Assetto Corsa!!!

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Assetto Corsa!!!

Bericht door Robin » 12 nov 2025, 17:36

ACC eruitgeknikkerd: LMU en AMS2 voor dat werk

Ace is nu al skitterend . Wat een feel en wat een looks…
Binnenkort de F40LM en de Nords
https://www.facebook.com/share/r/1HJCqr ... tid=wwXIfr

Rivanov
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 13 nov 2025, 07:33

@Robin

Kijk eens naar RaceRoom als je dit nog niet hebt. Deze game is al meer dan 10 jaar oud maar heeft recent een flinke update gehad. Zowel grafisch als physics. De Super Touring is momenteel súper populair en online is het ook geweldig. :df:

Hier gisteren een leuk momentje gehad met een tegenstander die bijna een koprol maakte in een online race. ;)

Robin

Bericht door Robin » 13 nov 2025, 08:37

Ja Rick ik wilde die van Jimmy al posten idd :)

:beer:

Rivanov

Bericht door Rivanov » 13 nov 2025, 08:44

Het is echt dikke fun!
Maar in het kader van dit topic over Assetto Corsa.

Vandaag om 15:00 komt de Early Access van Assetto Corsa Rally beschikbaar! :D :D :df:

Robin

Bericht door Robin » 13 nov 2025, 10:15

^ Weet ik, maar ik zit met m'n verouderde processor. Ik krijg een geheel nieuw moederbord, etc etc en Win11 (naast Win10 ivm Assetto Corsa stabiliteit kan ik in de bios kiezen W11 voor 'alles' en W10 voor AC qua stabiel ) maar dat wordt begin volgende maand. Dus ik wacht de recensies(hier ook door Andre bijv) even af:)

Genoeg leuks met m'n nieuwe videokaart. Zal vanavond R3 eens downloaden weer:)

Robin

Bericht door Robin » 13 nov 2025, 17:31

Op medium settings rijdt Assetto rally wel leuk met ongeveer 60fps, maar doet me qua looks en feel toch echt denken aan Dirt Rally 2.0

Robin

Bericht door Robin » 13 nov 2025, 19:58

Het is echt 0.1, je voelt de gravel niet. Naar 't gaspedaal kijken is zwaar overstuur op gravel(rwds)

Heel(te) directe besturing ook.
De rest is mooi, ook de replays van de auto's/chassis/wielophanging/wielen. Het kan wat worden. Maar ook de feel op asfalt, floating en het remgedrag remmen bam blokkeren en skeef eraf , er moet nog veel aan getimmerd.

https://www.facebook.com/share/v/17gNBx ... tid=wwXIfr

Rivanov

Bericht door Rivanov » 14 nov 2025, 09:41

Voor een 0.1 is de basis al extreem goed. Dit wordt echt een parel die RBR voorbij gaat streven (als het dat nu al niet doet...)

Arthursx

Bericht door Arthursx » 14 nov 2025, 09:56

Hoor overal dat het een goede sim is. Zou mooi zijn dat dit team zich ook met EVO gaat bemoeien, die was echt ver onder de maat in de eerste release. Nu al iets beter

Rivanov

Bericht door Rivanov » 14 nov 2025, 10:19

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2025, 10:50

M'n processor is de bottleneck. Sommige zaken op LOW rest MEDIUM.

Ik heb 'geen' FFB, vele gebruikers niet blijkbaar?

Ik las ergens: Disable Steam Input
Waar vind ik dat???

Alle onderstaande info mijnerzijds is gedaan op gravel(de langste stage in Wales) in dit geval:

Ik rij ivm m'n bagger PC en prima videokaart op bumpercam om de FPS maar op '60'te houden(ook in de replays);-)

EN ingame dus de steering range naar 1080 gedaan ipv 900 default(voelt de 037 ook minder extreem direct)

M'n favoriete auto (irl) is natuurlijk gewoon de 037 gevolgd door de Stratos, maar qua rijden en glijden kies ik de Fiat 124 en de 131. Jawel!

Die rijden en glijden het leukst/meest echt imho.

Ook replays is mooi qua banden wielen/geometrie/wielophanging, het ziet er écht uit, de auto's hebben 100den kilos massa, dat klopt dus visueel in de replay, dit itt DR2.0 en EA WRC , bagger replays met stuiterende speelgoed/RC autootjes bij wijze van.

