Het grote warmtepomp topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Bram » 11 mar 2026, 17:38

Vandaag is er een CV monteur geweest en die heeft met een apparaat dat warmte onder/achter de vloer/muur detecteert, laten zien dat er overal één leiding loopt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 mar 2026, 18:11

Arthur schreef: 11 mar 2026, 16:06 Dan klopt het plaatje van Martijn niet. Ook al zet je 1 dicht dan nog gaat het door naar de ander. Anders zouden ze bij mij niet warm worden als er 2 dicht staan… :hmmm:
Doorstroomblok: Moderne 1-pijps radiatoren hebben vaak een onderblok (aansluitblok) dat het water deels langs de radiator leidt, zelfs als de thermostaatknop dicht staat.
Risico: Sluit u de kraan helemaal, dan kan de resterende ketelweerstand omhoog gaan, wat leidt tot een inefficiënte werking of oververhitting.
Oplossing: Heeft u last van onvoldoende warmte, probeer dan eerst te ontluchten. Voor het definitief verwijderen van een radiator is het afdoppen van de leidingen noodzakelijk.
Advies: Draai de radiator in de betreffende ruimte niet helemaal dicht, maar zet deze op de laagste stand (bijv. 1) om enige circulatie te behouden.

Bij geheel dichte radiator stroomt water dus wel door naar de volgende door het doorstroom blok maar zo te lezen niet ideaal om een radiator volledig dicht te zetten in een 1 pijps systeem.

Tom

Bericht door Tom » 11 mar 2026, 18:13

Bram schreef: 11 mar 2026, 17:38 Vandaag is er een CV monteur geweest en die heeft met een apparaat dat warmte onder/achter de vloer/muur detecteert, laten zien dat er overal één leiding loopt.
Misschien kun je ruilen van huis met Knot?

Bram

Bericht door Bram » 11 mar 2026, 19:02

Nee dank je, die thermostaat kan je daar niet hoger draaien dan 16 graden :bag:

Knot

Bericht door Knot » 11 mar 2026, 20:17

In de zomer heerlijk tegen de 30 graden hier binnen op een natuurlijke manier, dan zit jij onder je airco te puffen a 3kw per uur 😎

Gelukkig dubbelpijps hier, het kan volop warm zijn in een half uur maar ik hoef die vieze kachel hitte niet 🥵
Laatst gewijzigd door Knot op 11 mar 2026, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Bericht door Bram » 11 mar 2026, 20:19

Ik heb geen airco. Ja in de Skoda en de BMW, maar dat is het dan wel.

Knot

Bericht door Knot » 11 mar 2026, 20:20

Dan niet te warm stoken in huis, voor je het weet is het weer te warm na dit weekend 😇

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 11 mar 2026, 22:42

Martijn_bmw schreef: 11 mar 2026, 18:11
Arthur schreef: 11 mar 2026, 16:06 Dan klopt het plaatje van Martijn niet. Ook al zet je 1 dicht dan nog gaat het door naar de ander. Anders zouden ze bij mij niet warm worden als er 2 dicht staan… :hmmm:
Doorstroomblok: Moderne 1-pijps radiatoren hebben vaak een onderblok (aansluitblok) dat het water deels langs de radiator leidt, zelfs als de thermostaatknop dicht staat.
Risico: Sluit u de kraan helemaal, dan kan de resterende ketelweerstand omhoog gaan, wat leidt tot een inefficiënte werking of oververhitting.
Oplossing: Heeft u last van onvoldoende warmte, probeer dan eerst te ontluchten. Voor het definitief verwijderen van een radiator is het afdoppen van de leidingen noodzakelijk.
Advies: Draai de radiator in de betreffende ruimte niet helemaal dicht, maar zet deze op de laagste stand (bijv. 1) om enige circulatie te behouden.

Bij geheel dichte radiator stroomt water dus wel door naar de volgende door het doorstroom blok maar zo te lezen niet ideaal om een radiator volledig dicht te zetten in een 1 pijps systeem.
Ja, d’r zit een bypass op begreep ik.

Elise

Bericht door Elise » 12 mar 2026, 06:53

Bram schreef: 11 mar 2026, 17:38 Vandaag is er een CV monteur geweest en die heeft met een apparaat dat warmte onder/achter de vloer/muur detecteert, laten zien dat er overal één leiding loopt.
Dé reden om al die zooi eruit te flikkeren en overal vloerverwarming aan te leggen :tooth:

Bram

Bericht door Bram » 12 mar 2026, 08:44

Ik heb geen geldboom in m'n tuintje :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2026, 08:46

Bram schreef: 12 mar 2026, 08:44 Ik heb geen geldboom in m'n tuintje :bag:
Die is net geplunderd voor de M3 factuur :tooth:

Bram

Bericht door Bram » 12 mar 2026, 08:47

Ja en daarna is m'n pinpas afgepakt door m'n vrouw :hammer:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2026, 08:48

Bram schreef: 12 mar 2026, 08:47 Ja en daarna is m'n pinpas afgepakt door m'n vrouw :hammer:
:mrgreen: :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 12 mar 2026, 08:56

Dat is die ene leiding die thuis rond loopt :whistle:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 12 mar 2026, 15:25

Waar is die goeie ouwe tijd gebleven:

Afbeelding

Str8Six
Auto: E90 330i

Bericht door Str8Six » 12 mar 2026, 15:54

Elise schreef: 12 mar 2026, 06:53
Dé reden om al die zooi eruit te flikkeren en overal vloerverwarming aan te leggen :tooth:
Misschien zit ik hiervoor niet in het juiste draadje, maar zijn alle mensen met vloerverwarming er echt zo tevreden over? Of is het meer een confirmation bias?

