Toch klopt het. Heb je die keiharde ruwe plastic middenconsole "beugels" van de Macan EV al eens gevoeld?
EV auto's (elektrische)
-
JeroenT
Re: EV auto's (elektrische)
- tomgtr
Ik heb vlak voor oud en nieuw 2 dagen Macan EV te leen gekregen van Porsche. Alleen saaie kilometers mee gedaan ( familie chauffeur) maar 2 dingen die mij opvielen. 1 het rijdt heerlijk voor dat doel. 2 interieur kwaliteit is echt een stuk minder. Dat viel junior zelfs op. Hij merkte op dat het een minder opgedirkte versie is maar ik geloof echt niet dat als je deze tutti lampioni uitrust hij qua interieur kwaliteit in de buurt komt van vorige generatie. 2 andere dingen die junior opvielen, veel minder ruimte achterin en echt een idioot kort achterdeurtje. Ik was echt onder indruk hoe het reed maar nogmaals, heb er alleen saaie kilometers mee gedaan.
-
Wimo
Staan jullie op de Chinese payroll ofzo?
Ik heb het al eerder aangegeven.. de afwerking van sommige Chinese autos is echt erg goed. Vergelijk dit eens met een 5 serie....
Ik heb het al eerder aangegeven.. de afwerking van sommige Chinese autos is echt erg goed. Vergelijk dit eens met een 5 serie....
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Hoort ook bij de premium beleving 
- Arthur
- Auto: Nr.52
Hoe duiden jullie die afwerking dan? Of ik heb er totaal geen kijk op, kan heel goed, of ik merk het gewoon niet. Maar ik vind het interieur van m'n huidige X1prima voor elkaar. Enige 'harde' plastic is op de middenconsole voor het bedienen van wat toetsen daar en rondom de toetsen van de raambediening. Het is zeker niet slechter dan in de '22 3-er (G21). Maar mss ben ik niets gewend, of heb ik er minder last van.
- sitechris
Wegbezuinigen van knopjes vind ik echt wel pain in the ass bij nieuwe auto's. Vandaag heb ik 6 uur mogen reizen met een BMW M760e. Slagschip van een auto, maar met 571 pk natuurlijk ook erg snel/soepel. Verwenmobieltje. Maar ook eentje met een handleiding. Of eigenlijk zonder. Want het is ons niet gelukt om de front assist uit te schakelen in het systeem. En ook het verstellen van de lendesteun was echt een uitdaging. Dat gaat via het scherm en niet meer via een knopje. En dan moet je superonhandig de iDrive draaiknop naar boven duwen en ingedrukt houden om beweging te krijgen in de lendesteun. Echt bizar onhandig. En dan het paneeltje - volledig uit beeld - om de koplampen in of juist uit de autostand te krijgen (bv als je toch fietsers verblindt). Dingen die je blind op de tast kunt doen in een Volkswagen Golf.
De Bower Wilkins audio was verder ook echt van matige kwaliteit. En vroegah had je nog een speakertje onder de A-stijl. Nu kijk je tegen een cheap ass plastic kapje aan. Knopjes van de raambediening en stuurwiel voelen goedkoop aan. Goedkoop pianolak plastic op middenconsole met onhandige haptische knoppen die niet altijd goed reageren. En de comfortzetels zijn ook een tandje minder comfortabel dan voorheen. Het zijn kleine dingen, maar je merkt ze wel. Moet je er de M760e voor laten staan? Nee hoor, dat ook weer niet. Maar het is wel net even een tandje minder verfijnd.
De Bower Wilkins audio was verder ook echt van matige kwaliteit. En vroegah had je nog een speakertje onder de A-stijl. Nu kijk je tegen een cheap ass plastic kapje aan. Knopjes van de raambediening en stuurwiel voelen goedkoop aan. Goedkoop pianolak plastic op middenconsole met onhandige haptische knoppen die niet altijd goed reageren. En de comfortzetels zijn ook een tandje minder comfortabel dan voorheen. Het zijn kleine dingen, maar je merkt ze wel. Moet je er de M760e voor laten staan? Nee hoor, dat ook weer niet. Maar het is wel net even een tandje minder verfijnd.
