Zomertijd

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Zomertijd

Bericht door Luco » 28 mar 2026, 08:29

Tja, als het zomer-wintertijd betreft dan verstoort het je bioritme en moet men er over klagen, maar als er een groot tijdsverschil is ivm de vakantie dan is het allemaal niet erg.

Elise

Bericht door Elise » 28 mar 2026, 08:42

Robin schreef: 28 mar 2026, 08:13
Elise schreef: 28 mar 2026, 08:09 Ik meen begrepen te hebben dat zomertijd slecht is voor vogels en wellicht ook andere dieren?
Ja die komen idd na 't weekend altijd te mekkeren dat ik hun horloges op de juiste tijd moet zetten.

Ik kan dit nu even niet bevatten wat jij nu zegt Elise. Ben je serieus of vergeet ik iets....Enlighten me aub:)
ff snel via google:

Ja, de zomertijd kan nadelig zijn voor vogels en andere dieren. Het plotseling verzetten van de klok zorgt voor een verstoring in hun natuurlijke ritme, wat leidt tot een aantal concrete problemen:
  • Verstoring van het ritme: Dieren hebben tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie, vergelijkbaar met een jetlag.
  • Verhoogd risico op ongelukken: Omdat vogels en andere dieren actiever zijn tijdens de lente en zomer — ze zoeken voedsel en een partner — lopen ze een groter risico om in botsing te komen met het verkeer.
  • Verstoorde jachtpatronen: Roofvogels en uilen hebben een vast ritme voor het jagen. Het verzetten van de klok doorbreekt dit, waardoor ze minder effectief kunnen jagen.
  • Gedrag van mensen: Doordat de klok een uur vooruit gaat, zijn mensen 's avonds langer actief in de natuur, wat voor extra verstoring zorgt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mar 2026, 08:47

Alleen dat laatste argument : Gedrag van mensen, langer actief in de natuur kan ik wat mee. De rest vind ik zéér zéér vergezocht.....

Edit we leven al in een 24h maatschappij, dus hoezo verkeer/drukte vs dierenrijk. Dat is er ook zonder dat éne uur Zomertijd verschil. Ik vind die argumentatie redelijk BS eigenlijk. Neem me niet kwalijk. Zonder Zomertijd is het tot 21uur/21:30 uur licht in NL En met Zomertijd een uur langer licht. Wat een nonsense dus.

En wat Luco ook al zegt....

Elise

Bericht door Elise » 28 mar 2026, 09:02

Wat ik ook begrepen heb is dat vooral 's ochtends vogels fluiten (communicatie onderling) en dat met het verschuiven van de spitstijden hun gefluit overstemd wordt door het verkeer.

Maar dat zal dan ook wel onzin en vergezocht zijn?

JP

Bericht door JP » 28 mar 2026, 09:10

Als ik naar Engeland reed moest de klok ook een uur terug, maar het leek er wel jaren :coffee:

maar Robin, jij verzet morgen alle klokjes in de zaak ? :kikker:

Robin

Bericht door Robin » 28 mar 2026, 09:37

Elise schreef: 28 mar 2026, 09:02 Wat ik ook begrepen heb is dat vooral 's ochtends vogels fluiten (communicatie onderling) en dat met het verschuiven van de spitstijden hun gefluit overstemd wordt door het verkeer.

Maar dat zal dan ook wel onzin en vergezocht zijn?
Dat zal zeker allemaal zo zijn, maar dat ligt mi niet geheel(of geheel niet) aan één uur zomer-wintertijdverschil, maar aan verkeersdrukte/24 h economie en overbevolking in 't algemeen. We vergalopperen ons al op het stikstof verhaal. Ik word nu alweer moe van de betutteling maatschappij waar Luco ook al over sprak vanochend. En dan is 't nog maar 10:37 :P :zwijntje:

Tom

Bericht door Tom » 28 mar 2026, 11:30

Het boeit mij niet, of ze het nou zo laten of afschaffen.

JP

Bericht door JP » 28 mar 2026, 11:44

Zomertijd is eigenlijk het perfecte voorbeeld van hoe ver we zijn gegaan in collectief “laat maar”. Iedereen wéét dat het gedoe is — je ritme raakt in de war, je bent moe, je dag begint gewoon slechter — en toch doen we het elk jaar weer alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
En het gekste? Als je er iets van zegt, ben jij ineens degene die moeilijk doet. “Joh, het is maar een uurtje.” Precies dát is het probleem. Alles wordt klein gemaakt, weggewimpeld, totdat niemand nog zin heeft om ergens tegenin te gaan.
We zijn zo gewend geraakt aan aanpassen dat we bijna vergeten zijn dat we ook nog iets te zeggen hebben. Wanneer heb jij voor het laatst gedacht: wacht even, waarom doen we dit eigenlijk nog zo?
Het gaat niet om dramatisch doen over een klok. Het gaat om die houding. Dat automatische accepteren. Dat gebrek aan kritische reflex. Alsof meebewegen altijd de makkelijkste en dus beste optie is.
Maar vooruitgang komt niet van mensen die alles maar prima vinden. Het komt van mensen die af en toe zeggen: “dit slaat nergens op” — en daar ook voor uit durven komen.
Dus nee, het is niet “maar een uurtje”. Het is een symptoom. Van hoe snel we dingen normaal vinden, zelfs als ze nergens meer op slaan.

