Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2026, 15:50

JP schreef: 01 feb 2026, 14:14 Zij verdient 3x zoveel dan haar man, zit hij in de ww of zo :hmmm:
Mineke en haar man verdienen 24.000 euro per maand: ’Toch houd ik nauwelijks geld over’
Toen ik voor mezelf begon, had ik me voorgenomen om binnen vijf jaar een ton op de bank te hebben staan. Daar is niets van terecht gekomen”, zegt ze.
(...)
Het stel heeft nu een schuld van 40 duizend euro, plus een auto op afbetaling van nog eens 40 duizend euro.
https://archive.is/tqege
Per maand komt er bij Mineke tussen de 13.000 en 18.000 euro bruto binnen. „Daar gaat nog wel van alles af, zoals belasting en kosten, dus ongeveer de helft blijft over”, zegt ze. Daarnaast krijgt haar man een salaris van 6500 euro bruto per maand, dus samen zitten ze op ruim zes keer het modale inkomen van 3500 euro bruto.
6.500eur zo te lezen, best een dik salaris dus alleen zij verdient enorm veel dus ja dan is dat 3x zoveel :lol:

Knot

Bericht door Knot » 01 feb 2026, 16:23

Zo moeilijk kan het niet zijn als er zoveel binnenkomt zou je zeggen…

Als er zeg 10k netto binnenkomt moet je direct 5k wegboeken en de andere 5k heb je het mee te doen.

Was toch zo een 50/30/20 regel? Vaste lasten, kleding etc en 20% fun.

Bij mij is het 40 vaste lasten, 40 sparen en 20 fun.

JP

Bericht door JP » 01 feb 2026, 16:39

Als je een plan hebt om een ton binnen 5 jaar te sparen, maar dan uitendelijk eindigen met 40k schuld en een auto van 40k op de pof, ondanks dat er 24k per maand binnenrolt, dan doe je toch iets fout...... :ongeveer als:

Martin*

Bericht door Martin* » 01 feb 2026, 17:13

Juist JP, laat maar eens zien wat ze echt uitgeven per maand..ik denk dat je een hoedje schrikt. Het wordt tijd dat ze die verschillende creditcards maar een doormidden moeten knippen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2026, 17:15

Als er 24k per maand binnen rolt moet die ton spaargeld er in 1 jaar al zijn :tooth:

JP

Bericht door JP » 01 feb 2026, 17:19

Met het 40-40-20 plan wel ja. Gemiddelde Jan M. doet er 3 jaar over.

Elise

Bericht door Elise » 01 feb 2026, 17:30

Jan M. gaat een ton in 3 jaar niet redden, dat zou (zonder rente te rekenen) ruim €2750 per maand sparen zijn. :)

Elise

Bericht door Elise » 01 feb 2026, 17:39

De milde toon van Klaver van een paar dagen geleden over samenwerken is overboord.

Klaver drijft de prijs voor steun coalitieplannen op: ’Fundamentele koerswijziging nodig’

Luco

Bericht door Luco » 01 feb 2026, 17:45

Ik denk dat ze er over drie maanden achter komen dat er weinig steun is voor een minderheidskabinet, weer een jaar verloren.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 01 feb 2026, 18:18

Denk toch dat het mensen tegen staat dat er zoveel bezuinigd word en aan de andere kant miljarden weg gaan naar andere dingen waar ze het niet mee eens zijn zoals 20miljard aan stikstofplannen...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 feb 2026, 20:48

Ben ik de enige die in het verhaal van Mineke een fictieve advertorial lees voor de diensten van Caroline Hertog?

Luco

Bericht door Luco » 01 feb 2026, 20:49

smiley schreef: 01 feb 2026, 20:48 Ben ik de enige die in het verhaal van Mineke een fictieve advertorial lees voor de diensten van Caroline Hertog?
Als jij dat ziet dan heb je ze vast nodig :tooth:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 02 feb 2026, 01:05

Martijn_bmw schreef: 01 feb 2026, 17:15 Als er 24k per maand binnen rolt moet die ton spaargeld er in 1 jaar al zijn :tooth:
Bruto hè.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 feb 2026, 05:18

Elise schreef: 01 feb 2026, 17:39 De milde toon van Klaver van een paar dagen geleden over samenwerken is overboord.

Klaver drijft de prijs voor steun coalitieplannen op: ’Fundamentele koerswijziging nodig’
https://archive.is/RrObx

Om het netjes te houden: Ik snap Klaver's eisen helemaal niet. Ik ben best rechts en dus is 't meer dan logisch dat ik GLPvdA niet wil snappen, maar die club heeft verloren tijdens de Verkiezingen. Rechts heeft qua partijen/zetels gewoon gewonnen(wel veel teveel partijen, maar dat weten we in NL) en D66 met een (bij wijze van) Pyrrusoverwinning tov PVV levert een personage die met metaforen smijt, oftewel gewoon liegt.

