Inderdaad. In de Europese infrastuctuur is al een gigantisch tekort aan gewone parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Laat staan mogelijkheden om tussentijds bij te laden. Symboolpolitiek.Martijn_bmw schreef: 27 jan 2026, 09:28 EV vrachtverkeer is vooral lokale uitstoot voorkomen dus geen diesel die 1 op 2 door de stad rijdt.
Voor lang (internationaal) transport kan zo'n accu ding idd nog niet werken.
EV auto's (elektrische)
- JP
Re: EV auto's (elektrische)
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Nou symboolpolitiek vind ik wat overdreven. Als alle stadsdistributie elektrisch wordt, scheelt dat natuurlijk wel veel. Net als dat alle bussen hier in Breda elektrisch zijn, het lijkt me dat die twee samen voor een aanzienlijke vermindering van uitstoot zorgen omdat dat bijna 24/7 doorgaat.
- Knot
Meestal is het 62ct of 45ct maar zat even in de ANWB app te scrollen en vond ik een lader met best wat punten voor 24ct, da's nog goedkoper dan thuis laden en gaat wel met 11kw.
Kan het nog goedkoper? Zag ergens 22ct in Kralingen bij volgens mij een huisadres, hebben die mensen dan de laadpaal aangemeld voor publiek gebruik (zal ook wat kosten of percentage?) en verdienen ze een paar euro omdat ze veel panelen en saldering hebben?
Kan het nog goedkoper? Zag ergens 22ct in Kralingen bij volgens mij een huisadres, hebben die mensen dan de laadpaal aangemeld voor publiek gebruik (zal ook wat kosten of percentage?) en verdienen ze een paar euro omdat ze veel panelen en saldering hebben?
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2026-01-28 at 17.47.19.jpeg (65 KiB) 1161 keer bekeken
- JP
Mag je bij elk bedrijf zo maar binnenvallen, als de lader in de ANWB-app staat?

- Knot
Zo dan, 15ct is wel erg voordelig.
Geen idee, het staat niet voor niets vermeld lijkt me.
Geen idee, het staat niet voor niets vermeld lijkt me.
- JP
Het was een parkeergarage onder een bioscoop, voorheen publiekelijk, nu staat er een kantorencomplex van DSM Firmenich op de garage dus of het nog steeds toegankelijk is.
,
- Knot
Gwn aanbellen en zeggen dat je met de anwb app wil laden 
- Martijn_bmw
Denk dat die privé mensen dat niet doorhebben.Knot schreef: 03 feb 2026, 15:48 Meestal is het 62ct of 45ct maar zat even in de ANWB app te scrollen en vond ik een lader met best wat punten voor 24ct, da's nog goedkoper dan thuis laden en gaat wel met 11kw.
Ik heb voor mijn laadpaal ook een tarief erin voor de zakelijke auto om de geladen stroom vergoed te krijgen net zoals een tankkaart in het verleden werkte. Hier mag je (uiteraard) geen marge op maken dus één op één tarief in de paal wat je betaald aan leverancier. Dat kan best 22cnt zijn met een nieuw contract.
En bij het invullen van dat tarief in je laadpaal omgeving moet je goed opletten dat je het vinkje openbaar beschikbaar uitzet
- Knot
Oke, dus grote kans dat die 22ct die ik zag iemand met een vergeten vinkje is.
Ik zou anderen niet op mn oprit willen voor 22ct... voor 62ct dan weer wel natuurlijk
Ik zou anderen niet op mn oprit willen voor 22ct... voor 62ct dan weer wel natuurlijk
- Martijn_bmw
Dat kan overigens wel, je kan een ander openbaar tarief instellen. Maar ik heb het lekker uitstaan, kom je thuis staat er ineens een vreemde te laadpaal kleven op je oprit…. Mij niet gezienKnot schreef: 03 feb 2026, 16:29 Oke, dus grote kans dat die 22ct die ik zag iemand met een vergeten vinkje is.
Ik zou anderen niet op mn oprit willen voor 22ct... voor 62ct dan weer wel natuurlijk![]()
- JP
- Knot
Pfff... na 1m42 komt ie pas met het feit dat ie openbaar is of niet.
Blijft een lastig verhaal, als je dat vinkje vergeet (in NL dan) is het nogsteeds het perceel van een ander.
Denk dat ik ook eens wat YT filmpjes ga schieten met de Golf bij anderen op de oprit als het goedkoper is dan 27ct
Blijft een lastig verhaal, als je dat vinkje vergeet (in NL dan) is het nogsteeds het perceel van een ander.
Denk dat ik ook eens wat YT filmpjes ga schieten met de Golf bij anderen op de oprit als het goedkoper is dan 27ct
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
China verbiedt elektrische deurgrepen van Tesla en Mercedes
Hele verhaal op de bron.China introduceert als eerste land regels voor autodeurgrepen, die altijd handmatig moeten kunnen openen. Onder meer Tesla, Mercedes-Benz en BYD verkopen nu auto's die stroom nodig hebben om te werken.
