VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
tomgtr

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door tomgtr » 29 okt 2025, 13:24

Arthur schreef: 29 okt 2025, 10:39 Komt er nog een tijd dat je gewoon je bankpas voor een kaartlezer hangt en kunt laden. En dan op een display van tevoren zien wat het kost per kw. Zoiets bestaat volgens mij ook al voor ICE, kunnen ze zo kopiëren :tooth:
Nou! Dat. Ik had in spanje een hybride x3. In 10 dagen vakantie maar 1 x een onbezette laadpaal gevonden die niet kapot was. En toen geen idee wat ik nodig had om te laden. Ik moest de laadkabel ook nog uit plastic verpakking halen 😵‍💫

Fabian

Bericht door Fabian » 29 okt 2025, 16:24

Arthur schreef: 29 okt 2025, 10:39 Komt er nog een tijd dat je gewoon je bankpas voor een kaartlezer hangt en kunt laden. En dan op een display van tevoren zien wat het kost per kw. Zoiets bestaat volgens mij ook al voor ICE, kunnen ze zo kopiëren :tooth:
In de UK gaat het wel zo idd, gewoon met bankpas/creditcard en duidelijke (dure!) tariefsvermelding. Veel beter.

Maar daar eigenlijk alleen maar "snel"laders (snel is een rekbaar begrip ivm met Europa). Laadpalen zoals bij ons in woonwijken etc die zie je niet.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 18 nov 2025, 20:01

Hier de A3 plug in ook eindelijk binnen.
Knot schreef: 27 aug 2025, 12:29 Die originele VW lader is 6m zegt men, zal de totale lengte zijn. Ik moest de auto met de neus tegen de schutting zetten en dan liep ie netaan over de grond onder de roldeur door.
Audi-lader is 6,5.
Afbeelding
Om met het belangrijkste te beginnen :? Naar keuze instelbaar 1.000 Wh of 2.000 Wh. Ook wordt een 3 pins krachtstroomstekker meegeleverd. Dan kan deze lader veel sneller nog. Maar heel bewust langzaam laden om zo min mogelijk zonnepaneel-stroom terug te leveren, liever dan maar wat laadverlies. Laadpaal zien we in 2027 wel weer, dan zal alles vast wat meer smart samenwerken. Anderzijds is het nu wel al irritant om met die stekker te sjouwen. Oprit is vrij begaanbaar dus laat ik niet buiten liggen.

Ik haal net 100 km met de een volle accu. Snelweg conform maximumsnelheid.
Openbaar laden is vaak te duur. Omslagpunt vs benzine ligt op ca €0,50 per kWh
Afbeelding

Afbeelding

Helemaal basic, enkel de sportstoelen aangevinkt. Vrij krapjes wel en jammer dat hoofdsteun niet instelbaar is maar tevreden mee.
Afbeelding

Afgeleverd op Falken banden :hammer: dat is niet echt premiumgevoel. Grip met optrekken op nat / glad is ook ver te zoeken. A3 rijdt verder prima, voel gewicht amper terwijl niet veel lichter dan mijn ex E38 740.

Verder plus/minpunten:
+ app werkt goed, ook voorverwarmen, afsluiten, info
+ stil, geen rammels, geen bovenmatig windgeruis
+ Knopjes ipv touch voor recirculatie, warmer/ kouder
- Laadklep ontgrendelt 60% van de tijd. Dus regelmatig opnieuw proberen (auto is dan wel open).
- kofferklep valt niet makkelijk in slot maar stuitert een beetje open. Denk ik afstellen door dealer nodig.
- Abonnementsonzin ook hier

Knot

Bericht door Knot » 19 nov 2025, 09:46

Hij is eindelijk binnen en in gebruik, fijn met dit weer buiten!

Die lader is wel handig, 1kw of 2kw, bij VW is het dus 1700w of 2200w, al vind ik dat nog niet echt rap gaan nu we nog saldering hebben maar ik zal ook gaan terugschakelen in 2027 natuurlijk, al is het maar om het spelletje mee te spelen. Gooi hem zelf gewoon in de hoek naast de scooter dus simpel even die 5 meter vanaf de lader uit te rollen als het in het weekend nodig is thuis.

