Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RS-Ron

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door RS-Ron » 23 mar 2026, 22:17

smiley schreef: 23 mar 2026, 21:40 Ik zie persoonlijk niet wat wij als Europa in die regio te zoeken hebben, om een oorlog ingepiepeld te worden door die knurft die er vermoedelijk zelf ook ingepiepeld is.
Wat mij betreft vechten beide extremistische kanten het maar maar lekker zelf uit.
Europa werd in die regio getolereerd omdat ze daar geld uitgaven. Europa heeft, zoals Romo dat goed uitlegt hierboven nooit op eigen benen kunnen staan. Ze hebben altijd op anderen geparasiteerd. Europa heeft beide extremistische kanten hiernaartoe gehaald en gefaciliteerd in het praktiseren van kun extremistische “cultuur”. Ik kan je voorspellen dat je nog een flinke kluif gaat krijgen aan beide kanten. Ze zetten even hun eeuwenlange vetes opzij om de Europese cultuur samen aan te pakken, want ze delen de totale minachting voor, in mijn ogen, normale normen en waarden.

Die Trump slaat veel te ver door, zal ook erg op zelfverrijking inzetten en daarvoor zijn macht, zoals hij laat zien, misbruiken. Maar hij heeft wel een, misschien wel te grote, ontwikkelde intuïtie om te overleven. Hij heeft dondersgoed in de gaten dat de ratrace om de benodigde hulpbronnen om met jou land/beschaving te kunnen overleven is begonnen. Persoonlijk mag hij van mij vanavond het veld ruimen, maar ik zit ook niet te wachten op de zichzelf zo intelligent vindende stromingen die hem wel aan de macht hebben laten komen. Want hoe dom moet je zijn om dat voor elkaar te krijgen? Je vind jezelf erg boven de rest uitsteken maar niet in staat om daarvan voldoende stemmers te overtuigen. En dat ligt dan aan die stemmers op Trump, niet kritisch genoeg, te dom, te veel gemanipuleerd, de media…… enz. Volgens mij heb je als andere kant je werk niet goed gedaan en ben je gewoon niet goed, slim en intelligent genoeg. Anders had je de verkiezing wel gewonnen. En Europa? Die wordt nu al en in de toekomst nog meer opgevreten, fijngekauwd en uitgespuugd.

Ik ga ff tanken !

Gr Ron

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2026, 22:24

smiley schreef: 23 mar 2026, 21:40 Ik zie persoonlijk niet wat wij als Europa in die regio te zoeken hebben, om een oorlog ingepiepeld te worden door die knurft die er vermoedelijk zelf ook ingepiepeld is.
Wat mij betreft vechten beide extremistische kanten het maar maar lekker zelf uit.
Ja Iran lekker zijn gang laten gaan, dan lopen we over 20 jaar in heel europa met de sharia rond of gooien die idioten een nuke..
Wij doen niks en laten het gebeuren.
Trump doet iig nog wat.

Elise

Bericht door Elise » 23 mar 2026, 23:14

Luco schreef: 23 mar 2026, 22:24 dan lopen we over 20 jaar in heel europa met de sharia rond
Dat gaat toch wel gebeuren.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mar 2026, 07:39

We zitten er al middenin helaas(ook pré Trump) De MO/NA asielzoekerij is helaas niet te stoppen. Romo heeft 'n goed punt, al zegt Arthur wel wat ik ook 'nu' denk : Niet elk land binnenvallen, want wij krijgen hier een groot deel van die luitjes binnen.

Aan de andere kant dacht/denk ik ook zoals Luco.

Maarja, wij DFers elk in onze eigen microbubbel:

Ben al blij dat hier in onze gemeente GL/PvdA met 10 naar 5 zetels is gehalveerd, Lokaal de overhand heeft en FvD ook 0 naar 3. Wil je seculier/vrijheid moet je nul te maken willen hebben met islam. Nul. Moeilijk.

Enrico

Bericht door Enrico » 24 mar 2026, 07:56

Religies zonder extremisme is geen probleem. Het grof van de asiel zoekers komen niet uit het midden oosten. Zonder immigratie rijd het openbaar vervoer niet, word de vuilnis niet opgehaald en heb je geen Schoone wc’s. Dat zijn altijd feiten die over het oog worden gezien.

Je moet toetsen, en alle extremisten mogen blijven waar ze vandaan komen. Canada en Australië denken dat een filter op alleen hoogopgeleide het land in laten goed is. Maar er zijn zat hoog opgeleide extremisten.

