Audi A5 Avant e-hybrid Competition
-
Richardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Re: Audi A5 Avant e-hybrid Competition
Wat voor bedragen hebben we het dan over voor een dealer?
Zo'n bonus zal vast ook met staffels werken, als je dan nog een rijtje voorraad auto's op kenteken zet of gericht een december auto verkoopt aan een klant dan snap ik dat.
Zou zo eind van het jaar niet meer op de laatste auto (cq die van Chris) aan mogen komen qua bonus lijkt mij. Zeker niet omdat hij het ook nog eens zwart op wit heeft staan.
Verder is het ook gewoon een verschuiving van. Zet je zo'n rijtje auto's in januari op kenteken dan mis je de bonus in december, maar heb je al een slag geslagen in het nieuwe jaar.
Ik kijk er vast te simpel na, maar mag toch hopen dat het in het val van Chris een hele domme fout van de dealer is geweest ipv een bewuste actie voor een paar bonuscenten.
Zo'n bonus zal vast ook met staffels werken, als je dan nog een rijtje voorraad auto's op kenteken zet of gericht een december auto verkoopt aan een klant dan snap ik dat.
Zou zo eind van het jaar niet meer op de laatste auto (cq die van Chris) aan mogen komen qua bonus lijkt mij. Zeker niet omdat hij het ook nog eens zwart op wit heeft staan.
Verder is het ook gewoon een verschuiving van. Zet je zo'n rijtje auto's in januari op kenteken dan mis je de bonus in december, maar heb je al een slag geslagen in het nieuwe jaar.
Ik kijk er vast te simpel na, maar mag toch hopen dat het in het val van Chris een hele domme fout van de dealer is geweest ipv een bewuste actie voor een paar bonuscenten.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
https://www.dumpert.nl/item/100141502_df6b3a5c
(Zou dit kwaad kunnen aan je auto om iemand zo te helpen?)
- Knot
Toch een beste hoop kilo’s wat die even meetrekt!
- Rolf205
Ik denk dat je nog steeds een sterke zaak hebt, ondanks dat je hm aangepakt hebt.sitechris schreef: 05 jan 2026, 08:38 Jammer dat ik het bij aflevering al niet had gezien. Dan had ik dan de auto evt niet kunnen accepteren. Of meteen het goede gesprek voeren. Maar ja, je gaat er niet vanuit dat je dit bij een nieuwe auto uberhaupt moet checken.
De dealer heeft je feitelijk een tweedehands auto geleverd, terwijl je zwart op wit een nieuwe zou krijgen:
https://www.advocatenvanoranje.nl/koop- ... ernietigen
Je zou het dik aan kunnen zetten om te kijken of ze de RDW registratie recht kunnen zetten (zou mijn voorkeur hebben) of echt een goede compensatie eisen. Je zet niet zomaar een per ongeluk een auto op je naam; dit hebben ze echt wel met voorbedachte rade gedaan.Een overeenkomst die tot stand is gekomen, die bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen, is vernietigbaar indien de dwaling is te wijten aan een inlichting van de verkoper. Tenzij de autoverkoper ervan uit mocht gaan dat deze overeenkomst ook zou zijn overeengekomen zonder de betreffende mededeling (art. 6:228 lid 1 sub a BW).
Als je dit van te voren geweten had dat je een 2de hands auto zou krijgen voor de nieuwprijs, had je hm denk ik niet geaccepteerd.
- Knot
Die RD W registratie gaat je niet zomaar lukken. Dat zal altijd te traceren zijn. Enige wat je voor mekaar krijgt is een onlogische kilometerstand rechtzetten als iemand een typefout heeft gemaakt bij N AP invoer.
- sitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Eerste bericht van dealer gisteren gekregen. Gaven fout toe, menselijke vergissing. Initieel - voor ondertekenen contract - hadden we gesproken over registratie in 2025, maar dat was voor mij een breekpunt en dus hebben we dat aangepast in de offerte. Ze zijn alleen vergeten om de auto te verwijderen van de lijst voor registratie december ivm bijtelling/bpm/premies. Dus op de administratie is deze op de stapel meegenomen. Dat is er misgegaan volgens dealer. Of dat klopt? Zullen we nooit weten, maar gezien de goede relatie met de dealer moet ik daar maar even van uitgaan. Heel eerlijk, voor mij is dit minder relevant. Feit is dat het misgegaan is en dat ik daarvoor gecompenseerd moet worden. Fouten maken mag, als je ze maar hersteld. Ze komen later deze week met een voorstel.
Ik heb inmiddels mijn huiswerk gedaan en een aantal contacten in mijn automotive netwerk benaderd. Heb dus een goed beeld gekregen van een realistische schadevergoeding. Die houd ik overigens voor mezelf omdat ik het discussiëren over wat wel en niet terecht is (zoveel verschillende meningen) ook wel weer energie kost. Ik weet wat ik wil en als ik dat krijg dan gaat hier een hele grote strik omheen.
