Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nieuw tijdperk met volstrekt andere economische orde

Bericht door Elise » 14 jul 2020, 22:49

Arthur schreef: 14 jul 2020, 20:02 Rob Jetten heeft dit niet bedacht natuurlijk, hij is mss wel vóór. Ik snap dit echt niet, geld cadeau doen aan landen die het voor de crisis ook niet voor elkaar hadden.
Jetten is voor omdat dat goed is voor onze economie en werkgelegenheid....en met jou zijn er hopelijk heel veel mensen die dit niet snappen.

Ieder weldenkend mens is ondertussen wel op de hoogte dat de Nederlander gewoon de grootste netto betaler voor de EU is. Die werkt gewoon zonder al te veel morren door tot zijn 67+ voor pensioen..... voor velen hier op df zal dat tegen die tijd dat ze aan de beurt zijn ondertussen wel 70 zijn en al die knoflookvreters....nouja, het is al knap als ze tot 65 moeten werken, maar de meesten zitten al ruim voor die tijd met een pinacolada in de hand op het strand of zitten ergens te vissen met een hengel in de hand.
Merkel is voor afdracht aan de EU...op zich al opmerkelijk, maar per saldo is de afdracht voor de Nederlander nog altijd het dubbele van de Duiters in dit verhaal.
Maargoed, Rob Jetten denkt dus echt dat het in het belang van Nederland is om gewoon dat geld kado te doen, want goed voor onze economie.... geen garanties of voorwaarden, want die landen hebben echt al laten zien dat ze hervormingen hebben doorgevoerd sinds de vorige crisis.... we moeten niet zo moeilijk doen. :bag:

Tom

Bericht door Tom » 15 jul 2020, 08:32

Elise schreef: 14 jul 2020, 22:49
voor velen hier op df zal dat tegen die tijd dat ze aan de beurt zijn ondertussen wel 70 zijn en al die knoflookvreters....nouja, het is al knap als ze tot 65 moeten werken, maar de meesten zitten al ruim voor die tijd met een pinacolada in de hand op het strand of zitten ergens te vissen met een hengel in de hand.
En Italië zit op een gigantische voorraad goud.
Snap ook niet waarom de discussie zo moeilijk is, het lijkt mij gewoon een zakelijke aangelegenheid. Als iemand geld uit m'n zak probeert te kloppen moet ie een goed verhaal hebben. De verongelukte manier waarop ze dit spelen geeft mij al rillingen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 sep 2020, 08:50

Een man met een radicaal andere blik is niet meer, heerlijke manier van out of the box denken;

https://www.volkskrant.nl/mensen/david- ... ~b09a8d5d/

TLRS

Bericht door TLRS » 04 sep 2020, 15:14

Mensen geloven teveel in het huidige systeem.. om wat te doen met frisse inzichten. Vooral als ze voor hun gevoel goed betaald zijn.

Tom

Bericht door Tom » 06 feb 2022, 15:42

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 nov 2025, 11:24

AI en de (mogelijk) ontwrichtende invloed op mens en maatschappij;

Softwarebaas Edwin van Leeuwen (58) bang voor verlies honderdduizenden banen door AI: ’Ik vrees ontwrichting, opstand, oorlog’

https://archive.ph/NA581

Tom

Bericht door Tom » 30 nov 2025, 12:21

Dat roep ik hier ook al een tijd. Daarnaast gaat robotisering een gigantische rol spelen. Waar we nu nog grote voorgeprogrammeerde (dure) industriële robots hebben zullen extra handjes die slim werk uitvoeren voor elk bedrijf en zelfs consument betaalbaar worden. Die hoef je niet te programmeren, maar werken op basis van AI. Binnen nu en vijf jaar is dat er.
Zijn voorstel voor een AI-transitiefonds ben ik het niet mee eens. Dat geld komt vooral terecht bij mensen die rapportjes schrijven. Ik heb ook wat werk gedaan voor twee organisaties hier in de Brainport-regio en het zit er vol met mensen die om de vijf minuten een buzz-word roepen maar nog nooit in hun leven een regel code hebben geschreven. Een hoop interessesantdoenerij in een lege huls. Een tijd terug riep de EU ook trots dat ze een AI-supercomputer hadden. Het bleek gewoon mediocre datacentrum te zijn, stelt qua rekenkracht niks voor en je kan er als bedrijf geen gebruik van maken. Er is miljarden aan belastinggeld ingestoken puur voor een PR-momentje. Dat is niet hoe innovatie werkt.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 30 nov 2025, 13:03

De afgelopen jaren ben ik ingehuurd door verschillende grote nationale aannemers en bij allen heb ik de introductie meegemaakt van de nieuwste collega: AI. Trainingen, toolboxes en een hoop geblaat om deze tool goed te gebruiken. Door het juist invoeren van gegevens die buiten je vakgebied en vakkennis liggen verschijnt er een resultaat die klakkeloos kan worden overgenomen. Uiteraard niet de bedoeling, maar het is de makkelijkste weg dus het gebeurd gewoon. 'Schoenmaker hou je bij je leest' is niet meer en dat resulteert in bijzondere en opmerkelijke beslissingen. Projecten die buiten budget en buiten tijd zullen eindigen zullen alleen maar gaan toenemen.