Ik zie geen oplossing.

In Hongarije heeft Orban een hek gebouwd en zijn buitenlanders niet welkom. Maar het probleem is daarmee niet opgelost. Ik heb nooit ze veel zwervers, bedelaars en dakloosen gezien in Europa als in Budapest. Al scoort Rotterdam ook best hoog. 🤷🏽

Ik zie geen oplossing.

Als Iran een Nuke had was de wereld vergaan. Want een nuke kan enkel door een nuke beantwoord en dan wordt het midden oosten een nucleaire radioactieve woestijn….. en de Ayatolas schromen niet om hem te gebruiken, tenslotte wachten 12 maagden of zo op hun in de hemel. Dat is het gevaar van extremisme.

Robin

Bericht door Robin » 24 mar 2026, 08:24

^Je noemt Hongarije.
Wat dacht je van Denemarken?

Elise

Bericht door Elise » 24 mar 2026, 08:33

Enrico schreef: 24 mar 2026, 07:56 Zonder immigratie rijd het openbaar vervoer niet, word de vuilnis niet opgehaald en heb je geen Schoone wc’s.
Feitelijk houd je hier een pleidooi voor immigratie, dat kan niet de bedoeling zijn.
Vroeger reed het openbaar vervoer, werd vuilnis opgehaald en hadden we schone wc's, dus toen het kon wel.

Wat nu als we ervoor zorgen dat werken in het openbaar vervoer ongestoord en veilig kan, dat we de vuilnisophalers een vorstelijk loon betalen en de mee-eters korten op hun uitkering (van mij part introduceren we verplichte werkkampen voor al het uitschot wat denkt te parasiteren op de maatschappij)?

En die schone wc? Dan is het wellicht een idee om zelf eens de borstel ter hand te nemen na een toiletbezoek :mrgreen:

Ik zie voldoende oplossingen, maar het probleem is de tere zieltjes die vinden dat alles maar moet kunnen en moet mogen.
Neem als voorbeeld het optreden van ICE in de unaaitmesteeds. Hier op het forum ook veel ophef over het optreden in Minnesota, waar gehakt wordt vallen spaanders. Met onze huidige mentaliteit&stemgedrag moet je niet raar opkijken als we hier over een aantal decennia onder de Sharia leven. Als je denkt dat dat niet gaat gebeuren in onze moderne maatschappij, kijk dan even naar de geschiedenis van Iran, een mooi voorbeeld.

Voor al die mensen die stemmen voor één europa, die stemmen voor immigratie en die denken dat alles wel goed komt, welterusten.

HSR

Bericht door HSR » 24 mar 2026, 08:53

Enrico schreef: 24 mar 2026, 07:56 Religies zonder extremisme is geen probleem. Het grof van de asiel zoekers komen niet uit het midden oosten. Zonder immigratie rijd het openbaar vervoer niet, word de vuilnis niet opgehaald en heb je geen Schoone wc’s. Dat zijn altijd feiten die over het oog worden gezien.

Je moet toetsen, en alle extremisten mogen blijven waar ze vandaan komen. Canada en Australië denken dat een filter op alleen hoogopgeleide het land in laten goed is. Maar er zijn zat hoog opgeleide extremisten.

Ik zie geen oplossing.

In Hongarije heeft Orban een hek gebouwd en zijn buitenlanders niet welkom. Maar het probleem is daarmee niet opgelost. Ik heb nooit ze veel zwervers, bedelaars en dakloosen gezien in Europa als in Budapest. Al scoort Rotterdam ook best hoog. 🤷🏽

Ik zie geen oplossing.

Als Iran een Nuke had was de wereld vergaan. Want een nuke kan enkel door een nuke beantwoord en dan wordt het midden oosten een nucleaire radioactieve woestijn….. en de Ayatolas schromen niet om hem te gebruiken, tenslotte wachten 12 maagden of zo op hun in de hemel. Dat is het gevaar van extremisme.

Ofschoon jouw anekdotische bewijs over zwervers in Budapest haaks staat op wat er doorgaans over die stad wordt gerapporteerd zie ik ook totaal niet de correlatie tussen geen ongecontroleerde immigratie en het wel hebben van daklozen? Jouw logica volgende zou je in het geval dat Hongarije hetzelfde falende immigratiebeleid zou voeren als West Europese landen nog veel meer daklozen hebben.

