EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wimo

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 26 mar 2026, 20:58

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 mar 2026, 07:51

^ Indrukwekkend desalniettemin.

Zakenpartner van mij(nu die >900pk ETron) reed ook jaren >100k km/j in Tesla Model S. Daar werd eigenlijk 'alles'(motoren/accu etc) onder coulance/garantie vervangen, want hij was een der weinigen die zoveel per jaar ermee reed zeiden ze....een showcase zegmaar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 mar 2026, 08:29

Dan deze hier maar even. Steengoeie EV natuurlijk, dat heeft ie wel bewezen, de Model 3.
Vanaf 8:56, ergernis...bij ongeveer 9min 20 de stiff upper lip punchline. :lol: Heerlijk.

En 10min 57 betr die Panda van 'm tot aan 11min 17. Die droge humor. :lol:

En vanaf 12min over charging. EV Evangelists :)

Elise

Bericht door Elise » 30 mar 2026, 19:49

Zorgen over laadzekerheid: publieke laadpalen steeds vaker afgeknepen of zelfs uitgezet vanwege netcongestie
AMSTERDAM - Zorgen groeien nu publieke laadpalen steeds vaker tijdelijk worden afgeknepen of in zeldzame gevallen zelfs even worden uitgezet. Netcongestie zit de overstap naar elektrisch rijden in de weg, klinkt het.
Koen Nederhof
Verslaggever mobiliteit
14:00 uur | 29 maart 2026

,,Als laden onvoorspelbaar wordt, kan dat het vertrouwen in elektrisch rijden ondermijnen’’, zegt Gerald Bolder, de sectievoorzitter Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging. ,,En dat is juist wat we nu niet kunnen gebruiken in de energietransitie. Steeds meer Nederlanders kiezen voor elektrisch rijden. Zij verdienen voldoende en betrouwbare laadcapaciteit.’’

Elektrische auto’s staan in de spotlights nu diesel en benzine peperduur zijn geworden. Maar het is ook huilen bij de publieke laadpaal, nu die wordt ’afgeknepen’, met name in de namiddag en avond als we massaal thuiskomen, de oven aandoen en gaan kokkerellen. Gevolg: na twee uur laden heb je maar een paar procent erbij.
Met elektrische auto en caravan de Europese snelwegen op: vakantiegangers lopen steeds vaker tegen dit probleem aan
Bij dit Deense laadstation kunnen caravanners prima terecht, maar dat is lang niet overal zo.

Een rondgang leert dat in meerdere provincies en veel grotere steden de netbeheerders de laadsnelheid aanpassen. Bovendien groeit het aantal afschaalgebieden in rap tempo, signaleren betrokkenen en netbeheerders. Parkeerautoriteit Vexpan denkt mede om die reden na over batterijopslag in parkeergarages, waardoor laden mogelijk blijft. ,,Want wij zien de laadbeperkingen ook toenemen, met name in oudere steden. Daar zit het net op de limiet.”
Autobezitters hebben soms na twee uur laden maar een paar procent erbij.
Autobezitters hebben soms na twee uur laden maar een paar procent erbij. © Rob Engelaar
E-rijder moet weten wat er speelt

Bij Liander is afknijpen standaard onderdeel van gesprek met laadpaalaanbieders, zegt een woordvoerder. Stedin erkent dat publieke laadpalen zelfs volledig uitgezet kunnen worden. ,,De laadpaal-exploitanten in regio Utrecht met wie wij contracten hebben afgesloten, passen hun laadpalen bijvoorbeeld aan op hoe vol het stroomnet is. We begrijpen dat dit niet leuk is, maar dit gebeurt uit noodzaak.’’

Vooralsnog zorgt dat niet voor grote problemen, zegt woordvoerder Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders. ,,Wij hebben dit uitgevraagd onder leden, maar men vindt het niet zó erg. Velen zetten hun auto aan een laadpaal en gaan de dag erna pas weg. Dan merk je het niet.’’

Maar, zo zegt Ten Tije, energieboeren moeten het wel melden als ze de laadsnelheid aanpassen. Ook pleit de VER voor een optie om tóch vol te kunnen laden als dat nodig is. ,,Je moet de keuze hebben en de communicatie moet beter. Je kan niet zomaar stilzwijgend aan de achterkant van het systeem rommelen.”