Mede door z'n ziel aan Duivel66 te verkopen is Rutte's VVD toendertijd verlinkst. En we weten dat de (per definitie onbetrouwbare) overheid ook intrinsiek links/D66 is als het om topfiguren gaat. Dit land is een Proefkonijnenland zo lijkt 't wel. Elke dag nog meer nonsense uit Den Haag en Brussel. En maar vingerwijzen naar Trump en Putin. Ge-wel-dig!

:coffee:

HSR

Bericht door HSR » 02 feb 2026, 08:39

Martijn_bmw schreef: 01 feb 2026, 15:50
JP schreef: 01 feb 2026, 14:14 Zij verdient 3x zoveel dan haar man, zit hij in de ww of zo :hmmm:
Mineke en haar man verdienen 24.000 euro per maand: ’Toch houd ik nauwelijks geld over’
Toen ik voor mezelf begon, had ik me voorgenomen om binnen vijf jaar een ton op de bank te hebben staan. Daar is niets van terecht gekomen”, zegt ze.
(...)
Het stel heeft nu een schuld van 40 duizend euro, plus een auto op afbetaling van nog eens 40 duizend euro.
https://archive.is/tqege
Per maand komt er bij Mineke tussen de 13.000 en 18.000 euro bruto binnen. „Daar gaat nog wel van alles af, zoals belasting en kosten, dus ongeveer de helft blijft over”, zegt ze. Daarnaast krijgt haar man een salaris van 6500 euro bruto per maand, dus samen zitten ze op ruim zes keer het modale inkomen van 3500 euro bruto.
6.500eur zo te lezen, best een dik salaris dus alleen zij verdient enorm veel dus ja dan is dat 3x zoveel :lol:

Volgens mij zijn die verhalen altijd volledig uit de duim gezogen. Het is schitterende rage bait dat wel.

Elise

Bericht door Elise » 02 feb 2026, 09:03

Robin schreef: 02 feb 2026, 05:18 Ik snap Klaver's eisen helemaal niet.
Ik wel, en ik ben het er ook (deels) mee eens :lol:

De plannen, zoals ze voorliggen, zijn gewoon asociaal richting de hard werkende burgers van Nederland, die moeten meer belasting betalen, het sociale vangnet wordt een maatje kleiner en ze moeten langer doorwerken. Het oprekken van de pensioenleeftijd druist ook volledig in tegen de eerder gemaakte afspraken, daar steekt die onbetrouwbare overheid weer de kop op.

Iets minder ambitieus v.w.b. klimaat en wat meer bezuinigen op linkse hobby's zou mij veel meer aanspreken.
Ook zo frappant, de bezuiniging op de NPO willen ze schrappen. Terwijl de NPO een budget heeft (belastingcenten !!!) dat ongeveer 5 keer zoveel is als het budget waar een RTL of SBS het mee moet doen afgaande op de uitspraken van Tina Nijkamp. Ligt het dan niet veel meer voor de hand om dat budget op eenzelfde hoogte te brengen als die commerciële omroepen i.p.v. te bezuinigen op de zorg? En ja, op de zorg moet ook bezuinigd worden, maar als ik moet kiezen tussen NPO of de zorg dan is de keuze rap gemaakt. :coffee:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 feb 2026, 09:25

Elise schreef: 02 feb 2026, 09:03
Robin schreef: 02 feb 2026, 05:18 Ik snap Klaver's eisen helemaal niet.
Ik wel, en ik ben het er ook (deels) mee eens :lol:

De plannen, zoals ze voorliggen, zijn gewoon asociaal richting de hard werkende burgers van Nederland, die moeten meer belasting betalen, het sociale vangnet wordt een maatje kleiner en ze moeten langer doorwerken. Het oprekken van de pensioenleeftijd druist ook volledig in tegen de eerder gemaakte afspraken, daar steekt die onbetrouwbare overheid weer de kop op.

Iets minder ambitieus v.w.b. klimaat en wat meer bezuinigen op linkse hobby's zou mij veel meer aanspreken.
Ook zo frappant, de bezuiniging op de NPO willen ze schrappen. Terwijl de NPO een budget heeft (belastingcenten !!!) dat ongeveer 5 keer zoveel is als het budget waar een RTL of SBS het mee moet doen afgaande op de uitspraken van Tina Nijkamp. Ligt het dan niet veel meer voor de hand om dat budget op eenzelfde hoogte te brengen als die commerciële omroepen i.p.v. te bezuinigen op de zorg? En ja, op de zorg moet ook bezuinigd worden, maar als ik moet kiezen tussen NPO of de zorg dan is de keuze rap gemaakt. :coffee:
Eens!

