VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [39kW...]
- Elise
- Berichten: 8980
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Ik lees het terug en het lijkt mij toch vrij duidelijk eerlijk gezegd.
Maar ik ben de beroerdste niet, dus een voorbeeldje.
Stel even dat Knot 3 polissen heeft, P1 P2 & P3.
P1 en P2 heeft hij in gebruik, P3 is een slapende polis waar wel op dit moment geen auto in dekking staat.
Vervolgens rijdt Knot schade op P1 en zakt daar in noclaim korting en verkoopt die schadeauto en koopt een nieuwe die hij gaat verzekeren op P3.
Dan is de vraag, krijg je dan de vraag van de verzekeraar of je schade hebt gehad in de afgelopen 5 jaar of krijg je die vraag niet.
Vervolgens loop je tegen het feit aan dat je gehouden bent aan je meldingsplicht, dus zou je die schade op P1 sowieso moeten melden aan de verzekeraar van P3 (en waarschijnlijk ook aan de verzekeraar van P2).
Zo duidelijk?
Maar ik ben de beroerdste niet, dus een voorbeeldje.
Stel even dat Knot 3 polissen heeft, P1 P2 & P3.
P1 en P2 heeft hij in gebruik, P3 is een slapende polis waar wel op dit moment geen auto in dekking staat.
Vervolgens rijdt Knot schade op P1 en zakt daar in noclaim korting en verkoopt die schadeauto en koopt een nieuwe die hij gaat verzekeren op P3.
Dan is de vraag, krijg je dan de vraag van de verzekeraar of je schade hebt gehad in de afgelopen 5 jaar of krijg je die vraag niet.
Vervolgens loop je tegen het feit aan dat je gehouden bent aan je meldingsplicht, dus zou je die schade op P1 sowieso moeten melden aan de verzekeraar van P3 (en waarschijnlijk ook aan de verzekeraar van P2).
Zo duidelijk?
- Arthur
- Berichten: 43610
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Dank je.Maar ik ben de beroerdste niet, dus een voorbeeldje.
- Arthur
- Berichten: 43610
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Ik zou niet weten of het zo loopt. Je hebt immers die schadevrije jaren opgebouwd op die polis met dat/die kenteken(s). En aangezien de polis nog loopt, of slaapt in dit geval, geef je alleen door dat je er een auto op gaat verzekeren met kenteken X. Dus ja, dat gaat lukken 

- Elise
- Berichten: 8980
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
En als je dan een schade krijgt van vele tienduizenden euro's, denk je dan dat de verzekeraar niet even kijkt of ze er onderuit kunnen komen? Bijvoorbeeld even wroeten in je historie en kijken of jij je wel aan de meldingsplicht hebt gehouden?
Daarom is het ook altijd belangrijk om die vragenlijst naar waarheid in te vullen. Want doe je dat niet en er is gedonder, dan is dat het eerste waar ze mee komen, onder het mom van "hadden we dat geweten hadden we meneer niet verzekerd".
Onder invloed zijn van drugs/alcohol of dat soort zaken betekent ook dat je niet verzekerd bent.
Daarom is het ook altijd belangrijk om die vragenlijst naar waarheid in te vullen. Want doe je dat niet en er is gedonder, dan is dat het eerste waar ze mee komen, onder het mom van "hadden we dat geweten hadden we meneer niet verzekerd".
Onder invloed zijn van drugs/alcohol of dat soort zaken betekent ook dat je niet verzekerd bent.
- Arthur
- Berichten: 43610
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Nee, dat denk ik niet. Want een lopende/slapende polis heeft die vragen niet. Het is geen nieuwe verzekering, alleen een gewijzigde.
En dat laatste; ja klopt. En zonder rijbewijs rijden ook. Heeft er niet veel mee te maken.
En dat laatste; ja klopt. En zonder rijbewijs rijden ook. Heeft er niet veel mee te maken.
- JP
- Berichten: 34809
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Verzekeringen houden mekaar wel in de gaten, zeker als je ze ook nog in een alles-in-1-pakket hebt gestopt voor 5% korting of zo.