Ook de RAI Vereniging is voor een ’opt-out’ waarbij iemand de afschaling kan overrulen. Maar de branche is daar uitermate voorzichtig mee. Liever verwijzen ze naar snellaadstations waar je wél altijd volle bak kan laden.
Geluidjes en piepjes moeten onze auto’s veiliger maken maar wekken vooral irritatie: ’Weten niet of ze goed werken, want registratie ontbreekt’
Auto’s hebben steeds meer veiligheidssystemen, maar wat die doen is na een ongeluk vaak geen onderwerp van onderzoek.
Elektrische auto kan ook helpen piek te dempen

Anderzijds zijn de kenners het er ook over eens dat Nederland anders moet gaan denken over stroomgebruik. Niet voor niets wordt ingezet op netbewust laden en lopen er campagnes die wassen in de nacht promoten. Onderwijl zet de auto-industrie in op stekkerauto’s die kunnen terugleveren en zo helpen de piekvraag te dempen. Ook lopen er proeven waarbij laden buiten piektijden goedkoper is.

Bolder van de RAI Vereniging pleit echter ook voor een snelle aanpak van het stroomnet. ,,Slim laden is een tijdelijke oplossing en kan helpen het net efficiënter te gebruiken. Maar mag geen excuus worden om de noodzakelijke netverzwaring uit te stellen. Een groot deel van de EV-rijders is afhankelijk van publieke laadpalen, en de problemen mogen niet alleen bij automobilisten terechtkomen.”

Kadett

Bericht door Kadett » 30 mar 2026, 20:05

Gelukkig kunnen er nog wel 7 grote datacenters bijgebouwd worden want... Nederland.

Rijtjeswoning78

Bericht door Rijtjeswoning78 » 08 apr 2026, 21:29

Goede discussie hier. Zit zelf te kijken naar een EV als tweede auto — de rijtjeswoning uit 1978 heeft al zonnepanelen en een warmtepomp, dus thuisladen lijkt me de logische volgende stap. Heb me verdiept in de kosten van een thuislaadpaal: all-in met installatie reken je op €800–€1.500 afhankelijk van de situatie (groepenkast, kabellengte, smart of gewoon). SEEH-subsidie van €300 maakt het wat aantrekkelijker. Heb het uitgeschreven voor wie de afweging nog maakt: https://duurzaamwoonwijzer.nl/artikel/l ... nstallatie

JP

Bericht door JP » 08 apr 2026, 21:32

Wat een geld om van energielabel C naar pas B te gaan :hmmm: https://duurzaamwoonwijzer.nl/over-mij

Luco

Bericht door Luco » 08 apr 2026, 22:52

Paar panelen erbij en je zit op A :-)

Elise

Bericht door Elise » 09 apr 2026, 08:29

Luco schreef: 08 apr 2026, 22:52 Paar panelen erbij en je zit op A :-)
Ik heb hier flink overschot van de panelen, gebruik ongeveer de helft van de jaarlijkse opwek, maar verder is niets aangepast/verbetert aan de woning uit 1999 op de warmtepomp na.
Geen idee welk label de woning heeft, maar beter dan A label gaat het niet worden denk ik?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 apr 2026, 08:33

Elise schreef: 09 apr 2026, 08:29
Ik heb hier flink overschot van de panelen, gebruik ongeveer de helft van de jaarlijkse opwek, maar verder is niets aangepast/verbetert aan de woning uit 1999 op de warmtepomp na.
Geen idee welk label de woning heeft, maar beter dan A label gaat het niet worden denk ik?
Jawel hoor je kan zelfs A 4x + hebben :tooth:
of een woning veel of weinig energie verbruikt. Woningen met een groen A++++-label zijn het energiezuinigst. De minst zuinige woningen krijgen een rood G-label.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... bel-woning

Wimo

Bericht door Wimo » 09 apr 2026, 08:35

JP schreef: 08 apr 2026, 21:32 Wat een geld om van energielabel C naar pas B te gaan :hmmm: https://duurzaamwoonwijzer.nl/over-mij
Ik vind het reuze meevallen voor alle aanpassingen...

Elise

Bericht door Elise » 09 apr 2026, 08:50

Martijn_bmw schreef: 09 apr 2026, 08:33
of een woning veel of weinig energie verbruikt. Woningen met een groen A++++-label zijn het energiezuinigst. De minst zuinige woningen krijgen een rood G-label.
Ik dacht dat het meer een puntensysteem was in plaats dat er naar je stroomverbruik werd gekeken?
Dus om die plusjes te krijgen moet dubbelglas vervangen worden door triple glas om maar wat te noemen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 apr 2026, 08:58

Elise schreef: 09 apr 2026, 08:50
Martijn_bmw schreef: 09 apr 2026, 08:33
Ik dacht dat het meer een puntensysteem was in plaats dat er naar je stroomverbruik werd gekeken?
Dus om die plusjes te krijgen moet dubbelglas vervangen worden door triple glas om maar wat te noemen.
Oh zo, ja dat denk ik ook inderdaad nooit echt in verdiept geen idee zelfs welk label ons huis nu heeft :tooth:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 09 apr 2026, 09:25

Label is maar een raar iets, in de zin van als je heel goed isoleert maar dat zit weggewerkt en er is geen bonnetje van het materiaal dan telt het niet mee als ik het goed begrepen heb. Huis van m’n ouders ging daardoor volgens mij achteruit in label.