Even wat interessante pics imho betr realisme(gameplay/physics RWD auto's is ok imo, maar géén FFB)

Kijk dan hoe mooi:
Afbeelding

En dit dan, machtig:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan de obligate Stratos SKEEF, kijk de wielophanging:

Afbeelding

037 is een handvol in onderstuur naar overstuur. Zweet op de harses! Maar haalde op de lange stage(no ABS no TC natuurlijk) wel 'n 8:26 incl een keer het bos in en 1x 180 lol. <8 minuten haal ik dit weekend:)

8:26 DUS

Zo mooi, het gaat mij hier dus ook om de physics VISUEEL van de wielophanging etc:

Afbeelding

Afbeelding

KOFFIE!
Laatst gewijzigd door Robin op 14 nov 2025, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2025, 10:57

Arthursx schreef: 14 nov 2025, 09:56 Hoor overal dat het een goede sim is. Zou mooi zijn dat dit team zich ook met EVO gaat bemoeien, die was echt ver onder de maat in de eerste release. Nu al iets beter
ACE is nu top geworden Arthur, Physics/FBB/feel/Gameplay. Enige is in rain de overstuur onderstuur acties, maar op droog top.

Robin

Bericht door Robin » 15 nov 2025, 08:06

Robin schreef: 14 nov 2025, 10:50 Ik las ergens: Disable Steam Input
Waar vind ik dat???
Google is your friend Robin.
-Ohjajoh?
-Ja!

Open your Steam library.
Right-click the game you want to adjust and select Properties.
Go to the Controller tab on the left.
In the dropdown menu for Steam Input, select Disable Steam Input.
Gedaan en de FFB GAIN van 80(veel te laag) nu op 120. Je voelt nu iig iets van FFB wat de boel wat meer rijdbaar maakt.
Andre zei ook al: Te weinig grip op gravel. Maar goed : Tyre models zullen wel geupdate worden.

Nu as we speak even asfalt proberen. Is er eigenlijk niet van gekomen donderdag:Gestotter van m'n processor, Ik 'downsize' nu even naar veel op LOW; kijken of ik dan ook de 60FPS minimaal haal in de replays.

ACR heeft nog wél 'n weg te gaan, maar ik zie met 'n half jaar 'n completere game. Dit is nog maar 0.1

Robin

Bericht door Robin » 15 nov 2025, 10:04

De scenery/omgeving op de asfalt stages vind ik adembenemend ook op LOW settings. Ik kan nu ongeveer met dashcam rijden en tegen de 60 FPS terwijl het er ook in de replays ok uitziet. Thumbs Up. Kan alleen maar beter worden dus.

Verder zijn de prima presterende Fiats 124 en 131 op gravel gewoon te tam/traag op asfalt, vooral de 124. De 131 gaat nog, maar is in U turns en 2e versnelling zwiepjes moeilijk te provoceren op power overstuur, maar kijk naar die walsen van (achter) banden. Dus dat is wel logisch.

Toch vind ik asfalt wat meer floating dan echt planted zoals Asseto Corsa 1 (AC dus) dat zo top voor mekaar heeft. Ik ben er niet meteen fan van tov het -ook minder grip hebbende- gravelgebeuren in deze rally sim, totnutoe.

Hier een momentje van geprovoceerd tankslapper haleluja:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan de wonderschone Stratos. Ook niet echt van harte totnutoe. Aan uit knop.

Ik zou voor de volgende builds wel graag een oefen-area a la DirtFish in DR 2.0 hebben met gewoon aanleren handling van de auto's. Het is allemaal zó smal om echt te proberen:)

Door 'n dorpje SKEEF:
Afbeelding

Oeh, mooi schademodel:
Afbeelding
Afbeelding

Brake Bias is heel belangrijk en nu voel/hoor ik door wat gepruts ook het blokkeren van de (voor) wielen.

Blokkeer Fries in actie tegen zo'n linkse A12 plakker:)
Afbeelding

Dan de Maestro 037. Wél dé RWD auto nu in ACR voor asfalt , lekker powerful, en met wat oefenen ook op de centimeter, dit was 'n mazzeltje:)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

:bag:
Afbeelding

Detail: It'll buff out:)
Afbeelding

TLDR: Doe mij op dit moment maar GRAVEL ipv ASFALT in ACE

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 15 nov 2025, 13:45

En natuurlijk was er ook nog regen....maar ik ben bang dat m'n processor ontploft en 10FPS ofzo:)

Waar ik nu achter ben, in het autokeuzemenu zie je niet allen de moeilijkheidsgraad van de auto, maar ook de steering lock in graden.

