Helaas, dat gaat niet meer gebeuren.
Al hoop ik nog steeds op maximaal vuurwerk tussen Pia en Nor.
Helaas, dat gaat niet meer gebeuren.
Bron: Nu.nlFerrari-baas haalt uit naar Hamilton en Leclerc: 'Beter rijden en minder praten'
Ferrari-topman John Elkann heeft maandag zijn onvrede uitgesproken over de prestaties van zijn coureurs na het rampweekend in Brazilië. Volgens de Italiaan ligt het probleem niet bij de werknemers in de garage, maar bij de mannen achter het stuur.
"De monteurs hebben hun werk goed gedaan, met onder meer goede pitstops", zei Elkann maandag tegen La Gazzetta dello Sport. "De ingenieurs ook, want de auto is duidelijk verbeterd. Maar de rest was niet op niveau. De coureurs moeten zich concentreren op beter rijden en minder praten."
Ferrari greep vorig jaar net naast de constructeurstitel en had dit seizoen gehoopt om een serieuze gooi naar het kampioenschap te doen. Maar ondanks de komst van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton won 'de Scuderia' nog geen race. Hamilton stond zelfs nog geen enkele keer op het podium na een hoofdrace, al boekte hij wel een zege bij de sprintrace in China.
Met name Hamilton was zondag zeer uitgesproken na de Grand Prix van São Paulo. De Brit viel uit nadat hij in de openingsfase betrokken was bij verschillende incidenten. Hij bestempelde zijn seizoen als "een nachtmerrie".
"Het is het randje tussen de droom om voor dit geweldige team te mogen rijden en de nachtmerrie van de resultaten die we hebben", zei Hamilton. "Dit was een rampzalig weekend voor ons. Iedereen is teleurgesteld."
Ferrari verloor tweede plaats in constructeurskampioenschap
Ook Leclerc haalde de finish niet. Nadat hij werd geraakt door Kimi Antonelli, die op zijn beurt weer was getoucheerd door Oscar Piastri, viel hij uit. Ferrari viel door het slechte weekend terug van de tweede naar de vierde plaats in het constructeurskampioenschap.
"Er zijn nog wat races te gaan en het is niet onmogelijk om tweede te worden bij de constructeurs", vervolgde Elkann. "Daar moeten we met het hele team keihard voor blijven knokken."
Er zijn dit jaar nog drie Grands Prix te gaan. Las Vegas is over ongeveer twee weken de volgende stop. Het Formule 1-seizoen wordt daarna afgesloten met races in Qatar en Abu Dhabi.
Van zero naar zero en brengt 8 miljoen mee. Checo bracht 10 en moest weg
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/red ... -op-schemaRed Bull reageert op beschuldigingen van McLaren: 'We lagen op schema'
De motorwissel van Max Verstappen in Brazilië heeft het nodige losgemaakt in de Formule 1-paddock. De onvrede bij concurrent McLaren werd vermoedelijk versterkt door een ijzersterk optreden van de wereldkampioen, die vanuit de pitstraat de grootste bedreiging werd voor de overwinning van Lando Norris. McLaren stapt naar de FIA en opvallend genoeg doet Laurent Mekies weinig moeite om de aantijgingen te weerleggen.
Verstappen viel voor het eerst in zijn carrière op pure snelheid in Q1 af. Vanaf de zestiende plek koos Red Bull Racing ervoor om de afstelling weer om te gooien. De wereldkampioen moest daardoor verplicht in de pitstraat beginnen. Red Bull maakte van de gelegenheid gebruik om Verstappen van een nieuwe krachtbron te voorzien. Die motor voelde duidelijk beter aan, want zelfs voor de start van de race meldde Verstappen al dat de eerdere vibraties verdwenen waren.
