EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
nielsdf
Auto: 991

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door nielsdf » 16 apr 2026, 09:19

Andry schreef: 15 apr 2026, 19:31 M'n tijdelijke zakelijke huurkar zal plaats moeten gaan maken voor iets elektrisch. In de functiegroep is er keuze uit de volgende 6:

- Tesla M3 Premium LR RWD
- Skoda Enyaq 85 Business Edition
- Volvo EX 40 SM ER
- Ford Capri Premium ER
- Polestar 2 LR SM
- Cupra Tavascan Adrenaline

Het gebruik zal enkel woon/werk/zakelijk zijn, privé heb ik nog genoeg leuks staan.

Met een extra bijdrage variërend van €15 - 75/maand kan er een auto uit een hogere functiegroep worden gekozen als een MB CLA 250/ EQA / EQ4 etc. Een model uit een lagere klasse kan dan weer niet. De modellen en uitvoeringen staan nagenoeg vast, enkel de kleur en eventueel trekhaak zijn vrij te kiezen. Als een absolute noob wbt ev's heb ik geen idee wat te kiezen. Zonder bijbetaling heeft de Tavascan de voorkeur enkel gebaseerd op de looks, met bijbetaling de voorkeur voor de Mercedes Benz CLA want ik blijf een fan van sedans. BMW noch Chinese merken zijn in de modeloverzichten terug te vinden. Laden is geen issue, dat gaat in liters diesel :wink:

Heeft iemand een idee wat nog een beetje fatsoenlijk door de bocht gaat?
Hier afgelopen jaar een vergelijkbare keuze "moeten" maken, het ging bij mij tussen de Polestar 2, Model 3 LR RWD en nieuwe CLA. Uiteindelijk voor de CLA 250+ gekozen, vanwege de complete uitvoering en grote range. In de winter haal ik er ook nog relatief makkelijk 500km mee, in de zomer gaat dit iets over de 650km in de praktijk. Verder is het qua sturen in geen een van deze auto's écht leuk, je merkt gewoon dat je met zware auto's op pad bent.

Succes met de keuze in ieder geval!

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 16 apr 2026, 12:50

Andry schreef: 15 apr 2026, 19:31 ...
Als een absolute noob wbt ev's heb ik geen idee wat te kiezen. Zonder bijbetaling heeft de Tavascan de voorkeur enkel gebaseerd op de looks, met bijbetaling de voorkeur voor de Mercedes Benz CLA want ik blijf een fan van sedans. BMW noch Chinese merken zijn in de modeloverzichten terug te vinden. Laden is geen issue, dat gaat in liters diesel :wink:
De Tavascan wordt in China gebouwd... :wink:

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 16 apr 2026, 17:56

Na bijna 6 jaar in de Polestar 2, denk ik dat je die iig eens moet proberen.

Echt een fijne interface, gewoon zitten en rijden, niet aan of uit moeten zetten met een knop oid
Google integratie werkt goed
Mooi interieur (met leer dan)
Uit dat lijstje lijkt het mij de beste auto
Efficiënter dan de Volvo, en minder hoog/lomp
Je wordt nauwelijks gestoord door de stumperhulpjes
Hij loopt harder dan alles behalve de tesla
One pedal drive bediening is in te stellen zoals je het wilt, en dat werkt ook goed.(veel afremmen, weinig afremmen, minimaal afremmen, wel of niet rollen bij rem los en alle combinaties daartussen)

Elise

Bericht door Elise » 17 apr 2026, 08:57

Waar moet je tegenwoordig op letten bij aanschaf van een laadpaal?
Ik ben bekend met MID gecertificeerd en load balancing, maar zijn er nog meer dingen waar je op moet letten om een toekomstbestendige paal te hebben?

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 17 apr 2026, 09:16

Elise schreef: 17 apr 2026, 08:57 Waar moet je tegenwoordig op letten bij aanschaf van een laadpaal?
Ik ben bekend met MID gecertificeerd en load balancing, maar zijn er nog meer dingen waar je op moet letten om een toekomstbestendige paal te hebben?
Dat ie met een thuisaccu kan samenwerken en goed registreert hoeveel je laad per jaar, ook al is het van de zonnepanelen en thuisaccu. Ik heb ergens iets gelezen dat je daar geld mee kan verdienen/terugkrijgen. Maar dat kan ook iets zijn van klok/klepel........ Ben jij beter in dan ik :tooth:

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 17 apr 2026, 09:29

^^
Dankzij tip van Smiley
(Daarom dus een MID meter die in de laadpaal moet zitten)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 apr 2026, 14:43