Hier zet ik ze even neer, aanpassen in je wiel en ingame dus (rij nu altijd 1080 graden, dus zal vanavond even verslag doen of dit qua feel helpt) Ook kun je griplevels (default bij mij OPTIMAL) veranderen. Zie ik nu pas...

Anyway, steering lock in degrees:

Delta Integrale 1008 °
I 20 Rally 452 °
Alfa GTA 1132 °
Xsara WRC 540 °
124 Abarth 990 °
131 Abarth 1224 °
Stratos 720 °
037 900 °
208 Rally 540 °
Mini '64 840 °
---ter aanvulling

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2025, 08:54

Gisteravond weer aangeslingerd met 120 GAIN FFB zoals ik 'm had afgesloten: Het wiel brak m'n duimen bijna in de terugslag! WTF? :duh:
Terug naar 40-45 maar 'geen'FFB ja op momenten op gravel.

OK het is 0.1 en ik begreep dat er 'n patch/update was gisteren(?) voor Logitech G9xx??? Maar niet voor RS50(?) M'n FFB is er dus amper(ROADFEEL, wel de besturing die zwaar gaat) wat wel wat frusti is op ASFALT, erg floaty bij mij , niet het vertrouwde wat AC 1 heeft.
Maar nogmaals 't is 0.1 en ik rijd die moeilijke Stratos(de best rijdende auto wat mij betreft overall) en de 037 , beide op ASFALT verre van eenvoudig en frusti.

Veel gehannest met setup; kortere overbrengingen, ARB's , natuurlijk BRAKE BIAS, zie ook video hieronder en zelfs soft tramac tyres vóór en achter WETS, gaf op asgalt niet mijn beoogde resultaat :|

Weer terug naar gravelstages, vind ik 't mooist op dit moment in 0.1, maar nu zit ik weer op GAIN 85 van 45 vanochtend en nog geen FFB roadfeel.....pfff :P

Ik ga me eens verdiepen in de 208 en de Xsara op ASFALT, nog niet mee gereden.

Deze, de brakes zijn beetje knudde etc etc:

Jim is nooit 100% positief, hier bijna wél:)
M'n RS50 en m'n i5 processor met netaan 60FPS soms 40-50 naar gelang. Toch binnenkort (wordt denk ik januari, nu geen zin in) m'n PC upgraden.

Hoeveel FPS draaien jullie ingame en replays, geen gestotter?(/b]

Rivanov

Bericht door Rivanov » 16 nov 2025, 09:05

Tussen de 100 en 120FPS afhankelijk van stage.

Triple screen 32”.
Resolutie 7680x1440
DLSS op 50%
Settings op Medium / High.

Triple screen is nog far van optimized overigens. FOV is locked op 120 terwijl ik met mijn setup normaliter een FOV van 180 moet halen.

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2025, 10:39

Openbaring.... :bag:

Terug naar de hood/bumpercam en het loopt vloeiend en snel, betere FPS, geen gestotter, actie/reactie stuurwiel en op 95 is ASFALT prima te doen en voelt ook meer planted.

EN! ---->

De FOKKING Xsara is de relatief stabielste auto op asfalt, gaslos overstuur, throttle overstuur default! :headbang: Voelt heel vertrouwd en mechanisch op snelheid, niet floating. Alles WOT bij wijze van ook in 't kortere werk.

Je weet hem te corrigeren (vaak) :Onderstuur overstuur alles. Het remmen is overall ook bij de anderen een dingetje, maar wow.

Uitstapje gas erop, beetje un peu trop: Even als clickbait, hij rijdt en stuurt heel goed vind ik.
Afbeelding

Dan de Delta. IRL haat liefde, het 'kind' van Delta S4, dus alles werd zogenaamd minder spectaculair, maar jongens, het is de snelste en tot de grens meest stabiele ouwe kar in ACR 0.1 Wat een power en bruikbaar, strak stabiel beetje power overstuur op momenten. De rambak, heel mooi op ASFALT.

En 2 uren geleden dacht ik fok het asfalt:)
Afbeelding

Heerlijke kar waar je bij de les moet zijn over de grens, wel ook onderstuurd in korte bochten, maar dat hebben de MR Stratos/037 nog véél meer....
Afbeelding

*neemt 'n teug koffie*

Dan ook weer op hood/bumpercam(camerastandpunten kun je ook veranderen), mijn favoriete IRL auto in 't clubje 037.

Hairy Scary wordt ie nu de FPS hoger zijn en 't vloeiend snel gaat. Echt seat-of-the- pants. Adrenaline wat mij betreft.

