Nou! Dat. Ik had in spanje een hybride x3. In 10 dagen vakantie maar 1 x een onbezette laadpaal gevonden die niet kapot was. En toen geen idee wat ik nodig had om te laden. Ik moest de laadkabel ook nog uit plastic verpakking halenArthur schreef: 29 okt 2025, 10:39 Komt er nog een tijd dat je gewoon je bankpas voor een kaartlezer hangt en kunt laden. En dan op een display van tevoren zien wat het kost per kw. Zoiets bestaat volgens mij ook al voor ICE, kunnen ze zo kopiëren![]()
VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
- tomgtr
- Berichten: 10926
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
-
OnlineFabian
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
In de UK gaat het wel zo idd, gewoon met bankpas/creditcard en duidelijke (dure!) tariefsvermelding. Veel beter.Arthur schreef: 29 okt 2025, 10:39 Komt er nog een tijd dat je gewoon je bankpas voor een kaartlezer hangt en kunt laden. En dan op een display van tevoren zien wat het kost per kw. Zoiets bestaat volgens mij ook al voor ICE, kunnen ze zo kopiëren![]()
Maar daar eigenlijk alleen maar "snel"laders (snel is een rekbaar begrip ivm met Europa). Laadpalen zoals bij ons in woonwijken etc die zie je niet.
-
Bombadil
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Hier de A3 plug in ook eindelijk binnen.

Om met het belangrijkste te beginnen
Naar keuze instelbaar 1.000 Wh of 2.000 Wh. Ook wordt een 3 pins krachtstroomstekker meegeleverd. Dan kan deze lader veel sneller nog. Maar heel bewust langzaam laden om zo min mogelijk zonnepaneel-stroom terug te leveren, liever dan maar wat laadverlies. Laadpaal zien we in 2027 wel weer, dan zal alles vast wat meer smart samenwerken. Anderzijds is het nu wel al irritant om met die stekker te sjouwen. Oprit is vrij begaanbaar dus laat ik niet buiten liggen.
Ik haal net 100 km met de een volle accu. Snelweg conform maximumsnelheid.
Openbaar laden is vaak te duur. Omslagpunt vs benzine ligt op ca €0,50 per kWh


Helemaal basic, enkel de sportstoelen aangevinkt. Vrij krapjes wel en jammer dat hoofdsteun niet instelbaar is maar tevreden mee.

Afgeleverd op Falken banden
dat is niet echt premiumgevoel. Grip met optrekken op nat / glad is ook ver te zoeken. A3 rijdt verder prima, voel gewicht amper terwijl niet veel lichter dan mijn ex E38 740.
Verder plus/minpunten:
+ app werkt goed, ook voorverwarmen, afsluiten, info
+ stil, geen rammels, geen bovenmatig windgeruis
+ Knopjes ipv touch voor recirculatie, warmer/ kouder
- Laadklep ontgrendelt 60% van de tijd. Dus regelmatig opnieuw proberen (auto is dan wel open).
- kofferklep valt niet makkelijk in slot maar stuitert een beetje open. Denk ik afstellen door dealer nodig.
- Abonnementsonzin ook hier
Audi-lader is 6,5.Knot schreef: 27 aug 2025, 12:29 Die originele VW lader is 6m zegt men, zal de totale lengte zijn. Ik moest de auto met de neus tegen de schutting zetten en dan liep ie netaan over de grond onder de roldeur door.

Om met het belangrijkste te beginnen
Ik haal net 100 km met de een volle accu. Snelweg conform maximumsnelheid.
Openbaar laden is vaak te duur. Omslagpunt vs benzine ligt op ca €0,50 per kWh


Helemaal basic, enkel de sportstoelen aangevinkt. Vrij krapjes wel en jammer dat hoofdsteun niet instelbaar is maar tevreden mee.

