Nederland gaat naar de haaien
-
Onlinejos_br
Re: Nederland gaat naar de haaien
Dat gedonder en hoe je met komme tenen de acties in Loosdrecht zit te bekijken op een erg goede manier beschreven,
Open brief aan de Nederlandse politie: Waar zijn jullie mee bezig?”
Beste politieagent, wijkagent, ME’er en Romeo,
Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?Ik snap het werkelijk niet.
Hoe kun je als mens met ook maar een greintje moraal nog functioneren binnen een organisatie die van je verlangt dat je zulke immorele opdrachten uitvoert?
Je bent agent geworden omdat je mensen wilde beschermen. Omdat je de samenleving veiliger en ordelijker wilde maken. Omdat je “waakzaam en dienstbaar” wilde zijn voor de Nederlandse burger. Dat was toch de ambitie? Dat was toch de reden dat je dat uniform aantrok?
En nu? Nu zie ik beelden die me kotsmisselijk maken.
Demonstranten die zonder waarschuwing met wapenstokken op hun hoofd geslagen worden. Mensen die stil staan moeten vluchten omdat agenten met honden op hun afstormen. Jongeren vanaf veertien jaar oud worden met stokken bewerkt, terwijl ze de bevelen van de ME gewoon opvolgen.
Een jongen die bewusteloze is geslagen die op de grond ligt, worden genegeerd en als oud vuil achtergelaten, geen eerste hulp, helemaal niks. Dit is niet alleen asosail maar volgens mij ook nog strafbaar.
Dit is geen ordehandhaving meer. Dit is pure onderdrukking van een samenleving die het spuugzat is.
De beelden van AZC-demonstraties lijken sprekend op die van de coronaperiode. Woedende, hopeloze burgers die protesteren tegen de komst van een asielzoekerscentrum in hun eigen gemeente, worden op dezelfde keiharde manier aangepakt: opgejaagd, ingesloten, geslagen en geïntimideerd.
In Loosdrecht kregen inwoners pas een week van tevoren te horen dat hun oude gemeentehuis zou worden gevuld met 110 jonge mannen. Het antwoord van de politie? Escalatie in plaats van gesprek. Geen dialoog, maar wapenstokken en honden.
Vroeger was agent zijn een gerespecteerd beroep. Dat respect verdien je, je dwingt het niet af met TikTok-filmpjes terwijl de echte beelden viraal gaan. Wanneer burgers demonstreren tégen het huidige beleid, wordt er keihard ingegrepen. Wanneer activisten de A12 blokkeren voor het klimaat, worden ze met fluwelen handschoentjes in karretjes afgevoerd.
Steeds meer mensen voelen geen angst of woede meer, maar pure walging als ze een politie-uniform zien. Ze zien geen dienaar van de wet meer, maar een dienaar van de macht. Een macht die Nederland naar de kloten helpt. Jullie zijn niet langer de beschermers van het volk, maar de knokploeg van Den Haag.
Hoe kun je als agent nog in de spiegel kijken? Je ziet dagelijks met eigen ogen wat de massa-immigratie met dit land doet: de overlast, de druk op woningen, de onveiligheid op straat. Jullie ervaren het als geen ander. En toch kiezen jullie ervoor om de burgers die hiertegen protesteren keihard neer te slaan, in plaats van naast hen te gaan staan.
Demonstreren is een grondrecht. Jullie maken dat recht met harde hand onmogelijk. “Waakzaam en dienstbaar” is verworden tot waakzaam om de eigen burgers in de gaten te houden en dienstbaar aan een politiek die steeds meer Nederlanders als onaanvaardbaar ervaren.
Natuurlijk zijn er agenten die het niet eens zijn met deze aanpak. Die twijfelen. Die weten dat dit niet klopt. Maar zolang jullie hetzelfde uniform dragen en dit patroon blijft bestaan, tellen die “rotte appels” niet meer. Het systeem als geheel keert zich tegen de eigen bevolking.
