Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 10:14

Europa ondermijnt zichzelf. Door beleid.
De economie groeit niet, maar de overheid wel
https://www.facebook.com/share/v/1SczY6 ... tid=wwXIfr

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 jan 2026, 10:20

Elise schreef: 21 jan 2026, 08:39
Bram schreef: 20 jan 2026, 22:24
Elise schreef: 20 jan 2026, 20:49
Heb je de bodycam beelden gezien?
Stond er een agent voor de auto toen ze wegreed?
Als die agent niet opzij was gesprongen was die overreden?

En wie zegt dat die agent de intentie had om te doden?
Het was een schot in het hoofd, op een afstand van twee meter.

Uit de beelden lijkt het alsof ze met een vrij normaal tempo weg wilde rijden. Niet met rokende banden en gierende motor.
Ik zou de beelden nog eens bekijken als ik jou was. Als je ergens wegrijdt en je rijdt iemand, als die niet zou zijn weggesprongen, voor zijn flikker dan valt dat niet onder normaal!

De vraag is wat hadden de agenten van ICE dan moeten doen? Er een grote politieachtervolging van moeten maken? Bij een grote politieachtervolging loop je natuurlijk het risico dat mevrouw zich opgejaagd voelt en dan bij hoge snelheid een ongeluk krijgt met fatale consequenties. Dus wellicht was de beste oplossing om mevrouw gewoon weg laten rijden en het gewoon laten voor wat het is, zodat iedereen weet dat je een grote mond kunt opzetten, een agent voor zijn flikker kunt rijden en dat daar geen enkele consequentie aan zit. Beetje vergelijkbaar met demonstraties van XR hier :coffee:
Je zou, in plaats van op een afstand van twee meter iemand een kogel door het hoofd jagen, die kogel door de banden kunnen knallen. Dat wordt dan een erg korte achtervolging. Of als je dan toch zo graag die kogel in iemand wil schieten, lager richten dan tussen de ogen. Want één ding is zeker, als je iemand in het hoofd schiet, is de overlevingskans vrijwel nihil.

Er zitten wat ik al zei heel veel opties tussen mevrouw maar laten gaan, wat ik ook niet zomaar zou laten gebeuren, of direct doodschieten.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2026, 10:30

RS-Ron schreef: 20 jan 2026, 20:11
Trump gaat voor powerplay tegen Europa. Hij heeft dondersgoed in de gaten dat de VS Europa met twee vingers in de neus in de hoek kan zetten en speelt met Europa omdat hij zich dat kan veroorloven door datzelfde Europa. Dus eerlijkheid gebied te zeggen dat ik in bovenstaande quote wel wat zaken lees waar ik weinig tegenin kan brengen. Niet alles in het eerste bericht, maar de selectie hierboven slaat behoorlijk de spijker op zijn kop. En ik vrees dat we de VS broodnodig gaan hebben, want China en Poetin hebben dit ook al een tijdje in de gaten. En die zijn ook niet onder de indruk van het bestuurlijke kringetje kumbaja-zingende watjes uit Europa. We zijn dus fucked met o.a. 90% afhankelijkheid van Duitsland mbt gas uit de VS, bar weinig grondstoffen in Europa en een Europese defensie van lik mijn versje. Ben bang dat Europa moet kiezen voor de minst slechte oplossing, water bij de wijn bij of de VS, of China of Rusland.

Gr Ron
Er wordt geprobeerd om het moraal rondom politiek hier te veranderen. Ik verwacht van politici dat ze besluiten nemen die in het belang zijn van de inwoners die ze vertegenwoordigen, maar velen kijken daar al anders naar. Inmiddels zijn we zo ver gezonken dat er telkens een vorm van ophef is bij acties van andere landen die wel in hun belang handelen. Die tarieven van Trump, hij gebruikt dat middel om er over het algemeen betere deals voor Amerika uit te halen. Netjes of niet, hij krijgt er veel mee voor elkaar. Waarom moet ik dat veroordelen, alleen vanwege de vorm? Dat het voor ons nadelig uitpakt is te wijten aan slap beleid van onze politici die daar niets tegenover kunnen zetten. Het enige wat over blijft is wapperen met het moralistische vingertje over 'maar we zijn toch bondgenoten?'.