Nou is glas vaak in de ruit zelf wel af te lezen, maar de hobbyist die wat PIR platen toevoegd moet dus goed z’n bonnetjes bewaren.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 09 apr 2026, 10:48

Eric Z schreef: 09 apr 2026, 09:25 Label is maar een raar iets, in de zin van als je heel goed isoleert maar dat zit weggewerkt en er is geen bonnetje van het materiaal dan telt het niet mee als ik het goed begrepen heb. Huis van m’n ouders ging daardoor volgens mij achteruit in label.

Nou is glas vaak in de ruit zelf wel af te lezen, maar de hobbyist die wat PIR platen toevoegd moet dus goed z’n bonnetjes bewaren.
En foto’s maken. Ik ging daardoor van G naar A. Zelf ook de subsidie via de site van de overheid verzilvert, moet je ook even voor gaan zitten……

Gr Ron

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 09 apr 2026, 17:53

Kadett schreef: 30 mar 2026, 20:05 Gelukkig kunnen er nog wel 7 grote datacenters bijgebouwd worden want... Nederland.
Mooi land hè.

En gisteren weer de Min. van Financieën die uitlegd dat 10c op de accijns inleveren een miljard kost.

Hetzelfde Nederland wat getekend heeft voor een extra Patriot systeem. Kosten: 1 miljard.

Elise

Bericht door Elise » 09 apr 2026, 20:50

Wimo

Bericht door Wimo » 10 apr 2026, 11:10

Tja, ondanks de kritiek staat de accu techniek nog in de kinderschoenen. Heb hier nu een telefoon met een Si/C accu en dat is toch wel een fraai stukje techniek zeg.

Europese industrie mag in haar handjes klappen dat Europa massale EV import kan blokkeren.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 10 apr 2026, 11:39

Elise schreef: 30 mar 2026, 19:49 Zorgen over laadzekerheid: publieke laadpalen steeds vaker afgeknepen of zelfs uitgezet vanwege netcongestie
AMSTERDAM - Zorgen groeien nu publieke laadpalen steeds vaker tijdelijk worden afgeknepen of in zeldzame gevallen zelfs even worden uitgezet. Netcongestie zit de overstap naar elektrisch rijden in de weg, klinkt het.
Koen Nederhof
Verslaggever mobiliteit
14:00 uur | 29 maart 2026

,,Als laden onvoorspelbaar wordt, kan dat het vertrouwen in elektrisch rijden ondermijnen’’, zegt Gerald Bolder, de sectievoorzitter Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging. ,,En dat is juist wat we nu niet kunnen gebruiken in de energietransitie. Steeds meer Nederlanders kiezen voor elektrisch rijden. Zij verdienen voldoende en betrouwbare laadcapaciteit.’’

Elektrische auto’s staan in de spotlights nu diesel en benzine peperduur zijn geworden. Maar het is ook huilen bij de publieke laadpaal, nu die wordt ’afgeknepen’, met name in de namiddag en avond als we massaal thuiskomen, de oven aandoen en gaan kokkerellen. Gevolg: na twee uur laden heb je maar een paar procent erbij.
Met elektrische auto en caravan de Europese snelwegen op: vakantiegangers lopen steeds vaker tegen dit probleem aan
Bij dit Deense laadstation kunnen caravanners prima terecht, maar dat is lang niet overal zo.

Een rondgang leert dat in meerdere provincies en veel grotere steden de netbeheerders de laadsnelheid aanpassen. Bovendien groeit het aantal afschaalgebieden in rap tempo, signaleren betrokkenen en netbeheerders. Parkeerautoriteit Vexpan denkt mede om die reden na over batterijopslag in parkeergarages, waardoor laden mogelijk blijft. ,,Want wij zien de laadbeperkingen ook toenemen, met name in oudere steden. Daar zit het net op de limiet.”
Autobezitters hebben soms na twee uur laden maar een paar procent erbij.
Autobezitters hebben soms na twee uur laden maar een paar procent erbij. © Rob Engelaar
E-rijder moet weten wat er speelt

Bij Liander is afknijpen standaard onderdeel van gesprek met laadpaalaanbieders, zegt een woordvoerder. Stedin erkent dat publieke laadpalen zelfs volledig uitgezet kunnen worden. ,,De laadpaal-exploitanten in regio Utrecht met wie wij contracten hebben afgesloten, passen hun laadpalen bijvoorbeeld aan op hoe vol het stroomnet is. We begrijpen dat dit niet leuk is, maar dit gebeurt uit noodzaak.’’