Medio 2013 heb ik eens een vernieling (kras) op mijn 325i geclaimd, maar in hetzelfde jaar hadden we in/onder het huis een waterlekkage. Toen ging in 2014 meteen de premie opeens ophoog omdat we die 2 zaken hadden geclaimd, die niks met elkaar te maken hadden. Sindsdien houd ik alle verzekeringen zoveel mogelijk gescheiden.
Medio 2013 heb ik eens een vernieling (kras) op mijn 325i geclaimd, maar in hetzelfde jaar hadden we in/onder het huis een waterlekkage. Toen ging in 2014 meteen de premie opeens ophoog omdat we die 2 zaken hadden geclaimd, die niks met elkaar te maken hadden. Sindsdien houd ik alle verzekeringen zoveel mogelijk gescheiden.
- Arthur
- Berichten: 43610
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Ik heb de auto’s ook bij verschillende maatschappijen. De Up gewoon bij Univé met alle andere verzekeringen, behalve zorg. En de BMW bij ABN/Amro ivm de voorwaarden.
- Knot
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Ik had er 3 bij ANWB maar nu alleen de cuore omdat de inzittendenverzekering van hun ook geldig is als gezinsleden in een andere auto zitten waar geen inzittendenverzekering op is afgesloten. Zou een andere auto er nu niet meer onderbrengen, was ooit voordelig maar dat is nu niet meer zo.
Unive weet ook wel raad met de prijzen trouwens, elk jaar tientje erop op de maandpremie, ga ik ook eens naar kijken.
Maargoed, gister een nieuwe ervaring, de Tesla Supercharger geprobeerd, na 150km rijden ofzo dus alles zou warm moeten zijn, kwam toch niet verder dan 30kw in Emmen (gestart met 15% accu) en op de terugweg in Harderwijk 34kw (gestart met 5% accu). Geen idee welke lader nieuwe is ofzo, ken die v3 v4 etc niet uit mn hoofd. In de ochtend voor 37ct (zonder abo) nog leuk maar in de piek voor 51ct zit je al heel dicht tegen het omslagpunt aan dus dan niet echt waard om een half uur te gaan wachten maargoed ook weer meegemaakt.
Emmen vroeg in de ochtend helemaal verlaten. Harderwijk in de avond stond er wel wat, al die gasten met hun P100D etc kijken je echt aan van "Komt dat ventje met zijn Golf ook even zijn 4x AA Duracell bijladen".
Ook benzine getankt voor het eerst, kleine 37 liter ging erin (a 1,649) bij Avia, met veel stekkeren kom ik dan op een benzineverbruik van 1 op 82,4 over 3079km.
Unive weet ook wel raad met de prijzen trouwens, elk jaar tientje erop op de maandpremie, ga ik ook eens naar kijken.
Maargoed, gister een nieuwe ervaring, de Tesla Supercharger geprobeerd, na 150km rijden ofzo dus alles zou warm moeten zijn, kwam toch niet verder dan 30kw in Emmen (gestart met 15% accu) en op de terugweg in Harderwijk 34kw (gestart met 5% accu). Geen idee welke lader nieuwe is ofzo, ken die v3 v4 etc niet uit mn hoofd. In de ochtend voor 37ct (zonder abo) nog leuk maar in de piek voor 51ct zit je al heel dicht tegen het omslagpunt aan dus dan niet echt waard om een half uur te gaan wachten maargoed ook weer meegemaakt.
Emmen vroeg in de ochtend helemaal verlaten. Harderwijk in de avond stond er wel wat, al die gasten met hun P100D etc kijken je echt aan van "Komt dat ventje met zijn Golf ook even zijn 4x AA Duracell bijladen".
Ook benzine getankt voor het eerst, kleine 37 liter ging erin (a 1,649) bij Avia, met veel stekkeren kom ik dan op een benzineverbruik van 1 op 82,4 over 3079km.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-04 om 07.45.08_27943cfa.jpg (524.09 KiB) 405 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-04 om 20.11.08_b0c777ea.jpg (205.89 KiB) 405 keer bekeken
-
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
De juiste auto gekocht zo te lezen qua verbruik. Hoe bevalt die verder qua rijden, zitten en gebruik infotainment?