Overigens had ik de auto niet geaccepteerd als ik dit bij aflevering geweten had. Maar inleveren van de auto nu heeft niet mijn voorkeur, dus laten we hopen dat het een acceptabel voorstel gaat worden en ik niet het ontbindingstraject hoef op te starten (inc rechtsbijstand). Ik zit echt niet te wachten op dit soort gedoe maar als het moet dan moet het.
Ik heb inmiddels mijn huiswerk gedaan en een aantal contacten in mijn automotive netwerk benaderd. Heb dus een goed beeld gekregen van een realistische schadevergoeding. Die houd ik overigens voor mezelf omdat ik het discussiëren over wat wel en niet terecht is (zoveel verschillende meningen) ook wel weer energie kost. Ik weet wat ik wil en als ik dat krijg dan gaat hier een hele grote strik omheen.
Overigens had ik de auto niet geaccepteerd als ik dit bij aflevering geweten had. Maar inleveren van de auto nu heeft niet mijn voorkeur, dus laten we hopen dat het een acceptabel voorstel gaat worden en ik niet het ontbindingstraject hoef op te starten (inc rechtsbijstand). Ik zit echt niet te wachten op dit soort gedoe maar als het moet dan moet het.
- jos_br
Iemand in die organisatie heeft het nu even niet leuk, hoop dus voor beide partijen dat jullie er goed uitkomen. Vindt het een best lompe fout.sitechris schreef: 06 jan 2026, 21:00 Eerste bericht van dealer gisteren gekregen. Gaven fout toe, menselijke vergissing. Initieel - voor ondertekenen contract - hadden we gesproken over registratie in 2025, maar dat was voor mij een breekpunt en dus hebben we dat aangepast in de offerte. Ze zijn alleen vergeten om de auto te verwijderen van de lijst voor registratie december ivm bijtelling/bpm/premies. Dus op de administratie is deze op de stapel meegenomen. Dat is er misgegaan volgens dealer. Of dat klopt? Zullen we nooit weten, maar gezien de goede relatie met de dealer moet ik daar maar even van uitgaan. Heel eerlijk, voor mij is dit minder relevant. Feit is dat het misgegaan is en dat ik daarvoor gecompenseerd moet worden. Fouten maken mag, als je ze maar hersteld. Ze komen later deze week met een voorstel.
Jos.
- sitechris
Daar zijn we het volledig over eens. Dus ik wil uiteraard passend gecompenseerd worden. Waarbij niet alleen de schade wordt vergoed, maar ook het vertrouwen in dealer en merk Audi wordt hersteld.
- Fedmas
- Auto: G21 330e
Goed kut wel. Om (hopelijk) een positief punt aan te snijden: Hoe is de auto? Nog gereden?
- sitechris
Ja vanavond weer even. Om er toch even gevoel in te krijgen. Perfecte langstreckencruiser. Enorm stil (dubbelglas) en naar wens megacomfortabel of audi-esque strak (adaptief icm 19 inch perfecte combo). B&O beter dan HK BMW en ook is de matrixverlichting weer wat beter dan bij BMW. Is qua performance minder spectaculair natuurlijk dan M2, maar wel fijne en soepele krachtbron. Past prima bij type auto. Hele fijne reisauto. Overgang tussen hybride en benzine ook supersmooth. Dat vind ik bij de 204 pk versies van de PHEV van VAG echt een nadeel.
Eerste kleine minpuntjes: ik mis de autohold functie (nog niet kunnen vinden) en bij voorverwarmen auto moet ik nog even uitvogelen hoe ik stoelen, spiegels en stuur ook vast verwarm. Zou er wel op moeten zitten maar in gauwigheid even niet gezien. En manueel terugschakelen duurt wat langer dan ik gewend ben (ondanks DSG).
Eerste kleine minpuntjes: ik mis de autohold functie (nog niet kunnen vinden) en bij voorverwarmen auto moet ik nog even uitvogelen hoe ik stoelen, spiegels en stuur ook vast verwarm. Zou er wel op moeten zitten maar in gauwigheid even niet gezien. En manueel terugschakelen duurt wat langer dan ik gewend ben (ondanks DSG).
-
Martin*
Ik snap dat je geen bedragen wilt noemen hier, maar ik las hier al een bedrag van 15k voor alleen de afschrijving(schade), maar als daar nog een bedrag bij komt voor vertrouwen in merk en Audi dan ben ik benieuwd wat het voorstel van de dealer is.sitechris schreef: 06 jan 2026, 21:06 Dus ik wil uiteraard passend gecompenseerd worden. Waarbij niet alleen de schade wordt vergoed, maar ook het vertrouwen in dealer en merk Audi wordt hersteld.
Wel fijn dat de auto goed bevalt. Veel succes met de afhandeling.
- Arthur
- Auto: Nr.52
Nieuwe, exact dezelfde bestellen en deze huidige rijden totdat die nieuwe er is. Dan met gesloten beurs omruilen. Jij je nieuwe auto, zij een extra registratie en een ‘demo’ in de verkoop.
