Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
Iets dichter bij huis was het voor velen een niet zo groot feestje. De Muur werd natuurlijk niet gebouwd om tegen het 'gevaarlijke Westen' bescherming te bieden, maar om een groot deel de Oost Duitse bevolking te stoppen die naar het Westen wilden vluchten kortom.
Ik was er met m'n ouders in 1981, onvergetelijk bijzonder. Bij Checkpoint Alpha de Pug 504 ongeveer binnenstebuiten gegooid, ma erbij te huilen...toch doorgereden, bij Magdeburg eraf(mocht niet natuurlijk, zeiden ze in een hotel waar pa dat vroeg, wegwezen aub) , toen Bravo en we waren in West Berlijn (waar Christiane F het ook niet makkelijk had btw) en een trip naar Oost Berlijn/Checkpoint Charlie etc gemaakt. Indrukwekkend is een understatment voor mij als tienertje. Diepe indruk. Ook nog langs de Spandau gevangenis gereden, waar Der Rudolf toen nog vastzat.
Bij 'n Raststätte ergens op die Transitautrobahn kregen we van een bediende bijna de Kartoffelsalat om de oren, want pa had denk ik teveel 'Fragen' (uit interesse)....
En dat terwijl in die tijd de Rote Armee Fraktion in D en ook in NL huishield. Ook bij mij op een negatieve manier diepe indruk helaas.
Ik ga dus gewoon maar Lidewij stemmen:-)
Edit, Speer en Dönitz zaten dus ook in de Spandau gevangenis natuurlijk, maar in 1981 niet meer of Tot.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spandaugevangenis
Ik was er met m'n ouders in 1981, onvergetelijk bijzonder. Bij Checkpoint Alpha de Pug 504 ongeveer binnenstebuiten gegooid, ma erbij te huilen...toch doorgereden, bij Magdeburg eraf(mocht niet natuurlijk, zeiden ze in een hotel waar pa dat vroeg, wegwezen aub) , toen Bravo en we waren in West Berlijn (waar Christiane F het ook niet makkelijk had btw) en een trip naar Oost Berlijn/Checkpoint Charlie etc gemaakt. Indrukwekkend is een understatment voor mij als tienertje. Diepe indruk. Ook nog langs de Spandau gevangenis gereden, waar Der Rudolf toen nog vastzat.
Bij 'n Raststätte ergens op die Transitautrobahn kregen we van een bediende bijna de Kartoffelsalat om de oren, want pa had denk ik teveel 'Fragen' (uit interesse)....
En dat terwijl in die tijd de Rote Armee Fraktion in D en ook in NL huishield. Ook bij mij op een negatieve manier diepe indruk helaas.
Ik ga dus gewoon maar Lidewij stemmen:-)
Edit, Speer en Dönitz zaten dus ook in de Spandau gevangenis natuurlijk, maar in 1981 niet meer of Tot.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spandaugevangenis
- Enrico
Mijn ouders woonde daar tussen 93 en 97. Het was het land waar men van de cocosboom in de Cadillac’s vielen.
Maar dat was zeker niet iedereen! De kloof tussen rijk en arm was enorm. De corruptie ook groot! Dat heeft gezorgd dat mannen als Chavez en Maduro aan de macht kwamen. De hoop van de kansarme die dachten er beter van te worden. Dat is niet gebeurt en de linkse yoyo’s hebben het land de crisis ingebracht.
- Elise
- Robin
^ dat is zeer zeker mogelijk.
Heb me even verdiept in mijnheer Aalberts .
Het NSC debacle/ ondergang zag hij niet aankomen(?)
En hij schrijft voor JOOP! Dus een beetje wishful thinking denk ik dan maar
En ja de kleine rechtste splinterpartijtjes na Pim’s dood…wat een prutsers zaten erbij
Maarja de oorzaak weten we wel
Heb me even verdiept in mijnheer Aalberts .
Het NSC debacle/ ondergang zag hij niet aankomen(?)
En hij schrijft voor JOOP! Dus een beetje wishful thinking denk ik dan maar
En ja de kleine rechtste splinterpartijtjes na Pim’s dood…wat een prutsers zaten erbij
Maarja de oorzaak weten we wel
- Elise
Prutsers heb je overal.
Maar wat heb je liever:
- Een goed plan met de kans dat het door prutsers wordt uitgevoerd.
of
- Een slecht plan uitgevoerd door goede bestuurders
Maar wat heb je liever:
- Een goed plan met de kans dat het door prutsers wordt uitgevoerd.
of
- Een slecht plan uitgevoerd door goede bestuurders
- Robin
Ha, heel goede vraag Elise!
Mmm...tja...mmm.
Ik ken eigenlijk geen goede bestuurders op dit moment , iig niet in Nederland. Slechte plannen: Stikstofbeleid/klimaat/immigratie
Ik sta voor een raadsel. Jij?
Mmm...tja...mmm.
Ik ken eigenlijk geen goede bestuurders op dit moment , iig niet in Nederland. Slechte plannen: Stikstofbeleid/klimaat/immigratie
Ik sta voor een raadsel. Jij?
- Niels
- Auto: Prius+
Zal ook perceptie zijn Robin dat je overal commentaar over "rechts" leest, ik zie het veel bij beide. Ik hekel ook beide want polarisatie is killing (letterlijk..) en het brengt niets constructiefs alleen maar sentiment/emotie en gezeik waarbij bepaalde individuen alleen maar de macht krijgen die ze willen om er alleen zelf beter van te worden. Dat gaat van Maduro tot aan Trump en via Put'n weer terug. Niks links, niks rechts alleen maar sentiment er in en verdeel en heers toepassen. En "we" trappen er met z'n allen in.
- Elise
Hier geen raadsels hoor
Ik zou het wel weten, als eerste baas in eigen land, dus uit de eu. Daarna orde op zaken stellen, mooi Groningen leegpompen, maar als eerste alle huidige en eventuele toekomstige schade herstellen. Daarna de andere hoofdpijn dossiers oplossen met de opbrengsten van het gas, toeslagenaffaire en proberen om ruimhartig de enorme veeteelt hier in te dammen voor wie zich wil laten uitkopen. Immigratie wel zo onaantrekkelijk maken dat er geen hond meer hier naartoe komt, denk aan werkkampen, want gratis meevreten uit de ruif das war einmal.
De zorg ook zo'n mooi iets, dus dat euthanasieplan gelijk, wederom ruimhartig, uitvoeren. Wie niet wil hoeft niet. Kost bakken met geld voor mensen die niet willen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan
Een ding is mij wel duidelijk, de huidige lamzakken in Den Haag gaan het niet oplossen.