Idd MID meter voor verkoop van ERE certificaten :)
Daarnaast kijken of hij klaar is voor V2G zodat je auto ook kan leveren aan huis als soort grote thuisaccu mocht je ooit een EV kopen die dat kan :)

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 17 apr 2026, 15:01

Ik ken de details niet, maar is dit weer zo’n milieuwetgevingsding dat verhandeld word. Dus het mag niet tenzij je betaald?
Een beetje een modernisering van de aflaat uit oude tijden…

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 apr 2026, 15:19

Eric Z schreef: 17 apr 2026, 15:01 Ik ken de details niet, maar is dit weer zo’n milieuwetgevingsding dat verhandeld word. Dus het mag niet tenzij je betaald?
Een beetje een modernisering van de aflaat uit oude tijden…
Klopt certificaten worden door oliemaatschappijen gekocht om olie/benzine te mogen verkopen en die certificaten worden verkocht door groene energiebedrijven.

JP

Bericht door JP » 18 apr 2026, 13:41

Kabinet wil lage en middeninkomens met subsidie in elektrische auto helpen
Het kabinet sorteert voor op een nieuwe aanschafsubsidie voor elektrische auto's in combinatie met een sloopregeling.

Het kabinet wil een subsidie in het leven roepen om mensen met een laag inkomen of middeninkomen te helpen bij de aanschaf van een elektrische auto, bevestigen bronnen na berichtgeving door RTL Nieuws. Daarvoor zouden zij dan hun brandstofauto moeten inruilen. Er zou 50 miljoen euro voor worden uitgetrokken. Ook zouden bedrijven meer ruimte krijgen om groene investeringen te doen. De belastingkorting daarvoor zou van 40 naar 45 procent gaan.

De maatregelen maken onderdeel uit van het pakket energiemaatregelen dat het kabinet maandag presenteert. Dit weekend overleggen de ministers nog met verschillende oppositiepartijen, aangezien de coalitie van D66, VVD en CDA geen meerderheid heeft in de Tweede Kamer. Exacte bedragen kunnen daardoor nog veranderen, benadrukken ingewijden.

Het kabinet wil ook de onbelaste kilometervergoeding verhogen en een noodfonds voor de energierekening vullen. Bronnen zeiden tegen het ANP dat het kabinet waarschijnlijk minder dan 1 miljard euro voor het pakket uittrekt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 apr 2026, 14:06

Ik las sloopregering

Elise

Bericht door Elise » 18 apr 2026, 15:44

Martijn_bmw schreef: 17 apr 2026, 14:43 Idd MID meter voor verkoop van ERE certificaten :)
Daarnaast kijken of hij klaar is voor V2G zodat je auto ook kan leveren aan huis als soort grote thuisaccu mocht je ooit een EV kopen die dat kan :)
Ik heb ook een R5 overwogen, die is geschikt voor V2G, maar toen al besloten dat ik de auto niet voor V2G wil gebruiken. Overdag laden met de zonnepanelen, 's avonds op duurdere momenten terugleveren aan het net om d'r een paar cent aan te verdienen en 's morgens als je wel met dat ding weg wil het niet kan omdat de batterij leeg is. Das geen goed plan :)

Denk dat het een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal gaat worden. Nederlands fabricaat, dat spreekt mij wel aan.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2026, 19:56

Ik heb nu zo’n 6jr precies zo’n Alfen hangen en werkt goed nog geen storing mee meegemaakt.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 18 apr 2026, 23:52

Overheid denkt dat stroom aan boven groeit.

Nog los van dat op ons stroomnet een wachtrij staat waar menig Rolex dealer jaloers van zou worden.

Vanaf nu alleen nog maar huizen bouwen met eigen oprit, laadpaal en zonnepanelen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2026, 07:44

MParallel schreef: 18 apr 2026, 23:52 Overheid denkt dat stroom aan boven groeit.

Olie evenmin ;) en minder afhankelijk worden van MO en consorten zou iedereen prima moeten vinden neem ik aan :)

Stroom kan je opwekken met kerncentrales in eigen beheer.

Elise

Bericht door Elise » 19 apr 2026, 08:18

Maar ondanks de enorme problemen op het stroomnet wél weer een nieuwe subsidieregeling voor EV's in het leven roepen.
Ik zou denken, laten we eerst even de netcongestie aanpakken. En als we verlost zijn van de reclamespotjes op radio/tv betreffende de piekmomenten kunnen we weer eens praten over subsidieregelingen, eerder niet.

Ze zijn helemaal van de pot gerukt daar in Den Haag.

Nieuwe keuken of warmtepomp kan onmogelijk worden als je de verkeerde meterkast hebt: ’Als je niet snel bent, moet je misschien jaren wachten
Wie een nieuwe keuken met meer elektronica wil, een elektrische warmtepomp of een batterijauto overweegt, doet er goed aan eerst de oude stoppenkast te controleren. De stroomcapaciteit is soms ontoereikend voor groei. En netbeheerders beperken per 1 juli voor het eerst de capaciteit ook voor woningen. Loont een zwaardere aansluiting?

Netbeheerders gaan vanaf 1 juli op het overbelaste stroomnet voorrang verlenen. Een historische omslag: de netbeheerders stoppen met het automatisch reserveren van capaciteit voor huishoudens. Jarenlang was dat heel gewoon voor huishoudens die meer wilden, bijvoorbeeld als ze een keuken met gasfornuis vervingen en meteen allerlei elektrische apparaten toevoegden: een elektrische oven, magnetron, airfryer en droger.

In combinatie met een warmtepomp kan die stroombehoefte wel net te veel worden voor de aloude 1‑faseaansluiting in de meterkast met 1x35 ampère. Uitbreiden naar een 3‑faseaansluiting is dan nodig, bijvoorbeeld als er een laadpaal of warmtepomp bij komt, om overbelasting in de stoppenkast te voorkomen. Veel huishoudens sparen voor een verbouwing of energiezuiniger huis en zouden op z’n minst nu ook naar hun maximale capaciteit moeten kijken.

Makelaars roeren zich eveneens. Een woning met de ’beperkte’ 1‑faseaansluiting kan na 1 juli minder aantrekkelijk worden voor kopers die er direct een moderne keuken of laadpaal willen installeren. Door de verwachte overbelasting van de stoppenkasten en het stroomnet beperken netbeheerders de toegang, ook voor kleinverbruikers.

Wie na deze datum een zwaardere aansluiting aanvraagt voor een warmtepomp, inductiekookplaat of laadpaal, riskeert in grote delen van het land lange wachttijden. Die kunnen in extreme gevallen oplopen tot 2035, erkennen de netbeheerders. „Al sluiten we elke dag ook mensen aan”, aldus Enexis.

In zeven gebieden, zoals Eindhoven West, Helmond Zuid, Den Bosch Noord, Oss, Tilburg Noord en Uden, is het net feitelijk ’op slot’. Vanaf 1 juli komt er bij Enexis geen extra capaciteit meer vrij voor kleinverbruikers zoals woningen, mkb’ers en zelfs laadpalen.

Techneut Raymond* breidt thuis uit met een warmtepomp en keukenapparatuur. Hij heeft zijn aanvraag bij de netbeheerder net ingediend. Hij verbaast zich erover dat buren die ook verbouwplannen hebben, dat niet doen. Zijn advies wordt soms in de wind geslagen. „Het komt wel goed, denken ze. De mensen realiseren zich niet dat als ze niet snel zijn, ze misschien jaren moeten wachten”, schetst hij.

„Ik heb de aanvraag zelf ook gedaan”, zegt Anton Westra, verantwoordelijk voor energieverkopen bij Tibber, een aanbieder van dynamische energiecontracten die profiteren van uren met lage prijzen.

„Ik heb al mijn vrienden en bekenden meteen gewaarschuwd. Die schrikken soms. Ze snappen niet dat als ze bijvoorbeeld willen gaan verbouwen of aan een elektrische auto of koken op inductie denken, ze in de huidige markt in Nederland nu al die aanvraag voor de zwaardere aansluiting moeten indienen. Je komt anders na 1 juli waarschijnlijk in die hele lange nieuwe wachtlijst zodra een wijk voor honderd procent bezet is.”

Waarschijnlijk, want in vrijwel heel Nederland is de kaart van de elektriciteitsnetten met overbelasting of ’netcongestie’ rood gekleurd. Vooral in Flevoland, Utrecht en Gelderland is de grens bereikt.

Het afknijpen werd volgens netbeheerders onvermijdelijk: er staan 15.000 bedrijven op de wachtlijst. De beheerders gaan komende weken nog alle gereserveerde ’potjes’ voor kleinverbruikers opheffen, om met de restanten iets meer ruimte te bieden, ook aan grootverbruikers en vitale diensten zoals de brandweer.

De waakhond voor de markt maakte daarnaast onlangs een nieuwe ’prioriteringslijst’. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlangt van netbeheerders voortaan dat ze voorrang verlenen aan bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar ook aan de dijkbewaking, de zogeheten vitale sectoren. En, anders dan voorheen, staan ’helpers’ die het stroomnet ontlasten ook bovenaan, zoals grootschalige batterijsystemen voor energieopslag.

„Ook de woningbouw houdt gewoon voorrang. Daar valt een uitbreiding voor een huis ook onder”, aldus de ACM‑zegsman. Maar laadpalen weer niet, net zo min als een nieuw winkelcentrum. „Dat netbeheerders stoppen met het vrijhouden van hun ruimte voor kleinverbruikers heeft niets te maken met de prioriteringslijst, maar met de nieuwe werkwijze van netbeheerders.”

Tot 1 juli geven zij alle eerder gereserveerde ruimte gewoon nog uit, aldus de woordvoerder van de branchekoepel Netbeheer Nederland. Daarna geldt dat prioriteringskader. Daarin behouden de ’vitale’ diensten zoals ziekenhuizen, de brandweer en grootschalige woningbouwprojecten hun voorkeurspositie, benadrukt de waakhond.

Voor de individuele woningbezitter betekent deze nieuwe praktijk dat een aanvraag voor een zwaardere meterkast bij de netbeheerder onderaan de stapel belandt. Nieuwe aansluitingen zijn simpelweg onmogelijk geworden totdat de kabels, trafohuisjes en stroommasten zijn verzwaard of uitgebreid.

Kijk daarom eerst eens naar je verbruik, stelt onafhankelijk energie expert Dennis van der Meij. „Een massale overstap naar 3-faseaansluitingen is vaak overdreven. De standaard 1x35 ampère-aansluiting kan continu 8kilowatt oftewel dagelijks 192 kilowattuur leveren. Dat is meer dan voldoende voor de meeste huizen.”

„Ook hebben de meeste huizen in Nederland helemaal geen eigen oprit en zal de auto niet op de woning worden aangesloten. Het probleem is dus een stuk kleiner dan wordt geschetst en de verzwaring is dus zeker niet altijd nodig”, suggereert hij.

„Het probleem zit vaak niet in het totaalverbruik, maar in de pieken, zoals tijdens de avonduren. Slim sturen en de daardoor pieken vermijden is waar de netbeheerders blij van worden.”

In 99 procent van de gevallen is de oplossing volgens hem dan gewoon om de auto pas vanaf negen uur ’s avonds te laten laden.

Voor wie toch zekerheid van de zwaardere 3‑faseaansluiting wil, betaalt 300 euro aan kosten om naar 3x25 ampère te gaan. Wanneer de meterkast nog die klassieke smeltzekeringen heeft, verlangen netbeheerders een totale vernieuwing. Dat kost zo’n 1000 euro.

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2026, 10:41

ik ga weer dieselen vanaf december met 35% bijtelling van 5k :tooth: :tooth:
Na mij de zondvloed :hosanna:

Wimo

Bericht door Wimo » 19 apr 2026, 11:17

Na jou? :bag:

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2026, 11:20

nee na mij

JP

Bericht door JP » 19 apr 2026, 11:47

Juni ?

Ja laten we het stroomnet aanpassen. Wat hadden ze berekend ? Oh 195 miljard....... :bag:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 19 apr 2026, 12:46

Met zoveel incompetentie in Den Haag en de lagen daaronder, wij gaan er nooit komen.

En zelfs “als”, dit speldenprikje op de aardbol gaat niks uitmaken. Maar toch altijd braafste jongetje van de klas willen zijn.

En dit speldenprikje wil 10 nieuwe steden, heel veel natura 2000, een enorme staalfabriek, een enorm vliegveld, met mogelijk nog een tweede en heeft de grootste veestapel van Europa en een stroomnet waar geen ledlamp meer bij kan.

En dan heb ik de hele asielinstroomindustrie nog niet eens benoemd.

En dan vinden mensen het gek dat we hier geen stap verder komen. :lol:

Wimo

Bericht door Wimo » 19 apr 2026, 13:40

Ff snel 3x35 aanvragen dus. Kunnen de buren straks bij mij komen laden voor 2/euro per kWh.

Tegen de tijd dat benzine 5 euro de liter kost komen ze graag!

Elise

Bericht door Elise » 19 apr 2026, 13:47

Beter een goede buur dan een verre vriend :bag:

Wimo

Bericht door Wimo » 19 apr 2026, 14:05

Hoho! Voor de rest is het 4 euro!

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2026, 14:15

3x25 is zat, 3x35 is stukken duurder.