Gas, de prijzen.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: Gas, de prijzen.
Misschien kunnen we nog wat diesel verstoken a 2.52 de liter om het warm te krijgen.
https://shvevor.en.made-in-china.com/pr ... rigin.html
https://shvevor.en.made-in-china.com/pr ... rigin.html
-
Wimo
Valt mee.. wacht maar tot het 3 euro de liter is!
- smiley
Dat zal niet lang duren. Allemaal aan de electrobus.
Wie had kunnen denken dat Ali Khamenei de aanjager van de vergroening zou worden.
Wie had kunnen denken dat Ali Khamenei de aanjager van de vergroening zou worden.
- JP
Voorheen was het corona en daarna de oorlog in Ukraine...... alsof het over een paar weken.maanden niet weer zakt 
-
Kadett
Ik zoek vrijdag wel een vrachtwagen uit om achter te blijven hangen voor mijn ritje twente-randstad. 
-
NSXRS
Nou, die vergroening hebben ze met alle explosieven die geploft zijn, intussen al weer op decennia achterstand gebracht denk ik zo..smiley schreef: 18 mar 2026, 13:23 Dat zal niet lang duren. Allemaal aan de electrobus.![]()
- smiley
Dat telt niet mee in onze metingen.
- Bert ///M3
Was met een schuin oog naar een M4 aan het kijken. Dalen die ook wat in prijs 
- Arthur
- Auto: Nr.52
Ik las dat de interesse in een EV al gestegen is. Apart dat mensen meteen naar een EV kijken als 3 dagen de benzine en diesel duur is. Van het geld wat erbij moet kun je nog wel een poosje tanken. En dan is de brandstofprijs weer 'normaal'.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Ik zie het niet meer terugzakken naar 'normaal'. Oliemaatschappijen zien dat we toch wel blijven rijden. Dus 2.50 Euro per liter vragen kan makkelijk.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
https://nos.nl/artikel/2606948-reparati ... -miljarden
Bedankt Trump en Netanyahu. Wat hadden jullie nou verwacht, dat Iran het wel dikke prima vindt als jullie dat land, inwoners en kopstukken even kapot bombarderen?
Achterlijke idioten.
Bedankt Trump en Netanyahu. Wat hadden jullie nou verwacht, dat Iran het wel dikke prima vindt als jullie dat land, inwoners en kopstukken even kapot bombarderen?
Achterlijke idioten.
-
Andre
Tja niks doen en dan zeuren dat iran kern raketten kan maken.
Tja wat is wijsheid ik weet het ook niet.
Zou Oekraïne maar snel aan Rusland geven en gas en olie importeren anders gaat heel europa de armoede in.
Er zijn nog wel wat reserves lees ik
De wereldwijde bewezen oliereserves buiten Iran zijn enorm en bedragen in totaal ongeveer 1,5 tot 1,6 biljoen vaten, aangezien Iran eind 2006 zo'n 138,4 tot 145 miljard vaten aan winbare reserves had. De totale bewezen wereldreserves werden in 2025 geschat op 1,77 biljoen vaten.
Hier zijn de belangrijkste feiten over de oliereserves en productie buiten Iran (stand van zaken begin 2026):
Grootste reserves buiten Iran: Venezuela (17,17% van de wereldreserve), Saoedi-Arabië (15,14%), Canada (9,24%) en de VS bezitten de grootste bewezen oliereserves ter wereld.
We kunnen op de reserves nog 47 jaar verder.
De eerste bom valt en de olie prijzen gaan ineens omhoog. We worden zwaar genaaid!
Tja wat is wijsheid ik weet het ook niet.
Zou Oekraïne maar snel aan Rusland geven en gas en olie importeren anders gaat heel europa de armoede in.
Er zijn nog wel wat reserves lees ik
De wereldwijde bewezen oliereserves buiten Iran zijn enorm en bedragen in totaal ongeveer 1,5 tot 1,6 biljoen vaten, aangezien Iran eind 2006 zo'n 138,4 tot 145 miljard vaten aan winbare reserves had. De totale bewezen wereldreserves werden in 2025 geschat op 1,77 biljoen vaten.
Hier zijn de belangrijkste feiten over de oliereserves en productie buiten Iran (stand van zaken begin 2026):
Grootste reserves buiten Iran: Venezuela (17,17% van de wereldreserve), Saoedi-Arabië (15,14%), Canada (9,24%) en de VS bezitten de grootste bewezen oliereserves ter wereld.
We kunnen op de reserves nog 47 jaar verder.
De eerste bom valt en de olie prijzen gaan ineens omhoog. We worden zwaar genaaid!
Laatst gewijzigd door Andre op 20 mar 2026, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Waar slaan ze eigenlijk zoveel vaten op?
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Oh, dus thuiswerken en snelheidslimiet met 10kmh verlagen (mooi voor Knot).
En vermijd vliegreizen...Mmmm.
Al ergens in januari een weekje naar Tenerife geboekt eind mei. Mooie Angstcultuur. We zijn wel wat gewend sinds Corona toch? Ik weet er weinig van, maar als ik André's reply hierboven zo lees denk ik ook: We worden weer eens gepiepeld....
https://www.ad.nl/economie/agentschap-w ... ~a04d9f81/
En vermijd vliegreizen...Mmmm.