En dan komt de vraag: hoelang nog?
Een woedende menigte van een paar honderd man is nog te overzien. Maar wat gebeurt er als het er tienduizenden worden? Als steeds meer mensen het spuug- en spuugzat zijn en de kloof tussen burger en politie onoverbrugbaar wordt?
Het is tijd dat jullie kiezen. Dienen jullie de wet en de Nederlandse burger die zijn eigen buurt veilig wil houden?
Of dienen jullie een politiek beleid dat dit land kapotmaakt en demonstraties met geweld de kop indrukt?
Respect moet je verdienen. Op dit moment verdien je het niet. Je verliest het elke dag een beetje meer.En als je nog een greintje moraal overhebt, dan is dit het moment om je dat af te vragen: hoe kun je nog meedoen aan iets wat zo overduidelijk immoreel is?
Met de groet van een bezorgde burger.
Erik Geukens
Jos.
Open brief aan de Nederlandse politie: Waar zijn jullie mee bezig?”
Beste politieagent, wijkagent, ME’er en Romeo,
Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?Ik snap het werkelijk niet.
Hoe kun je als mens met ook maar een greintje moraal nog functioneren binnen een organisatie die van je verlangt dat je zulke immorele opdrachten uitvoert?
Je bent agent geworden omdat je mensen wilde beschermen. Omdat je de samenleving veiliger en ordelijker wilde maken. Omdat je “waakzaam en dienstbaar” wilde zijn voor de Nederlandse burger. Dat was toch de ambitie? Dat was toch de reden dat je dat uniform aantrok?
En nu? Nu zie ik beelden die me kotsmisselijk maken.
Demonstranten die zonder waarschuwing met wapenstokken op hun hoofd geslagen worden. Mensen die stil staan moeten vluchten omdat agenten met honden op hun afstormen. Jongeren vanaf veertien jaar oud worden met stokken bewerkt, terwijl ze de bevelen van de ME gewoon opvolgen.
Een jongen die bewusteloze is geslagen die op de grond ligt, worden genegeerd en als oud vuil achtergelaten, geen eerste hulp, helemaal niks. Dit is niet alleen asosail maar volgens mij ook nog strafbaar.
Dit is geen ordehandhaving meer. Dit is pure onderdrukking van een samenleving die het spuugzat is.
De beelden van AZC-demonstraties lijken sprekend op die van de coronaperiode. Woedende, hopeloze burgers die protesteren tegen de komst van een asielzoekerscentrum in hun eigen gemeente, worden op dezelfde keiharde manier aangepakt: opgejaagd, ingesloten, geslagen en geïntimideerd.
In Loosdrecht kregen inwoners pas een week van tevoren te horen dat hun oude gemeentehuis zou worden gevuld met 110 jonge mannen. Het antwoord van de politie? Escalatie in plaats van gesprek. Geen dialoog, maar wapenstokken en honden.
Vroeger was agent zijn een gerespecteerd beroep. Dat respect verdien je, je dwingt het niet af met TikTok-filmpjes terwijl de echte beelden viraal gaan. Wanneer burgers demonstreren tégen het huidige beleid, wordt er keihard ingegrepen. Wanneer activisten de A12 blokkeren voor het klimaat, worden ze met fluwelen handschoentjes in karretjes afgevoerd.
Steeds meer mensen voelen geen angst of woede meer, maar pure walging als ze een politie-uniform zien. Ze zien geen dienaar van de wet meer, maar een dienaar van de macht. Een macht die Nederland naar de kloten helpt. Jullie zijn niet langer de beschermers van het volk, maar de knokploeg van Den Haag.
Hoe kun je als agent nog in de spiegel kijken? Je ziet dagelijks met eigen ogen wat de massa-immigratie met dit land doet: de overlast, de druk op woningen, de onveiligheid op straat. Jullie ervaren het als geen ander. En toch kiezen jullie ervoor om de burgers die hiertegen protesteren keihard neer te slaan, in plaats van naast hen te gaan staan.
