EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29898
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2026, 07:21

^^ ik denk dat voor ons als dinosaurussen een EV nooit een funauto kan worden omdat je altijd de beleving van een dikke ICE mist.

Wellicht voor de nu opgroeiende jeugd wel omdat die straks niet anders weten :)


Als daily is een EV prima, snel, stil, comfortabel en goedkoop in running cost maar als fun auto zie ik het niet

Wimo
Berichten: 2988
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 20 mar 2026, 08:39

Ik vermaak me toch aardig met de Taycan.. maar dat is in ev land idd een zeldzaamheid.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 5261
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door sitechris » 20 mar 2026, 09:21

Ik vind die Hyundai's ook echt interessant. Wel met een hele grote maar. De range is echt gewoon kut. En juist bij een sportievere rijstijl is een grote accu wel echt musthave.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7428
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Fabian » 20 mar 2026, 09:25

En een grotere accu zegt ook iets over de mogelijke levensduur van de auto/accu. Die is redelijk uit te rekenen op basis van max laadcycle's en gemiddeld verbruik.

Grotere accu=lange(re) levensduur.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29898
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2026, 09:30

Fabian schreef: 20 mar 2026, 09:25 En een grotere accu zegt ook iets over de mogelijke levensduur van de auto/accu. Die is redelijk uit te rekenen op basis van max laadcycle's en gemiddeld verbruik.

Grotere accu=lange(re) levensduur.
Eens gemiddelde levensduur is 1.000 laadcycli.

Dus een werkelijke range van 500km per lading is 5ton ongeveer de levensduur.
Bij een werkelijke range van 300km per lading is 3ton ongeveer de levensduur

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30136
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 20 mar 2026, 09:35

Martijn_bmw schreef: 20 mar 2026, 09:30
Fabian schreef: 20 mar 2026, 09:25 En een grotere accu zegt ook iets over de mogelijke levensduur van de auto/accu. Die is redelijk uit te rekenen op basis van max laadcycle's en gemiddeld verbruik.

Grotere accu=lange(re) levensduur.
Eens gemiddelde levensduur is 1.000 laadcycli.

Dus een werkelijke range van 500km per lading is 5ton ongeveer de levensduur.
Bij een werkelijke range van 300km per lading is 3ton ongeveer de levensduur
Is dat zo??
Ik laad 5 dagen per week naar 100%
heb hem nu bijna 5 jaar, laten we zeggen 45 weken werken
45*5= 225 keer naar 100% per jaar
Dan zit ik nu ongeveer op 1000 keer laden (nooit volledig leeg meestal rond 50%)
Dan zou die dus aan einde levensduur zitten??

Wimo
Berichten: 2988
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 20 mar 2026, 09:40

Hier zijn toch al enorme datasets voor beschikbaar... Zeker voor Teslas kun je deze cijfers vinden.

Chatgpt spuugt het zo voor je uit met soh en levensduur details..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29898
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2026, 09:41

Luco schreef: 20 mar 2026, 09:35
Martijn_bmw schreef: 20 mar 2026, 09:30
Fabian schreef: 20 mar 2026, 09:25 En een grotere accu zegt ook iets over de mogelijke levensduur van de auto/accu. Die is redelijk uit te rekenen op basis van max laadcycle's en gemiddeld verbruik.

Grotere accu=lange(re) levensduur.
Eens gemiddelde levensduur is 1.000 laadcycli.

Dus een werkelijke range van 500km per lading is 5ton ongeveer de levensduur.
Bij een werkelijke range van 300km per lading is 3ton ongeveer de levensduur
Is dat zo??
Ik laad 5 dagen per week naar 100%
heb hem nu bijna 5 jaar, laten we zeggen 45 weken werken
45*5= 225 keer naar 100% per jaar
Dan zit ik nu ongeveer op 1000 keer laden (nooit volledig leeg meestal rond 50%)
Dan zou die dus aan einde levensduur zitten??
Een cyclus is van 100 naar 0 als je bijvoorbeeld van 60% naar 100% laad is het maar 0,4 cyclus.

De boordlader zorgt ervoor dat alle cellen evenredig verdeeld worden belast en gebruikt.