Ik probeer vaak tevergeefs te nuanceren dat bijkans niemand een probleem heeft met migratie maar dat het gaat om de kwaliteit en de kwantiteit van de migratie. Maar zolang er en masse volk binnenkomt wat niks gaat toevoegen aan de maatschappij zal die toon en houding naar nieuwkomers alleen maar verharden. We moeten echter wel blij zijn dat we in NL dit gesprek (nog) met open vizier kunnen voeren. Zie nu bijvoorbeeld al die weggooiers die oude mensen hebben beroofd en met hun harses op iedere abri op de rondweg van Amersfoort staan. Is in omringende landen ondenkbaar. Dus grijp die mogelijkheid om dergelijke gesprekken te voeren met je omgeving altijd aan om kans op censuur te beperken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 mar 2026, 08:58

^Dat dus.

We moeten scherpe keuzes (durven) maken;

We móeten kiezen: ruimhartige open grenzen of een verzorgingsstaat

https://archive.ph/Aq4ch

Elise

Bericht door Elise » 24 mar 2026, 09:41

^
Uit dat artikel
We hebben een stelsel waarin iedere inwoner recht heeft op zorg, onderwijs, inkomensondersteuning en sociale bescherming. Dat systeem is kostbaar. Het functioneert omdat burgers bereid zijn hoge belastingen te betalen en omdat zij vertrouwen hebben dat het stelsel wederkerig is.
Die wederkerigheid kalft steeds verder af als je kijkt naar de plannen van het nieuwe kabinet, AOW leeftijd omhoog en WW uitkering naar maximaal 1 jaar.
Ben je dan ergens in de 50 of 60 jaar oud en word je werkloos dan is het niet zo eenvoudig om een andere baan te vinden, zeker niet als we weer een periode gelijk de 80'er jaren krijgen. Gevolg, na 1 jaar WW krijg je geen bijstand omdat je eerst je eigen huis (overwaarde) moet opeten.
Tot zover de wederkerigheid.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 mar 2026, 09:51

Ja dat is niet zo best inderdaad. Vorig jaar paar maanden in de ww gezeten, heel blij met dat gratis geld, maar ik was vooral erg blij toen m'n sollicitatie bij Curio hier in Breda goed verliep. Nu nog billenknijpen de komende jaren, want vaste contracten delen ze hier natuurlijk pas na drie jaar uit. Best kut als je al bijna 49 bent...

Enrico

Bericht door Enrico » 24 mar 2026, 10:04

HSR schreef: 24 mar 2026, 08:53
Enrico schreef: 24 mar 2026, 07:56 In Hongarije heeft Orban een hek gebouwd en zijn buitenlanders niet welkom. Maar het probleem is daarmee niet opgelost. Ik heb nooit ze veel zwervers, bedelaars en dakloosen gezien in Europa als in Budapest. Al scoort Rotterdam ook best hoog. 🤷🏽
Ofschoon jouw anekdotische bewijs over zwervers in Budapest haaks staat op wat er doorgaans over die stad wordt gerapporteerd zie ik ook totaal niet de correlatie tussen geen ongecontroleerde immigratie en het wel hebben van daklozen? Jouw logica volgende zou je in het geval dat Hongarije hetzelfde falende immigratiebeleid zou voeren als West Europese landen nog veel meer daklozen hebben.
Voor de duidelijkheid mijn punt is dat de hekken sluiten nog de hekken wijd open laten een oplossing is.

Het probleem is de sociale issues van werkloosheid, criminaliteit, etc etc

En ik zit 3x per jaar min een week in Hongarije sinds 2013…. Het is geen van horen zeggen maar een feit.

Enrico

Bericht door Enrico » 24 mar 2026, 10:12

Elise schreef: 24 mar 2026, 08:33
Enrico schreef: 24 mar 2026, 07:56 Zonder immigratie rijd het openbaar vervoer niet, word de vuilnis niet opgehaald en heb je geen Schoone wc’s.
Feitelijk houd je hier een pleidooi voor immigratie, dat kan niet de bedoeling zijn.
Vroeger reed het openbaar vervoer, werd vuilnis opgehaald en hadden we schone wc's, dus toen het kon wel.

Wat nu als we ervoor zorgen dat werken in het openbaar vervoer ongestoord en veilig kan, dat we de vuilnisophalers een vorstelijk loon betalen en de mee-eters korten op hun uitkering (van mij part introduceren we verplichte werkkampen voor al het uitschot wat denkt te parasiteren op de maatschappij)?

