VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [39kW...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Kadett
Berichten: 5267
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Kadett » 17 sep 2025, 11:14

Fabian schreef: 16 sep 2025, 22:23 Tesla gaat je nog tegenvallen ;)

Die laadstations zijn ingericht op een Tesla die de laadpoort aan dr zijkant in het achterlicht heeft zitten.

Ik kan niet laden bij Tesla, alleen als ik 3 palen blokker door er dwars voor te parkeren :dood: De kabels Ijnbte kort om de laadpoort te halen anders…

Ik neem zaterdag mn laadpaal mee, kunnen we allemaal laden 🤓
Domme vraag. Maar zijn er geen verlengkabels zodat je de laadpoort toch haalt met normaal parkeren?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2025, 11:25

Kadett schreef: 17 sep 2025, 11:14
Fabian schreef: 16 sep 2025, 22:23 Tesla gaat je nog tegenvallen ;)

Die laadstations zijn ingericht op een Tesla die de laadpoort aan dr zijkant in het achterlicht heeft zitten.

Ik kan niet laden bij Tesla, alleen als ik 3 palen blokker door er dwars voor te parkeren :dood: De kabels Ijnbte kort om de laadpoort te halen anders…

Ik neem zaterdag mn laadpaal mee, kunnen we allemaal laden 🤓
Domme vraag. Maar zijn er geen verlengkabels zodat je de laadpoort toch haalt met normaal parkeren?
Nee want 200-300kwh wil je niet met een extra verlengstekkertje doen :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 17 sep 2025, 11:28

Een type2 verlengkabel is er wel, maar dat is voor 11kw zegmaar, de supercharger zou ik niet mee klooien, ook al laden die PHEV maar met 40 a 50kWh.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 21 sep 2025, 19:49

Gisteren ritje naar Papenburg, om 05:15 begonnen met 100% acculading en ergens bij vd Valk na Zwolle was hij leeg met 135km op de cruise met 100km/u, daarna verder op benzine maar vond het geen pretje hoe de motor zich gedraagt. Omdat hij zo efficient mogelijk probeert te zijn zorgt hij voor de aandrijving maar gaat ook regenereren om weer wat in de accu te krijgen, zit daar wat in gaat ie weer een kleine stukje als EV en zo herhaalt zich dit. Wellicht met instellingen aan te passen maar heb liever dat ie de motor dan een uur door laat knorren ipv dat pingpongen, als ie naar het navi doel kijkt weet ie dat er nog 140km afgelegd moet worden.

Terugweg weer met 100% acculading gestart en als hybrid gereden, houdt ie op de snelweg gewoon de TSI aan met continu een zetje in de rug. Die 20kwh smeert ie over de hele 275km uit, alleen hij was iets vroeg leeg, zo'n 13km voordat ik thuis was, al pakt ie stoplicht etc nog wel als EV met de reserves die er in de accu zitten. Kwam gemiddeld uit op 1:37 wat neerkomt op 7,4 liter zoiets en die 19,7kw leeg. Duitsland 130 cruise en in Nederland 100/105 cruise.

Voor het eerst aan de 11kw lader gehangen ook, dat gaf 10kw weer in de app/auto, gaat met 77km/u erbij wel lekker rap tov de 230v lader!

Als je hem helemaal leeg hebt duurt die eerste 10% wel (bijna) 2x zo lang dus lijkt alsof ie eigenlijk -10% is maar gewoon 0% aan blijft geven.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-20 om 21.03.01_c14a38f1.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-20 om 21.03.01_c14a38f1.jpg (192.97 KiB) 1312 keer bekeken

Kadett
Berichten: 5267
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Kadett » 21 sep 2025, 19:55

Knot schreef: 21 sep 2025, 19:49 Gisteren ritje naar Papenburg, om 05:15 begonnen met 100% acculading en ergens bij vd Valk na Zwolle was hij leeg met 135km op de cruise met 100km/u, daarna verder op benzine maar vond het geen pretje hoe de motor zich gedraagt. Omdat hij zo efficient mogelijk probeert te zijn zorgt hij voor de aandrijving maar gaat ook regenereren om weer wat in de accu te krijgen, zit daar wat in gaat ie weer een kleine stukje als EV en zo herhaalt zich dit. Wellicht met instellingen aan te passen maar heb liever dat ie de motor dan een uur door laat knorren ipv dat pingpongen, als ie naar het navi doel kijkt weet ie dat er nog 140km afgelegd moet worden.

