Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 21 jan 2026, 16:06

Ik ben nu aan het luisteren. Heerlijk :mrgreen:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 jan 2026, 16:11

Talkshows kunnen los gaan vanavond.

Alles goed en wel, het is wel zo duidelijk dat 'de EU' een natte scheet is en werkelijk niks in te brengen heeft. En dan zo'n achtelijke Van der Leyen. Om te kotsen.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 16:17

MParallel schreef: 21 jan 2026, 16:11 Talkshows kunnen los gaan vanavond.

Alles goed en wel, het is wel zo duidelijk dat 'de EU' een natte scheet is en werkelijk niks in te brengen heeft. En dan zo'n achtelijke Van der Leyen. Om te kotsen.
Zo is het helaas wel. Van der Leyden krijg ik spontaan jeuk van.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 16:21

Hielke schreef: 21 jan 2026, 16:17
MParallel schreef: 21 jan 2026, 16:11 Talkshows kunnen los gaan vanavond.

Zo is het helaas wel. Van der Leyden krijg ik spontaan jeuk van.

Trump heeft ons ontzettend bij de ballen. Europa wil er elleboogdiep in. Sommigen okseldiep. Rutte helemaal.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 16:29

Kijk dit dan , Von der Leyen laat zich wéér eens piepelen door die kl*te EU rechters:
https://nos.nl/artikel/2599115-klap-voo ... ur-verdrag
Het Europees Parlement wil dat de rechters van het Europees Hof zich uitspreken over het Mercosur-handelsverdag, voordat het wordt ingevoerd. Daarover heeft het Europees Parlement vandaag gestemd. Het verdrag moet de handel tussen de EU en vier Zuid-Amerikaanse landen stimuleren, maar zou ingaan tegen de belangen van Europese boeren.

Door de rechters te vragen nog eens te kijken naar de inhoud van het akkoord, loopt de invoering mogelijk grote vertraging op. Een woordvoerder van het Europees Hof liet eerder weten dat invoering in principe niet mogelijk is, zolang de rechter naar het verdrag kijkt. Dat duurt al snel een à twee jaar.

De stemming is een tegenvaller voor de Europese Commissie. Volgens de Commissie is het verdrag essentieel om minder afhankelijk te worden van grootmachten als China en de Verenigde Staten.
De intrinsieke verlinksing, > 20 jaar Europees wanbeleid. Overheden vergroten en rechters de vrije hand geven. In tijden van mondiale crises.

:evil:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 jan 2026, 16:32

Niet door de rechters, maar door het parlement.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 jan 2026, 16:33

Lekker voor haar.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 16:35

Bram schreef: 21 jan 2026, 16:32 Niet door de rechters, maar door het parlement.
Klopt. Maar die rechters doen er 2 jaar over misschien. We moeten doorpakken en nul komma nul van dit soort zaken overlaten aan de rechterlijke macht.

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2026, 16:53

MParallel schreef: 21 jan 2026, 15:32 Iemand de toespraak van Trump aan het kijken?

https://nos.nl/livestream/2599071

Ik sta met mijn oren te klapperen. Dit had geen enkele Hollywood scenarioschrijver kunnen bedenken.
Kan die man niet de oudejaarsconference verzorgen, succes verzekerd. :headbang:

JP

Bericht door JP » 21 jan 2026, 17:42

Best triest dat het grappig is.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 18:29

Nog triester is Macron's lobby voor meer samenwerking met China......

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 18:43

Robin schreef: 21 jan 2026, 18:29 Nog triester is Macron's lobby voor meer samenwerking met China......
Ja, maar een normaal mens kan zich maar zo lang laten vernederen. Niet iedereen heet Rutte.

Die speech van vanmiddag schudt Trump op de automatische piloot uit z'n mouw. Dat moment van zelfverheerlijking is een dagelijks terugkerend spektakel. De woorden zijn altijd hetzelfde. Fascinerend hoe de Europese media zich nu op Trump's uitspraak dat ie geen geweld gaat gebruiken stort. Morgen kan ie 100 zelfverzonnen redenen hebben om op die belofte terug te komen. Ik begrijp de behoefte van de VS om controle over Groenland te hebben, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar die controle zou juist met de NAVO landen gedeeld horen te worden om zo het bondgenootschap te versterken.

Blijven de Amerikanen ons stangen dan vind ik een actieve herziening van oude bondgenootschappen en handelsovereenkomsten niet meer dan logisch.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 jan 2026, 18:50

Hielke schreef: 21 jan 2026, 18:43
Robin schreef: 21 jan 2026, 18:29 Nog triester is Macron's lobby voor meer samenwerking met China......
Ja, maar een normaal mens kan zich maar zo lang laten vernederen. Niet iedereen heet Rutte.

Die speech van vanmiddag schudt Trump op de automatische piloot uit z'n mouw. Dat moment van zelfverheerlijking is een dagelijks terugkerend spektakel. De woorden zijn altijd hetzelfde. Fascinerend hoe de Europese media zich nu op Trump's uitspraak dat ie geen geweld gaat gebruiken stort. Morgen kan ie 100 zelfverzonnen redenen hebben om op die belofte terug te komen. Ik begrijp de behoefte van de VS om controle over Groenland te hebben, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar die controle zou juist met de NAVO landen gedeeld horen te worden om zo het bondgenootschap te versterken.