En die schone wc? Dan is het wellicht een idee om zelf eens de borstel ter hand te nemen na een toiletbezoek :mrgreen:
Hoe zo mag geen pleidooi voor immigratie? Ik ben Colombiaans 😂😂😂 mocht mijn moeder het land niet in was het DF forum lang niet zo irritant geweest.

Maak jij de wc op Schiphol schoon? Op de CS stations ook? Ga jij bollen plukken en appels oogsten? Geen NL er te zien daar.

Leef door in je bubbel.
Laatst gewijzigd door Enrico op 24 mar 2026, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Bericht door Bram » 24 mar 2026, 10:15

Precies, linksom dan wel rechtsom, je hebt mensen nodig om de slechtbetaalde klote banen in te vullen waar Nederlanders de neus voor ophalen.

En verder ben ik blij dat ik niet bij de overheid werk en dit dossier op m'n bordje heb liggen...

Robin

Bericht door Robin » 24 mar 2026, 10:24

MdV is ook immigrant uit Colombia. Maar daar gaat't toch niet om Enrico?

Het gaat om die figuurtjes uit Noord Afrika/Midden Oosten. En al zal 98% zogenaamd 'niks' doen en zogenaamd gematigd zijn (Erdogan zei eens; Er is geen gematigde islam) , ze keuren het terrorisme en de langzame overname van islam in de 'vrije' westerse wereld niet af. En die andere 2 % wil ik 't niet over hebben. Parijs is afgegleden tot een Moslimrepubliek en Molenbeek ligt dichterbij dan we denken....

JP

Bericht door JP » 24 mar 2026, 10:32

Het is wel duidelijk. Onze angst ligt niet bij een oorlog, triggerhappy dictators met té grote bommen, onbetaalbare energieprijzen, economisch slechte tijden.
Nee, het zijn altijd de import-buitenlanders :verveeld:
Laatst gewijzigd door JP op 24 mar 2026, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 mar 2026, 10:32

Elise schreef: 24 mar 2026, 09:41 ^
Uit dat artikel
We hebben een stelsel waarin iedere inwoner recht heeft op zorg, onderwijs, inkomensondersteuning en sociale bescherming. Dat systeem is kostbaar. Het functioneert omdat burgers bereid zijn hoge belastingen te betalen en omdat zij vertrouwen hebben dat het stelsel wederkerig is.
Die wederkerigheid kalft steeds verder af als je kijkt naar de plannen van het nieuwe kabinet, AOW leeftijd omhoog en WW uitkering naar maximaal 1 jaar.
Ben je dan ergens in de 50 of 60 jaar oud en word je werkloos dan is het niet zo eenvoudig om een andere baan te vinden, zeker niet als we weer een periode gelijk de 80'er jaren krijgen. Gevolg, na 1 jaar WW krijg je geen bijstand omdat je eerst je eigen huis (overwaarde) moet opeten.
+1 voor WW vind ik echt onterecht dat die zover wordt ingeperkt, je hele werkzame leven draag je verzekeringspremie af in de vorm van belasting voor deze verzekering en als je dan op je 50ste in een reorganisatie de laan wordt uitgestuurd na 30jr bijdragen krijg je slechts 1jr de kans om iets nieuws te vinden.

Enrico

Bericht door Enrico » 24 mar 2026, 10:38

Robin schreef: 24 mar 2026, 10:24 MdV is ook immigrant uit Colombia. Maar daar gaat't toch niet om Enrico?

Het gaat om die figuurtjes uit Noord Afrika/Midden Oosten. En al zal 98% zogenaamd 'niks' doen en zogenaamd gematigd zijn (Erdogan zei eens; Er is geen gematigde islam) , ze keuren het terrorisme en de langzame overname van islam in de 'vrije' westerse wereld niet af. En die andere 2 % wil ik 't niet over hebben. Parijs is afgegleden tot een Moslimrepubliek en Molenbeek ligt dichterbij dan we denken....
Ik ben er met je eens. Het terugsturen beleid moet strakker en sneller. Maar dan ook alle Nederlanders die ook zo zijn! Ik ken er ook voldoende uitkering konings met oer NL roots.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 24 mar 2026, 10:40

Het is fijn dat deze oorlog door sommigen goedgekeurd wordt of dat deze volgens hen noodzakelijk is. Laten we er eens vanuit gaan dat dat zo is. Dan nog maakt die Trump er een zooitje van van heb ik jou daar. Gewoon vreselijk ondoordacht en meegezogen door Israël. En het enige wat die man kan is liegen (niet de gehele waarheid vertellen), om zich heen slaan en anderen (lees de rest van de wereld) dreigen met sancties als ze niet doen wat hij wil. Dan vergeet ik de zelfpijperij en zelfverrijking. Ik vraag mij oprecht af of die verhalen over de nucleaire wapens van Iran wel kloppen. Er wordt wel vaker wat verzonnen om op zogenaamde legitieme gronden een oorlog te beginnen. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is. Is het puur egoïsme van, in dit geval, Trump om zichzelf voor eens en altijd op de geschiedeniskaart te zetten? Maar feit is dat hij de hele wereld meeneemt in z’n egoïstische gedachten en dat we dat (niet alleen) financieel nog heel lang zullen voelen. En dat zijn geen maanden, dit gaat langer duren dan ons lief is. Ook in z’n eigen land gaat het niet al te best, wat vast niet de bedoeling was. Maar kom je hem te dicht op de huid dan begint ‘ie te schreeuwen, dreigen en ook nog eens uitvoeren. Als de aandacht maar naar elders verlegd wordt en niet naar zijn ‘fouten’. Ik zal wel veel te naïef zijn en de boel niet begrijpen maar in mijn bubbel brengt die beste man de hele wereld helemaal niets dan alleen narigheid.

Bram

Bericht door Bram » 24 mar 2026, 10:40

Martijn_bmw schreef: 24 mar 2026, 10:32
Uit dat artikel
+1 voor WW vind ik echt onterecht dat die zover wordt ingeperkt, je hele werkzame leven draag je verzekeringspremie af in de vorm van belasting voor deze verzekering en als je dan op je 50ste in een reorganisatie de laan wordt uitgestuurd na 30jr bijdragen krijg je slechts 1jr de kans om iets nieuws te vinden.
Ja dat slaat echt nergens op en valt me gigantisch tegen van een D66. Ik heb zelf gemerkt hoe snel de tijd gaat als je gaat zoeken naar werk. Tuurlijk, er is altijd werk, maar je wil toch graag het werk doen waarvoor je bent opgeleid. Omdat je het leuk vindt, en waarschijnlijk, hopelijk ook omdat je er goed in bent.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 mar 2026, 10:54

Bram schreef: 24 mar 2026, 10:40
Martijn_bmw schreef: 24 mar 2026, 10:32
Uit dat artikel

Ja dat slaat echt nergens op en valt me gigantisch tegen van een D66. Ik heb zelf gemerkt hoe snel de tijd gaat als je gaat zoeken naar werk. Tuurlijk, er is altijd werk, maar je wil toch graag het werk doen waarvoor je bent opgeleid. Omdat je het leuk vindt, en waarschijnlijk, hopelijk ook omdat je er goed in bent.
Als tussenvorm kan ik mij beter vinden in na bijvoorbeeld 6mnd WW elke baan aannemen als tijdelijk werk die je kan vinden aangevuld met WW naar je totaal WW recht en dan intussen doorzoeken naar een echte nieuwe baan in je vakgebied.

Bram

Bericht door Bram » 24 mar 2026, 11:02

Aanvullen doen ze sowieso hè, heb ik ook gehad toen ik startte met m'n huidige baan en nog een 0.6 fte aanstelling had. Binnen een maand heb ik fulltime voor elkaar gekregen en toen kwam er geen geld meer vanuit het UWV. Ze houden je dan nog een paar maanden in de gaten, om vervolgens uit het systeem gegooid te worden. Dat gebeurt bij mij volgende week :popcorn:
Laatst gewijzigd door Bram op 24 mar 2026, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 24 mar 2026, 11:39

Trump heeft wel mooi de Epstein files weer in de doofpot gestopt.. :zwijntje:

HSR

Bericht door HSR » 24 mar 2026, 12:01

Philipoo schreef: 24 mar 2026, 11:39 Trump heeft wel mooi de Epstein files weer in de doofpot gestopt.. :zwijntje:
Ja maar volgens mij heeft Anonymous er een bericht uit gedaan dat ze de unredacted files in bezit hebben dus dat kan nog leuk worden.

Enrico

Bericht door Enrico » 24 mar 2026, 12:07

Vergeet ook niet dat Trump zal vinden dat hij de Nobel Peace Price moet winnen.

Plaats reactie