Demonstreren is een grondrecht. Jullie maken dat recht met harde hand onmogelijk. “Waakzaam en dienstbaar” is verworden tot waakzaam om de eigen burgers in de gaten te houden en dienstbaar aan een politiek die steeds meer Nederlanders als onaanvaardbaar ervaren.
Natuurlijk zijn er agenten die het niet eens zijn met deze aanpak. Die twijfelen. Die weten dat dit niet klopt. Maar zolang jullie hetzelfde uniform dragen en dit patroon blijft bestaan, tellen die “rotte appels” niet meer. Het systeem als geheel keert zich tegen de eigen bevolking.
En dan komt de vraag: hoelang nog?
Een woedende menigte van een paar honderd man is nog te overzien. Maar wat gebeurt er als het er tienduizenden worden? Als steeds meer mensen het spuug- en spuugzat zijn en de kloof tussen burger en politie onoverbrugbaar wordt?
Het is tijd dat jullie kiezen. Dienen jullie de wet en de Nederlandse burger die zijn eigen buurt veilig wil houden?
Of dienen jullie een politiek beleid dat dit land kapotmaakt en demonstraties met geweld de kop indrukt?
Respect moet je verdienen. Op dit moment verdien je het niet. Je verliest het elke dag een beetje meer.En als je nog een greintje moraal overhebt, dan is dit het moment om je dat af te vragen: hoe kun je nog meedoen aan iets wat zo overduidelijk immoreel is?
Met de groet van een bezorgde burger.
Erik Geukens
Jos.
- JP
Idee voor de volgende keer, naar huis gaan als de Politie/ME dat vraagt? 
- 350 Z
Tja snelwegklevers zijn links (Pro en D66 liefhebbers) en moeten dus met fluwelen handschoenen worden behandeld itt het gewone volk wat tegen een AZC is, die mag je meppen.
-
TLRS
Wat is hier zo partijdig aan dan? Dit lijkt mij een vorm van systeem testen. Stel hij of zij had het niet gedaan en het publiek was duizenden schijnaanvragen gaan doen, zou dat niet een stuk vervelender zijn geweest om af te handelen dan van 1 individu met aanvragen die waarschijnlijk vrij gemakkelijk terug te trekken zijn?Robin schreef: 23 apr 2026, 15:47 @TLRS
a)het is/was een rechter die moet te allen tijde neutraal blijven, niks rebels aan
b)wat ie in beweging probeert te krijgen ben ik het totaal mee oneens
c) dat ie al op non-actief is gezet zegt toch al genoeg?
d) ik ben volgens velen vaak wat anti -overheid, deze sujet is pro overheid
e)het artikel aandachtig lezen maakt het duidelijk
Dat ie op non actief gezet wordt zegt mij niets. Kan net zo goed liggen aan de mensen die niet wensen te worden gewezen op risico's in een systeem.
Als ik het goed lees vinden ze dat er andere manieren zijn om zulke issues aan te pakken. En daar haal ik niet echt uit of ze de moeite hebben genomen om te achterhalen of die rechter dat pad misschien al geprobeerd had.
Het lijkt mij allemaal een beetje teveel op kritiek hebben overal op omdat dat sociaal geaccepteerd is momenteel. En omdat mensen de overtuiging hebben dat we daarmee de boel gaan corrigeren. Alsof er geen enkele nadelen zouden zitten aan het geven van kritiek ofzo. En geen enkel voordeel aan wat iemand probeert te doen.
Dit.. opzich prima te kijken naar AI. Maar de vraag is dan natuurlijk wel, de AI van wie precies. En hoe duur gaat het uiteindelijk worden.Bert ///M3 schreef: 23 apr 2026, 17:42 Mja of niet. UAE heeft een ander model regering en economie als het gemiddelde EU land.
Als je alle ambtenaren of een deel er uit gooit (staat er niet maar is uiteindelijk wel de bedoeling) moeten die wat anders doen, en ze lopen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan.
