Meer kilometers: wat te doen?
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Meer kilometers: wat te doen?
Weer een nieuw dilemma, keuzestress. Of een luxeprobleem. Of verslaving. Geef het beestje een naampje. Maar het is ook wel een beetje uit nood geboren. Wegens omstandigheden verwacht ik komend jaar wat meer kilometers te moeten maken. Is nu eigenlijk al het geval en ik merk dat ik vaak de SEAT Ibiza van mijn vriendin pak omdat de M2 best wel prijzig is per kilometer en ik die liever ook niet overal in de stad zomaar parkeer. En ik vind het zonde dat ik te vaak in een SEAT Ibiza mijn kilometers afleg. Goede auto, maar ik mis wel de steengoede auto, dubbelglas, isolatie, premium dempertjes en andere zaken die het leven onderweg comfortabel en aangenaam maken.
Dus ben toch weer even aan het nadenken over mijn automobiele toekomst. Ik wil de M2 eigenlijk niet kwijt, want ik vind het echt een geweldenaar. Tegelijkertijd heb ik wel steeds meer behoefte aan een 'eigen' auto waarmee ik al mijn ritten weer kan maken. Dat ik dan 30-35 per jaar rijd is niet anders. Maar daar is een M2 niet de auto voor qua brandstofverbruik, onderhoud en afschrijving. Ee
Dus ben ik eens gaan kijken naar mogelijke alternatieven. Met een grote maar, ik heb de M2 sinds januari. Een afschrijving van 10k is de max. Veel geld, maar in deze prijsklasse mag je echt niet klagen als je dat in 12 maanden kwijt bent. Anders moet je gewoon een Polootje kopen.
Een paar uitgangspunten: comfort is meer wenselijk bij de nieuwe. Want veel saaie snelwegkilometers. Topsnelheid van minstens 250 vind ik belangrijk, want ik rijd vaak op de Autobahn. En ach, als ik wat minder hoef te tanken is dat ook niet verkeerd. En stiekem heb ik ook wel een voorkeur om weer eens een nieuwe auto te kopen. Dat is al best lang geleden en het configureren van een auto helemaal op maat vind ik wel echt iets hebben. Ook al is het vaak duurkoop. Budget is ruim, maar wil niet meer dan circa 15k bijbetalen op de M2.
Een paar opties
1) Een jong gebruikte BMW M340d uit 24/25 met zeer lage kmstand. Want top actieradius, goed verbruik en nog steeds een prachtige motor. En de G20 vind ik nog steeds een parel. Nadeel, wel duur in wegenbelasting, aanschaf, verzekering en mogelijk ook afschrijving. Want wat als er steeds meer dieselverboden komen? Inruil op de M2 is niet fantastisch, maar wel goed genoeg. Ik blijf onder de eigen grenzen.
2) Een hagelnieuwe BMW M340i. Heel recent stevig in prijs verlaagd en ver weg weer interessant. En ik krijg een geweldige inruil op mijn M2. 5k meer dan op de M340D en levering 2/2026 en dan ook op kenteken. Das een leuke extra korting. Het is natuurlijk altijd beetje krom rekenen - want reken je de korting op de aanschaf of op de inruil? Maar met de geweldige inruil heb ik 4.500 euro afgeschreven in een jaar tijd en krijg ik ook nog gratis klasse 5 alarm twv 1500 euro. Serieus goede deal en de B58 heeft inmiddels 392 pk/540 nm. Ook echt wel serieuze waardes. Een jong gebruikte is voor mij dan geen optie, want dan krijg ik minder inruil en die auto's staan nog heel hoog geprijsd omdat de bpm bij de 374 pk nog hoger was.
3) Een nieuwe Audi A5 Avant e-hybrid met 367 pk. Plugin hybride en met mijn zonnepanelen kan ik dan echt wel Scrooge rijden. Vind het ook een parel van een auto om te zien en de 299 pk versie rijdt al echt prima. Dus de 367 pk versie is net nog dat beetje extra. Met hele goede accutechnologie. Nadeel, ik moet nog wel laadpaal aanschaffen en de inruil is minder scherp dan die van de M340i. Dan zit ik net over de grens van 10k afschrijving. Aan de andere kant, de plugin is echt wel gunstig in gebruik en ook is de aanschaf duidelijk minder hoog dan de M340i want je betaalt nauwelijks bpm. Dus bij te betalen bedrag scheelt nog best wel met de M340i En het is ook wel weer eens leuk om een ander merk te rijden. Nadeeltje, auto moet wel in december op kenteken. Ivm extra 2k korting.
4) Gewoon in de SEAT blijven rijden en de M2 houden voor de leuke kilometers. De SEAT vervangen voor iets anders is overigens geen optie, auto is van mijn vriendin en die wil geen nieuwe.
Qua inruil/overstap zijn de M340d, M340i en Audi voor mij acceptabel. Ik ga de M2 echt wel missen, maar dan heb ik wel een jaar M2 gereden tegen in mijn inziens zeer acceptabele kosten. Dan is het gewoon een supertof autojaar geweest en gaan we weer door naar iets nieuws.
Andere opties als een Audi A6, BMW 5-serie zijn om verschillende redenen voor mij geen alternatieven. Dus het blijft bij dit rijtje.
Dus......wat zouden jullie doen?
Dus ben toch weer even aan het nadenken over mijn automobiele toekomst. Ik wil de M2 eigenlijk niet kwijt, want ik vind het echt een geweldenaar. Tegelijkertijd heb ik wel steeds meer behoefte aan een 'eigen' auto waarmee ik al mijn ritten weer kan maken. Dat ik dan 30-35 per jaar rijd is niet anders. Maar daar is een M2 niet de auto voor qua brandstofverbruik, onderhoud en afschrijving. Ee
Dus ben ik eens gaan kijken naar mogelijke alternatieven. Met een grote maar, ik heb de M2 sinds januari. Een afschrijving van 10k is de max. Veel geld, maar in deze prijsklasse mag je echt niet klagen als je dat in 12 maanden kwijt bent. Anders moet je gewoon een Polootje kopen.
Een paar uitgangspunten: comfort is meer wenselijk bij de nieuwe. Want veel saaie snelwegkilometers. Topsnelheid van minstens 250 vind ik belangrijk, want ik rijd vaak op de Autobahn. En ach, als ik wat minder hoef te tanken is dat ook niet verkeerd. En stiekem heb ik ook wel een voorkeur om weer eens een nieuwe auto te kopen. Dat is al best lang geleden en het configureren van een auto helemaal op maat vind ik wel echt iets hebben. Ook al is het vaak duurkoop. Budget is ruim, maar wil niet meer dan circa 15k bijbetalen op de M2.
Een paar opties
1) Een jong gebruikte BMW M340d uit 24/25 met zeer lage kmstand. Want top actieradius, goed verbruik en nog steeds een prachtige motor. En de G20 vind ik nog steeds een parel. Nadeel, wel duur in wegenbelasting, aanschaf, verzekering en mogelijk ook afschrijving. Want wat als er steeds meer dieselverboden komen? Inruil op de M2 is niet fantastisch, maar wel goed genoeg. Ik blijf onder de eigen grenzen.
2) Een hagelnieuwe BMW M340i. Heel recent stevig in prijs verlaagd en ver weg weer interessant. En ik krijg een geweldige inruil op mijn M2. 5k meer dan op de M340D en levering 2/2026 en dan ook op kenteken. Das een leuke extra korting. Het is natuurlijk altijd beetje krom rekenen - want reken je de korting op de aanschaf of op de inruil? Maar met de geweldige inruil heb ik 4.500 euro afgeschreven in een jaar tijd en krijg ik ook nog gratis klasse 5 alarm twv 1500 euro. Serieus goede deal en de B58 heeft inmiddels 392 pk/540 nm. Ook echt wel serieuze waardes. Een jong gebruikte is voor mij dan geen optie, want dan krijg ik minder inruil en die auto's staan nog heel hoog geprijsd omdat de bpm bij de 374 pk nog hoger was.
3) Een nieuwe Audi A5 Avant e-hybrid met 367 pk. Plugin hybride en met mijn zonnepanelen kan ik dan echt wel Scrooge rijden. Vind het ook een parel van een auto om te zien en de 299 pk versie rijdt al echt prima. Dus de 367 pk versie is net nog dat beetje extra. Met hele goede accutechnologie. Nadeel, ik moet nog wel laadpaal aanschaffen en de inruil is minder scherp dan die van de M340i. Dan zit ik net over de grens van 10k afschrijving. Aan de andere kant, de plugin is echt wel gunstig in gebruik en ook is de aanschaf duidelijk minder hoog dan de M340i want je betaalt nauwelijks bpm. Dus bij te betalen bedrag scheelt nog best wel met de M340i En het is ook wel weer eens leuk om een ander merk te rijden. Nadeeltje, auto moet wel in december op kenteken. Ivm extra 2k korting.
4) Gewoon in de SEAT blijven rijden en de M2 houden voor de leuke kilometers. De SEAT vervangen voor iets anders is overigens geen optie, auto is van mijn vriendin en die wil geen nieuwe.
Qua inruil/overstap zijn de M340d, M340i en Audi voor mij acceptabel. Ik ga de M2 echt wel missen, maar dan heb ik wel een jaar M2 gereden tegen in mijn inziens zeer acceptabele kosten. Dan is het gewoon een supertof autojaar geweest en gaan we weer door naar iets nieuws.
Andere opties als een Audi A6, BMW 5-serie zijn om verschillende redenen voor mij geen alternatieven. Dus het blijft bij dit rijtje.
Dus......wat zouden jullie doen?
-
Bombadil
Re: Meer kilometers: wat te doen?
Betaalbare derde auto en de M2 houden voor de bijzondere ritjes?
- sitechris
nee, dat is voor mij geen optie. Twee auto's is de max.
- Martijn_bmw
M2 houden voor leuke en saaie km in de Seat.
Wil je dat toch niet dan m340i next best thing na m2
Wil je dat toch niet dan m340i next best thing na m2
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ik zou mooi voor die nieuwe A5 gaan. Prachtige auto, met 367 pk geen stakker en heel eerlijk, vanaf je dak tanken en toch iets leuks rijden is toch ideaal? Die laadpaal is vast geen overbodige aanschaf, dat moet er toch een keer van komen.
- Martijn_bmw
Volgens mij is Chris een “die-hard trapper” als ik de verhalen altijd zo lees en dan is een plug-in niks wordt je helemaal simpel van het continu overstuur bij en afschakelen van de ICE motor. Een phev past bij een gematigde rijstijl anders liever een ICE zoals m340i of echte EV saai maar wel snel en raakt niet overspannen van doortrappen enkel de accu is snel leeg 
- sitechris
Nou, ervaring die ik had in A6 plugin was qua performance en accuverbruik best acceptabel. Bijna geen accudegradatie terwijl ik op Autobahn toch stevig aan het trappen was. Heb morgen t/m vrijdag A5 met 299 pk plugin op oprit staan om even proef te rijden, dus ga auto wel even stevig sturen.
Bedoel je trouwens niet onderstuur ipv overstuur?
Bedoel je trouwens niet onderstuur ipv overstuur?
- Martijn_bmw
Oh ik bedoelde overstuur in de zin van overspannen geluid vanuit de ice motor die met veel toeren aanspringt. 
Idd is audi verder eerder onderstuur dan overstuur als het om onderstel gaat.
Ben benieuwd hoe je proefdagen gaan bevallen! Mooie auto is het zeker.
Idd is audi verder eerder onderstuur dan overstuur als het om onderstel gaat.
Ben benieuwd hoe je proefdagen gaan bevallen! Mooie auto is het zeker.
-
Arthursx
Is een M3 Touring met de kop eraf niet wat? Zijn al lekker afgeschreven en is echt een dikke beuker.
- JP
Als afschrijving je angst is (herkenbaar....) zou ik niet nieuw-nieuw kiezen. Zeker niet met 35kkm per jaar.
Iets met een EA888evo4, blijft er mogelijk nog wat geld over voor de afschrijving......
Iets met een EA888evo4, blijft er mogelijk nog wat geld over voor de afschrijving......