- Knot
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Ben blij dat ik de ergoactive stoelen heb genomen, kan je nog wat verstellen en hebben nog een beetje wang, al zaten de S-line stoelen van de A3 toch echt beter (met de geïntegreerde hoofdsteunen) op langere ritten.
Verbaas me wel over toenemend verbruik met een koude accu en gebruik van verwarming, soms komt ie in de ochtend lastig onder de 20kWh gemiddeld en dan heb ik m op 18 of 19C maximaal. In de middag terug met gemak richting 15kWh/100 dat wel.
Infotainment prima, wil nog wel VIM vrijschakelen, kan volgens mij ook al met OBDeleven met deze 8.5, audio is netaan voldoende, weinig diepte in hoge en lage tonen, had liever een upgrade gehad maar dat zat er niet in bij de prijspakkers.
Vermogen dikke prima, als je m volgas doorhaalt en dan bij zeg 5000rpm de kickdown extra geeft voel je nog wat extra electrisch vermogen erbij komen, op de A31 met gemak ruim over de 200 en acceleratie ruim voldoende voor een Golfje. Balans op Papenburg ook prima, ding stuurt en reageert prima, onderstel een goede mix van stug met nog wat beweging in de veren en de extra kilo's zijn niet direct een beperking, ESP kan niet uit, hij breekt wel uit met gas liften maar grijpt vrij snel in.
Enige wat apart blijft als je sportief rijdt is dat ie bij aanremmen altijd de motor uitzet voor die paar seconden om daarna weer aan te springen, je zou zeggen in sportstand dat ie m erbij zou houden.
Verbaas me wel over toenemend verbruik met een koude accu en gebruik van verwarming, soms komt ie in de ochtend lastig onder de 20kWh gemiddeld en dan heb ik m op 18 of 19C maximaal. In de middag terug met gemak richting 15kWh/100 dat wel.
Infotainment prima, wil nog wel VIM vrijschakelen, kan volgens mij ook al met OBDeleven met deze 8.5, audio is netaan voldoende, weinig diepte in hoge en lage tonen, had liever een upgrade gehad maar dat zat er niet in bij de prijspakkers.
Vermogen dikke prima, als je m volgas doorhaalt en dan bij zeg 5000rpm de kickdown extra geeft voel je nog wat extra electrisch vermogen erbij komen, op de A31 met gemak ruim over de 200 en acceleratie ruim voldoende voor een Golfje. Balans op Papenburg ook prima, ding stuurt en reageert prima, onderstel een goede mix van stug met nog wat beweging in de veren en de extra kilo's zijn niet direct een beperking, ESP kan niet uit, hij breekt wel uit met gas liften maar grijpt vrij snel in.
Enige wat apart blijft als je sportief rijdt is dat ie bij aanremmen altijd de motor uitzet voor die paar seconden om daarna weer aan te springen, je zou zeggen in sportstand dat ie m erbij zou houden.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13040
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
De oplossing is natuurlijk kachel uit en stoelverwarming aan, zo doen de EV-rijders het ook!
- Sabberjoch
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
De echte oplossing is een verwarmde Milwaukee jas, dat trekt helemaal geen stroom uit het systeemMartijnGizmo schreef: 06 okt 2025, 14:54 De oplossing is natuurlijk kachel uit en stoelverwarming aan, zo doen de EV-rijders het ook!

Bijkomend voordeel dat Knot de kachel deze winter gerust tot 12 graden kan laten zakken. Koopt Mdv ook maar zo'n jasje van haar spaargeld.
- JP
- Berichten: 34809
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Hoe ervaar je de stumperhulpjes bij de facelift Golf, zoals die nu standaard zijn op elke nieuwe auto? Zijn die een beetje makkelijk uit te zetten?
- Knot
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
De laneassist liet ik bij de Audi vaak aanstaan maar bij de Golf is ie wat vervelender, begint eerder te zeuren. Binnen 1km elke dag de speedassist uit, 34 in de 30 begint ie al te pongen, dus elke ochtend vaste prik beiden uit voordat ik de 50 weg opdraai. Assist knop, vink, vink, en terug op carplay. In het begin crashte ik nog bijna door die handelingen maar nu ben ik inmiddels pro geworden.