Afgeleverd op Falken banden
Verder plus/minpunten:
+ app werkt goed, ook voorverwarmen, afsluiten, info
+ stil, geen rammels, geen bovenmatig windgeruis
+ Knopjes ipv touch voor recirculatie, warmer/ kouder
- Laadklep ontgrendelt 60% van de tijd. Dus regelmatig opnieuw proberen (auto is dan wel open).
- kofferklep valt niet makkelijk in slot maar stuitert een beetje open. Denk ik afstellen door dealer nodig.
- Abonnementsonzin ook hier
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Hij is eindelijk binnen en in gebruik, fijn met dit weer buiten!
Die lader is wel handig, 1kw of 2kw, bij VW is het dus 1700w of 2200w, al vind ik dat nog niet echt rap gaan nu we nog saldering hebben maar ik zal ook gaan terugschakelen in 2027 natuurlijk, al is het maar om het spelletje mee te spelen. Gooi hem zelf gewoon in de hoek naast de scooter dus simpel even die 5 meter vanaf de lader uit te rollen als het in het weekend nodig is thuis.
Bereik is deze dagen bij mij ook geen 150km meer hoor, km's lopen nagenoeg gelijk met percentage accu in dit weer met de verwarming op 19/20. Omslagpunt naar benzine had ik ooit berekend op 60ct maar dat was met zomers verbruik van 15kwh/100km en tanken voor 1.85 bij 1:20. Openbaar laden doe ik eigenlijk niet, keer geprobeerd met een midweekje weg en de Tesla superchargers maar meestal thuis volladen en dan in hybrid als ik een langere afstand moet rijden.
Goed dat je die sportstoelen heb genomen, ik vond het een van de fijnere stoelen die ik gehad heb, ook door de schoudersteun en passen gewoon goed bij mijn postuur. De ergoactive stoelen van de Golf zijn niet beter. De Golf staat op Turanza T005 en ook die moet je vanaf stilstand op nat wegdek niet de 330nm in 1x geven dan staat ie ook te stuiteren. Weet je wel meteen waar het TC lampje zit.
Voorverwarmen op de accu in de ochtend gaat prima, kost je een kleine 10% ofzo maar als er toch genoeg in zit wel zo comfortabel. Stoelverwarming heb ik mede daardoor nog niet gemist. Als de auto aan de lader hangt probeer ik het voorverwarmen aan te zetten als ie nog binnen het laadschema valt dat gaat goed, doet ie dat laatste (half) uurtje iets minder in de accu. Is de laadsessie al klaar en de stekker ontgrendeld probeert ie het wel maar gaat de lader om de minuut aan/uit en werkt het niet echt (die Afyeev dan).
Viel me wel op dat nu bij nog voldoende acculading het vermogen al geknepen wordt, komt dit door de koude temperatuur? Dacht dat het eerst pas onder de 10% was dat ie terug ging lopen.
Zit nu ruim over de 6000km vanaf eind aug dus die 10k per jaar zal niet lukken.
Die lader is wel handig, 1kw of 2kw, bij VW is het dus 1700w of 2200w, al vind ik dat nog niet echt rap gaan nu we nog saldering hebben maar ik zal ook gaan terugschakelen in 2027 natuurlijk, al is het maar om het spelletje mee te spelen. Gooi hem zelf gewoon in de hoek naast de scooter dus simpel even die 5 meter vanaf de lader uit te rollen als het in het weekend nodig is thuis.
Bereik is deze dagen bij mij ook geen 150km meer hoor, km's lopen nagenoeg gelijk met percentage accu in dit weer met de verwarming op 19/20. Omslagpunt naar benzine had ik ooit berekend op 60ct maar dat was met zomers verbruik van 15kwh/100km en tanken voor 1.85 bij 1:20. Openbaar laden doe ik eigenlijk niet, keer geprobeerd met een midweekje weg en de Tesla superchargers maar meestal thuis volladen en dan in hybrid als ik een langere afstand moet rijden.
Goed dat je die sportstoelen heb genomen, ik vond het een van de fijnere stoelen die ik gehad heb, ook door de schoudersteun en passen gewoon goed bij mijn postuur. De ergoactive stoelen van de Golf zijn niet beter. De Golf staat op Turanza T005 en ook die moet je vanaf stilstand op nat wegdek niet de 330nm in 1x geven dan staat ie ook te stuiteren. Weet je wel meteen waar het TC lampje zit.
Voorverwarmen op de accu in de ochtend gaat prima, kost je een kleine 10% ofzo maar als er toch genoeg in zit wel zo comfortabel. Stoelverwarming heb ik mede daardoor nog niet gemist. Als de auto aan de lader hangt probeer ik het voorverwarmen aan te zetten als ie nog binnen het laadschema valt dat gaat goed, doet ie dat laatste (half) uurtje iets minder in de accu. Is de laadsessie al klaar en de stekker ontgrendeld probeert ie het wel maar gaat de lader om de minuut aan/uit en werkt het niet echt (die Afyeev dan).
Viel me wel op dat nu bij nog voldoende acculading het vermogen al geknepen wordt, komt dit door de koude temperatuur? Dacht dat het eerst pas onder de 10% was dat ie terug ging lopen.
Zit nu ruim over de 6000km vanaf eind aug dus die 10k per jaar zal niet lukken.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-19 om 09.14.27_217e8241.jpg (392.76 KiB) 590 keer bekeken
- Kasteel
- Berichten: 5471
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Heel vaak kan in de 98 prijs pas zien als ik begin met tanken, dan is de keuze ook eigenlijk al gemaakt. De pompen waar alle prijzen op staan zijn dan wel grote plusArthur schreef: 29 okt 2025, 10:39 Komt er nog een tijd dat je gewoon je bankpas voor een kaartlezer hangt en kunt laden. En dan op een display van tevoren zien wat het kost per kw. Zoiets bestaat volgens mij ook al voor ICE, kunnen ze zo kopiëren![]()
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
In NL staat bij vooral onbemande pompen vaak de 98 prijs ook wel op de digitale borden toch?
Vanochtend wel heerlijk om niet te hoeven krabben, 10% van de accu investeren om zo in te stappen, een mooie extra van een EV/PHEV waar je normaal flink moet betalen voor een standkachel en vaak pas op dikkere auto's te krijgen pas.
In E-Mode moet je normaal de kickdown echt intrappen wil de motor bijspringen maar vanochtend met halfgas kwam ie ook al een paar keer tot leven, denk omdat de accu niet voldoende kan leveren bij koude toestand?
Vanochtend wel heerlijk om niet te hoeven krabben, 10% van de accu investeren om zo in te stappen, een mooie extra van een EV/PHEV waar je normaal flink moet betalen voor een standkachel en vaak pas op dikkere auto's te krijgen pas.
In E-Mode moet je normaal de kickdown echt intrappen wil de motor bijspringen maar vanochtend met halfgas kwam ie ook al een paar keer tot leven, denk omdat de accu niet voldoende kan leveren bij koude toestand?
-
OnlineMartin*
- Berichten: 1190
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Dat is idd heerlijk bij een ev en phev dat je kunt voorverwarmen met koude dagen. De accu heeft het wat zwaarder bij kou, dus ja de brandstofmotor springt wat vaker aan.
- Kasteel
- Berichten: 5471
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Klopt, bij bemand is het echt vaker niet dan wel is mijn ervaringKnot schreef: 21 nov 2025, 08:45 In NL staat bij vooral onbemande pompen vaak de 98 prijs ook wel op de digitale borden toch?
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Als je de prijs van een bemande pomp kan/wil betalen maakt de prijs van 98 verder ook niet uit toch? 
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29085
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Grootste voordeel van een EV iddMartin* schreef: 21 nov 2025, 09:47 Dat is idd heerlijk bij een ev en phev dat je kunt voorverwarmen met koude dagen. De accu heeft het wat zwaarder bij kou, dus ja de brandstofmotor springt wat vaker aan.
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Oh, ik dacht dat mensen dan ook nog verder wilden verwarmen voor instappen... 
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29085
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Knot schreef: 21 nov 2025, 11:19 Oh, ik dacht dat mensen dan ook nog verder wilden verwarmen voor instappen...![]()