En wat heeft ons dan al die jaren weerhouden om grondstoffen uit Groenland te halen dat er nu ineens ophef is? De EU-politici leven in een eigen idealistische sprookjeswereld, ver van de realiteit. Rutte heeft zelf defensie uitgehold. Jetten en de groene kliek met zijn klimaattransitie waar Duitsland inmiddels de gevolgen van ziet. De EU met hun multiculturele droom die in veel grote Europese steden is verworden tot nachtmerrie. Tienduizenden ambtenaren die druk doende zijn met meer en meer regulatie, tot ergenis van bedrijven. Het is allemaal in gang gezet vanuit idealisme en morele verhevenheid zonder het daadwerkelijke belang van inwoners en bedrijven te bedienen.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 10:32

Over dat ICE incident:....maar; Renée wilde niet en dan ook écht niet luisteren....een geírriteerd triggerhappy 'getraumatiseerd' ICE agentje(maanden geleden meegesleurd door 'n auto ofzo) en voila....

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 10:34

https://www.youtube.com/watch?v=dTvFnC-oFGw

Speech Mark Carney (PM Canada) tijdens het WEF in Davos.

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2026, 10:45

Bram schreef: 21 jan 2026, 10:20
Elise schreef: 21 jan 2026, 08:39
Bram schreef: 20 jan 2026, 22:24
Het was een schot in het hoofd, op een afstand van twee meter.

Uit de beelden lijkt het alsof ze met een vrij normaal tempo weg wilde rijden. Niet met rokende banden en gierende motor.
Ik zou de beelden nog eens bekijken als ik jou was. Als je ergens wegrijdt en je rijdt iemand, als die niet zou zijn weggesprongen, voor zijn flikker dan valt dat niet onder normaal!

De vraag is wat hadden de agenten van ICE dan moeten doen? Er een grote politieachtervolging van moeten maken? Bij een grote politieachtervolging loop je natuurlijk het risico dat mevrouw zich opgejaagd voelt en dan bij hoge snelheid een ongeluk krijgt met fatale consequenties. Dus wellicht was de beste oplossing om mevrouw gewoon weg laten rijden en het gewoon laten voor wat het is, zodat iedereen weet dat je een grote mond kunt opzetten, een agent voor zijn flikker kunt rijden en dat daar geen enkele consequentie aan zit. Beetje vergelijkbaar met demonstraties van XR hier :coffee:
Je zou, in plaats van op een afstand van twee meter iemand een kogel door het hoofd jagen, die kogel door de banden kunnen knallen. Dat wordt dan een erg korte achtervolging. Of als je dan toch zo graag die kogel in iemand wil schieten, lager richten dan tussen de ogen. Want één ding is zeker, als je iemand in het hoofd schiet, is de overlevingskans vrijwel nihil.

Er zitten wat ik al zei heel veel opties tussen mevrouw maar laten gaan, wat ik ook niet zomaar zou laten gebeuren, of direct doodschieten.
Bij zo'n grote SUV word het al heel snel een headshot, lager richten resulteert al snel in het schieten op de auto zelf. Ketst die kogel af dan loop je de kans dat je een omstander of een collega die kogel mag opvangen. Banden schieten lukt ook niet echt als je voor de auto staat. En het is allemaal in een split second, wellicht had mevrouw even vooraf moeten bedenken dat de uitkomst anders kan zijn dan gedacht toen ze wegreed.

Ik heb niet zo'n hoge pet op van mensen die niet luisteren. Ik noem een George Floyd of dichter bij huis Mitch Henriquez en de recente achtervolging in Den Haag waarbij 3 mensen omkwamen. In dat laatste geval vind ik het triest dat 2 jonge vrouwen slachtoffer zijn van de onbezonnen actie van de bestuurder.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 jan 2026, 11:12