Al ergens in januari een weekje naar Tenerife geboekt eind mei. Mooie Angstcultuur. We zijn wel wat gewend sinds Corona toch? Ik weet er weinig van, maar als ik André's reply hierboven zo lees denk ik ook: We worden weer eens gepiepeld....
https://www.ad.nl/economie/agentschap-w ... ~a04d9f81/
- Elise
Premier Jetten ’begrijpt zorgen’ automobilist maar weigert ingrijpen in hoge benzineprijs
Dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat er ook niets aan de gasprijs wordt gedaan
Dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat er ook niets aan de gasprijs wordt gedaan
- smiley
Dat hoeft ook niet. Je koopt maar een warmtepomp.
- Niels
- Auto: Prius+
Begin 2025 was het gas verbruik in NL nogal gestegen vanwege de hoge vraag naar stroom. Bericht daarna was dat er nog niet eerder zoveel EV’s op naam waren. Herkenning van causale verbanden ontbreekt wel eens heb ik het idee…
- Martijn_bmw
Dat komt ook niet (alleen) door de EV’s had laatst al eens opgezocht en ergens gepost alle EV’s in NL gebruiken samen nog geen paar procent van het totale stroomverbruik in NL. Industrie, data centers etc leveren een veel grotere bijdrage in totaal stroomverbruik NLNiels schreef: 20 mar 2026, 08:38 Begin 2025 was het gas verbruik in NL nogal gestegen vanwege de hoge vraag naar stroom. Bericht daarna was dat er nog niet eerder zoveel EV’s op naam waren. Herkenning van causale verbanden ontbreekt wel eens heb ik het idee…
- Martijn_bmw
Valt toch ook nog wel mee met gas? Als je nu vast contract aangaat betaal je zo’n 1,30eur per m3 dat betaal ik al 3jr in mijn vaste contract afgesloten 3jr geleden. Tijdens Oekraïne crisis ging veel harderElise schreef: 20 mar 2026, 08:05 Premier Jetten ’begrijpt zorgen’ automobilist maar weigert ingrijpen in hoge benzineprijs
Dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat er ook niets aan de gasprijs wordt gedaan![]()
- Arthur
- Auto: Nr.52
Zo ben je al gehersenspoeld, Martijn, dat je 1,30 normaal vindt 
- Martijn_bmw
Interessante pagina over productie en gebruik.Martijn_bmw schreef: 20 mar 2026, 09:00Dat komt ook niet (alleen) door de EV’s had laatst al eens opgezocht en ergens gepost alle EV’s in NL gebruiken samen nog geen paar procent van het totale stroomverbruik in NL. Industrie, data centers etc leveren een veel grotere bijdrage in totaal stroomverbruik NLNiels schreef: 20 mar 2026, 08:38 Begin 2025 was het gas verbruik in NL nogal gestegen vanwege de hoge vraag naar stroom. Bericht daarna was dat er nog niet eerder zoveel EV’s op naam waren. Herkenning van causale verbanden ontbreekt wel eens heb ik het idee…
https://ned.nl/index.php/nl/achtergrond ... zicht-2025
Alle EV’s bij elkaar gebruiken zo’n 2terra per jaar.
Totaal productie is 128terra geweest dus 1,5% van de productie gaat naar EV rijden.
-
Andre
lithium is een eindige grondstof. Omdat lithium niet biologisch wordt aangemaakt, maar uit de aarde wordt gewonnen, is de voorraad niet oneindig.
Kopererts wordt gedolven uit mijnen en raakt uiteindelijk op.
aardgas is een eindige fossiele brandstof die miljoenen jaren nodig heeft om te ontstaan
olie is een eindige grondstof. Het is een fossiele brandstof die gedurende tientallen tot honderden miljoenen jaren door geologische processen is gevormd, en het wordt veel sneller verbruikt dan het wordt aangemaakt.
Kopererts wordt gedolven uit mijnen en raakt uiteindelijk op.
aardgas is een eindige fossiele brandstof die miljoenen jaren nodig heeft om te ontstaan
olie is een eindige grondstof. Het is een fossiele brandstof die gedurende tientallen tot honderden miljoenen jaren door geologische processen is gevormd, en het wordt veel sneller verbruikt dan het wordt aangemaakt.
-
Wimo
Sierteelt is een sector waar vrij eenvoudig kan worden bespaard. Zuur maar als het echt fout gaat...
-
Kadett
Mijn vorig jaar contract was ook 1.26 geloof ik, nu sinds december 1,18. 10% stijging is nog wel te overzien.
Maar ik zit dan ook op Knot niveau qua verbruik. Deze maand tot dusver 11m3
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Tja. Dan kan ik ook de inwoners in het gaswinningsgebied in Groningen noemen? Daar heeft de BV NL/burger meer baat bij....Wimo schreef: 20 mar 2026, 09:51 Sierteelt is een sector waar vrij eenvoudig kan worden bespaard. Zuur maar als het echt fout gaat...