Blijven de Amerikanen ons stangen dan vind ik een actieve herziening van oude bondgenootschappen en handelsovereenkomsten niet meer dan logisch.
100% eens Hielke

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 20:03

+1

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2026, 20:38

Hielke schreef: 21 jan 2026, 18:43 Morgen kan ie 100 zelfverzonnen redenen hebben om op die belofte terug te komen.
And that's the way the cookie crumbles :tooth:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 jan 2026, 09:21

Je kan van alles van Rutte vinden, maar het lijkt erop dat hij weet hoe een type als Trump te benaderen om dingen voor elkaar te krijgen. Daar heb ik wel respect voor. De angel lijkt eruit gehaald te zijn.

350 Z

Bericht door 350 Z » 22 jan 2026, 09:41

^^eens

Kadett

Bericht door Kadett » 22 jan 2026, 09:41

Bram schreef: 22 jan 2026, 09:21 Je kan van alles van Rutte vinden, maar het lijkt erop dat hij weet hoe een type als Trump te benaderen om dingen voor elkaar te krijgen. Daar heb ik wel respect voor. De angel lijkt eruit gehaald te zijn.
Mark 'Teflon' Rutte.

Tom

Bericht door Tom » 22 jan 2026, 09:41

Wat heeft hij dan voor elkaar gekregen? Ik verwacht dat in die deal Groenland gewoon naar Amerika gaat, precies wat Trump wil. En dan wat NAVO gelul erbij over dat het ook voor ons belangrijk is om het imago van dat slappe EU nog een beetje te redden dat ze dit toestaan. Dezelfde uitkomst verpakt in een andere boodschap.

Elise

Bericht door Elise » 22 jan 2026, 09:48

Bram schreef: 22 jan 2026, 09:21 Je kan van alles van Rutte vinden, maar het lijkt erop dat hij weet hoe een type als Trump te benaderen om dingen voor elkaar te krijgen. Daar heb ik wel respect voor. De angel lijkt eruit gehaald te zijn.
Rutte de credits geven? Dacht het niet.

Trump begrijpt donders goed dat als hij Groenland militair binnenvalt, zonder toestemming van het congres (een groot deel van de republikeinen is tegen annexatie), hij gelijk een impeachment aan zijn broek heeft hangen.

Trump vreest ook niet voor niets de midterms in november.
https://archive.is/GbM0R

En z'n billenmaatje Vance doet het ook lekker :)
J.D. Vance Is the Most Disliked New Vice President in History

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 10:05

Tom schreef: 22 jan 2026, 09:41 Wat heeft hij dan voor elkaar gekregen? Ik verwacht dat in die deal Groenland gewoon naar Amerika gaat, precies wat Trump wil. En dan wat NAVO gelul erbij over dat het ook voor ons belangrijk is om het imago van dat slappe EU nog een beetje te redden dat ze dit toestaan. Dezelfde uitkomst verpakt in een andere boodschap.
Ik las dit bij een nog lib kritsche Trump aanhanger:)

Afbeelding

Kadett

Bericht door Kadett » 22 jan 2026, 10:14

Militair gezien mocht de VS al best wat op Groenland. Gaat Trump om de grondstoffen die er onder het ijs liggen.

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 10:26

Kadett schreef: 22 jan 2026, 10:14 Militair gezien mocht de VS al best wat op Groenland. Gaat Trump om de grondstoffen die er onder het ijs liggen.
Blijkbaar niet(hence z'n speech van gisteren), maar dan tóch weer wél:
https://edition.cnn.com/2026/01/22/busi ... rals-trump

https://edition.cnn.com/2026/01/06/euro ... tance-intl

Rutte wordt in de internationale pers bejubeld. Maar het was grotendeels gewoon naar de mond praten van Trump imo.
En we zouden naar Trump/US (aldus Von der Leyen cs) onze tanden laten zien....toch?

Deze uitkomst bevalt me beter, daar niet van, maar waar blijft de daadkracht van de EU? Idealistische slapjanussen....

:coffee:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 22 jan 2026, 10:38

Waarom bejubelen mensen Trump en zeiken ze Rutte af? Trump doet aan zelfbevrediging en Rutte helpt hem daarbij. Rutte is baasje NAVO, niet EU want dat is die Von der Leyen. In die context moet je Rutte z’n teksten ook zien. Dus ja, hij heeft vast het eea voor elkaar gekregen. Mss dat het verdwijnen van de importtarieven wel door Rutte komt?

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2026, 10:45

Ik ken heel weinig mensen die Trump bejubelen Arthur:) Als ik de comments lees onder NRC/Volkskrant etc stukken is de tendens: 'Nieuwe Hitler' 'waarom schoot die schutter toen niet raak?' En meer van dat soort zaken. Dat geeft tóch te denken?

Ik dacht altijd dat Ayatollah Khomeini de nieuwe Hitler was in 1979... En het WEF een soort Sovjet Republiek....

Plaats reactie