Tegenwoordig kan je ook al de titel ingenieur (ir) dragen met 'slechts' een technische HBO opleiding. Die hebben AI hard nodig om op ir level te opereren :)

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 30 nov 2025, 13:05

Voorlopig vinden veel bedrijven verandering eng, in het dagelijkse werk is het voor mij een handig hulpmiddel maar niet feilloos.
Het versnelt zaken maar is nog geen alternatief, je doet er goed aan om er te proberen in mee te gaan.
Maar er zijn zeker een boel buzz-word roepers inderdaad.
Ik ben benieuwd wat het gaat brengen de komende jaren. Juist die “verandering is eng” sfeer zorgt ervoor dat IT bij grote bedrijven hopeloos achterloopt of heel traag mee gaat.

Alle investeringen moeten ook terugverdiend worden, nu is AI relatief goedkoop. Maar vendor lock in en stijgende kosten kunnen hier best wel eens een dingetje gaan worden op termijn. Die ontwikkeling ben ik wel benieuwd naar.

Om op de buzzword terug te komen, er zijn klanten die AI chatbots willen. Is wat voor te zeggen uiteraard, maar dat is toch heerlijk dat bij de eerste tests er gewoon direct verwijzingen naar de concurrent uit komen. Dat wil je dus weer niet, AI werkt dus zo goed als je eigen instructie. Je zal dus een shift gaan zien op termijn van ontwikkelaar e.d. naar prompt engineer.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 30 nov 2025, 14:43

Als je als bedrijf met een ai (in 99% van de gevallen een api oplossing) chatbot bezig bent, gebruik je geen AI, maar consumeer je AI.
En al die massaontslagen momenteel; naar mijn gevoel wordt AI als deflector gebruikt om te maskeren dat je in de coronaperiode teveel personeel hebt aangenomen/de huidige recessie, die we nog niet als recessie mogen benoemen.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 30 nov 2025, 15:42

smiley schreef: 30 nov 2025, 14:43 Als je als bedrijf met een ai (in 99% van de gevallen een api oplossing) chatbot bezig bent, gebruik je geen AI, maar consumeer je AI.
En al die massaontslagen momenteel; naar mijn gevoel wordt AI als deflector gebruikt om te maskeren dat je in de coronaperiode teveel personeel hebt aangenomen/de huidige recessie, die we nog niet als recessie mogen benoemen.
Klopt, maar onderdeel van een site die wij ontwikkelen. Dus onze testers moesten er ook doorheen.
Het merendeel van het AI gebruik is gewoon goed samenvatten, en echt niet heel baanbrekend naar mijn idee.

Er worden nu al mensen uitgeknikkert omdat AI ze gaat vervangen. Erg voorbarig naar mijn idee. Op termijn mensen niet vervangen omdat zaken efficienter lopen na adoptie van AI klinkt logisch. Niet nu in een keer veel er uitgooien a la ABN, dan is er iets anders aan de hand.

smiley

Bericht door smiley » 30 nov 2025, 16:16

Pen.jpg
Pen.jpg (60.02 KiB) 704 keer bekeken

CWATR
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Bericht door CWATR » 14 dec 2025, 13:22

Zwaar overrated, dat AI anno 2025. Early adapters gaan daar nog flink door in de problemen komen. Maar afijn: nog een jaartje of 10 en dan robots andere robots bouwen en aanpassen/verbeteren. Dan gaat ‘t snel. Heel snel. Nog eens 5 jaar en dan zijn er geen mensen meer….het AI netwerk heeft dan alle resoureces en energie nodig voor zichzelf, en wij mensen, zijn dan een obstakel.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 dec 2025, 13:28

Jij ook fijne zondag :tooth:

JP

Bericht door JP » 14 dec 2025, 13:29

Bedankt voor je positieve reactie !

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 14 dec 2025, 13:45

CWATR schreef: 14 dec 2025, 13:22 Zwaar overrated, dat AI anno 2025. Early adapters gaan daar nog flink door in de problemen komen. Maar afijn: nog een jaartje of 10 en dan robots andere robots bouwen en aanpassen/verbeteren. Dan gaat ‘t snel. Heel snel. Nog eens 5 jaar en dan zijn er geen mensen meer….het AI netwerk heeft dan alle resoureces en energie nodig voor zichzelf, en wij mensen, zijn dan een obstakel.
Dit was in 1984 al bekend:

WJ

Bericht door WJ » 14 dec 2025, 20:15

De AI war komt eraan, ik zou je kinderen maar vast leren hoe ze een EMP moeten maken.

smiley

Bericht door smiley » 14 dec 2025, 21:26

Als het gros van de productie in de dark factory plaatsvindt, en het gros van de kantoorbanen via AI gaat, moet er wel goed nagedacht worden over wat al die mensen gaan doen. Want spullen kopen van een salaris zal er niet meer inzitten.
Laatst gewijzigd door smiley op 15 dec 2025, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 14 dec 2025, 21:36

Zijn we dan nu allemaal zo slim om een systeem te ontwikkelen waarbij we onszelf massaal buitenspel zetten of zijn we inmiddels echt al zo dom ? :hmmm:

smiley

Bericht door smiley » 14 dec 2025, 22:31

Universeel basisinkomen en nog maar 2 dagen werken?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 dec 2025, 07:32

smiley

Bericht door smiley » 15 dec 2025, 08:17

Die simkaart in de auto begon met goede bedoelingen, maar je ziet waar het naartoe gaat.
Dat zal ook zo voor digitaal geld gelden.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 15 dec 2025, 10:54

WJ schreef: 14 dec 2025, 20:15 De AI war komt eraan, ik zou je kinderen maar vast leren hoe ze een EMP moeten maken.
Even chatgtp vragen hoe je zo'n ding moet bouwen.

Plaats reactie