Robin
Berichten: 57858
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Ten zuiden van Stavanger

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2026, 10:21

Robin schreef: 20 mar 2026, 06:21 Ik zie mezelf dit niet als daily aanschaffen omdat hij de gimmicks en tech(mech platensperdiff op achteras etc ) heeft die die heeft. Maar bijzonder is 't wél! En beleving is heel belangrijk wat mede 'Papenburger' Peter al tig keer noemt:)
Maar of dat zozeer voor 'n EV geldt dat ie overal dwars kén? Daar hebben we wel wat anders voor. :df:


Desalniettemin, interessante kar.

En dan lees je dit:
https://archive.is/zPzfU

Door Antti Liukku (bij 't naamgeven wisten z'n ouders al dat 't nooit meer goed zou komen met het joch)
Trend met speakers op elektrische auto's zorgt voor verbazing: 'Gaat de verkeerde kant op'

Wie dacht dat elektrische auto’s minder lawaai maken, kan weleens bedrogen uitkomen. Steeds meer wagens met een elektromotor zijn uitgerust met luidsprekers die het geluid nabootsen van een ronkende benzinemotor, zowel binnen als buiten. Compleet met pop- en knaleffecten. Niet iedereen is blij met deze trend.

20 maart 2026, 09:00
•Laatste update: 09:28

Bij de presentatie van de nieuwe IONIQ 5N laat fabrikant Hyundai er geen gras over groeien. Deze luxe elektrische auto is allesbehalve stil, maar klinkt als een ouderwets gierende sportwagen. Eentje ‘die gromt als een V8-benzinemotor’.

Om dat mogelijk te maken is de wagen voorzien van tien luidsprekers: acht binnen en twee aan de buitenkant. De bestuurder kan kiezen uit verschillende thema’s voor een ‘intense geluidsbeleving’. Een specifiek standje maak het geluid van een ‘turbomotor, compleet met pop- en knalgeluidseffecten’. Ook is er de optie ‘Supersonic’. „Dit produceert het geluid van een straaljager om de coureur het gevoel van een straaljagerpiloot te geven.’’

Niet iedereen is blij met deze ontwikkeling. Bijvoorbeeld organisaties die strijden tegen verkeerslawaai. Zij hoopten dat de geluidsoverlast van motoren en auto’s zou afnemen met de komst van de elektromotor. Maar daar zijn ze niet meer zo zeker van.

„Dit is toch in een woord bizar? Helemaal prima als iemand zo graag een gierende motor hoort. Doe dat lekker in de auto. Maar deze geluiden zijn ook buiten te horen. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op’’, zegt Tony Hardenberg van Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (Nefom).

Voor de goede orde: dit gaat niet om het waarschuwingsgeluid bij een lage snelheid. Zo’n signaal is sinds een paar jaar verplicht omdat elektrische auto’s anders onhoorbaar zijn voor voetgangers of fietsers. „Ik heb zelf ook een elektrische auto en tot ongeveer twintig kilometer per uur klinkt er een rustig geluid van 56 decibel’’, zegt Rob Ziere van Nefom.


„Bij hogere snelheden is dat niet nodig, want dan domineert het geluid van de banden. Maar de auto-industrie wil tot wel 72 decibel nep-motorgeluid kunnen produceren. Geloof me, met zo’n volume kan je elkaar niet verstaan als je gezellig op een terrasje zit.’’

Grote steden
Bij Nefom zijn tientallen bewonersverenigingen aangesloten. Het verzet tegen dit soort lawaai begon in de landelijke gebieden, bij bewoners die last hadden van voorbij razende motoren. De laatste jaren krijgt Nefom ook steun uit de grote steden, waar steeds meer ‘verkeersaso’s’ rondrijden met knallende uitlaten en ronkende motoren.

Het levert niet alleen irritatie op, het is ook ongezond. De GGD in Rotterdam sloeg een paar jaar geleden alarm over de toenemende verkeersherrie in de stad. Dit veroorzaakt schrik, angst, stress en slaapproblemen. En dat leidt weer tot hart- en vaatziekten. Het gaat dus niet alleen om de verkeersveiligheid, aldus de GGD, maar om de volksgezondheid.

