Bericht
door Knot » 13 feb 2026, 10:41
Ook al krijg je er 0 cent voor zou ik de apparatuur toch door laten draaien, uit/aan vinden ze ook niet fijn lijkt me. Dan maar gewoon zelf opmaken is mijn plan. Zeker als je zo'n simpele 5kwh marstek accu erachter hebt, auto aan de 2kw lader of jacuzzi op 40C laten knabbelen. Komt er een wolkje kan die accu het 2 uur opvangen evt tussendoor.
Mijn contract is 27ct, nieuwe contacten 22ct, reken voor het gemak met 25ct. In de nacht vebruik ik 1kwh met sluitverbruik, met avond TV, laptops laden voor school, koffie/thee, worstenbroodjes in de oven etc, ga uit van max 3kwh die ik gebruik gemiddeld. Maanden dec/jan krijg je niet echt wat in de accu dus die tel ik voor het gemak niet mee. 300 dagen x 75ct = € 225 Ga uit dat die Marstek accu einde van dit jaar wel zakt van 1100 naar zeg 900 euro dus heb je het avond/nachtverbruik er in mijn geval in 4 jaar uit.
Mooie bijkomstigheid is overdag de dipjes opvangen bij bewolking of als je idd meer tegelijk aan hebt dan in mijn geval die 11 panelen kunnen leveren (top is 2900w wat PV levert) . Is ook een stukje gemak en de tvt is dus sowieso korter dan 4 jaar.
Ik zou dus eerder die grofweg 1000 euro steken in de thuisaccu dan dat ik nog extra panelen leg om meer overcapaciteit te hebben om auto, wasmachine, vaatwasser etc tegelijk aan te kunnen hebben overdag.