Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 23 okt 2025, 13:59

Klassieke mediatruuk.
Net zo lang met je camera rond blijven lopen tot je genoeg flippo's in beeld hebt gehad, en de redelijkheid niet in beeld komt.
Blij dat ik al lang geen TV meer heb.

jos_br

Bericht door jos_br » 23 okt 2025, 19:59

Robin schreef: 23 okt 2025, 11:33 Tja, in theorie lijkt 't erop. 'Waar moeten die miljarden vandaan komen dan!?'
Dat vroeg ik me ook af bij Jetten's 0.00036 graden verhaal. :kotsen:
En bij andere politici en hun praatjes....

Ik zit in dubio.
Ik niet....

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 23 okt 2025, 20:02

Elise schreef: 23 okt 2025, 11:58 ^^

Dat 0.00036 graden verhaal van Jetten hoor je hem niet meer over, die heeft zijn pijlen nu ergens anders op gericht.
Gisteravond zag ik Bontenbal bij VI, wat een vreselijk achterbakse glibberbak is dat zeg :peace:
Twee glibberbakken dus, al vindt ik die vrome kop en de corona opmerkingen van Bonte-engnek echt verwerpelijk.

Jos.

Elise

Bericht door Elise » 23 okt 2025, 20:10

jos_br schreef: 23 okt 2025, 20:02 Twee glibberbakken dus, al vindt ik die vrome kop en de corona opmerkingen van Bonte-engnek echt verwerpelijk.
Nou vertelde hij gisteren bij VI dat hij zijn oude tweets verwijderd heeft omdat hij tot nieuwe inzichten was gekomen.
Misschien moet je hem nog een 2e kans geven :tong:

:mrgreen:

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 24 okt 2025, 10:13

Toch nog iets waar Nederland in uitblinkt!
https://banken.nl/nieuws/26520/nederlan ... ter-wereld

Fijne gedachte voor de DF Boomers!
Ik kan enkel hopen dat het over 35 jaar (en wat ze er dan nog bijgeplakt hebben :bag: ) we nog steeds koploper zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 okt 2025, 10:51

Ha:)
Een deel van de DF boomers is/was ondernemertje....

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 24 okt 2025, 11:06

Mij als loonslaaf opgebouwde pensioen zie ik ieder keer minder worden. Eerst opeens naar middelloon in het verleden en nu wordt ie ingevaren bij Blackrock met het nieuwe pensioenstelsel en gaan ze er vrolijk mee beleggen.

Ik ga nu als verse ondernemer zelf mijn oude dag verder regelen. Geheel in eigen handen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 okt 2025, 11:15

veejay schreef: 24 okt 2025, 11:06 Mij als loonslaaf opgebouwde pensioen zie ik ieder keer minder worden. Eerst opeens naar middelloon in het verleden en nu wordt ie ingevaren bij Blackrock met het nieuwe pensioenstelsel en gaan ze er vrolijk mee beleggen.
Bij mij hetzelfde… niet echt blij mee.

Uit dat artikel: Pensioenhervorming
Positief voor Nederland is dat de komende hervorming van het pensioensysteem tot dusver geen negatief effect heeft gehad op de positie in de ranglijst. De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is de grootste opgave ooit voor de sector en brengt allerlei veranderingen voor deelnemers en pensionado’s met zich mee.

Dik gedrukt…

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 okt 2025, 11:20

Arthur schreef: 24 okt 2025, 11:15
veejay schreef: 24 okt 2025, 11:06 Mij als loonslaaf opgebouwde pensioen zie ik ieder keer minder worden. Eerst opeens naar middelloon in het verleden en nu wordt ie ingevaren bij Blackrock met het nieuwe pensioenstelsel en gaan ze er vrolijk mee beleggen.
Bij mij hetzelfde… niet echt blij mee.

Uit dat artikel: Pensioenhervorming
Positief voor Nederland is dat de komende hervorming van het pensioensysteem tot dusver geen negatief effect heeft gehad op de positie in de ranglijst. De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is de grootste opgave ooit voor de sector en brengt allerlei veranderingen voor deelnemers en pensionado’s met zich mee.

Dik gedrukt…
Ik heb mij er weinig in verdiept nog.

Alleen begrepen dat ik precies in de verkeerde leeftijdscategorie zit, rond de 40jr heb je meeste nadeel want te weinig opgebouwd in verleden wat normaalgesproken in oude stelsel wordt gecompenseerd met hogere bijdragen naarmate je ouder wordt alleen die komen er niet meer in nieuwe stelsel met een lineaire bijdrage structuur leeftijd onafhankelijk.

Jongere hebben hier geen last van want die bouwen vanaf begin dan linear op, oudere hebben ook geen last want die hebben al het grootste deel opgebouwd maar de middengroep valt dus tussen wal en schip. Ik snap niet dat dat zomaar zo besloten kan worden. Maar goed ik maak mij er maar niet druk om ligt toch buiten beïnvloeding van jezelf .

Elise

Bericht door Elise » 24 okt 2025, 11:20

Wat het niet de EU die haar oog had laten vallen op de Nederlandse pensioengelden om Europese investeringen te stimuleren?
Altijd weer die EU, het zou verboden moeten worden :angel:

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2025, 11:26

Ook de groep daarna, Martijn. De 45-60 jarigen. Die hebben ook geen tijd om beursschommelingen op te vangen. En bij hen ligt het er (ook) aan hoe ze daarvoor gecompenseerd worden…
Kortom, onzekere tijden.

Sabberjoch

Bericht door Sabberjoch » 24 okt 2025, 11:28

Elise schreef: 24 okt 2025, 11:20 Wat het niet de EU die haar oog had laten vallen op de Nederlandse pensioengelden om Europese investeringen te stimuleren?
Lijkt mij goed dat de EU liever ziet dat pensioenfondsen in de EU investeren ipv overzees. Volgens mij wordt hier ook vaak gesproken over het vertrekken van bedrijven of mislopen van deals tegenover de VS. dit is dus één van de dingen waarop de EU dat probeert tegen te gaan. Zou je dus eigenlijk blij mee moeten zijn? Vooral de DF ondernemers wie hun geld het schijnbaar helemaal niet betreft. Mij maakt het trouwens geen zak uit, als het rendement maar goed is.

Robin

Bericht door Robin » 24 okt 2025, 11:34

Dilan is as we speak geinterviewed door Kockelman.

Heb 'n zwak voor haar...:)

https://www.nporadio1.nl/live
Laatst gewijzigd door Robin op 24 okt 2025, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabberjoch

Bericht door Sabberjoch » 24 okt 2025, 11:35

Arthur schreef: 24 okt 2025, 11:26 Ook de groep daarna, Martijn. De 45-60 jarigen. Die hebben ook geen tijd om beursschommelingen op te vangen. En bij hen ligt het er (ook) aan hoe ze daarvoor gecompenseerd worden…
Kortom, onzekere tijden.
De meeste fondsen geven wel de mogelijkheid dat je zelf kan aangeven waar je in (laat) beleggen. Je kan dan zelfs kiezen voor een risicoprofiel, en vaak bouwen ze ook het percentage aandelen af, en obligaties etc juist meer naarmate je ouder wordt. Ook dat kan zakken natuurlijk, maar wel een minder groot risico zolang je bij Frankrijk uit de buurt blijft :tooth: .

Sowieso altijd goed om je te laten informeren, zeker als de pensioenleeftijd in zicht begint te komen. Altijd prettig om zo veel mogelijk onzekerheid af te dekken.

Robin

Bericht door Robin » 24 okt 2025, 11:38

Sabberjoch schreef: 24 okt 2025, 11:35
Sowieso altijd goed om je te laten gereformeren
Bontenbal @PC Sabberjoch?:)

veejay

Bericht door veejay » 24 okt 2025, 11:38

Ik voorspel dat mensen met een goed pensioen, AOW rechten gaan verliezen. Ik hoop het niet maar is open deur voor de overheid. Veel geld te graaien onder het motto: "eerlijk voor diegene die geen vette pensioen hebben."

Net als dat je 'gestraft' wordt als je geen hypotheek meer hebt op je eigen woning en veel spaargeld in box 3 hebt.

Je wordt wel beloond door de overheid met rente aftrek als je een veel te duur huis koopt (lees hoge hypotheekschuld aangaat).

Lekker krom allemaal

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2025, 11:43

Dat durf ik ook niet hardop te roepen :sealed: Je zult je pensioen maar naar voren gehaald hebben om eerder te stoppen met werken. En dat als je de AOW leeftijd bereikt dat de AOW dan het missende pensioengedeelte dekt. En dat en de regering ineens zegt, u krijgt geen AOW meer…
Dan heb je wel een gat in je begroting :(

Robin

Bericht door Robin » 24 okt 2025, 11:43

Helaas ben ik dat wel met jou eensch veejay...

Elise

Bericht door Elise » 24 okt 2025, 11:52

veejay schreef: 24 okt 2025, 11:06 Ik ga nu als verse ondernemer zelf mijn oude dag verder regelen. Geheel in eigen handen.
Ook dat kan flink tegenvallen.

In de negentiger jaren verdiende ik lekker en viel ik onder het I.B. tarief van 60%.
Toen kreeg ik het advies om geld in een lijfrentepolis te stoppen met als visie dat bij uitkering het I.B. tarief wellicht lager is en dat dat de eerste winst was. Dat klonk als een goed plan, dus zo gezegd zo gedaan en een flinke berg geld als eerste storting gedaan. Toen ik daar het eerste overzicht van kreeg bleek dat er 10% van de inleg was afgeroomd. Toen ik de persoon die mij geadviseerd had daarop aansprak zei hij met een grote glimlach : "Wij moeten ook wat verdienen" :bag:

Het jaar erop wederom een storting gedaan en uiteraard ook weer 10% eraf. Daarnaast kreeg ik het advies om er een overlijdensrisico verzekering op af te sluiten, uiteraard kost dat ieder jaar verzekeringspremie :whistle:
En toen was ik er wel klaar mee en heb mijn geld anders beheerd zal ik maar zeggen.

Daar het nog een oude polis was, bestond de mogelijkheid om deze uit te laten keren tot mijn 65e en dat een aantal jaar geleden in gang gezet. Ik heb het zelf gedaan, maar heb je een adviseur nodig dan mag je ook weer aftikken. Bij deze uitkering geldt dat kom je voortijdig te overlijden het geld vervalt aan de uitkerende verzekeraar. Wil je dat de uitkering na je dood doorgaat naar de nabestaanden, moet wederom een verzekering afgesloten worden.
Dus om je eigen geld, want zo zie ik het, uitgekeerd te krijgen moet je dan nog weer extra verzekeren :stom:

Er blijft nogal wat aan de strijkstok hangen, dus let goed op hoe of wat je doet en waar je aan begint zou ik zeggen.

De adviseur, en eigenaar van het verzekeringskantoor, in kwestie was wijlen mijn broer en om die 10% afromen hebben we smakelijk gelachen destijds.

Elise

Bericht door Elise » 24 okt 2025, 11:56

veejay schreef: 24 okt 2025, 11:38 Ik voorspel dat mensen met een goed pensioen, AOW rechten gaan verliezen. Ik hoop het niet maar is open deur voor de overheid. Veel geld te graaien onder het motto: "eerlijk voor diegene die geen vette pensioen hebben."
En zo is het!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 okt 2025, 11:59

Zal beginnen met het ook laten (door)betalen van alle premies incl. AOW-premie voor mensen met een (goed) pensioen.

Elise

Bericht door Elise » 24 okt 2025, 12:01

Sabberjoch schreef: 24 okt 2025, 11:28
Elise schreef: 24 okt 2025, 11:20 Wat het niet de EU die haar oog had laten vallen op de Nederlandse pensioengelden om Europese investeringen te stimuleren?
Lijkt mij goed dat de EU liever ziet dat pensioenfondsen in de EU investeren ipv overzees. Volgens mij wordt hier ook vaak gesproken over het vertrekken van bedrijven of mislopen van deals tegenover de VS. dit is dus één van de dingen waarop de EU dat probeert tegen te gaan. Zou je dus eigenlijk blij mee moeten zijn? Vooral de DF ondernemers wie hun geld het schijnbaar helemaal niet betreft. Mij maakt het trouwens geen zak uit, als het rendement maar goed is.
Dikgedrukt, denk dat iedereen er zo over denkt.
Maar als jouw pensioenfonds verplicht wordt om tegen een lager rendement in de EU te investeren terwijl elders een beter rendement te halen is wordt je daar toch niet gelukkig van?

veejay

Bericht door veejay » 24 okt 2025, 12:38

De pensioenfonds: "Heer Veejay, uw pensioengeld is in niet wapens en niet in olie en gas geinvesteerd. Maar dus in een betere wereld, goed van ons he?"

Raad eens waar al het dikke geld wordt en zal verdiend worden?? Echt niet in windmolens of inleveren van statiegeld flessen.

Daarom eigen beheer en ook geen verzekeringen of 6k belastingvrij pensioensparen.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2025, 12:42

Ja, dat vergroenen voor hun eigen ego is mooi. Maar de deelnemers willen een zo hoog mogelijk pensioen. Dus gas en olie ‘it is’ :coffee:
Maar onder druk van een kleine groep drammers en oproerkraaiers moet het ‘beter’.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 okt 2025, 12:46

Als werknemer dus ook narekenen wat je aan jaarruimte en reserveringsruimte hebt en dat zelf in een eigen pensioenpotje stoppen bij Meesman, Brand New Day o.i.d. en kiezen voor het meest offensieve profiel.

Plaats reactie