Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door MParallel » 22 jan 2026, 11:28

Nog maar 3 jaartjes. Even rustig afwachten.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 jan 2026, 11:35

Tom schreef: 22 jan 2026, 09:41 Wat heeft hij dan voor elkaar gekregen? Ik verwacht dat in die deal Groenland gewoon naar Amerika gaat, precies wat Trump wil. En dan wat NAVO gelul erbij over dat het ook voor ons belangrijk is om het imago van dat slappe EU nog een beetje te redden dat ze dit toestaan. Dezelfde uitkomst verpakt in een andere boodschap.
Dat verwacht ik niet. Trump zijn draagvlak schijnt al af te nemen binnen de V.S., Groenland confisqueren zou niet bijdragen aan zijn populariteit. Midterms komen eraan en die zouden wel eens dramatisch kunnen verlopen voor de Republikeinen.

Rutte houdt de dialoog open, waardoor er achter de schermen nog steeds te onderhandelen valt. En maakt vast gebruik van bovenstaande kennis.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 12:22

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/21/vo ... s-a4918303

https://archive.is/Wy8Uw
Aanleiding hiervoor zouden „afwijzende” en „kritische” opmerkingen van Lutnick over Europa zijn geweest. Wat hij precies zei – hij mocht als laatste speechen – is niet duidelijk, maar volgens ingewijden hekelde hij onder meer de economische prestaties van Europa. Ook zou hij het gebruik van hernieuwbare energie bespot hebben en in plaats daarvan hebben aangestuurd op het gebruik van steenkool als energiebron.

In reactie hierop zouden meerdere mensen uit het publiek hebben geprobeerd Lutnick te onderbreken. Eén van hen, schrijft de FT, was de voormalige Amerikaanse vicepresident Al Gore, een bekend voorvechter van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Boos weglopen en/of onderbreken, mooie linkse kliek. :lol:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 22 jan 2026, 12:25

Hadden ze geen ‘belletje’ daar? Pingpingpingpingpingping :lol:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jan 2026, 12:38

Robin schreef: 22 jan 2026, 10:45 Ik ken heel weinig mensen die Trump bejubelen Arthur:) Als ik de comments lees onder NRC/Volkskrant etc stukken is de tendens: 'Nieuwe Hitler' 'waarom schoot die schutter toen niet raak?' En meer van dat soort zaken. Dat geeft tóch te denken?

Ik dacht altijd dat Ayatollah Khomeini de nieuwe Hitler was in 1979... En het WEF een soort Sovjet Republiek....
Die schutter heeft niets geraakt helaas, was een mooi toneelstukje....

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 12:43

^

JP

Bericht door JP » 22 jan 2026, 12:51

(H)oor je ook niks meer over, die Thomas Crooks. Net als over Tyler Robinson :coffee:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2026, 16:18

Robin schreef: 22 jan 2026, 10:45 Ik ken heel weinig mensen die Trump bejubelen Arthur:) Als ik de comments lees onder NRC/Volkskrant etc stukken is de tendens: 'Nieuwe Hitler' 'waarom schoot die schutter toen niet raak?' En meer van dat soort zaken. Dat geeft tóch te denken?

Ik dacht altijd dat Ayatollah Khomeini de nieuwe Hitler was in 1979... En het WEF een soort Sovjet Republiek....
Het Iraanse regime is vele malen verachtelijker dan de regering trump. Dat wil niet zeggen dat de regering trump in mijn ogen niet verachtelijk is.

Als je dat benoemt zeggen dat andere regimes nog erger zijn vind ik een beetje flauw. Geopolitiek lijkt me in elk geval trump een groter gevaar, ofwel door de macht die hij heeft ofwel door het machtsvacuüm wat hij laat vallen.

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 18:23

Het ging mij om de vergelijking met Hitler,Tom.

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 18:31

Zoals Trump gisteren in z’n speech aanhaalde : zonder zijn USA als redder in WW2 hadden jullie hier in Europa allemaal Duits gesproken…

Allemaal mooi dat Hitler’s Nazi Duitsland ten onder ging. Maar de wereld was niet verlost van een Stalin, een Mao , een Pol Pot, Castro, Kim of later Khomeini

Ik zie China geopolitical als veel gevaarlijker dan de VS. Bij Trump is het what you see is what you get en
100x liever met t mes op de keel ‘ onder’ de VS dan een andere rare / nare mogendheid

Zelensky hier ook al.
ttps://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6383498/z ... bleem.html

Kadett

Bericht door Kadett » 22 jan 2026, 18:43

Robin schreef: 22 jan 2026, 18:31 Zoals Trump gisteren in z’n speech aanhaalde : zonder zijn USA als redder in WW2 hadden jullie hier in Europa allemaal Duits gesproken…

Allemaal mooi dat Hitler’s Nazi Duitsland ten onder ging. Maar de wereld was niet verlost van een Stalin, een Mao , een Pol Pot, Castro, Kim of later Khomeini

Ik zie China geopolitical als veel gevaarlijker dan de VS. Bij Trump is het what you see is what you get en
100x liever met t mes op de keel ‘ onder’ de VS dan een andere rare / nare mogendheid

Zelensky hier ook al.
ttps://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6383498/z ... bleem.html
Zonder Frankrijk in 1776 was de VS nog steeds onderdeel van de 13 koloniën.

Dua tja hoever wil je terug gaan. Geen persoonlijke rant op jou. Maar deze zinnen komen zoveel van Amerikanen.

De vinger schijnheilig wijzen naar andere landen terwijl het land grotendeels op leugens en gruwelijke acties gebouwd is met de expansie richting de westkust.

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 18:47

Klopt Maarten, maar WW2 ligt nog vers in het geheugen tov 1776

4 juli aanstaande is het trouwens USA 250

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 22 jan 2026, 18:50

tomgtr schreef: 22 jan 2026, 16:18

Het Iraanse regime is vele malen verachtelijker dan de regering trump. Dat wil niet zeggen dat de regering trump in mijn ogen niet verachtelijk is.

Als je dat benoemt zeggen dat andere regimes nog erger zijn vind ik een beetje flauw. Geopolitiek lijkt me in elk geval trump een groter gevaar, ofwel door de macht die hij heeft ofwel door het machtsvacuüm wat hij laat vallen.
Maar laat nou Trump het machtsvacuüm vallen of de EU omdat ze kennelijk al 30 jaar zitten te slapen? De overeenkomst tussen de EU en Trump is dat ze allebei voor hun eigen gewin bezig zijn en maling hebben aan de burgers die ze vertegenwoordigen. Trump doet dat openlijk, de EU achter de schermen. Verder kennen ze beide geen schaamte voor hun zelfverrijking. Aan Trump kunnen we niet zo veel doen, daar gaan de VS kiezers over, maar kijk wat er in Brussel en Den Haag zit, wij doen het niet veel beter.

Gr Ron

Kadett

Bericht door Kadett » 22 jan 2026, 18:53

Robin schreef: 22 jan 2026, 18:47 Klopt Maarten, maar WW2 ligt nog vers in het geheugen tov 1776

4 juli aanstaande is het trouwens USA 250
Misschien moet Macron tegen die tijd maar een zelfde speech voor Trump gaan houden.

En vers is relatief, de meeste jeugd weet er sowieso geen ene snars van. Voor mijzelf tegenovergesteld... maar ben al even geen jeugd meer :tooth:

JP

Bericht door JP » 22 jan 2026, 19:03

Die Macron, dat is me nog een grotere doorgesnoven crêpe dan Von der Leyen en de Donald samen..... :hmmm:

Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 jan 2026, 19:10

Gesprongen adertje, maar natuurlijk !

https://www.nu.nl/317081/video/macron-k ... oment.html

Gewoon de zoveelste hengst uitgedeeld door Mw Macron :tooth:

JP

Bericht door JP » 22 jan 2026, 19:15

of dat moment met Merz waar de poedersuiker nog op tafel lag....

Afbeelding

https://x.com/Germaarig/status/19221486 ... 59/video/1

Enrico

Bericht door Enrico » 23 jan 2026, 08:16

MParallel schreef: 22 jan 2026, 11:28 Nog maar 3 jaartjes. Even rustig afwachten.
Ben bang je daarna de tijdperk Vance krijgt. Een nog grotere idioot die dan 8 jaar gefluisterd wordt door Mr. Cheetos himself. Amerika heeft Donald gekozen en veel Republikeinen vinden het prima zo. Ze vinden ICE een opluchting en bedenken wat dan ook om Trumps acties te verdedigen.

Ik maak mij geen illusies dat de gekkigheid in de USA gewoon jarenlang doorgaan. Once a Republican always a Republican. Maakt niet uit wie regeert zolang het geen Democraat is. That’s the American way.

Elise

Bericht door Elise » 23 jan 2026, 08:51

Enrico schreef: 23 jan 2026, 08:16 Once a Republican always a Republican.
Geldt natuurlijk ook voor Democraten.
In Amerika draait het om de swing states.

Elise

Bericht door Elise » 23 jan 2026, 09:27

BBB op strafbankje in Europarlement na steun motie van wantrouwen tegen EU-kopstuk Von der Leyen
Via nieuwe interne regels heeft hij afgedwongen dat Europarlementariërs gestraft worden als ze zonder goede reden afwezig zijn bij een stemming over een motie van wantrouwen tegen de Europese Commissie. Ook steun aan zo’n motie is niet toegestaan.
Heerlijke democratie :lollerdelol:

Enrico

Bericht door Enrico » 23 jan 2026, 09:55

Elise schreef: 23 jan 2026, 08:51
Enrico schreef: 23 jan 2026, 08:16 Once a Republican always a Republican.
Geldt natuurlijk ook voor Democraten.
In Amerika draait het om de swing states.
Klopt maar ook de andere regerings organen hebben nu een Republican meerderheid, ook de supreme court. Wordt super lastig om voor de democraten in 2028 te winnen en daarna wat te doen. Valt het op dat ICE actiefst in Minneapolis en California is? Democratische staten en Trump de DOJ nu de leidinggevende van die staten instrueert om te vervolgen?

Het is zelf boeiender dan Game of Thrones wat er daar gebeurt 🫣

Wimo

Bericht door Wimo » 23 jan 2026, 11:16

Binnenkort red wedding dan?

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2026, 11:48

Mooi zootje die Vredesraad, het gaat de VN achterna ben ik bang. :P
https://nos.nl/artikel/2599325-trump-tr ... desraad-in

Elise

Bericht door Elise » 23 jan 2026, 14:19

^^
Bij de oprichting werd Trump aangesteld als leider van de raad. Gevraagd of hij die positie ook zou behouden als hij geen president meer is, antwoordde de 79-jarige leider dat het zijn eigen keuze is. "In theorie is het levenslang, maar ik weet niet of ik dat wil."
Levenslang in de spotlights :blink:

JP

Bericht door JP » 23 jan 2026, 23:19

The U.S. may strike Iran tonight

A U.S. Navy aircraft carrier strike group has entered the Malacca Strait and is heading toward the Middle East, The Jerusalem Post reports.

At the same time, according to sources, Israel has completed preparations for a possible U.S. strike on Iran — this refers to coordination of actions.

Airlines have begun canceling flights to the Middle East.
https://x.com/nexta_tv/status/2014812464064692250

Plaats reactie