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 02 feb 2026, 09:28

^^Alleen wil GLPvdA (nog) ambitieuzere klimaatplannen.

Martin*

Bericht door Martin* » 02 feb 2026, 09:30

De grote winnaar van het nieuwe kabinet lijkt mij de VVD, want hun grootste troef behoud hypotheekrenteaftrek is gebleven. Bedrijven worden veel minder belast dan burgers en de defensieindustrie krijgt een enorme boost. Dit wist de VVD vooraf natuurlijk al, want D66 kon niet met linkse partijen verder. D66 had veel liever met PvdA/GroenLinks verder willen gaan. Ik vraag mij ook af wat het CDA nu heeft binnengehaald? Volgens Bontenbal in een interview is dat de hoogte van het AOW blijft zoals die is.
Eerst maar eens zien wat van die plannen terechtkomt. Alles moet eerst nog door de Eerste Kamer en daar zit op dit moment nog een grote meerderheid van PvdA en GroenLinks. Er sneuvelen straks al wat plannetjes. De grote vraag is dan waar ze het geld dan weg moeten halen.
Eind van dit jaar maar weer stemmen? :coffee:

350 Z

Bericht door 350 Z » 02 feb 2026, 09:33

Klaver zal nog meer zinloze klimaatmaatregelen eisen en als tegenprestatie stemt hij toe met de verhoging van de AOW leeftijd. Dat is wat ik denk dat er gaat gebeuren ofwel we worden genaaid. Mijn vrouw werkt inmiddels 40 jaar in verpleeghuizen (vanaf haar 18e) en is lichamelijk al flink versleten (gewrichten). Tot haar 68e kan ze onmogelijk volhouden, ze heeft nu al lichamelijke gewrichtsproblemen net zoals veel van haar collega's die 50+ zijn.

Knot

Bericht door Knot » 02 feb 2026, 09:34

De eerste kamer moet dus ook even flink de zweep doorheen nog maar dat is een lastig(er) verhaal...

Wanneer gaan ze nou ooit eens van die formatie afstappen, gewoon stemmen, zetels, percentage uitkomst. Dit is afgelopen 50 jaar oid al gebleken steeds voor ellende te zorgen dat getrut om de 75 zetels heen.
Laatst gewijzigd door Knot op 02 feb 2026, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 02 feb 2026, 09:34

Overheid denkt ook meteen, laten we de boodschappen nog wat duurder maken. Als bij het gemiddelde echtpaar toch 24k bruto binnen komt elke maand, kan er nog wel een verbruiks of suikertaks ingevoerd worden....... die laatste hadden we toch al? Een fles Coca Cola kost tegenwoordig €3, een pak Appelsientje €3,49, Ice tea €3,15....etc.....etc......
Het kabinet wil de regels voor de belasting op alcoholvrije dranken (verbruiksbelasting) aanpassen. Vanaf 1 januari 2027 geldt de verbruiksbelasting ook voor dranken waaraan een vleugje zuivel is toegevoegd.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -frisdrank
Vanaf 2030 komt er een suikertaks: een belasting op voorverpakte producten met veel suiker (≥6%), gericht op producenten. De basis is de op de verpakking vermelde suiker. Hierdoor kan de consument zien dat het product onder de suikertaks valt. De producent van het voorverpakte product betaalt de belasting.
https://www.schipperaccountants.nl/nieu ... ieakkoord/

Martin*

Bericht door Martin* » 02 feb 2026, 09:53

Klopt JP, en dat is ook de reden dat een bedrijf als XXL Nutrition de biezen waarschijnlijk pakt naar België. Die hebben op dit moment nog een groot magazijn in Nederland.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 02 feb 2026, 10:41

Bezuiniging op de 1 miljard per jaar naar de NPO zou niet genoeg compenseren versus de zorg.
In de huidige lijn van vergrijzing is dat 100 miljard nu, 130 miljard in 2030 en 174 miljard in 2024.
Het sociale contract daarin moet anders willen we dit financieel bolwerken.

Rnd

Bericht door Rnd » 02 feb 2026, 10:55

De NPO zorgt ervoor dat die lui in het zadel blijven, daarom willen ze niet bezuinigen op de NPO. Ik vraag mij wel af wie er nog naar de NPO kijkt. Ik ben 55 en ik kijk nooit meer tv. Ik zal van mijn generatie een uitzondering zijn, maar de jeugd kijkt volgens mij helemaal geen NPO/lineaire tv meer.

Plaats reactie