Asfalt Stage (Nummer 1 linkerkant scherm, naam kwijt) rechte stuk 195kmh gezien(ook zoiets voor de Integrale, idioot hard daar) , tegen 't blokkeren/blokkerend remmen skeefjes. En dan e zonder kleerscheuren de bocht nemen. MEGA!

Brake bias meer even aanpassen Popma:-) Ouwe meuk, maar zo mooi:)
Afbeelding

TLDR:
-Ik moet echt minimaal een i7 processor, deze is te oud
-FPS gaan vloeiend nu ik weer bumpercam doe ipv dashcam
-Asfalt begint ook weer minder floaty te voelen incl Road Feel

Ouwe troep:
-Xsara is dé auto wil je funny heel hard, beetje de Paturain/Boursin met 'n knapperig warm stokbroodje
-Delta is dé auto wil je hard hard met wat Maggi d'r in.
-037 is dé auto wil je Tabasco/Sambal/Jalapeño op je pizza ipv ananas en een scheut Tequila erbij:)

Stratos doe ik later even :df:

Ik ga nu weer eens naar AC EVO....kijken hoe dat weer speelt en aanvoelt...

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2025, 12:09

Vergelijkinkje, DR 2.0 voelt iig op gravel en sneeuw zeer goed, op asfalt niet.

Rivanov

Bericht door Rivanov » 16 nov 2025, 15:04

Als je de PC enkel voor gaming gebruikt kun je IMO beter voor AMD Ryzen gaan Robin. En dan ook een X3D processor. Op dit moment de 7800x3D of de 9800x3D. Echter, moet je moederbord en andere hardware daar ook wel voor aangepast worden waarschijnlijk. Dus ik weet niet in hoeverre je de upgrade wilt doortrekken. ;)

AMD op CPU gebied en NVIDIA op GPU gebied is op dit moment de betere combi v.w.b. gaming.

Arthursx

Bericht door Arthursx » 16 nov 2025, 15:13

Yep, was ook eerst van plan m'n huidige videokaart te upgraden maar dan kom je in de problemen met alle andere componenten dus maar besloten een compleet nieuwe te bouwen. Even black friday afwachten en dan de knoop doorhakken

Arthursx

Bericht door Arthursx » 16 nov 2025, 15:17

En nog even wat verder getest met AC Rally + Evo. FFB van Rally is nog niet goed icm mijn CSL DD, moet nog een update voor komen. EVO is wel flink verbeterd tov 0.1/0.2. Straatauto's qua physics nu redelijk op niveau AC1. GT3 cup auto vind ik nog niet goed genoeg momenteel. Qua FPS ook flink verbeterd, loopt veel vloeiender ook met mijn 'oude' 3060TI

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2025, 17:34

Rivanov schreef: 16 nov 2025, 15:04 Als je de PC enkel voor gaming gebruikt kun je IMO beter voor AMD Ryzen gaan Robin. En dan ook een X3D processor. Op dit moment de 7800x3D of de 9800x3D. Echter, moet je moederbord en andere hardware daar ook wel voor aangepast worden waarschijnlijk. Dus ik weet niet in hoeverre je de upgrade wilt doortrekken. ;)

AMD op CPU gebied en NVIDIA op GPU gebied is op dit moment de betere combi v.w.b. gaming.
Dank Rick, ja de PC boer heeft daar aan gedacht. Ik ga even overleggen met hem binnenkort!

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2025, 17:37

Arthursx schreef: 16 nov 2025, 15:17 En nog even wat verder getest met AC Rally + Evo. FFB van Rally is nog niet goed icm mijn CSL DD, moet nog een update voor komen. EVO is wel flink verbeterd tov 0.1/0.2. Straatauto's qua physics nu redelijk op niveau AC1. GT3 cup auto vind ik nog niet goed genoeg momenteel. Qua FPS ook flink verbeterd, loopt veel vloeiender ook met mijn 'oude' 3060TI
Ik reed vanmiddag de 992 GT3 met TC uit wel ABS, is een listig rotding. Máár de STO Huracan straatversie briljant ding, ook tov die EVO GT3 ding(hoe heetie?) de eerste is vergevingsgezing op over de grens , heel mooi overstuur controleerbaar en z'n racebroer is alles of niets qua grip en tractie...

AC EVO komt wel goed! :df:

Rivanov

Bericht door Rivanov » 16 nov 2025, 20:12

:df: :df: :df: :df: :df: :df:

Plaats reactie