- Knot
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Stoelverwarming trekt denk net zoveel uit de accu, en ik bewaar mijn 1 maand proefabonnement tot het echt koud wordt dec of janSabberjoch schreef: 06 okt 2025, 15:03De echte oplossing is een verwarmde Milwaukee jas, dat trekt helemaal geen stroom uit het systeemMartijnGizmo schreef: 06 okt 2025, 14:54 De oplossing is natuurlijk kachel uit en stoelverwarming aan, zo doen de EV-rijders het ook!.
Bijkomend voordeel dat Knot de kachel deze winter gerust tot 12 graden kan laten zakken. Koopt Mdv ook maar zo'n jasje van haar spaargeld.

En jas neem ik niet eens mee naar kantoor, die doe ik alleen aan als ik een uur ga wandelen ofzo. Snap sowieso niet dat mensen met een (dikke) jas in de auto gaan zitten, dat rijdt toch niet lekker? Buiten in de wind en kou oke maar in de auto zit je binnen en is het na een paar min op temperatuur.
En Mdv gaat gewoon op de fiets naar werk en laat de auto staan, kan inmiddels ook wel een 991 halen denk maar heeft ze totaal geen behoefte aan

- JP
- Berichten: 34809
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Assist, is dat nog steeds het knopje op de punt van je richtingaanwijzer?Knot schreef: 06 okt 2025, 15:43 De laneassist liet ik bij de Audi vaak aanstaan maar bij de Golf is ie wat vervelender, begint eerder te zeuren. Binnen 1km elke dag de speedassist uit, 34 in de 30 begint ie al te pongen, dus elke ochtend vaste prik beiden uit voordat ik de 50 weg opdraai. Assist knop, vink, vink, en terug op carplay. In het begin crashte ik nog bijna door die handelingen maar nu ben ik inmiddels pro geworden.
- Knot
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Nee, op de middenconsole heb je Assist, Mode, Clima etc, of anders op het touchscreen als snelkoppelingen
-
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Is dat nu echt een abbonement optie of was dit sarcastisch?Knot schreef: 06 okt 2025, 15:46Stoelverwarming trekt denk net zoveel uit de accu, en ik bewaar mijn 1 maand proefabonnement tot het echt koud wordt dec of jan :blink:Sabberjoch schreef: 06 okt 2025, 15:03De echte oplossing is een verwarmde Milwaukee jas, dat trekt helemaal geen stroom uit het systeemMartijnGizmo schreef: 06 okt 2025, 14:54 De oplossing is natuurlijk kachel uit en stoelverwarming aan, zo doen de EV-rijders het ook!.
Bijkomend voordeel dat Knot de kachel deze winter gerust tot 12 graden kan laten zakken. Koopt Mdv ook maar zo'n jasje van haar spaargeld.
En jas neem ik niet eens mee naar kantoor, die doe ik alleen aan als ik een uur ga wandelen ofzo. Snap sowieso niet dat mensen met een (dikke) jas in de auto gaan zitten, dat rijdt toch niet lekker? Buiten in de wind en kou oke maar in de auto zit je binnen en is het na een paar min op temperatuur.
En Mdv gaat gewoon op de fiets naar werk en laat de auto staan, kan inmiddels ook wel een 991 halen denk maar heeft ze totaal geen behoefte aan![]()
- MartijnGizmo
- Berichten: 13040
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Nee, contactwarmte is veel efficiënter, was geen grapje van de EV's!Knot schreef: 06 okt 2025, 15:46
Stoelverwarming trekt denk net zoveel uit de accu, en ik bewaar mijn 1 maand proefabonnement tot het echt koud wordt dec of jan![]()

- Martijn_bmw
- Berichten: 28906
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Klopt idd combi stoelverwarming + climate op 19gr verbruikt absoluut minder stroom dan geen stoelverwarming en de climate op 21gr.MartijnGizmo schreef: 06 okt 2025, 17:14Nee, contactwarmte is veel efficiënter, was geen grapje van de EV's!Knot schreef: 06 okt 2025, 15:46
Stoelverwarming trekt denk net zoveel uit de accu, en ik bewaar mijn 1 maand proefabonnement tot het echt koud wordt dec of jan![]()
![]()
Daarnaast vind ik die eerste combi lekkerder dus heb het ook meestal zo staan en ja in de winter heb ik meestal rond de 22-23kwh per 100km staan op jaarbasis kom ik gemiddeld net onder de 20kwh per 100km uit. (Mdv met Born rijdt trouwens fors stuk zuiniger jaargemiddelde rond de 17kwh terwijl ze een koukleum is dus stoel, stuur en climate verwarming wordt in de winter fors opgestookt door haar in de Born)
- Knot
- Berichten: 40675
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]
Stoelverwarming is idd abo, 1 gratis proefmaand en daarna 9,69 per maand, of 95 voor een heel jaar of 305 onbeperkt. Kan volgens mij alleen als je de ergoactive stoelen hebt, weet niet zeker of het ook in de standaard stoelen zit. Grappige is dat vanaf augustus het comfort pack standaard was dus dan heb je altijd stoel EN stuurverwarming.