Vooralsnog zorgt dat niet voor grote problemen, zegt woordvoerder Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders. ,,Wij hebben dit uitgevraagd onder leden, maar men vindt het niet zó erg. Velen zetten hun auto aan een laadpaal en gaan de dag erna pas weg. Dan merk je het niet.’’

Maar, zo zegt Ten Tije, energieboeren moeten het wel melden als ze de laadsnelheid aanpassen. Ook pleit de VER voor een optie om tóch vol te kunnen laden als dat nodig is. ,,Je moet de keuze hebben en de communicatie moet beter. Je kan niet zomaar stilzwijgend aan de achterkant van het systeem rommelen.”

Ook de RAI Vereniging is voor een ’opt-out’ waarbij iemand de afschaling kan overrulen. Maar de branche is daar uitermate voorzichtig mee. Liever verwijzen ze naar snellaadstations waar je wél altijd volle bak kan laden.
Geluidjes en piepjes moeten onze auto’s veiliger maken maar wekken vooral irritatie: ’Weten niet of ze goed werken, want registratie ontbreekt’
Auto’s hebben steeds meer veiligheidssystemen, maar wat die doen is na een ongeluk vaak geen onderwerp van onderzoek.
Elektrische auto kan ook helpen piek te dempen

Anderzijds zijn de kenners het er ook over eens dat Nederland anders moet gaan denken over stroomgebruik. Niet voor niets wordt ingezet op netbewust laden en lopen er campagnes die wassen in de nacht promoten. Onderwijl zet de auto-industrie in op stekkerauto’s die kunnen terugleveren en zo helpen de piekvraag te dempen. Ook lopen er proeven waarbij laden buiten piektijden goedkoper is.

Bolder van de RAI Vereniging pleit echter ook voor een snelle aanpak van het stroomnet. ,,Slim laden is een tijdelijke oplossing en kan helpen het net efficiënter te gebruiken. Maar mag geen excuus worden om de noodzakelijke netverzwaring uit te stellen. Een groot deel van de EV-rijders is afhankelijk van publieke laadpalen, en de problemen mogen niet alleen bij automobilisten terechtkomen.”
Als het niet zo triest was, dan was het lachwekkend..
Ieder beetje slim persoon kon dit alles al lang van tevoren voorspellen, maar onze overheid en de netwerkbeheerders/ energie leveranciers blijkbaar niet.
En toch blijven pushen om de elektrificatie van het autobestand EN woningen te vergroten terwijl ondanks de netwerkproblemen er ook nog datacenters, zonneparken/ windmolenparken gepromoot / gepland worden..
Onbegrijpelijk...

SlowCo

Bericht door SlowCo » 10 apr 2026, 15:02

Leuk ding!

JP

Bericht door JP » 10 apr 2026, 15:11

Vanaf €25990,- (37kWh ±300km range)
Vanaf €31990,- (52 kWh tot 444km range)

k33z

Bericht door k33z » 11 apr 2026, 16:38

https://www.tesla.com/nl_nl/fsd

Tesla Full Self Driving goedgekeurd door RDW. Ik ga het wel proberen, kost 99 euro per maand.

Nog even wachten op software update deze week en dan eens gaan testen. Toch wel echt een volgende stap in auto technologie op de NL wegen.

Als ik zie hoe de cruise control werkt in een Tesla (veel phantom braking), dan ben ik er nog niet erg gerust op :)

Tom

Bericht door Tom » 11 apr 2026, 17:54

Ik ben ook erg benieuwd, ga binnenkort even een proefritje plannen om het eens te ervaren. Online zijn er al de nodige video's te vinden van FSD, lijkt erg indrukwekkend en goed te functioneren.

Andre

Bericht door Andre » 11 apr 2026, 18:26

Wie is verantwoordelijk bij een ongeluk in een zelf rijdende auto?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 apr 2026, 18:28

Tom schreef: 11 apr 2026, 17:54 Ik ben ook erg benieuwd, ga binnenkort even een proefritje plannen om het eens te ervaren. Online zijn er al de nodige video's te vinden van FSD, lijkt erg indrukwekkend en goed te functioneren.
Ik las ergens dat in de USA inmiddels een 5-tal motorrijders doodgereden schijnen te zijn door zelfrijdende Tesla's... die blijkbaar motorrijders niet goed herkennen :bag:

Plaats reactie