Ik slaap weleens in een appartement dat goed geisoleerd is met vloerverwarming, maar echt aangenaam vind ik het nooit. Het zal super efficient zijn om altijd min of meer dezelfde temperatuur te hebben, maar echt lekker warm (overdag als je thuiskomt) of lekker koel (als je slaapt) is het eigenlijk nooit.

Hoewel waarschijnlijk niet goed voor het mileu, kom ik graag thuis op een winterdag en laat de radiator even gloeien met wat stralingswarmte, en heb s'nachts de ramen open voor lekker frisse lucht.

Met vloerverwarming zit er een lange vertraging in, en lekker fris of lekker warm ontbreekt m.i.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 mar 2026, 15:58

Str8Six schreef: 12 mar 2026, 15:54
Misschien zit ik hiervoor niet in het juiste draadje, maar zijn alle mensen met vloerverwarming er echt zo tevreden over? Of is het meer een confirmation bias?

Ik slaap weleens in een appartement dat goed geisoleerd is met vloerverwarming, maar echt aangenaam vind ik het nooit. Het zal super efficient zijn om altijd min of meer dezelfde temperatuur te hebben, maar echt lekker warm (overdag als je thuiskomt) of lekker koel (als je slaapt) is het eigenlijk nooit.

Hoewel waarschijnlijk niet goed voor het mileu, kom ik graag thuis op een winterdag en laat de radiator even gloeien met wat stralingswarmte, en heb s'nachts de ramen open voor lekker frisse lucht.

Met vloerverwarming zit er een lange vertraging in, en lekker fris of lekker warm ontbreekt m.i.
Ik had ook altijd sterk de voorkeur aan jouw voorkeur en had toen ook een huis met gewone cv/ radiatoren en stookte op die manier.

5jr geleden huis gekocht met vloerverwarming en ik moest er echt aan wennen vooral het opstaan in 20gr maar inmiddels volledig aan gewend en vind het wel fijn om altijd in een warm huis thuis te komen en niet na hoeven te denken over temp regeling. gewoon altijd zelfde temp nooit meer aankomen of overna denken.

Ik denk dat het dus vooral wennen is en beide prima zijn (voor mij) naast efficiëntie is voordeel van vloerverwarming ook dat je er niks van ziet en dus vlakke muren, ramen etc hebt.

TLRS

Bericht door TLRS » 12 mar 2026, 16:30

Mij bevalt het uitstekend. Comfortabel en je ziet er inderdaad niets van. Heb er nooit zo over nagedacht. Maar misschien is het zo comfortabel omdat de ruimte gelijkmatiger warm blijft. Radiatoren vertrouwen op de luchtcirculatie in een ruimte. Als die afkoelen en de stroming neemt af dan lijkt het aannemelijk dat de koude lucht van tocht/ventilatie en dergelijke zinkt. En de warmte zich ophoopt tegen het plafond.

Maar stralingswarmte heb je er niet van, dat is zo. Koel in de slaapkamer lijkt me een kwestie van de sectie op het verdeelstuk terug schroeven.

Elise

Bericht door Elise » 12 mar 2026, 17:47

Str8Six schreef: 12 mar 2026, 15:54

Ik vind het fantastisch en zou nooit meer anders willen.
- Wij hebben een natuurstenen vloer, zonder vloerverwarming is het erg koud om op kousen overheen te lopen, dus stuk comfort.
- Ramen zijn bij ons kamerhoog, dan is het altijd een worsteling met gordijnen en radiatoren.
- 24/7 de thermostaat op dezelfde temperatuur, dus je komt altijd in een warme woonkamer.

Slapen is natuurlijk een ander verhaal. Wij stoken niet in de slaapkamer, sterker nog er staat altijd een raam open voor ventilatie.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 mar 2026, 18:57

Ik vind het ook heerlijk. Boven hebben we wel radiatoren, maar die staan alleen op de kamers van de kinderen een beetje open maar zijn in principe nooit nodig.

Minpunt aan vloerverwarming is dan misschien wel dit moment van het jaar. Paar dagen zonnig weer met wat hogere temperaturen, dan doet de vloerverwarming niets en warmt hier alles goed op door ze zon. Dag erna is het grijs en grauw, is het eerst kil totdat de vloerverwarming weer bijgetrokken is.

Op die warme zonnige dagen zet ik de temperatuur dan lager, want anders gaat de vloerverwarming ‘s ochtends z’n werk en heeft het warm als de zon begint te schijnen. Zonde van de centen, maar dus wel even enigszins kil in die een a twee uur voor school/werk.

Is wel te voorkomen door de temperatuur wat hoger te zetten, maar doe ik dus niet. Is zeg maar mijn Knot/Kadett manier van besparen :tooth:

Plaats reactie