Maargoed, die 30 piek per jaar in dec/jan/feb gewoon maand abo nemen, of de hele auto voorverwarmen kan ook als er genoeg in de accu zit natuurlijk.
Net even een rondje lopen hoeken, gaat best van zijn plek op vol vermogen, tussenacceleraties ook dikke prima, voor je het weet ga je dubbele snelheid op de 80 wegen, balans ook niet verkeerd, enige waar ik niet aan kan wennen is dat bij (hard) afremmen de motor uit gaat om daarna rotonde af of bocht uit weer tot leven te komen op het gas, dat had van mij anders gemogen, volgens mij bij andere PHEV niet zo gemerkt (of te kort mee gereden), is dat met een 320e/330e ook zo? Zelfde voor rijden met lege accu dat ie dan gaat pingpongen tussen motor aan en accu iets bijladen met 100/105 per uur om weer een klein stukje electrisch te rijden.
Als je hem in E-mode rijdt gaat het vloeiender en kan je met de kickdown de TSI erbij pakken, verslikt zich soms wel lelijk omdat ie zulk gedrag niet verwacht. En na de 3e kickdown vind ie het mooi geweest en gaat hij automatisch over naar hybrid.
Met goed warmgestookte motor en accu nog even de supercharger in Gouda gehangen met 25% in de accu nog, haalde 39kw daar, hoogste score tot nu toe.
En morgenochtend weer over op normaal rijden, dan voelt ie zich "iets" beter in zijn element heb ik het idee
Maargoed, die 30 piek per jaar in dec/jan/feb gewoon maand abo nemen, of de hele auto voorverwarmen kan ook als er genoeg in de accu zit natuurlijk.
Net even een rondje lopen hoeken, gaat best van zijn plek op vol vermogen, tussenacceleraties ook dikke prima, voor je het weet ga je dubbele snelheid op de 80 wegen, balans ook niet verkeerd, enige waar ik niet aan kan wennen is dat bij (hard) afremmen de motor uit gaat om daarna rotonde af of bocht uit weer tot leven te komen op het gas, dat had van mij anders gemogen, volgens mij bij andere PHEV niet zo gemerkt (of te kort mee gereden), is dat met een 320e/330e ook zo? Zelfde voor rijden met lege accu dat ie dan gaat pingpongen tussen motor aan en accu iets bijladen met 100/105 per uur om weer een klein stukje electrisch te rijden.
Als je hem in E-mode rijdt gaat het vloeiender en kan je met de kickdown de TSI erbij pakken, verslikt zich soms wel lelijk omdat ie zulk gedrag niet verwacht. En na de 3e kickdown vind ie het mooi geweest en gaat hij automatisch over naar hybrid.
Met goed warmgestookte motor en accu nog even de supercharger in Gouda gehangen met 25% in de accu nog, haalde 39kw daar, hoogste score tot nu toe.
En morgenochtend weer over op normaal rijden, dan voelt ie zich "iets" beter in zijn element heb ik het idee

-
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [39kW...]
Hier, dit is nog goedkoper dan één maand aan abonnementskosten:
https://a.aliexpress.com/_EI6boYW
https://a.aliexpress.com/_EI6boYW
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 16 gasten