Gekke autofeitjes
- Joy
Gekke autofeitjes
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je compleet nieuwe feitjes leert over auto's die je al heel je leven kent? Ik had er deze week weer twee waarvan ik het bestaan niet afwist.
Ten eerste, dat de VW Phaeton 3.2 V6 ook met een handbak is geleverd. Als er een auto was waar ik dat nooit van had gedacht is het wel een Phaeton. De businesscase daarachter kan toch niet rendabel zijn geweest...
En de Jaguar XJR schijnt in de jaren 90 ook een handbak te hebben gekregen, zij het in zeer beperkte oplage. In die auto begrijp ik het iets beter al schijnen die ook niet uit de showroom te zijn gevlogen.
Hebben jullie nog meer van dit soort feitjes waarvan je normaal gesproken geen weet had?
Ten eerste, dat de VW Phaeton 3.2 V6 ook met een handbak is geleverd. Als er een auto was waar ik dat nooit van had gedacht is het wel een Phaeton. De businesscase daarachter kan toch niet rendabel zijn geweest...
En de Jaguar XJR schijnt in de jaren 90 ook een handbak te hebben gekregen, zij het in zeer beperkte oplage. In die auto begrijp ik het iets beter al schijnen die ook niet uit de showroom te zijn gevlogen.
Hebben jullie nog meer van dit soort feitjes waarvan je normaal gesproken geen weet had?
- Martijn_bmw
Re: Gekke autofeitjes
Ha leuk om te weten en idd zeer bijzonder dat je deze auto’s met handbak kon kopen 
-
BMWDennis
Ook de Porsche Cayenne is nog t/m 2012 model handgeschakelde auto geleverd.
De GTS-uitvoering van het model ervoor, die met V8, is in de US zelfs erg gewild als handgeschakelde uitvoering.
De GTS-uitvoering van het model ervoor, die met V8, is in de US zelfs erg gewild als handgeschakelde uitvoering.
-
OnlineEric Z
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Als het over handbakken gaat, dan vind ik de E60 M5 een raar geval. Die hebben de handbak dus juist wel in de USA en niet in Europa gekregen.
Je met een VW lupo 3L aluminium deuren hebt in plaats van staal en dunnere ruiten. Poor mann’s Carrera T.
New Beelte RSI, er is 1 blauwe de rest zilver. Die blauwe was voor Ferdinand Piech.
Ze op detail niveau onderling verschillen, zo meen ik te herinneren dat ze 3 variaties in spoilers hebben. Maar het duitse turbo forum bestaat niet meer. Daar zat heel veel kennis van juist dat soort feitjes.
De “snelle” reguliere New Beetle te herkennen is aan de spoiler boven/in de achter ruit. Klapt uit bij bepaalde snelheid. Gaat dan om de 1.8t en 2.3 v5.
Wiesmann MF30 vs MF3. Die eerste heeft een m54b30, de andere een S54. Ik kwam er eigenlijk recent pas achter dat dit zo bestond. Wiesmann is eerder opgericht dan ik dacht, in mijn gedachten waren ze alleen met S54 gefabriceerd.
Van de latere modellen zijn het ook niet per se allemaal BMW S motoren.
Zonde dat dit merk ter ziele is.
Altijd leuk, ben benieuwd wat er verder nog langs komt.
Je met een VW lupo 3L aluminium deuren hebt in plaats van staal en dunnere ruiten. Poor mann’s Carrera T.
New Beelte RSI, er is 1 blauwe de rest zilver. Die blauwe was voor Ferdinand Piech.
Ze op detail niveau onderling verschillen, zo meen ik te herinneren dat ze 3 variaties in spoilers hebben. Maar het duitse turbo forum bestaat niet meer. Daar zat heel veel kennis van juist dat soort feitjes.
De “snelle” reguliere New Beetle te herkennen is aan de spoiler boven/in de achter ruit. Klapt uit bij bepaalde snelheid. Gaat dan om de 1.8t en 2.3 v5.
Wiesmann MF30 vs MF3. Die eerste heeft een m54b30, de andere een S54. Ik kwam er eigenlijk recent pas achter dat dit zo bestond. Wiesmann is eerder opgericht dan ik dacht, in mijn gedachten waren ze alleen met S54 gefabriceerd.
-
OnlineKadett
In Amerika was de M5 en M6 als handbak omdat een handbak daar synoniem staat aan sportiviteit. Automaat heb je in alle normale auto's. Verder waren (made in USA) automaten toen daarmate traag dat er niet eens sprake was van sportiviteit.Eric Z schreef: 05 feb 2026, 20:06 Als het over handbakken gaat, dan vind ik de E60 M5 een raar geval. Die hebben de handbak dus juist wel in de USA en niet in Europa gekregen.
Je met een VW lupo 3L aluminium deuren hebt in plaats van staal en dunnere ruiten. Poor mann’s Carrera T.![]()
-
OnlineKadett
Leuk feitje. De achterlichten van een Dallara Stradale komen van een Audi Q7.