Terugweg weer met 100% acculading gestart en als hybrid gereden, houdt ie op de snelweg gewoon de TSI aan met continu een zetje in de rug. Die 20kwh smeert ie over de hele 275km uit, alleen hij was iets vroeg leeg, zo'n 13km voordat ik thuis was, al pakt ie stoplicht etc nog wel als EV met de reserves die er in de accu zitten. Kwam gemiddeld uit op 1:37 wat neerkomt op 7,4 liter zoiets en die 19,7kw leeg. Duitsland 130 cruise en in Nederland 100/105 cruise.

Voor het eerst aan de 11kw lader gehangen ook, dat gaf 10kw weer in de app/auto, gaat met 77km/u erbij wel lekker rap tov de 230v lader!

Als je hem helemaal leeg hebt duurt die eerste 10% wel (bijna) 2x zo lang dus lijkt alsof ie eigenlijk -10% is maar gewoon 0% aan blijft geven.
Bij Toyota (vanwege CVT denk ik) houd de motor een optimaal toerental qua efficientie aan. Dit zorgt ervoor dat het vermogen wat niet voor de aandrijving nodig is naar de accu gaat, en zodra die vol genoeg is gaat de motor uit.

Zal bij VW eenzelfde principe/gedachtegang hebben. Bij Toyota is de switch tussen motor en elektromotor nagenoeg onmerkbaar.

Merk je dit wel bij de Golf?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Knot » 21 sep 2025, 19:57

Je merkt het niet heel duidelijk maar vooral omdat je het ziet in de tellerbak ga je erop letten en hij doet dat zegmaar elke 2 minuten zoiets, leek mij niet nodig dat aan/uit van de benzinemotor op de cruisecontrol.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34809
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door JP » 21 sep 2025, 20:22

Die 90km is de range voor de benzinemotor? Natuurlijk niet teveel tanken, allemaal balast, die E10 :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Knot » 21 sep 2025, 21:11

Sport om zo lang mogelijk op het eerste tankje van de dealer te rijden, al heb je m op die lange ritten wel nodig en gisteren beetje verder ingereden. Over 2 weken gooi ik m wel vol over de grens als ik er weer ben voor de terugweg. Heenweg zou ik de Tesla Supercharger bij Zwolle precies moeten halen, die zit exact op de helft van de rit, gaan we eens proberen en die is voor 09:00 maar 37ct, dat tarief kan geen laadpaal in het dorp aan tippen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2025, 21:37

Heb je hem ook nog een rondje over papenburg heen gejaagd? :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Knot » 21 sep 2025, 21:49

Beetje verder ingereden, toeren variëren gaat daar het beste maar het is er niet voor bedoeld hoor, gas los gaat die motor ook uit steeds, dermate zuinig dat het niet uitnodigt om echt sportief rondjes te gaan rijden. Balans is verder prima, je voelt niet direct dat het een relatief zware auto is. De Bridgestone Turanza T005 geven wel snel op vind ik, geen echte sportband natuurlijk maar de Conti Allseasoncontact die ik op de Audi had deden het een stuk beter.