McLaren stapt naar de FIA
McLaren heeft zich beklaagd over het feit dat Verstappen een nieuwe krachtbron kreeg. De Limburger liet na de kwalificatie namelijk nog weten dat het nog lang niet zeker was dat hij een nieuwe power unit zou krijgen. Daarmee liet hij doorschemeren dat hij het einde van het seizoen kon halen met zijn eerste vier motoren, aangezien dit de ideale gelegenheid was. McLaren-teambaas Andrea Stella vond dan ook dat Verstappen een nieuwe krachtbron kreeg met het oog op de betere prestaties van die nieuwe Honda-motor.
Stella gaat actie ondernemen en wil opheldering krijgen van de FIA. Volgens de Italiaanse teambaas hebben de teams namelijk met de FIA afgesproken dat motorwissels onder het budgetplafond vallen als dit niet wordt gedaan met het oog op de betrouwbaarheid. In het geval van Verstappen zou de nieuwe krachtbron dus meegenomen moeten worden in de documentatie van Red Bull, die na dit seizoen naar de FIA gestuurd wordt. Het gaat echter om een afspraak die nog niet in de reglementen verwerkt is.
Mekies ontkent niet
Na de Grand Prix hebben de teambazen van de topteams vaak een mediamoment van zo'n tien minuten met de aanwezige pers. Enkele minuten voordat Stella zijn beklag deed werd Mekies in de hospitality unit van Red Bull ook gevraagd naar de nieuwe motor voor Verstappen. De Fransman wist op dat moment dus nog niet dat hij enkele minuten later beschuldigd zou worden door zijn McLaren-collega.
Mekies bevestigde opvallend genoeg dat Verstappen de nieuwe power unit helemaal niet nodig had. 'Het is altijd goed om een nieuwe motor in te zetten', zo maakt de 48-jarige meteen duidelijk dat Red Bull deze keuze maakte vanwege het gebrek aan een gridstraf, aangezien Verstappen zijn startpositie sowieso al had opgegeven. 'Om eerlijk te zijn lagen we in het laatste deel van het seizoen op schema om het jaar af te maken zonder een nieuwe motor te hoeven gebruiken.'
Red Bull doet daarmee een controversiële uitspraak, want volgens de afspraak tussen de teams en de FIA zou Red Bull de kosten van de motor dus onder het budgetplafond moeten laten opnemen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Red Bull dit van plan is, aangezien de titelkansen na de kwalificatie enorm gezakt waren en de constructeurs elke euro zullen kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van de 2026-auto's.
Mekies bevestigt dat dit een keuze uit luxe was na een pijnlijke dag. 'We vonden dat we deze kans moesten aangrijpen, omdat we de auto toch al wilden aanpassen. Het is moeilijk om in cijfers uit te drukken hoeveel rondetijd die nieuwe motor heeft opgeleverd, maar de onderlinge verschillen zijn zo klein dat alles belangrijk is.' Daarmee bevestigt Mekies dat de nieuwe krachtbron bepalend was bij het resultaat van Verstappen.
'Ik weet niet hoe het precies werkt bij Honda, maar over het algemeen verslechteren deze motoren niet zoveel als ze veel kilometers gereden hebben. Daarom zou je normaal gesproken geen motor wisselen en een straf incasseren op de startopstelling', weet Mekies. 'De extra snelheid die je met een nieuwe motor krijgt weegt normaal niet op tegen de gridstraf die je moet accepteren. Zoals gezegd weet ik echter niet precies hoe de degradatie van de Honda-motor precies werkt.'
Crashes
Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Red Bull van plan is om de kosten onder het budgetplafond te laten opnemen, heeft het team in de afgelopen maanden weinig schadekosten gehad na crashes. Bij McLaren is vooral Oscar Piastri regelmatig gecrasht, waardoor Red Bull in theorie meer budget heeft overgehouden voor een nieuwe motor en de recente upgrades. Bij de topteams hebben Ferrari en McLaren de meeste schade gereden, terwijl Mercedes minder reparaties heeft hoeven uitvoeren dan de andere teams.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten