooit spijt van gehad!). Dat bracht mijn zoektocht bij een ND. Die heb je natuurlijk weer in verschillende uitvoeringen, maar eigenlijk moest het dan een 2.0 GT-M met Recaro's worden (ik maak de fout niet meer om een roadster met standaard stoelen te kopen). Nou heb je die met 160 pk en later ook met 184 pk. Na even zoeken viel de 184 pk af, vanwege de prijs en bleef de 160 pk over. Nou ken ik mezelf, en als ik nu de 160 pk versie koop, dan blijft de zoektocht naar de facelift met 184 pk open staan. En ook de 160 pk was qua prijs (inclusief Recaro's) toch wel prijzig. Verder gebruik ik de auto als daily en staat hij altijd buiten. Dus premium betalen voor een auto met 70.000 km is weggegooid geld. Dusja, wat dan? Een vriend rijdt nog steeds in een MX-5, een NC2 2.0 hardtop (PRHT) met Recaro's. Daar nog maar eens in gereden afgelopen week en toen dacht ik.... waarom 20k betalen voor een ND als je voor ongeveer de helft ook een NC hebt? Toevallig kwam er deze week net een NC2 met exact dezelfde specificaties online. Wel bijna 200.000 km, maar 2e eigenaar, goeie mods (onder andere Bilstein B12 onderstel) en redelijke prijs. En toevallig nog te koop in Delft, dus lekker dicht bij. Uiteindelijk kon ik terecht in dezelfde straat waar ik tijdens mijn studententijd heb gewoond. De verkoper was een liefhebber (zijn wagenpark bestond ook uit een 850 T5-R, een Lada Niva en een Lotus Elise) en de auto zag er gewoon eerlijk uit. Nog even gereden, maar dat was volgens verwachting: Top. Eigenlijk rijdt zo'n NC beter dan een E85 Z4. Lang verhaal kort: Morgen, na het EMWalhalla ga ik hem ophalen!

Mooi op tijd voor de zomer en de roadtrip naar Spanje.
Ondanks dat ik de afgelopen tijd wel wat zat te kijken naar iets anders, was ik nog steeds wel blij met de Z4. Maar goed, ik moest nu toch echt wat anders. Maar wat? Nog een keer een E85 Z4? Dat zag ik toch niet gebeuren, ik had eigenlijk toch wel de ultieme E85 (op de M na), 3.0 si, handbak, sportstoelen, Individual. Zie dat nog maar eens te vinden. En een stap terug zag ik toch niet echt zitten. Een stap omhoog zou een Porsche Boxster betekenen. Ik heb er een aantal gezien (987) die binnen budget vielen, maar dat durfde ik toch net niet aan. Een E89 zou de logische opvolger zijn, maar toch wel met wat haken en ogen. Eigenlijk vind ik dat er in zo'n auto een 6 cilinder hoort. Een 23i had ik al eens in gereden, maar viel me toch wat tegen. Dan blijft dus een 30i en 35i(S) over. De 35i(S) heeft een N54, en dat vind ik toch wel wat tricky. Ook stel ik een handbak wel op prijs, dus dan blijft de keus wel beperkt. En eigenlijk te beperkt, of je moet ruim 20.000 willen besteden en een auto kopen die niet aan je wensen voldoet qua kleurencombi en spec's. Verder ook eigenlijk gewoon een dure auto om te hebben, qua vaste lasten, verbruik en onderhoud. Daarmee had ik ook de E89 wel afgeschreven. Daarna wat gefocust op enkele hot hatches (Fiesta ST Mk8 en i30N), waarbij de i30N toch wel als eerste af viel, ik vermoed dat die qua running costs niet heel veel onderdoet aan een E89 Z4. Een Fiesta ST bleef abosluut wel op mijn shortlist staan (en dat staat hij eigenlijk nog steeds), maar mist toch wel één ding: het dak kan er niet af. En toen kwam ik toch weer terug bij de auto die ik nog nooit heb aangeschaft, en eigenlijk ook de reden dat ik ooit een Z4 heb gekocht: de MX-5. Tijdens mijn studie hadden heb ik een groepje vrienden gevormd die op een gegeven moment allemaal (op ik na) een MX-5 reden (van NA t/m NC). Omdat ik dwars ben, heb ik 6 jaar geleden een Z4 gekocht (en nooit spijt van gehad!). Dat bracht mijn zoektocht bij een ND. Die heb je natuurlijk weer in verschillende uitvoeringen, maar eigenlijk moest het dan een 2.0 GT-M met Recaro's worden (ik maak de fout niet meer om een roadster met standaard stoelen te kopen). Nou heb je die met 160 pk en later ook met 184 pk. Na even zoeken viel de 184 pk af, vanwege de prijs en bleef de 160 pk over. Nou ken ik mezelf, en als ik nu de 160 pk versie koop, dan blijft de zoektocht naar de facelift met 184 pk open staan. En ook de 160 pk was qua prijs (inclusief Recaro's) toch wel prijzig. Verder gebruik ik de auto als daily en staat hij altijd buiten. Dus premium betalen voor een auto met 70.000 km is weggegooid geld. Dusja, wat dan? Een vriend rijdt nog steeds in een MX-5, een NC2 2.0 hardtop (PRHT) met Recaro's. Daar nog maar eens in gereden afgelopen week en toen dacht ik.... waarom 20k betalen voor een ND als je voor ongeveer de helft ook een NC hebt? Toevallig kwam er deze week net een NC2 met exact dezelfde specificaties online. Wel bijna 200.000 km, maar 2e eigenaar, goeie mods (onder andere Bilstein B12 onderstel) en redelijke prijs. En toevallig nog te koop in Delft, dus lekker dicht bij. Uiteindelijk kon ik terecht in dezelfde straat waar ik tijdens mijn studententijd heb gewoond. De verkoper was een liefhebber (zijn wagenpark bestond ook uit een 850 T5-R, een Lada Niva en een Lotus Elise) en de auto zag er gewoon eerlijk uit. Nog even gereden, maar dat was volgens verwachting: Top. Eigenlijk rijdt zo'n NC beter dan een E85 Z4. Lang verhaal kort: Morgen, na het EMWalhalla ga ik hem ophalen!