Martin*
Berichten: 1111
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martin* » 21 sep 2025, 22:57

Martijn_bmw schreef: 21 sep 2025, 21:37 Heb je hem ook nog een rondje over papenburg heen gejaagd? :)
Grapjas :P

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition

Bericht door Knot » 01 okt 2025, 13:49

Paskal schreef: 28 aug 2025, 09:59 Persoonlijk zou ik er wat moeite mee hebben om hier 500€ per mnd (incl wat stroom/fuel) voor neer te leggen, maar begrijp ook wel dat er mensen zijn die er voor kiezen om dat wel te doen.
Om hier nog even op terug te komen, zonder die € 3000 bonus van de importeur en zonder die € 50 per maand korting van de dealer en met de nieuwe prijzen (per augustus) ziet het er iets minder rooskleuring uit voor 24mnd ipv die € 488 die ik nu betaal....

Kmstand wordt wel een dingetje want pak m best wel vaak mee, eerste maand 2500km gemaakt, komend weekend weer papenburg (en voor het eerst tanken dan denk, geen idee nog hoe die tankdop eruit ziet of hoe het daar achter dat klepje rechtsachter is).

Ben wel benieuwd of ie bij een kortere of langere rit (alleen die 275km geprobeerd) ook de volledige 100% acculading uitsmeert, of dat ie gewoon standaard 5kwh/100km meehelpt met de aandrijving.
Bijlagen
725412.jpg
725412.jpg (56.11 KiB) 721 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2025, 14:58

Ruim dubbel zo duur nu dus?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Knot » 01 okt 2025, 15:05

Leek mij ook een beetje raar/overdreven maar blijkbaar door geen kortingen en nieuwe prijzen per aug. Lijkt me dat je voor deze bedragen geen interesse (meer) hebt als particulier...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2025, 15:34

lijkt mij idd extreem 3.000/24mnd = 125EUR + die 50EUR = 175EUR verschil verklaard maar de rest van de stijging is dan alsnog extreem.

Geertmans
Berichten: 744
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Geertmans » 02 okt 2025, 23:32

Pon is nu vooral met de ID’s aan het stunten in de private lease

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43613
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Arthur » 03 okt 2025, 08:59

Een Golf is best courant, met 1k per maand aan kosten én je benzine/stroom zelf betalen, dan kun je hem beter kopen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2025, 09:59

Arthur schreef: 03 okt 2025, 08:59 Een Golf is best courant, met 1k per maand aan kosten én je benzine/stroom zelf betalen, dan kun je hem beter kopen.
Mwha ik denk dat nog steeds krap wordt. Lease is 24k kosten in 2jr.

Zelf kopen: 24x HSB+verzekering = ergens 4.000eur
Aanschaf kost je 42k zo te zien moet ie dus na 24mnd nog 22k inruil opleveren om tegen gelijke kosten als lease die 24mnd gereden te hebben en moet er niks tegen zitten, geen schade, geen bandje lek, geen stranding, enz.

En het echt eerlijke vergelijk is natuurlijk dat je de koop financiert dan komt er nog zo’n 4k rente kosten bij en moet die golf na 24mnd nog 26k inruil opleveren om op gelijke kosten uit te komen tov leasen

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 10:17

Maargoed maak die rekensom eens in mijn geval, 488 komt nog wat bij volgens jaar, MRB gaat 20 omhoog ofzo? En reken dan met 15.000km dat is eerlijker, dat was 40 duurder, zit je op 550 zegmaar is 13.200 in 24mnd.

Kopen is 40k met 5% korting (lukt dat op zulk soort auto's tegenwoordig?) MRB 24x90=2160, Allrisk/inzittenden/pechhulp (Promovendum) 24x75= 1800, tel het op en haal de 13.200 eraf zit je op 30.750 wat niemand mij terug gaat geven na 2 jaar ben ik bang met 30.000km op de teller en direct onderhoud nodig.

En mooie is, iedereen met rijbewijs mag rijden, andere lease is het soms alleen gezinsleden en geen risico op verlies schadevrije jaren bij een klapper, hooguit na 2 schades in 1 jaar gaat het eigen risico van 500 naar 1000.

Hoop mensen nemen private lease omdat ze de centen niet hebben, in mijn geval was het puur de kosten die gewoon lager zijn en lekker die 40k op de bank houden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34809
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door JP » 03 okt 2025, 10:24

Arthur schreef: 03 okt 2025, 08:59 Een Golf is best courant, met 1k per maand aan kosten én je benzine/stroom zelf betalen, dan kun je hem beter kopen.
+1 #teamkopen, zeker als je toch het geld hebt liggen :coffee:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2025, 14:02

Knot schreef: 03 okt 2025, 10:17 Maargoed maak die rekensom eens in mijn geval, 488 komt nog wat bij volgens jaar, MRB gaat 20 omhoog ofzo? En reken dan met 15.000km dat is eerlijker, dat was 40 duurder, zit je op 550 zegmaar is 13.200 in 24mnd.

Kopen is 40k met 5% korting (lukt dat op zulk soort auto's tegenwoordig?) MRB 24x90=2160, Allrisk/inzittenden/pechhulp (Promovendum) 24x75= 1800, tel het op en haal de 13.200 eraf zit je op 30.750 wat niemand mij terug gaat geven na 2 jaar ben ik bang met 30.000km op de teller en direct onderhoud nodig.

En mooie is, iedereen met rijbewijs mag rijden, andere lease is het soms alleen gezinsleden en geen risico op verlies schadevrije jaren bij een klapper, hooguit na 2 schades in 1 jaar gaat het eigen risico van 500 naar 1000.

Hoop mensen nemen private lease omdat ze de centen niet hebben, in mijn geval was het puur de kosten die gewoon lager zijn en lekker die 40k op de bank houden.
Klopt in jou situatie/ aanbieding no-brainer altijd goedkoper dan zelf nieuw kopen. Maar zelf voor die 1k wat het nu kost om het even zie mijn sommetje hierboven. (Nieuw) auto rijden is gewoon knetter duur en lease maakt dat pijnlijk duidelijk omdat alle kosten in gelijke delen elke maand terug komen in de leasetermijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40675
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Knot » 03 okt 2025, 14:15

Hoop mensen vergeten die afschrijving, ik zelf ook hoor met de Audi, ik gooi die 34k erin en daarna kijk ik naar het banksaldo wat over is en zie ik enkel de kosten voor verzekering, mrb en het tanken. Wat je daarna krijgt is meegenomen bij verkoop.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34809
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door JP » 03 okt 2025, 14:28

Een hybride Golf zal toch geen 24k afschrijven in net zoveel maanden en 20kkm ? Al zal Jan Modaal dit niet snel nieuw-nieuw kopen, daarom zijn de jong gebruikte prijzen nog zo hoog.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28908
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2025, 14:37

JP schreef: 03 okt 2025, 14:28 Een hybride Golf zal toch geen 24k afschrijven in net zoveel maanden en 20kkm ? Al zal Jan Modaal dit niet snel nieuw-nieuw kopen, daarom zijn de jong gebruikte prijzen nog zo hoog.
Het is ook geen 24k afschrijving hè het is ook
Financiering, wegenbelasting en verzekering en risico opslag voor toch een kapot bandje of ander klein leed wat kan ontstaan in die 24mnd.

Reken je enkel HSB, verzekering en rente totaal 8k blijft er van de 24k leasetermijnen nog 16k over voor afschrijving. Ik denk dat je voor een 2jr oude golf hybrid geen 26k inruil gaat krijgen… als je nu naar een 2023 hybrid kijkt staan ze met lage km stand vanaf 26k te koop namelijk.


Het is al vaker voorbij gekomen lease is niet duur het maakt alleen pijnlijk duidelijk hoe duur autorijden is :tooth:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2057
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition [1 op 37...]

Bericht door veejay » 03 okt 2025, 14:43

#teamlease kun je ieder moment van de auto af zonder (hoge) boetes?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2226cc, bartje325i, Berry1000RR, beske, Bram, Dimitri, Majestic-12 [Bot], vigilante, WillemBoer, Wimo en 1 gast