Bereik is deze dagen bij mij ook geen 150km meer hoor, km's lopen nagenoeg gelijk met percentage accu in dit weer met de verwarming op 19/20. Omslagpunt naar benzine had ik ooit berekend op 60ct maar dat was met zomers verbruik van 15kwh/100km en tanken voor 1.85 bij 1:20. Openbaar laden doe ik eigenlijk niet, keer geprobeerd met een midweekje weg en de Tesla superchargers maar meestal thuis volladen en dan in hybrid als ik een langere afstand moet rijden.

Goed dat je die sportstoelen heb genomen, ik vond het een van de fijnere stoelen die ik gehad heb, ook door de schoudersteun en passen gewoon goed bij mijn postuur. De ergoactive stoelen van de Golf zijn niet beter. De Golf staat op Turanza T005 en ook die moet je vanaf stilstand op nat wegdek niet de 330nm in 1x geven dan staat ie ook te stuiteren. Weet je wel meteen waar het TC lampje zit.

Voorverwarmen op de accu in de ochtend gaat prima, kost je een kleine 10% ofzo maar als er toch genoeg in zit wel zo comfortabel. Stoelverwarming heb ik mede daardoor nog niet gemist. Als de auto aan de lader hangt probeer ik het voorverwarmen aan te zetten als ie nog binnen het laadschema valt dat gaat goed, doet ie dat laatste (half) uurtje iets minder in de accu. Is de laadsessie al klaar en de stekker ontgrendeld probeert ie het wel maar gaat de lader om de minuut aan/uit en werkt het niet echt (die Afyeev dan).

Viel me wel op dat nu bij nog voldoende acculading het vermogen al geknepen wordt, komt dit door de koude temperatuur? Dacht dat het eerst pas onder de 10% was dat ie terug ging lopen.

Zit nu ruim over de 6000km vanaf eind aug dus die 10k per jaar zal niet lukken. :tooth:
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-19 om 09.14.27_217e8241.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-19 om 09.14.27_217e8241.jpg (392.76 KiB) 590 keer bekeken

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 nov 2025, 11:19

Heel vaak kan in de 98 prijs pas zien als ik begin met tanken, dan is de keuze ook eigenlijk al gemaakt. De pompen waar alle prijzen op staan zijn dan wel grote plus :)

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2025, 08:45

In NL staat bij vooral onbemande pompen vaak de 98 prijs ook wel op de digitale borden toch?

Vanochtend wel heerlijk om niet te hoeven krabben, 10% van de accu investeren om zo in te stappen, een mooie extra van een EV/PHEV waar je normaal flink moet betalen voor een standkachel en vaak pas op dikkere auto's te krijgen pas.

In E-Mode moet je normaal de kickdown echt intrappen wil de motor bijspringen maar vanochtend met halfgas kwam ie ook al een paar keer tot leven, denk omdat de accu niet voldoende kan leveren bij koude toestand?

Martin*

Bericht door Martin* » 21 nov 2025, 09:47

Dat is idd heerlijk bij een ev en phev dat je kunt voorverwarmen met koude dagen. De accu heeft het wat zwaarder bij kou, dus ja de brandstofmotor springt wat vaker aan.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 nov 2025, 09:48

Knot schreef: 21 nov 2025, 08:45 In NL staat bij vooral onbemande pompen vaak de 98 prijs ook wel op de digitale borden toch?

Klopt, bij bemand is het echt vaker niet dan wel is mijn ervaring :)

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2025, 10:32

Als je de prijs van een bemande pomp kan/wil betalen maakt de prijs van 98 verder ook niet uit toch? :blink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2025, 10:50

Martin* schreef: 21 nov 2025, 09:47 Dat is idd heerlijk bij een ev en phev dat je kunt voorverwarmen met koude dagen. De accu heeft het wat zwaarder bij kou, dus ja de brandstofmotor springt wat vaker aan.
Grootste voordeel van een EV idd :) Zelfde in de zomer als je auto in de brandende zon staat alvast lekker afgekoeld voor instappen.

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2025, 11:19

Oh, ik dacht dat mensen dan ook nog verder wilden verwarmen voor instappen... :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2025, 12:31

Knot schreef: 21 nov 2025, 11:19 Oh, ik dacht dat mensen dan ook nog verder wilden verwarmen voor instappen... :tooth:
:tooth:

Plaats reactie