Laatst gewijzigd door sitechris op 16 jan 2026, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Maar als je dat afweegt tegen de prijs die je voor al het moois moet betalen, dan is het ineens wel flink onder maat lijkt me. Vooral de audio zou echt goed moeten zijn zo een systeem.
- sitechris
BMW heeft bij audio flink bezuinigd. HK is oude hifi en BW het oude HK. Das echt wel zonde.
- Knot
Van de naam moet je het ook niet meer hebben, dus..
Al weet je het bij Porsche ook nooit de ene bose is niks en de andere Bose is weer prima
Al weet je het bij Porsche ook nooit de ene bose is niks en de andere Bose is weer prima
- Arthur
Ja, die knopjes helemaal mee eens! En dan heeft de X-1 ook niet eens meer de iDrive knopsitechris schreef: 16 jan 2026, 20:42 Wegbezuinigen van knopjes vind ik echt wel pain in the ass bij nieuwe auto's. Vandaag heb ik 6 uur mogen reizen met een BMW M760e. Slagschip van een auto, maar met 571 pk natuurlijk ook erg snel/soepel. Verwenmobieltje. Maar ook eentje met een handleiding. Of eigenlijk zonder. Want het is ons niet gelukt om de front assist uit te schakelen in het systeem. En ook het verstellen van de lendesteun was echt een uitdaging. Dat gaat via het scherm en niet meer via een knopje. En dan moet je superonhandig de iDrive draaiknop naar boven duwen en ingedrukt houden om beweging te krijgen in de lendesteun. Echt bizar onhandig. En dan het paneeltje - volledig uit beeld - om de koplampen in of juist uit de autostand te krijgen (bv als je toch fietsers verblindt). Dingen die je blind op de tast kunt doen in een Volkswagen Golf.
Dat van dat automatic light begrijp ik niet helemaal. Mss dat het bij de X1 anders is? Bedoel je groot licht of ook dimlicht? Groot licht is ff de handle naar voren duwen en het automatische is eraf en van dimlicht zit een toets linksonder het dash waar bij de 3-er ook de verlichtingstoetsen zaten (voor groot licht ook hetzelfde als de 3-er btw). Voor mij niks vreemds.
- sitechris
Ik bedoel matrixstand even uitschakelen. Bij de M2 was dat knopje op linkerhendel van richtingaanwijzer indrukken. Blind op de tast en superhandig als je net even die wandelaar of fietser aan het verblinden bent. Bij de nieuwe 7-serie moet je nu dus een knopje ergens linksonder van je stuurkolom zoeken en daarna indrukken. Dat is dus niet blind op de tast. Bij A5 moet ik dat op paneeltje in deurpaneel doen. Ook echt onhandig (maar iig beter zichtbaar dan in de 7-serie)
- Arthur
Okay, da's in de X1 wel simpel te bedienen maar ook dat fysieke knopje op de handle is verdwenen.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Interessante info allemaal:

Ik heb dus HK in de Messerschmitt. Dat is redelijk goed, niet fantastisch ofzo...sitechris schreef: 16 jan 2026, 20:49 BMW heeft bij audio flink bezuinigd. HK is oude hifi en BW het oude HK. Das echt wel zonde.
Als 't maar saaie kilometers zijn en je zoekt wat afleiding.....sitechris schreef: 16 jan 2026, 21:20 Blind op de tast en superhandig als je net even die wandelaar of fietser aan het verblinden bent.
-
WillemBoer
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Vind de afwerking van de F70 1 ook goed, kraakt niks, alles super solide. En harde plastics vallen zat mee.Arthur schreef: 16 jan 2026, 20:21 Hoe duiden jullie die afwerking dan? Of ik heb er totaal geen kijk op, kan heel goed, of ik merk het gewoon niet. Maar ik vind het interieur van m'n huidige X1prima voor elkaar. Enige 'harde' plastic is op de middenconsole voor het bedienen van wat toetsen daar en rondom de toetsen van de raambediening. Het is zeker niet slechter dan in de '22 3-er (G21). Maar mss ben ik niets gewend, of heb ik er minder last van.