Mooi op tijd voor de zomer en de roadtrip naar Spanje.
-
SlowCo
Gefeliciteerd en veel 
- RS-Ron
Leuke aanwinst ! Weer lekker genieten met het dak open. Gefeliciteerd!
Gr Ron
Gr Ron
-
OnlineFabian
Gefeliciteerd! Mooie mx5 zo te zien 
-
OnlineLuco
Gefeliciteerd, veel veilige en schadevrije kilometers gewenst.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Feli Joel. Leuke kar! En succes met 't vinden van de [ENTER] toets 
- Martijn_bmw
Leuk verhaal en aankoop! Daar ga je veel plezier aan beleven 
-
Tom
Mooie auto Joël! En open rijden blijft top natuurlijk 
- Arthur
- Auto: Nr.52
Van harte, staat er mooi bij zo te zien.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Veel plezier ermee!
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Goede keuze! Tijdloos model ook, bouwjaar 2010 had ik niet helemaal in gedachte.
Dat komt wel goed richting/in Spanje!
Dat komt wel goed richting/in Spanje!
- Paskal
- Auto: meerdere
Gefeliciteerd met deze MX-5
. Fraaie uitvoering en altijd goed als hij van een liefhebber komt
. Toch vind ik een NC (zeker met stalen dak) heel anders rijden dan een ND, maar begrijp je keuze wel want het prijsverschil is fors tussen beiden.
Veel
in Spanje.
Veel
- Alexander
Leuk! Zo een stalen dak lijkt mij wel een meerwaarde door het hele jaar heen.
BBR kit erop, 225pk. Geen ervaring mee maar was wel het 1e waaraan ik gelijk dacht bij deze NC 2.0
BBR kit erop, 225pk. Geen ervaring mee maar was wel het 1e waaraan ik gelijk dacht bij deze NC 2.0
- MParallel
- Auto: BMW
Heel wat anders, en toch ook weer niet. Compacte cabrio, rwd...
Leuk man, veel plezier ermee.
Leuk man, veel plezier ermee.
Laatst gewijzigd door MParallel op 10 mei 2026, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Geertmans
Verstandige koop! En een knappe uitvoering ook!
- Barend
- Auto: F20 m135i
Ja! Hier ga je geen spijt van krijgen denk ik.
Pas je er goed in? Jij bent vrij lang toch?
Pas je er goed in? Jij bent vrij lang toch?
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee.
-
JP
Over een i30N praten en dan toch een zoomzoom Mazda kopen....
Nou ja.......veel plezier er mee 
-
SlowCo
Bijna net zo erg als regelmatig posten (jaren al?) over een i30N en dan een BMW kopen...JP schreef: 10 mei 2026, 16:00 Over een i30N praten en dan toch een zoomzoom Mazda kopen....Nou ja.......veel plezier er mee
![]()
-
Joegs
Gave NC! Veel plezier ermee. Heel benieuwd hoe dit gaat bevallen na een Z4. Overweeg hem zelf ook maar weet niet zo goed hoe het zich verhoudt qua geluid met de kap dicht en of je lekker zit als je wat langer bent.
Ze rijden briljant weet ik uit ervaring, daar ligt het zeker niet aan.
Ze rijden briljant weet ik uit ervaring, daar ligt het zeker niet aan.
- Joël D.

Bedankt allemaal! Eerst nog even een foto van de 155 op EMWalhalla! Weer lekker wat kilometers gemaakt afgelopen week.

Maar goed. De Mazda dus. Helaas nog niet echt weer geweest om lekker open te rijden, maar dat komt wel. Ik ben er ontzettend blij mee! Rijdt echt heerlijk, deze is vrij sportief uitgelijnd, dus hij stuurt echt in als de malle. De vorige eigenaar heeft hem gebruikt voor slaloms op Lelystad, wellicht dat ik dat ook eens ga doen. En nogmaals, dit stuurt, rijdt en schakelt echt veel beter dan de E85 Z4. Ja, die had de fantastische 6 in lijn, maar alles eromheen was het voor een sportieve roadster eigenlijk net niet. Hij ligt wel vrij laag, wat bij mij in de wijk nogal een uitdaging is, maar daar komen we wel overheen.
Ik ben zelf 1.87 en met de verlaagde Recaro stoelen past het eigenlijk prima, niet krapper dan de Z4. Ook qua geluid is het vergelijkbaar.
Overigens denk ik niet dat dit, zoals de E85, een blijvertje is. Maar in ieder geval voor de zomer heb ik wat leuks om mee rond te scheuren.
- MParallel
- Auto: BMW
Afgelopen week was het prachtig cabrio weer. In NL althans.
Heeft zo'n M5 een sper?
Heeft zo'n M5 een sper?
- RJK
Mooie MX5! Hoezo geen blijvertje dan?
- EmielS60
Blijft een prachtige auto zo’n 155. Komt toch geregeld langs in m’n marktplaats zoekopdrachten.