Die ice agent is compleet fout met wat hij gedaan heeft. Wanneer je namelijk de instructies volgt die ze mee krijgen dan moeten ze zich verre van schieten houden en de auto laten gaan. Die agent is zelfs nog instructeur ook dus die zou het zeker moeten weten. In een periode van, wat ik dacht gelezen te hebben, 2009 tot 2011 is er een onderzoek geweest naar schietincidenten bij een bepaalde grens overgang. Daaruit is komen vast te staan dat er meerder schiet incidenten zijn geweest met grenswachten. Deze triggerhappy grenswachten gingen dan zo voor een auto staan dat het leek dat ze aangereden zouden worden en dat die grenswachten gerechtigd waren te schieten. Bij deze grensovergang was deze ice agent ook gestationeerd. Wanneer je werkelijk denkt dat een kogel die van een meter wordt afgeschoten op een SUV afketst dan heb je geen idee wat voor een kracht en snelheid zo'n kogel heeft.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 21 jan 2026, 11:21

Ja maar, ja maar… :wink:

JP

Bericht door JP » 21 jan 2026, 11:26

Het schiet niet op zo…deze discussie :coffee:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 21 jan 2026, 11:27

Je ziet er geen gat meer in? :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 11:40

ICE kan de pot op:)

Bram

Bericht door Bram » 21 jan 2026, 11:45

Als je het recht hebt om dodelijk geweld te gebruiken, moet je daar verdomd zorgvuldig mee omgaan. Dat zo'n agent in een split second een besluit moet nemen, dat hoort bij zijn werk. Kan je dat niet omdat dat niet bij je karakter past of omdat je onvoldoende getraind bent, dan ben ik van mening dat je je conclusies moet trekken.

En als dan dit soort berichten lees, word ik daar niet vrolijk van. Dan zou je eerder de regering verantwoordelijk houden voor wat er gebeurd is, dan die agent.

https://nos.nl/artikel/2599085-het-amer ... aire-groep

Om de streefcijfers te halen, groeide ICE in 2025 hard. Volgens de regering is het aantal ICE-agenten meer dan verdubbeld, van 10.000 agenten aan het begin van vorig jaar naar 22.000 nu. En om al die nieuwe medewerkers zo snel mogelijk aan het werk te zetten, is de drempel flink verlaagd: "Zodra je 18 bent en een training van acht weken hebt afgerond, kun je aan de slag bij ICE", zegt Manusama.

"Vervolgens moeten deze vaak onervaren rekruten heel ingewikkelde dingen doen", benadrukt Jack Thompson, hoogleraar Amerika Studies aan de Universiteit van Amsterdam. "Ze komen ineens terecht in grote protesten en moeten omgaan met vuurwapens. Dat is vragen om problemen."

Mensen protesteren tegen ICE
Volgens Thompson trekt ICE ook de verkeerde mensen aan. Zo wordt er bijvoorbeeld geflyerd bij zogenoemde 'gun shows', evenementen waar vuurwapens, munitie en messen worden verkocht. "Daar komen vooral mannen met een rechtse, conservatieve achtergrond op af. Mensen die vaak al een negatief beeld van immigranten hebben en geneigd zijn nog agressiever te werk te gaan."

Ik ben in het verleden als leidinggevende ook in situaties (in Irak) terecht gekomen waar er door mij in een split second een cruciaal besluit genomen moest worden. Gaan we over op dodelijk geweld, of niet? Dat heeft diepe indruk gemaakt, de verantwoordelijkheid voor mensenlevens, zowel die van je eigen mensen, als de lokale bevolking is een hele zware. Uiteindelijk heb ik toen geconcludeerd dat ik dat niet vaker mee wilde maken, ben ik gaan studeren en na een aantal jaar vertrokken bij defensie. Achteraf was ik trouwens blij dat de situaties waar ik het net over had, opgelost konden worden zonder het gebruik van dodelijk geweld. Onze training was niet een flinke cursus van acht weken, voor een uitzending van vier maanden naar Irak zijn we zes maanden in opleiding geweest. En toen waren we allemaal al jarenlang militair, met de nodige (uitzend)ervaring.

Maar goed, misschien zie ik het vanwege genoemde ervaringen wel anders hoor, dat kan ook natuurlijk.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 12:07

Het is wel 'vermakelijk' hoe dit ICE incident voor discussie zorgt.

Hier in NL: XR wordt geen strobreed in de weg gelegd, zo lijkt 't en ik ken handenvol zogenaamd rationele mensen(irl en op fora) in alle klassen en leeftijden die 'graag' eens die lui op de A12 willen platwalsen. Of Trump willen laten liquideren. En nu is Renee Good opeens een martelaar. Het zal wel. Verkeerde tijd verkeerde plek. Incident.

