Gas, de prijzen.
- Knot
Re: Gas, de prijzen.
Gewoon zo min mogelijk gebruiken, betaal je ook geen/weinig belasting/accijnzen.
-
OnlineMartijn_bmw
^^ dat dus, mensen reverentie is vaak 70-80cnt per kuub maar dat wordt het nooit meer als de heffing alleen al tegenwoordig 70cnt per kuub is.
Zelfde geldt voor heffing op kWh’s (daarom is de discussie van gemiste accijns door EV’s ook onzin want die halen ze dubbel en dwars terug door meer heffing inkomsten op kWh’s)
Zelfde geldt voor heffing op kWh’s (daarom is de discussie van gemiste accijns door EV’s ook onzin want die halen ze dubbel en dwars terug door meer heffing inkomsten op kWh’s)
- Knot
Zat pas nog te kijken naar een document toen ik net in dit huis woonde, lekker de radiatoren half dicht zodat de vloer beter opwarmde, dikke 1500 kuub wegrammen om warme voeten te hebben in de winter, toen was het nog geen 60ct per kuub!
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Dat maakt het ook een beetje lastig keuzes maken.
Stuurt de overheid met de heffingen de gas omhoog, en stroom omlaag?
Zo ja, is dit voor lange termijn en gaan we massaal investeren in warmtepompen om maar van het gas te komen, om dan na een paar jaar de heffingen te zien verhuizen van gas naar stroom en dan EN een dikke investering hebben EN pittige stroomkosten?
Mijn kosten zijn nu 2/3 gas en 1/3 stroom op jaarbasis. Het is nog te overzien.
Ik blijf het lastig vinden.
Stuurt de overheid met de heffingen de gas omhoog, en stroom omlaag?
Zo ja, is dit voor lange termijn en gaan we massaal investeren in warmtepompen om maar van het gas te komen, om dan na een paar jaar de heffingen te zien verhuizen van gas naar stroom en dan EN een dikke investering hebben EN pittige stroomkosten?
Mijn kosten zijn nu 2/3 gas en 1/3 stroom op jaarbasis. Het is nog te overzien.
Ik blijf het lastig vinden.
- Knot
Beste is om hybride te kiezen, kan je beiden kanten op om minder genaaid te worden.
-
Dat is het slechtste van twee kanten..
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hij voelt het toch niet meer 

- Knot
Grapje is nu wel leuk geweest Arthur.
Waarom geen hybride Wimo? Kun je beide kanten op, zelfde met de auto, benzine duur, op stroom, stroom duur, tanken.
Waarom geen hybride Wimo? Kun je beide kanten op, zelfde met de auto, benzine duur, op stroom, stroom duur, tanken.
-
Benzine goedkoop, veel te zware auto. Benzine duur, minimaal bereik.Knot schreef: 26 sep 2025, 12:50 Grapje is nu wel leuk geweest Arthur.
- Knot
Tsja, je moet er zelf het beste van maken, ik heb al 2500km niet getankt vanaf aflevering.
Stroom 2000kwh overschot thuis dus ga ruim onder de 500m3 gas uitkomen deze winter, geen saldering meer dan weer gas stoken.
Boeit het je allemaal niet dan gewoon volop genieten van het leven en de (hoofd)prijs betalen.
Stroom 2000kwh overschot thuis dus ga ruim onder de 500m3 gas uitkomen deze winter, geen saldering meer dan weer gas stoken.
Boeit het je allemaal niet dan gewoon volop genieten van het leven en de (hoofd)prijs betalen.
- Arthur
- Knot
Tsja, ik kan er ook niets aan doen dat jij nooit genaaid wordt... 

- JP
Binnenkort weer bij het afhalen van de X1M35i 

- Arthur
Het verschil is dat ik dat, of alles, niet als naaien ervaar 

- Knot
Jij vind het fijn dat de heffingen lukraak verschoven worden om inkomsten te genereren? Kan je net zo goed elke maand je hele salaris naar de belastingdienst overmaken.
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Hier zit ik op 30% stroom en 70% gas kwa rekening, kreeg toevallig deze week mail van vattenfal dat de nieuwe tarieven naar beneden gaan en het dus wat goedkoper wordt voor hier. (mag ook wel eens)
Wat het verschuiven van de belasting betreft als idd. meer mensen van het gas gaan en de overheid inkomsten missen zullen ze dat wel bij de elektra weghalen...reken maar niet op een voordeeltje als je alles elektra hebt in de toekomst.
Wat het verschuiven van de belasting betreft als idd. meer mensen van het gas gaan en de overheid inkomsten missen zullen ze dat wel bij de elektra weghalen...reken maar niet op een voordeeltje als je alles elektra hebt in de toekomst.

- RS-Ron
Vanochtend de pelletkachel maar weer eens aangezwengeld, drie uurtjes gebrand, nu nog 23.5 graden beneden. Badkamer droog op de 1e en was droog op zolder. Isolatie werkt goed, om 2300 nog 22 graden met de deur naar de hal dicht.
Gr Ron
Gr Ron
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Toen ik het even doorrekende was de totale gasheffing een kleine 6 miljard.Alexsti schreef: 26 sep 2025, 16:58 Wat het verschuiven van de belasting betreft als idd. meer mensen van het gas gaan en de overheid inkomsten missen zullen ze dat wel bij de elektra weghalen...reken maar niet op een voordeeltje als je alles elektra hebt in de toekomst.![]()
Dat hebben ze hard nodig voor andere nuttige zaken hier in Nederland.
-
RS-Ron schreef: 26 sep 2025, 17:04 Vanochtend de pelletkachel maar weer eens aangezwengeld, drie uurtjes gebrand, nu nog 23.5 graden beneden. Badkamer droog op de 1e en was droog op zolder. Isolatie werkt goed, om 2300 nog 22 graden met de deur naar de hal dicht.
Gr Ron

-
Hier in huis is het 21 graden dus nog lang de verwarming niet nodig. Komende dagen nog zonnig weer dus blijft het hierbinnen nog wel op temperatuur. Ben benieuwd wanneer we weer moeten gaan stoken.
-
Mijn grootste nadeel is dat ik weinig thermische massa heb. Houten vloer(balken) en HSB wanden boven verdieping, 1 buurman die zo weinig gas verbruikt dat netneheerder al eens zijn meter heeft vervangen omdat ze dachten dat die stuk was
Andere buurwoning staat leeg en wordt niet gestookt. Met enkel een steensmuur tussen de woningen is dat niet ideaal.

- Knot
Hier ook 19C in de avond nu, voor het eerst weer eens naar vest/trui gekeken, overdag nog heerlijk in shirt in het zonnetje. Als we in oktober nog niet electrisch bij hoeven verwarmen zit ik straks met die 2000kwh overschot en in dec/jan in de jacuzzi met 38C terwijl het buiten vriest 
Wel blij dat ik nog geen volledige warmtepomp heb als ik die LNG verhalen vanuit de VS mag geloven, gas wordt straks weer 50ct als heel nederland van het gas af is! Salderingsregeling eraf en stroom naar de 40ct per kWh zeker, brandstof naar 2,50 de liter, aanpakken die burgers!
Maargoed, het kan vele malen slechter dan hoe wij het hier in NL hebben hoor, ben ik me zeker van bewust maar blijft een kat en muis spelletje voor wie zin heeft mee te spelen.

Wel blij dat ik nog geen volledige warmtepomp heb als ik die LNG verhalen vanuit de VS mag geloven, gas wordt straks weer 50ct als heel nederland van het gas af is! Salderingsregeling eraf en stroom naar de 40ct per kWh zeker, brandstof naar 2,50 de liter, aanpakken die burgers!

Maargoed, het kan vele malen slechter dan hoe wij het hier in NL hebben hoor, ben ik me zeker van bewust maar blijft een kat en muis spelletje voor wie zin heeft mee te spelen.
- Arthur
Dan zal mijn huis wel slecht geïsoleerd zijn, verwarming gaat hier ‘s avonds of ‘s nachts wel een keer aan. Verstook momenteel een 3,5m3 per dag. Afgelopen jaar bijna 1800m3 verstookt.
-
Misschien woon je in een grote, vrijstaande villa Arthur?
Wij, in een hoekhuis van 150m², zitten op 800m³ per jaar inclusief koken en warm water.
Wij, in een hoekhuis van 150m², zitten op 800m³ per jaar inclusief koken en warm water.
- Arthur
Geschakelde hoekwoning, ongeveer 30 jaar oud, 195m2 ongeveer. Ooit gepresenteerd als stadsvilla
Maar ook ons vorige huis, half vrijstaand noemen ze dat geloof ik, iets kleiner, verstookte ik dat volgens mij ook. Bouwjaar ongeveer gelijk.