Economie is circulair. Als je een ambtenaar betaald dan vloeit een deel terug in belastingen en een ander deel vloeit naar ondernemers enz. Als je dat vervangt door AI ben je vooral de Amerikaanse tech bedrijven aan het spekken. Als AI volwassen word, word dit wel een probleem in de EU die kapitaal outflow.
Je budget voor ambtenaren slashen betekend dus dat je aan de belastingen kant weer minder terug krijgt.
AI zal wel dingen efficiënter kunnen maar of je daar als bevolking uiteindelijk wat aan hebt is nog maar de vraag.
Daarmee lost de onrust toch niet op.JP schreef: 23 apr 2026, 19:29 Idee voor de volgende keer, naar huis gaan als de Politie/ME dat vraagt?![]()
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Dan had deze hele discussie niet bestaan, ik had dan ook niet een link kunnen plaatsen met daaronder mijn belevingen.
Stel dat...
Volkert Pim niet had vermoord....ofzoiets
-
Onlinejos_br
Luister hier dan even naar,JP schreef: 23 apr 2026, 19:29 Idee voor de volgende keer, naar huis gaan als de Politie/ME dat vraagt?![]()
https://www.tiktok.com/@carlijnbeuvingx ... 5nkCcHplFA
Jos.
-
Robin
jos_br schreef: 24 apr 2026, 10:45Luister hier dan even naar,JP schreef: 23 apr 2026, 19:29 Idee voor de volgende keer, naar huis gaan als de Politie/ME dat vraagt?![]()
https://www.tiktok.com/@carlijnbeuvingx ... 5nkCcHplFA
Jos.

Maar als je voor Von der Leyen hebt gestemd zal je/men 't daar wel niet mee eens zijn!
-
TLRS
De mogelijkheid om te overspoelen zou er nog steeds zijn. En zou net zo makkelijk voer geweest kunnen zijn voor discussie. Het hoeft allemaal niet zo zwart wit te zijn.. en het hoeft ook niet zo pessimistisch te zijn toch.Robin schreef: 24 apr 2026, 06:32 Dan had deze hele discussie niet bestaan, ik had dan ook niet een link kunnen plaatsen met daaronder mijn belevingen.
Stel dat...
Volkert Pim niet had vermoord....ofzoiets
![]()
Mensen hebben geen idee hoe nederland er nu uit zou zien met pim.
-
Robin
@TLRS Mee eens dat het allemaal niet zo zwart wit hoeft te zijn, maar ik wil geen discussie met Frank Boeijen, want ik versta vaak geen reet van wat die man te melden heeft en had. Daaruit voortvloeiend: De kleur van 'je hart' is (denk ik?) rood. Met Marco wilde ik wel eens in discussie. En of Leontien nog/weer vrij is, ivm JP:)
PS Kronenburg Park is een mooi nummer!
-
OnlineMartijn_bmw
Robin schreef: 24 apr 2026, 13:05 @TLRS Mee eens dat het allemaal niet zo zwart wit hoeft te zijn, maar ik wil geen discussie met Frank Boeijen, want ik versta vaak geen reet van wat die man te melden heeft en had. Daaruit voortvloeiend: De kleur van 'je hart' is (denk ik?) rood. Met Marco wilde ik wel eens in discussie. En of Leontien nog/weer vrij is, ivm JP:)
- JP
Frank zocht het daarna wat verder weg
https://www.youtube.com/watch?v=7uzOmW8afnw
-
Robin
Doe me denken aan Armand met Ben Ik Te Ho Chi Minh?
- MParallel
- Auto: BMW
Loosdrecht is toch een bovengemiddeld welgestelde gemeente (Weidemeren) in het Gooi? Dan zou daar veel D66/Pro volk moeten zitten en dus krijgen ze waar ze op gestemd hebben?
Zomaar een theorie.