Ik zou het wel weten, als eerste baas in eigen land, dus uit de eu. Daarna orde op zaken stellen, mooi Groningen leegpompen, maar als eerste alle huidige en eventuele toekomstige schade herstellen. Daarna de andere hoofdpijn dossiers oplossen met de opbrengsten van het gas, toeslagenaffaire en proberen om ruimhartig de enorme veeteelt hier in te dammen voor wie zich wil laten uitkopen. Immigratie wel zo onaantrekkelijk maken dat er geen hond meer hier naartoe komt, denk aan werkkampen, want gratis meevreten uit de ruif das war einmal.
De zorg ook zo'n mooi iets, dus dat euthanasieplan gelijk, wederom ruimhartig, uitvoeren. Wie niet wil hoeft niet. Kost bakken met geld voor mensen die niet willen.

Een ding is mij wel duidelijk, de huidige lamzakken in Den Haag gaan het niet oplossen.
- Niels
Nou er valt veel op de EU aan te merken maar in het huidige geopolitiek zou ik er als land niet graag alleen voor staan.
-
Waar en op welke lijst sta je? Dan heb je mijn stemElise schreef: 12 okt 2025, 11:19 Hier geen raadsels hoor![]()

- Elise
Daarom moeten we ook netjes voldoen aan de 5% van de NAVO, zodat die meneer met de blonde kuif happy is.Niels schreef: 12 okt 2025, 14:16 Nou er valt veel op de EU aan te merken maar in het huidige geopolitiek zou ik er als land niet graag alleen voor staan.
Maar v.w.b. de EU, heb je gezien hoe het in Frankrijk er aan toe gaat? Neen, daar moeten we niks mee te maken willen hebben, gaat handen vol geld kosten. Wij hier werken, werken, werken en daar lunchen van 12:00 ~ 14:00 en ondertussen alweer de pensioenleeftijd omlaag willen hebben. Enige wat ze daar kunnen is gele hesjes dragen en staken. Dan kun je net zo goed de russen op de stoep hebben staan, beide kleden je uit en kloppen de laatste centen onder je nagels vandaan.
- Elise
Geen lijst, maar wel een (zeer) uitgesproken mening

- Niels
In Frankrijk is de gemiddelde werknemer ook niet om 17:00 thuis. Denk dat ze niet minder uren maken dan wij maar ze hebben wel wat financiële uitdagingen. Die meneer met z’n blonde kuif is nooit happy als ie er zelf niet beter van wordt. Das nu defensie budget opkrikken en daarna weer wat anders..Elise schreef: 12 okt 2025, 18:36Daarom moeten we ook netjes voldoen aan de 5% van de NAVO, zodat die meneer met de blonde kuif happy is.Niels schreef: 12 okt 2025, 14:16 Nou er valt veel op de EU aan te merken maar in het huidige geopolitiek zou ik er als land niet graag alleen voor staan.
Maar v.w.b. de EU, heb je gezien hoe het in Frankrijk er aan toe gaat? Neen, daar moeten we niks mee te maken willen hebben, gaat handen vol geld kosten. Wij hier werken, werken, werken en daar lunchen van 12:00 ~ 14:00 en ondertussen alweer de pensioenleeftijd omlaag willen hebben. Enige wat ze daar kunnen is gele hesjes dragen en staken. Dan kun je net zo goed de russen op de stoep hebben staan, beide kleden je uit en kloppen de laatste centen onder je nagels vandaan.
- Martijn_bmw
Gemiddeld maakt een Franse werknemer zelfs meer uren dan een Nederlandse werknemer, zie onderstaande. Lastige blijft altijd in die staatjes hoe productief ben je in een uur. Die ene verzet in een uur meer productie dan een ander in 2 uur maar dat verschil zie je zelfs binnen 1 bedrijfNiels schreef: 12 okt 2025, 21:34In Frankrijk is de gemiddelde werknemer ook niet om 17:00 thuis. Denk dat ze niet minder uren maken dan wij maar ze hebben wel wat financiële uitdagingen. Die meneer met z’n blonde kuif is nooit happy als ie er zelf niet beter van wordt. Das nu defensie budget opkrikken en daarna weer wat anders..Elise schreef: 12 okt 2025, 18:36Daarom moeten we ook netjes voldoen aan de 5% van de NAVO, zodat die meneer met de blonde kuif happy is.Niels schreef: 12 okt 2025, 14:16 Nou er valt veel op de EU aan te merken maar in het huidige geopolitiek zou ik er als land niet graag alleen voor staan.

Daarnaast in NL gemiddeld laag maar als de arbeidsparticipatie hoog is misschien toch weer meer werkuren per inwoner…
https://nl.indeed.com/carrieregids/baan ... d%2042%2C1Landen met de kortste werkweken
Kijk je naar landen waar de minste uren gemaakt worden, dan spant Nederland de kroon met gemiddeld 30,6 uren per week. Ook in Denemarken, Ierland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden relatief weinig uren per week gemaakt.
Een overzicht van de gemiddelde werkweken in Europa volgens de OESO:
Nederland 30,6
Denemarken 33,7
Ierland 35,1
Duitsland 35,5
Verenigd Koninkrijk 36,5
Zweden 36,7
België 37,1
Luxemburg 37,3
Finland 37,6
Italië 37,7
Oostenrijk 37,8
Frankrijk 38,2
Litouwen 38,3
Malta 38,6
Spanje 38,6
Letland 39
Estland 39,1
Portugal 39,3
Slovenië 39,3
Hongarije 39,4
Cyprus 40,1
Roemenië 40,5
Slowakije 40,5
Polen 40,7
Bulgarije 41
Tsjechië 41
Griekenland 42,1
- Elise
Aanwezig zijn is wat anders dan productief zijn hé, daarnaast werken we hier véél langer dan in Frankrijk waar ze 2 jaar geleden de pensioenleeftijd van 62 naar een stevige 64 jaar hebben opgekrikt.....maar daar zijn de Fransen het nog steeds niet mee eens, dus groot kans dat het gewoon terug gaat naar 62.
Dus feitelijk werken we hier zo'n 10% langer voordat we met pensioen mogen en zijn we per uur productiever dan de Fransen. (toegegeven, die productiviteit in Nederland is ook flink afgenomen de laatste jaren)
Uiteindelijk maakt het ook geen zak uit hoe productief als we zijn, ons geld vloeit gewoon richting het zuiden zodat ze daar lekker kunnen lunchen van 12:00 ~ 14:00, een lekkere siësta kunnen houden, genieten van een heerlijke pranzo of even tot rust kunnen komen tijdens de dagelijkse messimeri.
Gewoon afscheid nemen van die mensen is wat we moeten doen, onder aan de streep kost het alleen maar geld.
Dus feitelijk werken we hier zo'n 10% langer voordat we met pensioen mogen en zijn we per uur productiever dan de Fransen. (toegegeven, die productiviteit in Nederland is ook flink afgenomen de laatste jaren)
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/acht ... -het-niet/Nederland behoort tot de kopgroep van landen met de hoogste productiviteit. Ons land stond in 2024 op de tiende plaats op de wereldranglijst. Ierland, Noorwegen en Luxemburg staan met afstand bovenaan, maar dat heeft ook te maken met meetproblemen, zoals in Ierland, waar veel grote multinationals hun hoofdkantoor hebben. Of zoals in Noorwegen waar de delfstoffenwinning een grote rol speelt. Nederland zit in de top 3 van productiefste landen in de agrarische sector, de industrie en de logistiek. In de Media & ICT en de overige dienstverdeling scoort Nederland minder goed, maar ligt het productiviteitsniveau nog steeds ruim boven het gemiddelde in het eurogebied.
Uiteindelijk maakt het ook geen zak uit hoe productief als we zijn, ons geld vloeit gewoon richting het zuiden zodat ze daar lekker kunnen lunchen van 12:00 ~ 14:00, een lekkere siësta kunnen houden, genieten van een heerlijke pranzo of even tot rust kunnen komen tijdens de dagelijkse messimeri.
Gewoon afscheid nemen van die mensen is wat we moeten doen, onder aan de streep kost het alleen maar geld.
- Martijn_bmw
Misschien begint een Franse werknemer gemiddeld wel 5jr eerder dan een NL medewerker aan zijn werkzame leven 
Strekking is van mij het is te plat om op 1 getal (pensioen leeftijd) te bepalen wie er meer of minder werkt.
Uren per week, productiviteit per uur, arbeidsparticipatie en aantal werkzame jaren in je leven maken allemaal uit om in totaal te zien wie er meer of minder bijdraagt aan de economie.

