Takata airbag recall
- MParallel
- Auto: BMW
Takata airbag recall
Toch maar even plaatsen voor het geval dat, want ik heb er zelf geen bericht over gehad, maar blijkbaar is de terugroepactie van Takata airbags recent uitgebreid in the EU.
Ik las het meer per toeval op Bimmerpost waar een 10 jaar oud topic over de terugroepactie omhoog was geschopt.
Dus toch maar even RDW gecheckt en verrekt, er staat nu een recall open voor de (mijn) 135i. Meteen dealer gebeld voor een afpraak.
Blijkbaar als je een import auto hebt, dan is BMW er verder niet mee bekend (ok snap ik) en krijg je ook geen bericht.
Maar goed, check dus vooral even de RDW of direct hier op https://www.bmw.com/en/footer/recall/recall-en.html of je wellicht ook aan de beurt bent, indien je niks van je dealer hebt vernomen.
Ik las het meer per toeval op Bimmerpost waar een 10 jaar oud topic over de terugroepactie omhoog was geschopt.
Dus toch maar even RDW gecheckt en verrekt, er staat nu een recall open voor de (mijn) 135i. Meteen dealer gebeld voor een afpraak.
Blijkbaar als je een import auto hebt, dan is BMW er verder niet mee bekend (ok snap ik) en krijg je ook geen bericht.
Maar goed, check dus vooral even de RDW of direct hier op https://www.bmw.com/en/footer/recall/recall-en.html of je wellicht ook aan de beurt bent, indien je niks van je dealer hebt vernomen.
-
JP
Re: Takata airbag recall
Niet alleen bij BMW he, mijn ouders kregen een brief van Opel, voor hun Astra uit 2012. Daar zijn ze inmiddels al geweest. 30min werk.
Het geeft anders kopproblemen
Het geeft anders kopproblemen
- MParallel
Gaat specifiek over BMW die de actie uitbreid. Geen idee betreft andere merken.
Nog lang over gedaan. Althans, mogelijk inclusief 25 minuten wachten na loshalen accupolen. Of de airbag moet er nog opgeschroefd zitten, dat kan. Anders losklikken, stekkerje(s) wisselen en terugklikken.
Daar hoef ik niet voor naar een dealer, maar die zullen ze vast niet zomaar meegeven, want bom, alleen gekwalificeerd personeel, bla bla.
Uiteraar lever ik de oude netjes in...
Nog lang over gedaan. Althans, mogelijk inclusief 25 minuten wachten na loshalen accupolen. Of de airbag moet er nog opgeschroefd zitten, dat kan. Anders losklikken, stekkerje(s) wisselen en terugklikken.
Daar hoef ik niet voor naar een dealer, maar die zullen ze vast niet zomaar meegeven, want bom, alleen gekwalificeerd personeel, bla bla.
Uiteraar lever ik de oude netjes in...
- MarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Verrek, even gecontroleerd en voor mijn (import) M3 blijkt er ook 1 open te staan.
- MParallel
Kijk zo zie je maar.
-
Crookie
- Auto: Dikke Bmw
Recall en VIN ingevoerd hier op de Bmw website en ik hoefde niet langs te komen 
-
Eric Z
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/search Daar even voor voertuigen kiezen. Best een boel spul wat terugroepacties heeft waar je zelden iets over hoort.
BMW heeft airbags, wat ooit nog wel het nieuws haalde maar nu zo massaal voorkomt dat dat het geval niet meer is. Ook G-series met verkeerde startmotoren en dus brandgevaar.
BMW heeft airbags, wat ooit nog wel het nieuws haalde maar nu zo massaal voorkomt dat dat het geval niet meer is. Ook G-series met verkeerde startmotoren en dus brandgevaar.
- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Mijn E90 LCI is onlangs ook voorzien van een nieuwe bestuurders plofzak. 4 weken gewacht omdat onderdelen in backorder stonden. Een paar jaar terug is de oude E91 LCI van m'n zus ook terug geweest voor de airbag recall.
Via de RDW site vernomen dat het nodig was, niet via de importeur. Veel Mitsubishi's uit de periode 2005-2012 zijn ook aan de beurt.
In Japan heeft men decennia lang bewust gefraudeerd met de vermeldde mechanische eigenschappen op materiaal certificaten van diverse metalen. Wel interessant of er (in)direct een verband zou zijn.
Via de RDW site vernomen dat het nodig was, niet via de importeur. Veel Mitsubishi's uit de periode 2005-2012 zijn ook aan de beurt.
In Japan heeft men decennia lang bewust gefraudeerd met de vermeldde mechanische eigenschappen op materiaal certificaten van diverse metalen. Wel interessant of er (in)direct een verband zou zijn.
