Keuring 118i naar 130i
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 okt 2025, 13:20
- Auto: BMW 1-serie
Keuring 118i naar 130i
Hey allemaal,
Op het moment ben ik bezig met de voorbereidingen aan het treffen om een n52 (3liter) in mijn 118i te leggen (nu dus een n43). Hierdoor zal ik van 4 cilinders naar 6 cilinders gaan, mijn handbak wordt een automaat en uiteraard ga ik er in vermogen aardig op vooruit.
Het ding is echter, ik wil de auto zodanig maken dat hij overeen komt met hoe de 130i origineel is geleverd. Hebben meer mensen hier ervaring met hoe de keuring van een dergelijk project zal verlopen? In mijn optiek zou een type-keuring aan de orde zijn, of zie ik dat verkeerd? Helpt het om vanuit een bmw-garage of dergelijke een soort rapport / papier werk uit te draaien omtrent de technische details?
Verder komt de n52 uit een donor 330i touring uit duitsland, ik heb hiervan uiteraard gewoon de papieren.
Mijn 118i is in hele goede staat en ook hiervan is al het onderhoud gedocumenteerd.
Graag hoor ik jullie meningen / advies hierover!
Groetjes,
Fons
Op het moment ben ik bezig met de voorbereidingen aan het treffen om een n52 (3liter) in mijn 118i te leggen (nu dus een n43). Hierdoor zal ik van 4 cilinders naar 6 cilinders gaan, mijn handbak wordt een automaat en uiteraard ga ik er in vermogen aardig op vooruit.
Het ding is echter, ik wil de auto zodanig maken dat hij overeen komt met hoe de 130i origineel is geleverd. Hebben meer mensen hier ervaring met hoe de keuring van een dergelijk project zal verlopen? In mijn optiek zou een type-keuring aan de orde zijn, of zie ik dat verkeerd? Helpt het om vanuit een bmw-garage of dergelijke een soort rapport / papier werk uit te draaien omtrent de technische details?
Verder komt de n52 uit een donor 330i touring uit duitsland, ik heb hiervan uiteraard gewoon de papieren.
Mijn 118i is in hele goede staat en ook hiervan is al het onderhoud gedocumenteerd.
Graag hoor ik jullie meningen / advies hierover!
Groetjes,
Fons
-
- Berichten: 4513
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Keuring 118i naar 130i
Welkom Fons,
Waarschijnlijk zal je een individuele keuring moeten laten doen bij de RDW. Op hun site kom je niet (makkelijk) uit bij welke stappen je moet ondernemen dus ik zou ze even bellen of mailen met je vragen:https://www.rdw.nl/contact
https://www.rdw.nl/zakelijke-partners/f ... rsonenauto
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... et-de-rdw/
Waarschijnlijk zal je een individuele keuring moeten laten doen bij de RDW. Op hun site kom je niet (makkelijk) uit bij welke stappen je moet ondernemen dus ik zou ze even bellen of mailen met je vragen:https://www.rdw.nl/contact
https://www.rdw.nl/zakelijke-partners/f ... rsonenauto
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... et-de-rdw/
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28961
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Keuring 118i naar 130i
Ik heb in een grijs verleden een E30 omgebouwd van 4 naar 6 pitter ook conform fabriek spec met een donor.
Toen was een soort APK keuring van +/- 100EUR bij RDW station (waar ze ook import auto's keuren) voldoende voor kenteken aanpassing omdat de auto ook origineel met die motor bestaat.
Dat is bij de 118i > 130i natuurlijk ook het geval maar we zijn inmiddels wel 20jr verder dus geen idee of de regels anders/strenger zijn geworden.
Toen was een soort APK keuring van +/- 100EUR bij RDW station (waar ze ook import auto's keuren) voldoende voor kenteken aanpassing omdat de auto ook origineel met die motor bestaat.
Dat is bij de 118i > 130i natuurlijk ook het geval maar we zijn inmiddels wel 20jr verder dus geen idee of de regels anders/strenger zijn geworden.
-
- Berichten: 4513
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Keuring 118i naar 130i
Ik meen dat het toendertijd tot bouwjaar 1999 inderdaad eenvoudig en goedkoop was maar dat het inmiddels een stuk serieuzer en duurder geworden is, zeker voor jonge(re) bouwjaren.
- RJK
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Keuring 118i naar 130i
Voor een auto in gebruik genomen voor 1 januari 1998 is simpele keuring bij RDW station. Alles daarna komt een stuk meer bij kijken.
Gezien je eigenlijk een 130i maakt, waar een typegoedkeuring voor bestaat, wellicht dat het dan mee valt?In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
-
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Keuring 118i naar 130i
Gewoon bellen met de RDW en die vertellen je graag alle in en outs van je project.
Het blijft op kenteken een 118i maar met 6 cilinders en bijbehorend vermogen op kenteken na het achterlaten van de nodige euro.
Een 130i aanschaffen zal hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn
Het blijft op kenteken een 118i maar met 6 cilinders en bijbehorend vermogen op kenteken na het achterlaten van de nodige euro.
Een 130i aanschaffen zal hoogstwaarschijnlijk goedkoper zijn

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28961
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Keuring 118i naar 130i
Ze passen idd niet de handelsbenaming aan.
Had ik destijds ook de handelsbenaming op kenteken bleef BMW 318i en dan bij motorgegevens stond 6 cilinders en gewicht / vermogen was aangepast.
Had ik destijds ook de handelsbenaming op kenteken bleef BMW 318i en dan bij motorgegevens stond 6 cilinders en gewicht / vermogen was aangepast.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 okt 2025, 13:20
- Auto: BMW 1-serie
Re: Keuring 118i naar 130i
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb de rdw gemaild en kreeg een redelijk (algemene) uitleg, dus ik ga ze nog eventjes bellen inderdaad.
Wat betreft de prijs voor een echte 130i, mijn huidige 118i is in een hele goede staat, en is een 3-deurs. Ik heb ze helaas nog niet met 3deurs gezien (wat ik een stuk mooier vind) in vergelijkbare staat. Daarbij kon ik de donorauto heel gunstig op de kop tikken.
Wat betreft de prijs voor een echte 130i, mijn huidige 118i is in een hele goede staat, en is een 3-deurs. Ik heb ze helaas nog niet met 3deurs gezien (wat ik een stuk mooier vind) in vergelijkbare staat. Daarbij kon ik de donorauto heel gunstig op de kop tikken.
-
- Berichten: 4513
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Keuring 118i naar 130i
Hier op het forum nog een ombouw naar 3 liter 6 cilinder: viewtopic.php?p=1702893#p1702893
Staat nog niet als zodanig op kenteken maar misschien is hij daar al mee bezig.
Staat nog niet als zodanig op kenteken maar misschien is hij daar al mee bezig.
-
Onlinebeske
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Keuring 118i naar 130i
Verschil tussen deze twee is wel dat een E87 koets met N52B30 ooit typegoedkeuring heeft gehad. Een E87 met M54B30 heeft dat nooit gehad.SlowCo schreef: 14 okt 2025, 22:32 Hier op het forum nog een ombouw naar 3 liter 6 cilinder: viewtopic.php?p=1702893#p1702893
Staat nog niet als zodanig op kenteken maar misschien is hij daar al mee bezig.
Ik vermoed dat dat het verschil gaat zijn tussen een uurtje bij je lokale RDW keurstation en een dure dag naar Lelystad...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 okt 2025, 13:20
- Auto: BMW 1-serie
Re: Keuring 118i naar 130i
Als het goed is er voor een E81 ook een typekeuring met de n52. Ik laat nog wel even weten hoe het is verlopenbeske schreef: 15 okt 2025, 11:08Verschil tussen deze twee is wel dat een E87 koets met N52B30 ooit typegoedkeuring heeft gehad. Een E87 met M54B30 heeft dat nooit gehad.SlowCo schreef: 14 okt 2025, 22:32 Hier op het forum nog een ombouw naar 3 liter 6 cilinder: viewtopic.php?p=1702893#p1702893
Staat nog niet als zodanig op kenteken maar misschien is hij daar al mee bezig.
Ik vermoed dat dat het verschil gaat zijn tussen een uurtje bij je lokale RDW keurstation en een dure dag naar Lelystad...

- MartijnGizmo
- Berichten: 13048
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Keuring 118i naar 130i
Ik deed dit in 2015 met een 2002 MINI Cooper, van Cooper naar Cooper S bij RDW Almelo. Ze moesten even bellen met vraagbaak van hoofdkantoor, maar was verder idd niet meer dan soort APK.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 okt 2025, 13:20
- Auto: BMW 1-serie
Re: Keuring 118i naar 130i
kijk, dat is goed om te horenMartijnGizmo schreef: 17 okt 2025, 16:26 Ik deed dit in 2015 met een 2002 MINI Cooper, van Cooper naar Cooper S bij RDW Almelo. Ze moesten even bellen met vraagbaak van hoofdkantoor, maar was verder idd niet meer dan soort APK.
-
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Keuring 118i naar 130i
Ga er nou maar vanuit dat je naar Lelystad mag met de koets .
- Niels
- Berichten: 22535
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Keuring 118i naar 130i
De E87 is gewoon gehomologeerd met de n52 dus je moet gewoon aantonen dat je alle bijbehorende aanpassingen hebt gedaan (remmen etc) en kunnen aantonen dat je de onderdelen eerlijk hebt verkregen (chassisnummer donor). Het wordt lastiger als chassis en motor geen type goedkeuring hebben maar das in dit geval niet aan de orde. Net als Martijn zijn Hybrid Mini CooperS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 21 gasten