De nieuwe Chinese wet, die ingaat op 1 januari 2027, eist dat alle autodeuren zowel van binnen als van buiten mechanisch geopend kunnen worden. Dit moet mogelijk zijn zonder elektriciteit of gereedschap. Het Chinese ministerie van industrie wil hiermee voorkomen dat hulpverleners na ongevallen problemen krijgen bij het openen van deuren.
- Martijn_bmw
Ik begrijp dit wel, zelf een EQE gehad met die hendels het is ook gewoon irritant en inderdaad ik dacht toen ook wel eens wat als met een ongeluk…EvdP schreef: 03 feb 2026, 20:49 China verbiedt elektrische deurgrepen van Tesla en Mercedes
Hele verhaal op de bron.China introduceert als eerste land regels voor autodeurgrepen, die altijd handmatig moeten kunnen openen. Onder meer Tesla, Mercedes-Benz en BYD verkopen nu auto's die stroom nodig hebben om te werken.
De nieuwe Chinese wet, die ingaat op 1 januari 2027, eist dat alle autodeuren zowel van binnen als van buiten mechanisch geopend kunnen worden. Dit moet mogelijk zijn zonder elektriciteit of gereedschap. Het Chinese ministerie van industrie wil hiermee voorkomen dat hulpverleners na ongevallen problemen krijgen bij het openen van deuren.
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Er gaan vast wel meer landen met zo'n verbod komen.
- Elise
Is zoiets niet fraai in EU verband te regelen/verbieden 
- Knot
Die deurgrepen stoten toch ook naar buiten.. kan mooi onder de uitstoot geschaard worden, simpel te verbieden 
- Martijn_bmw
Denk als China ermee komt dat fabrikanten het wereldwijd doorvoeren. Goedkoopste in productie 1 systeem.
- JP
Daarom zou ik ook geen SLS meer kopen. Als je op je dak ligt, wie zegt dat je er nog uit kan (en die exploderende scharnieren wel werken) 
- Joy
Afgelopen week van Goes naar Schiermonnikoog gereden en weer terug. Wederom rond het vriespunt, wind tegen en 2 fietsen op de fietsendrager achterop. Overal 105 km/u aangehouden met de kachel op 20 graden en stoel- en stuurverwarming aan. Wederom 25-26 kWh per 100 km gemiddeld verbruik. De fietsen en tegenwind nekken het verbruik echt flink. Praktisch rijbereik met 100% lading ongeveer 250 km. Het verwachte rijbereik stond bij vertrek nog op een enthousiaste 394 km. Dat getal is zo afwijkend dat je daar eigenlijk geen rekening mee kunt houden. Gedurende de rit schoof telkens het laadmoment naar voren op. De VW navigatie werkt dan wel weer gestroomlijnd, de auto zoekt zelf z'n laadstation op tijdens de rit waarbij je ook ziet of ze op dat moment laadpunten beschikbaar hebben. Het laden zelf duurt naar mijn mening wel lang met deze kou. Eigenlijk komt de maximale laadsnelheid nooit boven de 80 kW. Dat is een stuk minder dan de max 150 kW die de auto kan laden. Daardoor sta je toch al snel 30-40 minuten te laden waarvan maximaal 10 minuten besteed worden aan een toiletbezoek en een koffie halen. Niet bepaald efficiënt, maar ja je komt er niet onderuit.
Het is dat ik er in het dagelijkse gebruik geen last van heb maar op dit soort ritten in winterse omstandigheden zie je toch wel de beperkingen van de accutechniek. De nieuwste generatie EV's zijn weer een stap verder in dit opzicht maar het zal toch nog een beetje behelpen blijven af en toe.
Het is dat ik er in het dagelijkse gebruik geen last van heb maar op dit soort ritten in winterse omstandigheden zie je toch wel de beperkingen van de accutechniek. De nieuwste generatie EV's zijn weer een stap verder in dit opzicht maar het zal toch nog een beetje behelpen blijven af en toe.
- Fabian
Klopt, in 90% van de gevallen volstaat het prima voor het meerendeel van de gebruikers. Maar net op die momentje dat het echt moet, dan valt het tegen.
Blij met mn phev wat dat betreft. Vorige week ritje Heerenveen openneer met de Kodiaq, 450km en 5,4l/100km en 5,4kwh/100km. Keurig en niet hoeven stoppen…
Blij met mn phev wat dat betreft. Vorige week ritje Heerenveen openneer met de Kodiaq, 450km en 5,4l/100km en 5,4kwh/100km. Keurig en niet hoeven stoppen…
- JP
Waarom zou je naar Heerenveen gaan en terug, zonder daar te stoppen

- Arthur
- Auto: Nr.52
- Joy
Ik las dat de nieuwe IX3 in koude omstandigheden ongeveer 500 km weet te halen. Dat is al een fikse vooruitgang. Maar goed dan zit er ook gelijk een 109 kWh grote batterij in, dat is echt heel flink.
- Fabian