Geen hoogglans zwarte delen is ook een dikke plus.
Enige wat stoort is de bezuiniging zoals geen dashboardkastje verlichting, en te weinig knoppen.
1 serie alles op touch, zeker als het scherm niet heel fijn te bedienen is tijdens het rijden.
- tomgtr
Mijn kids zijn 12 en 18. Zij, gecombineerd met chatgpt en ik heb een betere handleiding dan het boekje wat er vroeger bijzat.sitechris schreef: 16 jan 2026, 20:42 Wegbezuinigen van knopjes vind ik echt wel pain in the ass bij nieuwe auto's. Vandaag heb ik 6 uur mogen reizen met een BMW M760e. Slagschip van een auto, maar met 571 pk natuurlijk ook erg snel/soepel. Verwenmobieltje. Maar ook eentje met een handleiding. Of eigenlijk zonder. Want het is ons niet gelukt om de front assist uit te schakelen in het systeem. En ook het verstellen van de lendesteun was echt een uitdaging. Dat gaat via het scherm en niet meer via een knopje. En dan moet je superonhandig de iDrive draaiknop naar boven duwen en ingedrukt houden om beweging te krijgen in de lendesteun. Echt bizar onhandig. En dan het paneeltje - volledig uit beeld - om de koplampen in of juist uit de autostand te krijgen (bv als je toch fietsers verblindt). Dingen die je blind op de tast kunt doen in een Volkswagen Golf.
- sitechris
Voor sommige functies moet je geen handleiding nodig hebben. Das meer mijn probleem hiermee.
- tomgtr
Klopt. Maar de realiteit is anders tegenwoordig.
-
ErikS
Dit vind ik 100% waar.sitechris schreef: 16 jan 2026, 20:49 BMW heeft bij audio flink bezuinigd. HK is oude hifi en BW het oude HK. Das echt wel zonde.
Ik ben niet per definitie blij met B&W.
Is het goed? Het is prima. Niet meer dan dat.
-
Robin
Maar wat is beter dan prima?:)
- Knot
75C is prima, maar 70B is uitmuntend.
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
HK is in de G2x ook al minder als in de F3x. Verschilt het veel? Nee dat niet. Ben er nu ook weer prima aan gewend.
Wat we eigenlijk willen is dat elk model weer net een fractie beter is dan zijn voorganger, dat ging jaren zo. Vaak redeneerden we dan de andere kant op, het is beter maar veel scheelt het niet. Nu gaat het de andere kant op en wordt de opvolger op onderdelen weer net een fractie minder dan zijn voorganger. Veel? Nee, dat niet.
En ach, zat laatst achterin een VW Tayron met HK. Daar klinkt het alsof er achterin geen speakers zitten. Wat opzicht klopt, want ze zitten alleen in de deur en niet in de C-stijl of het dak zoals bij mijn G21.
Wat we eigenlijk willen is dat elk model weer net een fractie beter is dan zijn voorganger, dat ging jaren zo. Vaak redeneerden we dan de andere kant op, het is beter maar veel scheelt het niet. Nu gaat het de andere kant op en wordt de opvolger op onderdelen weer net een fractie minder dan zijn voorganger. Veel? Nee, dat niet.
En ach, zat laatst achterin een VW Tayron met HK. Daar klinkt het alsof er achterin geen speakers zitten. Wat opzicht klopt, want ze zitten alleen in de deur en niet in de C-stijl of het dak zoals bij mijn G21.
-
Kadett
Voor mij precies andersom
-
ErikS
Prima is acceptabel, beter is goed.
Ik had in pincipe meer plezier van HK in de 6, dan B&W in de 5.
-
Wimo
Als je de speakers zelf ziet dan snap je wel dat het prut is
Een simpele JBL set van 60 euro is van vele hogere kwaliteit.
Een simpele JBL set van 60 euro is van vele hogere kwaliteit.
-
Robin