:verveeld:

Robin

Bericht door Robin » 28 mar 2026, 12:02

NL heeft weer sinds 1977 Zomertijd. Da's bijna 50 jaar. Dus ik snap in dit geval JP's beleving niet, ik denk juist andersom:)

Kadett

Bericht door Kadett » 28 mar 2026, 12:39

En sinds 1940 hebben wij CET ipv GMT. Tot de oorlog hadden wij dezelfde tijd als Verenigd Koninkrijk.

Robin

Bericht door Robin » 28 mar 2026, 12:42

Eigenlijk wordt (door jullie) gesuggereerd dat we gewoon één tijd moeten aanhouden en niet moeten switchen? Maar welke tijd moeten we aanhouden dan?

Kadett

Bericht door Kadett » 28 mar 2026, 13:17

Robin schreef: 28 mar 2026, 12:42 Eigenlijk wordt (door jullie) gesuggereerd dat we gewoon één tijd moeten aanhouden en niet moeten switchen? Maar welke tijd moeten we aanhouden dan?
Winter das duidelijk. Sowieso stuk logischer anders is het pas om 10 uur in de ochtend licht in de winter.

Robin

Bericht door Robin » 28 mar 2026, 13:30

Kadett schreef: 28 mar 2026, 13:17
Robin schreef: 28 mar 2026, 12:42 Eigenlijk wordt (door jullie) gesuggereerd dat we gewoon één tijd moeten aanhouden en niet moeten switchen? Maar welke tijd moeten we aanhouden dan?
Winter das duidelijk. Sowieso stuk logischer anders is het pas om 10 uur in de ochtend licht in de winter.
*Lapland has joined the chat*

:P

Elise

Bericht door Elise » 28 mar 2026, 14:41

Zomertijd = daylight saving.
Wintertijd is de "normale" tijd.

Australië is leuk, daar heeft de ene staat wel daylight saving en een andere staat niet terwijl ze in dezelfde tijdzone zitten.
En het land is zo groot dat het ook nog eens meerdere tijdzones heeft.

Robin

Bericht door Robin » 28 mar 2026, 15:00

Brussel heeft ook verschillende tijdzones, in het centrum is het CET en in Molenbeek is het 1184 AD

350 Z

Bericht door 350 Z » 28 mar 2026, 17:43

:mrgreen:

Sander

Bericht door Sander » 28 mar 2026, 20:55

JP schreef: 28 mar 2026, 11:44 Zomertijd is eigenlijk het perfecte voorbeeld van hoe ver we zijn gegaan in collectief “laat maar”. Iedereen wéét dat het gedoe is — je ritme raakt in de war, je bent moe, je dag begint gewoon slechter — en toch doen we het elk jaar weer alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
En het gekste? Als je er iets van zegt, ben jij ineens degene die moeilijk doet. “Joh, het is maar een uurtje.” Precies dát is het probleem. Alles wordt klein gemaakt, weggewimpeld, totdat niemand nog zin heeft om ergens tegenin te gaan.
We zijn zo gewend geraakt aan aanpassen dat we bijna vergeten zijn dat we ook nog iets te zeggen hebben. Wanneer heb jij voor het laatst gedacht: wacht even, waarom doen we dit eigenlijk nog zo?
Het gaat niet om dramatisch doen over een klok. Het gaat om die houding. Dat automatische accepteren. Dat gebrek aan kritische reflex. Alsof meebewegen altijd de makkelijkste en dus beste optie is.
Maar vooruitgang komt niet van mensen die alles maar prima vinden. Het komt van mensen die af en toe zeggen: “dit slaat nergens op” — en daar ook voor uit durven komen.
Dus nee, het is niet “maar een uurtje”. Het is een symptoom. Van hoe snel we dingen normaal vinden, zelfs als ze nergens meer op slaan.

Amen! 🙏
Jammer dat we hier geen +1 of duimpje kunnen doen, dus dan maar ff zo. Absoluut mee eens, ook werkgerelateerd is dit vaak van toepassing!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 mar 2026, 12:49

Fijn dat het weer zomertijd in Nederland is. Volgende week kom ik terug uit SA en heb ik gelukkig geen last van een jet-lag.

PeterB

Bericht door PeterB » 29 mar 2026, 13:13

JP schreef: 28 mar 2026, 11:44 Zomertijd is eigenlijk het perfecte voorbeeld van hoe ver we zijn gegaan in collectief “laat maar”. Iedereen wéét dat het gedoe is — je ritme raakt in de war, je bent moe, je dag begint gewoon slechter — en toch doen we het elk jaar weer alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

6 jaar geleden was er ook zo veel tegengas ;)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 29 mar 2026, 14:02

Iedereen leef nog!? Hoe is het mogelijk.

Plaats reactie