Of zijn mensen echt zo gek links te stemmen en dan denken, gebeurt toch niet 'in my back yard'?
Als je geen 110 jonge mannen wilt hebben, volkomen begrijpelijk, maar dan moet je ook niet links stemmen.
Zomaar een theorie.
Of zijn mensen echt zo gek links te stemmen en dan denken, gebeurt toch niet 'in my back yard'?
Als je geen 110 jonge mannen wilt hebben, volkomen begrijpelijk, maar dan moet je ook niet links stemmen.
-
Crookie
- Auto: Dikke Bmw
Lekker zwart witte aanname. Hoe weet je nou wat zij gestemd hebben? En dan nog. De burgermeester zet het toch door.MParallel schreef: 24 apr 2026, 15:07 Loosdrecht is toch een bovengemiddeld welgestelde gemeente (Weidemeren) in het Gooi? Dan zou daar veel D66/Pro volk moeten zitten en dus krijgen ze waar ze op gestemd hebben?
Zomaar een theorie.
- MParallel
- Auto: BMW
"Zomaar een theorie."
Oftewel het tegenovergestelde van een aanname. Je moet wel alles lezen en niet selectief cherry picken.
Toch redelijk in de buurt.
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/wijdemeren/
Oftewel het tegenovergestelde van een aanname. Je moet wel alles lezen en niet selectief cherry picken.
-
OnlineLuco
Wijdemeren als gemeente is op sterven na dood, ze moesten verplicht fuseren, en dat gaan ze nu doen met Hilversum.MParallel schreef: 24 apr 2026, 15:07 Loosdrecht is toch een bovengemiddeld welgestelde gemeente (Weidemeren) in het Gooi? Dan zou daar veel D66/Pro volk moeten zitten en dus krijgen ze waar ze op gestemd hebben?
Zomaar een theorie.
Er zijn hele rijke stukken ja aan de plassen en bepaalde wijken in Hilversum, de rest is armoe troef.
- Elise
Ik denk dat veel mensen vooral voor zichzelf het idee willen hebben dat ze fatsoenlijk stemmen, stemmen op extreem radicaal rechts, dat kan natuurlijk niet.MParallel schreef: 24 apr 2026, 15:07
Voor dat soort mensen is het maar goed dat bijvoorbeeld de PVV bestaat, de ideale zondebok.
-
Crookie
- Auto: Dikke Bmw
Voornamelijk de coalitie partijen. En ik vermoed dat deze demonstranten dat niet gestemd hebbenMParallel schreef: 24 apr 2026, 16:22 "Zomaar een theorie."
-
Robin
https://www.prikkebord.nl/topic/364213/
Wie heeft 't gehele artikel van Zwagerman? Archive.is pakt 'm niet en ben geen abonnee.
Wie heeft 't gehele artikel van Zwagerman? Archive.is pakt 'm niet en ben geen abonnee.
Marianne Zwagerman: in oorlogstijd ga je niet experimenteren met je voedsel- en energiezekerheid
Aardgas en diesel werden de onzichtbare motoren achter onze wereldwijde voedselvoorziening. Zonder aardgas is er geen kunstmest. Zonder diesel geen tractoren, oogstmachines, irrigatiepompen, schepen die het voedsel over de wereld transporteren, gekoelde opslag.
Ik zie ze alweer voor me: de vrolijke selfies van Rob Jetten en zijn aandachtsgeile verloofde. Tiktokkend op Tienertour met de trein door Nederland. Met het ’klimaatticket’ voor de daluren dat hij samen met Jesse Klaver lanceerde.
We zitten in de grootste energiecrisis ooit. Die onherroepelijk leidt tot een wereldwijde voedselcrisis, met hongersnood tot gevolg. Zonder energie en voedsel zijn we verloren. Dat begrijpt iedereen: het consumentenvertrouwen was alleen aan het begin van de coronacrisis nog lager dan nu.