-
Streamline
Ik kreeg onlangs voor mijn F10 een brief waarin ze vroegen een foto in te sturen van het stuur.
Omdat BMW's achteraf nog wel eens voorzien worden van een (M) stuur is het natuurlijk niet altijd 100% zeker welk stuur erin zit.
Omdat BMW's achteraf nog wel eens voorzien worden van een (M) stuur is het natuurlijk niet altijd 100% zeker welk stuur erin zit.
- Martin van der Zwaard
Ik ben vorig jaar ook geweest met de F31. Binnen 20 minuten weer weg met een nieuwe airbag erin.
Heb het met de E46 ook gehad jaren geleden. Ook een nieuwe in gekregen toen.
Heb het met de E46 ook gehad jaren geleden. Ook een nieuwe in gekregen toen.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Mijn E46 M3 ook jaren geleden bij Story in Den Bosch geweest voor een airbag terugroepactie.
-
Rocketmonkey
Thx voor het delen, voor onze ori NL 135i staat ie idd ook open. Kun je dat gewoon bij je lokale BMW dealer laten doen, ook als je 'm niet daar in onderhoud hebt?MParallel schreef: 11 apr 2026, 19:16 Toch maar even plaatsen voor het geval dat, want ik heb er zelf geen bericht over gehad, maar blijkbaar is de terugroepactie van Takata airbags recent uitgebreid in the EU.
- Bram
Voor zover ik weet wel ja, de dealer stuurt de factuur gewoon naar de importeur denk ik. Ik was in ieder geval geen klant bij Story en ben toen netjes geholpen.
- Martijn_bmw
Klopt kan overal en dealers doen graag garantie werk, goede werkplaats vulling en factuur zonder discussie betaald door importeur/fabrikant.
-
JP
Hoe weet je of die nieuwe plofkippen nu wel werken ?
- Bram
Door je auto om een boom heen te vouwen, of gewoon met een hamer hard ergens op de voorbumper meppen.
- MParallel
Het probleem is niet of ze wel of niet werken. Ploffen doen ze wel, alleen niet per se zoals bedoelt.
Er gaan zelfs verhalen rond dat de vervangende airbags precies dezelfde zijn. Het is (dan) niks anders dan het kopen van tijd. Idee is dat auto's niet zo lang meegaan, dus hoeft een airbag dat ook niet.
Er staat sowieso een levensduur van 10 jaar op airbags (althans vroeger) maar niemand die zijn airbag a 500-600 pegels gaat laten vervangen 'voor het geval dat'.
@Rocketmonkey zeker. Ze zijn dit wettelijk verplicht. Zou ook wat zijn als je naar andere kant van Europa moet rijden, omdat die daar toevallig ooit verkocht is. En een dergelijke dealer kan ook al lang niet meer bestaan.
Overigens zijn de airbags in backorder op het moment. Wel besteld en Ik word gebeld als die binnen is, maar geen idee wat de levertijd is.
Er gaan zelfs verhalen rond dat de vervangende airbags precies dezelfde zijn. Het is (dan) niks anders dan het kopen van tijd. Idee is dat auto's niet zo lang meegaan, dus hoeft een airbag dat ook niet.
Er staat sowieso een levensduur van 10 jaar op airbags (althans vroeger) maar niemand die zijn airbag a 500-600 pegels gaat laten vervangen 'voor het geval dat'.
@Rocketmonkey zeker. Ze zijn dit wettelijk verplicht. Zou ook wat zijn als je naar andere kant van Europa moet rijden, omdat die daar toevallig ooit verkocht is. En een dergelijke dealer kan ook al lang niet meer bestaan.
Overigens zijn de airbags in backorder op het moment. Wel besteld en Ik word gebeld als die binnen is, maar geen idee wat de levertijd is.
- bartb
Ik ben benieuwd, heb de mijne voor maandag gepland staan. Hopen dat ik niet voor niks daar heen ga…..
- MParallel
Dan zou ik vrijdag even bellen of de airbag aanwezig is.bartb schreef: 15 apr 2026, 09:42 Ik ben benieuwd, heb de mijne voor maandag gepland staan. Hopen dat ik niet voor niks daar heen ga…..
-
BartMS
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Mijn ervaring is dat verschillende dealers, verschillende dingen roepen over verkrijgbaarheid van de airbags. Ik had bij mijn 130i alleen een apk afspraak gemaakt en een dag van te voren kreeg ik een bericht dat de airbag ook vervangen wordt. Dit terwijl ik van andere hoorde dat de airbags in backorder stonden....