- JP
Schadevergoeding en de bedragen die sommige hier rondstrooien…
het is niet Amerika 
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Eigenlijk is dit wel hoe het zou moeten gaan, zou ik zeggen.Arthur schreef: 06 jan 2026, 23:31 Nieuwe, exact dezelfde bestellen en deze huidige rijden totdat die nieuwe er is. Dan met gesloten beurs omruilen. Jij je nieuwe auto, zij een extra registratie en een ‘demo’ in de verkoop.
-
Marcelvv
Precies, komt waarschijnlijk een eerste voorstel van € 2500,-JP schreef: 06 jan 2026, 23:32 Schadevergoeding en de bedragen die sommige hier rondstrooien…het is niet Amerika
![]()
Ik zou meteen over ontbinding beginnen dan heb je nog enigszins kans op een fatsoenlijke oplossing.
Succes!!
-
OnlineMartijn_bmw
Autohold in de Q4 is een vinkje bij settings en vervolgens werkt het door bij stilstand het rempedaal even extra diep in te trappen tot autohold in groen in je dashboard staat.sitechris schreef: 06 jan 2026, 21:51 Ja vanavond weer even. Om er toch even gevoel in te krijgen. Perfecte langstreckencruiser. Enorm stil (dubbelglas) en naar wens megacomfortabel of audi-esque strak (adaptief icm 19 inch perfecte combo). B&O beter dan HK BMW en ook is de matrixverlichting weer wat beter dan bij BMW. Is qua performance minder spectaculair natuurlijk dan M2, maar wel fijne en soepele krachtbron. Past prima bij type auto. Hele fijne reisauto. Overgang tussen hybride en benzine ook supersmooth. Dat vind ik bij de 204 pk versies van de PHEV van VAG echt een nadeel.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik heb niet het idee dat de dealer die auto 'per ongeluk' eind december heeft geregistreerd, zoals zovelen hier.
Balen man.
Nouja we lezen 't wel...
Balen man.
Nouja we lezen 't wel...
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Dit lijkt mij ook de beste optie, gewoon vragen van de dealer om de overeenkomst (een nieuwe auto leveren) na te komen zoals afgesproken.Bram schreef: 06 jan 2026, 23:49Eigenlijk is dit wel hoe het zou moeten gaan, zou ik zeggen.Arthur schreef: 06 jan 2026, 23:31 Nieuwe, exact dezelfde bestellen en deze huidige rijden totdat die nieuwe er is. Dan met gesloten beurs omruilen. Jij je nieuwe auto, zij een extra registratie en een ‘demo’ in de verkoop.
Daarmee sta je volledig in je recht, vooral omdat dit voor jou belangrijk was, en het zo specifiek in de overeenkomst is opgenomen dat je een 2026 auto geleverd zou krijgen. Die heb je nu niet gekregen en daarmee is de dealer de overeenkomst niet nagekomen.
Dan hoef je het ook niet over bedragen te hebben.
Als de dealer van zijn verplichtingen (die nog steeds bestaan) af wil, dan komt ie wel met een voorstel. Aan jou is het dan om dat te accepteren of niet.
- sitechris
Ik vind de optie dat dealer een exact zelfde 2026 besteld en dat we bij levering omruilen (ik een 2026 model, dealer een demo) een hele goede suggestie. Die doet recht aan de ontstane situatie. De rest blijft altijd voer voor discussie of levert mij gedoe op.
- Rolf205
Dat is inderdaad een goede optie. Elk bedrag dat de dealer voorstelt als compensatie, is dat het verlies wat hij zelf moet nemen.
Veel plezier met de nieuwe bolide!
Veel plezier met de nieuwe bolide!
- Knot
Had ik niet eens aan gedacht maar zou moeten werken, blijft wel dat hun jouw gekozen config natuurlijk dan niks zullen vinden maargoed, hun fout, hun witte A5 demo.
-
OnlineBram
Precies, lijkt me dat de dealer niet zo heel veel te mopperen heeft over deze oplossing. En ik denk dat er iemand binnen de organisatie eind dit jaar geen bonus krijgt 
- Knot
En dat hij elke week een demo A5 met de hand moet wassen buiten in weer en wind
-
OnlineBram
-
Bombadil
ik neem aan dat je de auto als particulier hebt, niet op de zaak? Dan is het nu vervallen van de BTW-aftrekbaarheid wel lastig. Hebben ze geen hele mooie winterset?
Verder fraaiewagen hoor, gelukkig niet saai grijs. Bijrijdersscherm is een concept waar ik nog wel aan moet wennen.
Verder fraaiewagen hoor, gelukkig niet saai grijs. Bijrijdersscherm is een concept waar ik nog wel aan moet wennen.
Bij de A3 is het een schuifje bij "Comfort-klimaatregeling " aanzetten. In menu "Klimaatregeling" in de app.sitechris schreef: 06 jan 2026, 21:51 en bij voorverwarmen auto moet ik nog even uitvogelen hoe ik stoelen, spiegels en stuur ook vast verwarm.