Kadett

Bericht door Kadett » 21 jan 2026, 12:11

Robin schreef: 21 jan 2026, 12:07 Het is wel 'vermakelijk' hoe dit ICE incident voor discussie zorgt.

Hier in NL: XR wordt geen strobreed in de weg gelegd, zo lijkt 't en ik ken handenvol zogenaamd rationele mensen(irl en op fora) in alle klassen en leeftijden die 'graag' eens die lui op de A12 willen platwalsen. Of Trump willen laten liquideren. En nu is Renee Good opeens een martelaar. Het zal wel. Verkeerde tijd verkeerde plek. Incident.
Platswalsen niet, de politie met rubberen kogels en tasers gaat gebruiken graag. En niet verplaatsen, neet als de A7 Friesen gewoon veroordelen.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 12:22

Kadett schreef: 21 jan 2026, 12:11
Robin schreef: 21 jan 2026, 12:07 Het is wel 'vermakelijk' hoe dit ICE incident voor discussie zorgt.

Platswalsen niet, de politie met rubberen kogels en tasers gaat gebruiken graag. En niet verplaatsen, neet als de A7 Friesen gewoon veroordelen.
Dan ook achter KOZP, BLM, Antifa en al dat tuig aan aub. Gelijke monniken gelijke klappen.

Maar ik moet oppassen dat ik niet te selectief verontwaardigd ga reageren, zoals een aantal hier ook:)

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 12:37

Robin schreef: 21 jan 2026, 12:22
Maar ik moet oppassen dat ik niet te selectief verontwaardigd ga reageren, zoals een aantal hier ook:)
Om nog een keer met de Minnesota battleground te spreken, zie het als een "learing experience".

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 12:49

Bram, die 8 weken opleiding is in het Nederlandse leger voor zover ik weet altijd al de norm geweest. In mijn tijd als zandhaas in ieder geval wel.

Tegen de realiteit van het sektarische geweld in Irak (Soennieten, Sjiieten) had geen 1000 jarige opleiding opgekund.

Gezien de zeer weinige vuurwapen gerelateerde incidenten van het optreden van ICE vind ik het allemaal nog wel meevallen. En wat er nu in Minnesota gebeurd is natuurlijk 100% politiek. Tim Walz die er samen met Ilhan Omar een grote bende van maken en Trump die het op een presenteerblad krijgt aangereikt.

Bram

Bericht door Bram » 21 jan 2026, 12:58

Momenteel duurt die bij de Landmacht tien tot twaalf weken, daarna ga je een functionele opleiding in, waar je verder opgeleid wordt. Die duurt meestal enkele maanden en ook dan werk je regelmatig met wapens.

In mijn tijd als militair instructeur bij de Landmacht (2006 tot 2013), duurde de algemene militaire opleiding zeventien weken.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 jan 2026, 14:45

Ik was er na enkele weken al klaar mee herinner ik me nu :tooth:

14 maanden toch maar afgemaakt.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 jan 2026, 15:32

Iemand de toespraak van Trump aan het kijken?

https://nos.nl/livestream/2599071

Ik sta met mijn oren te klapperen. Dit had geen enkele Hollywood scenarioschrijver kunnen bedenken.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 15:33

Ja ik
Geweldig 😂

MParallel

Bericht door MParallel » 21 jan 2026, 15:39

Entertainment gehalte is skyhigh :lol:

En dan bedenk je dat het de POTUS is. :lollerdelol:

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 15:52

Nou, met de spinnenwebben om m'n kop geheel uitgekeken. One Man Show! :thumbup:

MParallel

Bericht door MParallel » 21 jan 2026, 15:53

Nu de afterparty.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2026, 15:58

Wat ik ook begreep: Die tariffs van xx% zorgen ervoor /dwingen ertoe dat 'het buitenland' (hij had 't bijv over Japan toch?) in de USA gaat investeren om dingen te ontlopen(?) . Da's top voor de VS economie. Niet voor ons:)

Hij noemde Rolex 2x:)

Plaats reactie