Jetten zou zich maar met twee dingen moeten bezighouden: energiezekerheid en voedselzekerheid. Maar hij gebruikt de crisis om mensen uit de auto en in de trein te jagen. Hij gaat door met het onklaar maken van de gasputten in Groningen, verplicht boeren de mest af te voeren en versnelt de rampzalige energietransitie. Terwijl die ervoor zorgt dat er al in drie provincies geen huizen en bedrijven meer op het elektriciteitsnet kunnen worden aangesloten.
Terug naar de vorige ’Groene Revolutie’
Om te begrijpen wat er op het spel staat, moeten we terug naar de vorige ’Groene Revolutie’, kort na de Tweede Wereldoorlog. Die maakte een einde aan structurele hongersnood in grote delen van de wereld dankzij technologie en innovatie zoals irrigatie, kunstmest en gewasbescherming.
-
Wimo
Gemiste kans om de asielzoeker niet de schuld te geven.
-
Robin
Aansluitend daarop ^
Mooie column weer van Gerard Krispijn eergisteren:
Mooie column weer van Gerard Krispijn eergisteren:
De Ivoren Toren heeft weer eens last van oorsuizen
Wat is het toch heerlijk om een gemeentebestuurder te zijn. Je zit daar, warmpjes op je ergonomische bureaustoel, gewapend met een kopje koffie en een moreel kompas dat standaard op ‘superieur’ staat afgesteld.
En dan gebeurt het onvermijdelijke: de burger (u weet wel, die lastige horige die uw riante salaris ophoest ) durft zowaar een geluid te maken.
En wat doet onze dappere wethouder dan? Luisteren? Welnee, dat is zó jaren negentig. Tegenwoordig hebben ze een veel snellere methode: de 'Instant-Nazi-Stempel'.
Het recept is simpel. Heb je als inwoner de euvele moed om je af te vragen of een AZC midden in een woonwijk wel zo’n strak plan is voor de veiligheid? Maak je je zorgen of je dochter nog wel met een gerust hart 's avonds over straat kan? Gefeliciteerd! Volgens de officiële lezing van de gemeente en hun trouwe schoothondjes bij de 'Mainstream Media' ben je zojuist gepromoveerd tot extreemrechts gevaar voor de democratie.
Het is werkelijk een knap staaltje gymnastiek. De gemeente presenteert een plan waar niemand om heeft gevraagd, trekt vervolgens de vingers uit de oren om even te polsen of er weerstand is, en als die er komt , verrassing! duwen ze die vingers er nog dieper in. "Sorry, we horen u niet, we zijn te druk met deugdzaam zijn over de rug van uw veiligheid heen!"
Want laten we eerlijk zijn: een bezorgde vader die vreest voor zijn gezin, dat is natuurlijk een enorm eng personage. Veel enger dan de realiteit die hij probeert aan te kaarten. Het is veel makkelijker om iemand weg te zetten als een bruinhemd dan om daadwerkelijk antwoord te geven op de vraag waarom de veiligheid in de wijk ondergeschikt is aan de bestuurlijke bewijsdrang.
Misschien moeten we de heren en dames in het gemeentehuis eens een cadeau doen: een afspraak bij de plaatselijke audicien. Niet om hun gehoorapparaat bij te stellen, maar om die dikke laag arrogante stront uit hun oren te laten spuiten. Dan horen ze misschien voor het eerst in jaren weer eens wat er écht leeft in de straat, in plaats van alleen het galmen van hun eigen morele gelijk in die lege vergaderzalen.
Maar ja, luisteren naar 'het volk' is natuurlijk ook maar zo gewoontjes. Veel leuker is het om vanaf je morele bergtop naar beneden te spugen en te roepen dat het regent.
Zolang de veiligheid van hun eigen gezin in hun villawijkjes maar niet in het geding is, kunnen zij met een gerust hart blijven labelen.
Slaap zacht, bestuurders. En droom vooral verder van jullie ideale wereld. Wij blijven hier beneden wel even waken over de veiligheid die jullie zo achteloos bij het grofvuil hebben gezet.