De zij knipperlichten van de Lamborghini Murcielago zijn van een Ford Focus.
De koplampen van de Nissan 300zx worden gebruikt in de Lamborghini Diablo.
De ronde achterlichten van de Mclaren F1 van een bus
- Joy
Dat van de 300 ZX wist ik nog niet. Ook de Wiesmann met M54 was me niet bekend, ik dacht inderdaad dat het altijd M3-motoren waren. New Beetle spoiler ook niet, daar moet ik eens op letten. En de Cayenne wist ik van maar het blijft een gekke combinatie, maar ergens ook weer iets waar je later misschien juist naar op zoek gaat.
- tomgtr
Tja iets aparts blijkt vaak gewild. Er was ooit een 911 turbo dacht ik waar schuifdak gratis optie was. Die met normaal dak zijn dus zo zeldzaam dat die nu stuk duurder zijn.
- HJ2
De Lotus Elan M100 deelt de voorruit van die Mclaren, de achterlichten met de Alpine van Luco en de knipperlichten in de bumper ook weer met die Mclaren. Daarna wordt het saai en gaat het over Opel Omega schakelaartjes en een Landrover Stuurhuis enzo … (de lijst is lang)Kadett schreef: 05 feb 2026, 20:19 Leuk feitje. De achterlichten van een Dallara Stradale komen van een Audi Q7.
- JP
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik wist niet dat Volvo de eerste was die met een 6 cijferige kilometerteller kwam in hun dashboard. Om zo de bouwkwaliteit te benadrukken.
Ik herinner me nog mijn Golfjes 1 (en 2?) met kilometertellers t/m 99.999
Ik herinner me nog mijn Golfjes 1 (en 2?) met kilometertellers t/m 99.999
-
Tom
Leuk topic 
Ik leerde pas bij het vervangen van m'n winterbanden dat de centrale wielmoeren van de Carrera GT aan de linkerkant een andere kleur (rood) hebben dan de rechterkant (blauw).
Ik leerde pas bij het vervangen van m'n winterbanden dat de centrale wielmoeren van de Carrera GT aan de linkerkant een andere kleur (rood) hebben dan de rechterkant (blauw).
- Kasteel
Wiesmann heeft ook een paar S54 cf CSL en een enkeling daarvan is ook met handbakEric Z schreef: 05 feb 2026, 20:06
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Zo kom je nog eens iets te weten over je eigen autoTom schreef: 06 feb 2026, 08:46 Leuk topic
- Knot
Was je weer druk met je schaalmodellen bezig Tom? 
- Estoque
Even op inhaken! Leuk topic.Eric Z schreef: 05 feb 2026, 20:06
Je met een VW lupo 3L aluminium deuren hebt in plaats van staal en dunnere ruiten. Poor mann’s Carrera T.![]()
De VW Lupo 3L (3L op 100km) is sowieso heel bijzonder autotje.
- Gerobotiseerde handbak is uit een Golf 1 (is standaard gerobotiseerd vanwege verbruikreductie)
- Naast deuren, zijn ook dak en kofferklep van aluminium.
- De wiellagers voor zijn speciale low-friction lagers. Voor de mensen die een wiellager van zo'n ding moeten vervangen is het altijd schrikken waarom die lagers zo duur zijn
- De originele velgen zijn van gesmeed aluminium en worden veelal gebruikt in de auto-cross op sprinters, die draaien ze nog verder uit zodat ze zo'n licht mogelijk geveerd gewicht te hebben. Ook de Mercedes SLK heeft een tijdje gesmede aluminum velgen gehad, die zijn ook vrij gewild in de autocross.
- De Lupo 3L diesel mag de milieuzones niet in. niet vanwege de uitstoot, maar vanwege het bouwjaar. De uitstoot is ruim binnen de grens.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik hoor net dat de digitale (drie 'schermen' ) dash van de 1976 Aston Lagonda bestaat uit drie beeldbuisjes, zoals in een oude tv, maar dan klein en drie keer:

Het restaureren van zo'n dash is zeer gecompliceerd en een NL bedrijfje doet dat nu een jaar...
Bron Jalopnik:

Het restaureren van zo'n dash is zeer gecompliceerd en een NL bedrijfje doet dat nu een jaar...
Bron Jalopnik:
his was very early days for compact computing in general, let alone getting digital instruments crammed inside a car's dashboard, using CRT projectors like your old TV. As my colleague Jason Torchinsky wrote a few years back, while wondering if he could make a Lagonda dash in his basement:
And, the computer that drove the CRTs was fascinating as well. This is long before standardized, small computers like the one in your pocket that could be stuck in a dash — everything here was custom-made.
From what I've found, the computer was based on the popular Z80 CPU. Most of us know this chip better as the heart of Pac-Man arcade machines, Game Boys, and business computers that ran an OS called CP/M. Even better, everything about this computer seems to have been delightfully slipshod.
Read More: https://www.jalopnik.com/the-aston-mart ... 842918144/
-
Str8Six
- Auto: E90 330i
Aangezien er heel wat 130i en N52 rijders op het forum zitten inmiddels, zal ik ook wat feitjes 'spitten' omtrent de 130i:
- De N52 in de 130i heeft een lichter vliegwiel en kortere bakverhoudingen dan de N52 in de 330i/530i/730i/X3/X5
- De N52 in de 130i heeft een ander uitlaattraject dan de N52 in de 330i/530i/730i/X3/X5
- De N52 is het enige motorblok van BMW met dit materiaalgebruik --> een magnesium legering voor de buitenzijde met aluminium sleeves voor de cilinders
- De N52 is voorzien van valvetronic en VANOS, iets dat niet beide voorkomt op de N53/N54/N55
- In de 330i en 530i werd de N52 vervangen door de N53. In de 1-serie, Z4 en X3/X5 bleef dit de N52, maar met zelfde output als N53 broertjes
- De N52 is in USA als 523i en 528i in de F10 geleverd, mét ZF8
General BMW-feitjes:
- Bij de B-motoren is BMW weer teruggegaan van electrische waterpompen naar mechanische
- Kleuren uit het individual BMW programma zijn soms behalve een andere kleur, ook een andere spuittechniek. Bijvoorbeeld Xirallic pigment (Ruby black, Azurite black, Brilliant White), Titanium dioxide pigment (Moonstone metallic en Aventurine Silver) en Variochrome pigment (Blue Onyx metallic).
Zal dit bericht later nog wat aanvullen als me iets te binnen schiet
- De N52 in de 130i heeft een lichter vliegwiel en kortere bakverhoudingen dan de N52 in de 330i/530i/730i/X3/X5
- De N52 in de 130i heeft een ander uitlaattraject dan de N52 in de 330i/530i/730i/X3/X5
- De N52 is het enige motorblok van BMW met dit materiaalgebruik --> een magnesium legering voor de buitenzijde met aluminium sleeves voor de cilinders
- De N52 is voorzien van valvetronic en VANOS, iets dat niet beide voorkomt op de N53/N54/N55
- In de 330i en 530i werd de N52 vervangen door de N53. In de 1-serie, Z4 en X3/X5 bleef dit de N52, maar met zelfde output als N53 broertjes
- De N52 is in USA als 523i en 528i in de F10 geleverd, mét ZF8
General BMW-feitjes:
- Bij de B-motoren is BMW weer teruggegaan van electrische waterpompen naar mechanische
- Kleuren uit het individual BMW programma zijn soms behalve een andere kleur, ook een andere spuittechniek. Bijvoorbeeld Xirallic pigment (Ruby black, Azurite black, Brilliant White), Titanium dioxide pigment (Moonstone metallic en Aventurine Silver) en Variochrome pigment (Blue Onyx metallic).
Zal dit bericht later nog wat aanvullen als me iets te binnen schiet
Laatst gewijzigd door Str8Six op 06 feb 2026, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
Leuk om te lezen allemaal.
Ik had na 2 jaar ID.4 rijden pas door dat welke helling je ook op of af gaat, de snelheid blijft precies gelijk. Datzelfde betekent bij een brandstofmotor altijd een terugval in snelheid of een toename. Grappig detail.
Ik had na 2 jaar ID.4 rijden pas door dat welke helling je ook op of af gaat, de snelheid blijft precies gelijk. Datzelfde betekent bij een brandstofmotor altijd een terugval in snelheid of een toename. Grappig detail.
- Estoque
Tip: https://www.youtube.com/watch?v=MniuaJ2IbgsRobin schreef: 06 feb 2026, 14:04 Ik hoor net dat de digitale (drie 'schermen' ) dash van de 1976 Aston Lagonda bestaat uit drie beeldbuisjes, zoals in een oude tv, maar dan klein en drie keer:
Bron Jalopnik:his was very early days for compact computing in general, let alone getting digital instruments crammed inside a car's dashboard, using CRT projectors like your old TV. As my colleague Jason Torchinsky wrote a few years back, while wondering if he could make a Lagonda dash in his basement:
And, the computer that drove the CRTs was fascinating as well. This is long before standardized, small computers like the one in your pocket that could be stuck in a dash — everything here was custom-made.
From what I've found, the computer was based on the popular Z80 CPU. Most of us know this chip better as the heart of Pac-Man arcade machines, Game Boys, and business computers that ran an OS called CP/M. Even better, everything about this computer seems to have been delightfully slipshod.
Read More: https://www.jalopnik.com/the-aston-mart ... 842918144/
Is youtubekanaal van Ficarra classics. Restaureert diverse porsches en andere bijzondere auto's uit de Amerikaanse racegeschiedenis. Heeft veel met Canepa van doen en ook daar aantal jaren gewerkt. Heeft bijzondere collectie auto's, maar ook veel bijzondere feitjes.
O.a. de Porsche Limo van Rocky Aoki. (Vgm Vader van...)