-
Martin*
Ik denk dat je het meeste plezier uit de BMW M340i haalt, ondanks de kilometers die je maakt. Wat ik zo hoor kan die bij rustig rijden best zuinig zijn, en wil je een keer sportief rijden dan heb je de fun van de B58.
Dus uit emotie zeg ik M340i, rationeel zou Audi de beste keuze zijn.
Dus uit emotie zeg ik M340i, rationeel zou Audi de beste keuze zijn.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Trouwens, een B58 heeft tegenwoordig 392 pk?
WTF. Daar hoef ik dus ook niet meer tegen te sprinten met de M3...
WTF. Daar hoef ik dus ook niet meer tegen te sprinten met de M3...
-
OnlineLuco
Maar is een 340i wel goedkoper qua afschrijving, onderhoud en verbruik ten opzichte van de M2?
-
Str8Six
- Auto: eBike
M340i en dan in een uitvoering+ kleur met hint naar het verleden?
Stratusgrau, mondstein of british racing green?
Het wordt bij elk nieuw model al ~15jaar gepredikt, dit is de laatste der mohikanen. Maar in dit geval (kijkend naar de vernieuwingen in de bmw line-up), wel waar.
Dus een 'klassieke' touring met B58 in unieke spec lijkt mij geweldig om nu op de valreep uit te zoeken.
Stratusgrau, mondstein of british racing green?
Het wordt bij elk nieuw model al ~15jaar gepredikt, dit is de laatste der mohikanen. Maar in dit geval (kijkend naar de vernieuwingen in de bmw line-up), wel waar.
Dus een 'klassieke' touring met B58 in unieke spec lijkt mij geweldig om nu op de valreep uit te zoeken.
- sitechris
Afschrijving weet ik niet als je meer km gaat maken met de M2.. Maar brandstof, onderhoud is verschil.Luco schreef: 07 okt 2025, 21:31 Maar is een 340i wel goedkoper qua afschrijving, onderhoud en verbruik ten opzichte van de M2?
-
Tom
Ik zou het ook zonde vinden om veel kilometers op zo'n auto te zetten en angst voor deukjes bij parkeren, dus snap je overweging heel goed.
Puur financieel zou ik de opties nog eens goed doorrekenen, want ik denk dat een nieuwe M340i ook flink afschrijft. Een M2 met veel kilometers is nog steeds een M2, zo'n auto heeft bij velen toch een streepje voor. De nieuwe M2 zie ik weinig rijden, als elektrificatie doorzet zullen er over een paar jaar toch weer een hele bups liefhebbers naar op zoek gaan, ondanks de kritieken die ie vandaag de dag krijgt. Qua verbruik zal het bij rustig rijden ook niet hét grote verschil maken vermoed ik. De Audi A5 zal door z'n hybride goedkoper zijn in running costs, maar qua afschrijving een beetje hetzelfde verhaal.
Puur financieel zou ik de opties nog eens goed doorrekenen, want ik denk dat een nieuwe M340i ook flink afschrijft. Een M2 met veel kilometers is nog steeds een M2, zo'n auto heeft bij velen toch een streepje voor. De nieuwe M2 zie ik weinig rijden, als elektrificatie doorzet zullen er over een paar jaar toch weer een hele bups liefhebbers naar op zoek gaan, ondanks de kritieken die ie vandaag de dag krijgt. Qua verbruik zal het bij rustig rijden ook niet hét grote verschil maken vermoed ik. De Audi A5 zal door z'n hybride goedkoper zijn in running costs, maar qua afschrijving een beetje hetzelfde verhaal.
- sitechris
Afschrijving blijft lastig. M340i is iig safer choice dan een M340d, want gebruikte M340i's gaan weg voor de hoofdprijs. M2 G87 lastig in te schatten want er staan er maar weinig te koop en zeker niet met hogere kmstanden.
- Knot
Het eerste wat mij te binnen springt, is dat het wisselen zelf van de auto meer kost dan een beetje brandstof en onderhoud…
Weer een nieuwe auto zal de eerste twee jaar een flinke klap krijgen omlaag hoe hoog de korting ook is die ze je geven.