Gerard Krispijn
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Hier in stukjes.Robin schreef: 25 apr 2026, 10:58 Wie heeft 't gehele artikel van Zwagerman? Archive.is pakt 'm niet en ben geen abonnee.
https://www.threads.com/@willemwulffraa ... worden-van
Als je een blok van de text die je wel hebt tussen quotes in google plakt, komen er meestal meer lokaties bovendrijven.
-
Robin
Ah dank Smiley.
- Elise
https://www.telegraaf.nl/opinie/mariann ... 10097.html
Marianne Zwagerman: in oorlogstijd ga je niet experimenteren met je voedsel- en energiezekerheid
Ik zie ze alweer voor me: de vrolijke selfies van Rob Jetten en zijn aandachtsgeile verloofde. Tiktokkend op Tienertour met de trein door Nederland. Met het ’klimaatticket’ voor de daluren dat hij samen met Jesse Klaver lanceerde.
Het debat moest gaan over oplossingen voor de energiecrisis, maar werd een deugdansfeestje op de vulkaan.
We zitten in de grootste energiecrisis ooit. Die onherroepelijk leidt tot een wereldwijde voedselcrisis, met hongersnood tot gevolg. Zonder energie en voedsel zijn we verloren. Dat begrijpt iedereen: het consumentenvertrouwen was alleen aan het begin van de coronacrisis nog lager dan nu.
Jetten zou zich maar met twee dingen moeten bezighouden: energiezekerheid en voedselzekerheid. Maar hij gebruikt de crisis om mensen uit de auto en in de trein te jagen. Hij gaat door met het onklaar maken van de gasputten in Groningen, verplicht boeren de mest af te voeren en versnelt de rampzalige energietransitie. Terwijl die ervoor zorgt dat er al in drie provincies geen huizen en bedrijven meer op het elektriciteitsnet kunnen worden aangesloten.
Om te begrijpen wat er op het spel staat, moeten we terug naar de vorige ’Groene Revolutie’, kort na de Tweede Wereldoorlog. Die maakte een einde aan structurele hongersnood in grote delen van de wereld dankzij technologie en innovatie zoals irrigatie, kunstmest en gewasbescherming.
Aardgas en diesel werden de onzichtbare motoren achter onze wereldwijde voedselvoorziening. Zonder aardgas is er geen kunstmest. Zonder diesel geen tractoren, oogstmachines, irrigatiepompen, schepen die het voedsel over de wereld transporteren, gekoelde opslag.
Dankzij al die innovatie en voedselovervloed groeide de wereldbevolking explosief. Nou vind ik dat zelf een onaangename bijvangst. Maar zolang we niet besluiten dat het wel een tandje minder kan met de bevolkingsaanwas, zullen we die monden moeten voeden. Dat kan alleen met betaalbare, betrouwbare energie.
Maak energie schaars en duur, en je sloopt het fundament onder de voedselvoorziening. In Den Haag en Brussel is dat besef weg. De denktank over voedselzekerheid die de vorige minister van Landbouw instelde, is door haar opvolger opgedoekt. Terwijl in de doelstellingen van de EU zwart op wit staat (art. 39) dat gemeenschappelijk landbouwbeleid de productiviteit moet verhogen om honger te voorkomen, is er geen enkele functionaris voor verantwoordelijk.
Veertig procent van het budget wordt uitgegeven aan klimaatmaatregelen, in plaats van het zekerstellen van de voedselproductie. Ja, we hebben weer een revolutie nodig om minder afhankelijk te worden van fossiele energie. Maar die staat nog in de kinderschoenen en levert voorlopig vooral problemen op.
Die trein van Jetten rijdt de helft van de tijd niet als de stroom van windturbines komt. In oorlogstijd ga je niet experimenteren met je voedsel- en energiezekerheid. Wensdenken doen we weer als er vrede is.
-
Robin
*thumbs up*