Strekking is van mij het is te plat om op 1 getal (pensioen leeftijd) te bepalen wie er meer of minder werkt.
Uren per week, productiviteit per uur, arbeidsparticipatie en aantal werkzame jaren in je leven maken allemaal uit om in totaal te zien wie er meer of minder bijdraagt aan de economie.
- MParallel
- Auto: BMW
Pensioen. Een dinosaurus.
Een mens wil toch iets te doen hebben. Iedereen kijkt uit naar stoppen met werken en is het eenmaal zo ver, ja dat is een maand leuk, misschien 3 maanden en dan begint de verveling en wil je iets te doen hebben om je dag mee te vullen. Dus toch nog maar paar uurtjes werken.
Of je bent er zo een die van tandenstokers een 1:5 Titanic in zijn thuis gaat bouwen.
Een mens wil toch iets te doen hebben. Iedereen kijkt uit naar stoppen met werken en is het eenmaal zo ver, ja dat is een maand leuk, misschien 3 maanden en dan begint de verveling en wil je iets te doen hebben om je dag mee te vullen. Dus toch nog maar paar uurtjes werken.
Of je bent er zo een die van tandenstokers een 1:5 Titanic in zijn thuis gaat bouwen.
- Elise
FixedMartijn_bmw schreef: 13 okt 2025, 11:26 Misschien begint een Franse werknemer gemiddeld wel 5jr eerder dan een NL medewerker aan zijn eerste staking![]()

- JP
Die Frambozen werken echt niet meer dan ons. Elke middag 2 uur sieste met een kannetje Hugo, daarna kun je ze wegdragen en heb je er tot 18uur niks meer aan.
-
Verschil is dat wij op df zitten.. verder zie ik veel overeenkomsten.
-
Of ze nou wel of niet veel werken, de boel staat er op omvallen.
- JP
Die overeenkomst met NL zie ik dan ook wel, al zitten "wij" (kabinet) nog met de kop in het zand. Dankzij onze blonde oom Donald gaat de hele (oa. Saudische) industrie zich uit Europa terugtrekken.... die gaan juist 600 miljard investeren in de UsofA
- Martijn_bmw
of met je fietsendrager in de file gaan staan om ergens anders in NL een rondje te gaan fietsenMParallel schreef: 13 okt 2025, 11:41 Pensioen. Een dinosaurus.

-
Zelfs dan zijn beide veel betere tijdsbestedingen dan met/voor collega's, leidinggevenden en klanten aan het werk te zijn!Martijn_bmw schreef: 13 okt 2025, 14:41of met je fietsendrager in de file gaan staan om ergens anders in NL een rondje te gaan fietsenMParallel schreef: 13 okt 2025, 11:41 Pensioen. Een dinosaurus.
Of je bent er zo een die van tandenstokers een 1:5 Titanic in zijn thuis gaat bouwen.![]()

- MParallel
- Auto: BMW
Geen idee, als je hobby je werk is, dan is het geen crime om door te moeten werken.