€ 4500 afschrijving in bijna een jaar is wel heel erg weinig voor een M2 maar hoe is die deal als je de auto niet inruilt?
Weer een nieuwe auto zal de eerste twee jaar een flinke klap krijgen omlaag hoe hoog de korting ook is die ze je geven.
€ 4500 afschrijving in bijna een jaar is wel heel erg weinig voor een M2 maar hoe is die deal als je de auto niet inruilt?
-
Bimmer M
- Auto: Een paar BMW's
Dat rijdt natuurlijk wel een stuk onzijdiger dan een BMW
-
Wimo
Ja vast, tot jij je 340i komt inruilen. Die 10k max afschrijving ben je echt meteen kwijt binnen 5m met een nieuwe auto.sitechris schreef: 07 okt 2025, 22:09 Afschrijving blijft lastig. M340i is iig safer choice dan een M340d, want gebruikte M340i's gaan weg voor de hoofdprijs. M2 G87 lastig in te schatten want er staan er maar weinig te koop en zeker niet met hogere kmstanden.
en daarnaast.. ga je de gloednieuwe 340i wel gewoon overal parkeren?
- sitechris
Werkt mss handiger met bedragen.Knot schreef: 07 okt 2025, 22:19 Het eerste wat mij te binnen springt, is dat het wisselen zelf van de auto meer kost dan een beetje brandstof en onderhoud…
Ik heb M2 gekocht voor 87.5. Op M340i krijg ik 83k terug (en gratis klasse 5), op gebruikte M340d 78k en op Audi 76k en een beetje. Bij andere bmw dealer kreeg ik op dezelfde nieuwe BMW M340i 74k terug (ook inclusief klasse 5 alarm). Das een verschil van 9k op exact dezelfde auto.
Dus het is en blijft lastig te zeggen wat auto aan afschrijving doet. Hangt van veel factoren af. En het humeur van de inkoper speelt ook mee
-
OnlineLuco
Ik denk dat de m2 uiteindelijk (zeg na 2 jaar vanaf nu) minder afschrijft dan de 340i.
Dus is de M2 zoveel duurder in onderhoud en verbruik?
Maar je wisselt ook graag natuurlijk, dat zal ook een rol spelen
Dus is de M2 zoveel duurder in onderhoud en verbruik?
Maar je wisselt ook graag natuurlijk, dat zal ook een rol spelen
-
Wimo
Dat. Ik zal je helpen. Haal gewoon die 340i 
En vergeet het dubbele glas niet aan te vinken...
En vergeet het dubbele glas niet aan te vinken...
- Knot
Moet die dealer iemand hebben die specifiek naar jou M2 op zoek is denk anders ga je toch niet zo'n hoge inruil bieden?
Normaal is het altijd janken bij inruil en nu hebben we het ineens over topprijzen, schiet mij maar lek.
Het is niet dat je het op elke nieuwe M340i krijgt dat het een importeur deal oid is wat ik op de golf had.
Normaal is het altijd janken bij inruil en nu hebben we het ineens over topprijzen, schiet mij maar lek.
Het is niet dat je het op elke nieuwe M340i krijgt dat het een importeur deal oid is wat ik op de golf had.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Blijkbaar doet BMW NL geregeld een duit in het zakje om een mooie verkoop rond te maken. Ik zou, uit jouw keuzes, een nieuwe M340i doen. Alleen dat 'ie fors goedkoper is zie ik niet. Want als ik de mijne nu nieuw configureer komt 'ie iets duurder uit? Wel heb je nu iets meer vermogen, altijd goed 
Maar ook dan heb je straks een 2 jaar oude auto met 60-70kkm op de klok... Ben benieuwd wat je gaat doen. Wss loop ik eind volgend jaar tegen hetzelfde aan (en ik heb m'n nieuwe auto nog niet eens) dat de km's fors omhoog gaan. Zelfde aantallen als jij.
Maar ook dan heb je straks een 2 jaar oude auto met 60-70kkm op de klok... Ben benieuwd wat je gaat doen. Wss loop ik eind volgend jaar tegen hetzelfde aan (en ik heb m'n nieuwe auto nog niet eens) dat de km's fors omhoog gaan. Zelfde aantallen als jij.