Porsche Taycan
Hyundai is niet het enige merk dat zijn elektrische auto’s voorziet van extra geluid. De Porsche Taycan heeft een optie om het legendarische Porsche-geluid ‘dieper te laten klinken, zowel binnen als buiten’. Mercedes-AMG heeft voor hun elektrische tak de Sound Experience ontwikkeld, dat ‘een emotionele ervaring levert met een krachtig geluid’. Binnenkort komt de AMG C590 op de markt en de sportwagen wordt nu al aangeprezen om het zware en roffelende ‘V8-geluid’ dat het produceert.

Het zijn niet alleen exclusieve sportwagens die worden voorzien van deze gadgets. Zo heeft bijvoorbeeld de Abarth 500e, een compacte Italiaanse elektrische wagen, aan de onderkant een luidspreker die het ‘legendarische geluid’ van het racecircuit in Monza nabootst.

Ook de elektrische Porsche Taycan heeft een optie om het oude motorgeluid van Porsche te imiteren.
In principe kan iedere elektrische auto klinken als een ronkende sportwagen, aangezien het gaat om in een studio geproduceerde audiofragmenten. Op de markt zijn er inmiddels aanbieders van software die iedere elektrische auto (bijvoorbeeld een kleine Fiat of Citroën) kan laten klinken als een Lamborghini. Of een Jaguar. Of een Ferrari. ‘Want we weten het: jij rijdt met een elektrische auto, maar diep vanbinnen verlang je naar het agressieve uitlaatgeluid dat een adrenalinekick geeft’, meldt de advertentie.

Geen uitlaat
De vraag is of dit allemaal is toegestaan. Eigenlijk wel, want op dit moment zijn er nauwelijks regels. De RDW controleert niet het uitlaatgeluid van elektrische auto’s, simpelweg omdat ze geen uitlaat hebben. ,,Deze ontwikkeling hebben we niet zien aankomen. Wat betreft geluidssystemen op elektrische auto’s leven we in het Wilde Westen’’, zegt Lars Schade.

Vorige maand is in Genève een begin gemaakt om dit fenomeen te begrenzen. Dat gebeurde in een werkgroep van de Verenigde Naties, waar afspraken worden gemaakt voor de Europese handel. Dit overleg wordt gedomineerd door vertegenwoordigers van de auto-industrie, maar Schade was ook aanwezig. Hij werkt voor het Duitse Milieuagentschap en geldt als een expert op het gebied van verkeerslawaai.


Hij noemt de overeenkomst ‘een compromis’. Namelijk dat elektrische auto’s binnenkort aan dezelfde geluidseisen moeten voldoen als benzine-auto’s. „Het liefst zie ik een totaalverbod op deze extra geluiden. Daar heb ik voor gepleit, want het is helemaal niet nodig. Maar de auto-industrie wil het graag. Volgens hen kan het helpen om meer mensen in een elektrische auto te laten rijden en dat is weer goed voor het milieu’’, zegt Schade. „In ieder geval is er een begin gemaakt met regulering. Beter iets dan niets.’’

‘Gas geven’
Uit een testrit met de IONIQ 5N, bij Hyundai-dealer Wittebrug in Rotterdam, blijkt dat omstanders niet meteen omver worden geblazen door het nagebootste motorgeluid. Toch is het duidelijk hoorbaar.
Het volume is 72 decibel, meldt een woordvoerder van Hyundai Nederland. „Dit maximum is getoetst en werd tijdens het ontwikkelingsproces als prettig ervaren. En niet overlastgevend. Het is niet te vergelijken met een hevig accelererende auto met een verbrandingsmotor.’’

De hoofdreden, benadrukt Hyundai, is het aanbieden van een ‘extra beleving’. „Enerzijds is het een conventionele elektrische auto, stil en rustig. Anderzijds kan de auto geluid produceren wanneer de berijders dit wensen.’’


Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 17422
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 20 mar 2026, 10:27

Lol. Straaljager geluid uit je speakers, het moet niet gekker worden hoor

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 30136
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 20 mar 2026, 11:39

ik kan het nepgeluid van een mustang V8 aanzetten, lol.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29898
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2026, 13:13

Over die accu levensduur, toevallig deze week een model3 in klokje rond van autoweek.
700.000km gereden in 6jr 50% van de ladingen aan de snellader tot 100% en nu nog een SOC van 72% op de originele accu ook originele motoren etc nog erin.

3x draagarmen en airco reparatie gehad verder niks. Vind het echt een knappe prestatie ik lees deze rubriek al 20jr elke week en elke ICE auto met hoge km standen heeft stukken meer onderhoudskosten gehad.

NSXRS
Berichten: 1702
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door NSXRS » 20 mar 2026, 13:22

Heb eens meegereden met een Cupra Hybrid, weet niet welk model, op zich reed helemaal niet verkeerd, maar heeft dus geen echte indruk gemaakt....
Maar die kon dus ook elektronisch motorgeluid aan zetten, komt er een soort geluidsgenerator nep motor gereutel uit de speakers, daar knap ik helemaal op af... :bag:
Laatst gewijzigd door NSXRS op 22 mar 2026, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo
Berichten: 4817
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 20 mar 2026, 14:02

Pops and Bangs uit je Harman-Kardon... :lol:

Wimo
Berichten: 2988
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 20 mar 2026, 14:13

Ik zet die onzin meteen uit ongeacht ice of ev. Wie dat heeft verzonnen....

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 44716
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.52
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 20 mar 2026, 15:36

SlowCo schreef: 20 mar 2026, 14:02 Pops and Bangs uit je Harman-Kardon... :lol:
Is bij mijn ICE ook.

SlowCo
Berichten: 4817
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 20 mar 2026, 16:05

Arthur schreef: 20 mar 2026, 15:36
SlowCo schreef: 20 mar 2026, 14:02 Pops and Bangs uit je Harman-Kardon... :lol:
Is bij mijn ICE ook.
Maar heb je het ook aan staan...? :headbang:

Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 9826
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 20 mar 2026, 16:52

Martijn_bmw schreef: 20 mar 2026, 13:13 Vind het echt een knappe prestatie ik lees deze rubriek al 20jr elke week en elke ICE auto met hoge km standen heeft stukken meer onderhoudskosten gehad.
Schaamteloze EV promotie, het zou verboden moeten worden :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29898
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2026, 17:02

Elise schreef: 20 mar 2026, 16:52
Martijn_bmw schreef: 20 mar 2026, 13:13 Vind het echt een knappe prestatie ik lees deze rubriek al 20jr elke week en elke ICE auto met hoge km standen heeft stukken meer onderhoudskosten gehad.
Schaamteloze EV promotie, het zou verboden moeten worden :tooth:
:lol: voor daily ben ik inmiddels om voor EV als alternatief Perfect file apparaat en lage running costs.

Voor fun daar in tegen altijd een dikke ICE voor mij :df:
En eens met hierboven elke auto met nep sound :blackeye: direct uit zetten :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 44716
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.52
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 20 mar 2026, 17:30

SlowCo schreef: 20 mar 2026, 16:05
Arthur schreef: 20 mar 2026, 15:36
SlowCo schreef: 20 mar 2026, 14:02 Pops and Bangs uit je Harman-Kardon... :lol:
Is bij mijn ICE ook.
Maar heb je het ook aan staan...? :headbang:
Ja, staat aan. Je merkt het eigenlijk pas echt in de sportstand. En ik rijd vooral in comfort.

NSXRS
Berichten: 1702
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door NSXRS » 22 mar 2026, 07:59

Even een zijstraat tov EV nep geluiden:

Als ik mij niet vergis, heeft de binnenkort arriverende LC500 V8 ANC (active noise control), volgens AI:
The Lexus LC500 has Active Noise Control (ANC) technology designed to minimize cabin noise.
The system uses microphones to detect low-frequency engine and drivetrain sounds, emitting counter-frequencies through the audio speakers to cancel them out, creating a quieter, more refined, and tranquil cabin.



Maar door dit topic geactiveerd.. :wink: nog eens in de optielijst van mijn LC gekeken en daar staat ASC (active sound control) op, volgens AI:
Lexus Active Sound Control (ASC) enhances the engine sound of 2UR-GSE (5.0L V8) engines by transmitting augmented, harmonically rich exhaust notes through a dedicated speaker, primarily on F Sport models. It is designed to complement the driving experience, often adjusted via a dial near the driver's knee, and can be disabled or adjusted in some vehicles through infotainment settings, often set to low in Eco mode.
Onderstaand demo filmpje is een V6, ben benieuwd of/wat je er van merkt bij de V8 :whistle:


Robin
Berichten: 57858
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Ten zuiden van Stavanger

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 22 mar 2026, 08:43

Bij ANC denk ik aan Mandela, maar dank voor de info NSXR:)


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29898
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 25 mar 2026, 06:48

^^ ik zag het idd zit onze Born volgens de range bouwjaren in dit artikel ook tussen.

Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 9826
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 25 mar 2026, 17:09

Domper voor mensen met elektrische auto: fiscus hoeft bijtelling niet te verlagen
Mensen die hun zakelijke leaseauto in 2019 bestelden maar pas in 2020 geleverd kregen, hebben geen recht op een lagere bijtelling. De rechtbank oordeelde eerder nog dat de hogere bijtelling voor deze groep in strijd was met het Europees eigendomsrecht, maar het hof zet daar nu een streep door.

De rechtszaak werd aangespannen door een man die in 2019 met zijn werkgever afspraken maakte over een elektrische leaseauto. Die Hyundai Kona werd dat jaar besteld, maar pas in mei 2020 geleverd. De man was het niet eens met de bijtelling die hij moest betalen.

Bijtelling is een bedrag dat bij het belastbare loon wordt opgeteld en waarover belasting wordt betaald. Werknemers met een leaseauto krijgen hiermee te maken als zij die ook privé gebruiken. De fiscus ziet dat privégebruik als loon in natura.

Bijtelling voor elektrische auto’s

In 2019 gold er een flinke korting op de bijtelling voor elektrische auto’s. Voor brandstofauto’s gold een bijtelling van 22 procent van de cataloguswaarde, terwijl dat voor elektrische auto’s slechts 4 procent was.

Dat gunstige percentage van 4 procent werd in 2020 via een aangepaste wet verdubbeld naar 8 procent. Voor de man was dat reden om naar de rechter te stappen: hij stelde dat hij al vóór de wetswijziging onomkeerbare financiële verplichtingen was aangegaan en dat de verhoging daarom in strijd was met het eigendomsrecht. Volgens hem was zijn belastbare loon hierdoor 945 euro te hoog.

De verhoging van de bijtelling leidde ook tot Kamervragen. Jesse Klaver, destijds fractievoorzitter van GroenLinks, zei dat dit de betrouwbaarheid van de overheid schaadde. Toch kwam er geen overgangsregeling voor mensen die hun auto in 2019 bestelden, maar pas in 2020 geleverd kregen.

Belastingdienst

Maar door de rechtszaak van de man leek de fiscus alsnog de nodige belastingaanslagen te moeten corrigeren. De rechtbank gaf hem namelijk aanvankelijk gelijk. „Voor de rechtbank weegt zwaar dat het de wetgever duidelijk had kunnen (en moeten) zijn dat er een redelijk grote groep mensen zou zijn die op het moment van de aankondiging van de verhoging van de bijtelling al verplichtingen waren aangegaan die niet zomaar teruggedraaid konden worden”, zo zei de rechter destijds.

Die uitspraak was een meevaller voor een grote groep mensen die mogelijk aanspraak konden maken op een belastingverlaging. Het kabinet schatte het aantal ’gedupeerden’ destijds op 10.000, maar leasemaatschappij Ayvens was met een schatting van 2000 iets voorzichtiger.

Hof is het oneens met rechtbank

Toch kunnen zij uiteindelijk geen verlaging van de bijtelling tegemoetzien. De fiscus besloot namelijk in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak, en krijgt van het hof nu wél gelijk. Het hof stelt dat belastingplichtigen er niet op mogen vertrouwen dat belastingwetgeving nooit wordt aangepast.

Daarbij weegt mee dat het financiële effect voor de man beperkt was. Hij stelde dat zijn belastbare loon 945 euro te hoog was, maar uiteindelijk ging het om een bedrag van maximaal 76 euro. Dat komt onder meer doordat de bijtelling al deels via zijn loon was verwerkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten