Van FK8 Type R - Cayman S - Carrera S - Carrera T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 13:29

Wimo schreef: 26 jul 2025, 12:56 Rennlist staat vol met mensen die de pccb schijven vervangen door stalen varianten omdat het kosten besparend is.. gebeurt ook bij veel Ferraris. Nooit overwogen? Schijven leveren je een handige cent op..

Wat vind je van de turbo spoolup vs de s? Ik vond dat het leukste aan de base.
Ombouwen loste de PCCB probleem, maar kost ook een berg geld om het bij Porsche te laten doen. En er waren meer systemen die grint gevoelig zijn met hoge kosten posten. Adaptive cruise control radar aan de voorkant en de 360 camera’s en PDLS Mateix koplampen. Nu heb ik base lampen, geen camera aan de voorkant nog spiegels en geen cruisecontrol radar onder de kenteken op de voor bumper. Dat ging ook in mijn hooft spelen. Over een paar manden rij ik 8000/9000km door Frankrijk/Spanje en Zwitzerland. Als voorbeeld in de afgelopen jaar is binnen mijn road trip vrienden group 5 voorruiten gesneuveld. Wij rijden hoofdzakelijk afgelegen gebieden. Voorruiten zijn verzekerings werk maar de andere systemen zijn voor eigen rekening.

De spoolup van de T is sneller dan de S. Stuk minder lag en snellere response! Daarom denk ik dat hij tussen 80-150 nauwelijks langzamer voelt. Na 160 voel je wel dat de acceleratie minder heftig is. Maar dat neem ik voor lief. Ik rij al jaren 99% van de tijd tussen 60 en 140. Tot de S. Dat was ook een issue, hoe gek het ook klinkt. Hij was TE SNEL voor de openbare weg 😬

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29083
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Martijn_bmw » 26 jul 2025, 13:35

Robin schreef: 26 jul 2025, 12:56
Enrico schreef: 26 jul 2025, 11:56
JP schreef: 26 jul 2025, 11:43 Ik vraag me serieus af hoe gek je moet doen dat kiezel tussen je remschijf/schijfrem kan komen of zelfs je velgen beschadigd, maar misschien rij ik te langzaam en ontwijk de grindbakken ook :kikker: :tooth:
3km op een Franse landweg met 25km per uur. De foto’s van de velg schade staan eerder in dit topic. Zo makkelijk ging het.
De term 'steenrijk' krijgt in dit geval een andere betekenis. :P
:lol:

Maar idd begrijpelijk dat je niet continu bang wil zijn voor zo’n kostenpost zeker in het buitenland heb je nou eenmaal veel wegen met gravel / kleine stenen op de weg.

En uiteindelijk heb je zo’n ding om te rijden :df:

Wimo
Berichten: 2746
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Wimo » 26 jul 2025, 14:50

Enrico schreef: 26 jul 2025, 13:29
Wimo schreef: 26 jul 2025, 12:56 Rennlist staat vol met mensen die de pccb schijven vervangen door stalen varianten omdat het kosten besparend is.. gebeurt ook bij veel Ferraris. Nooit overwogen? Schijven leveren je een handige cent op..

Wat vind je van de turbo spoolup vs de s? Ik vond dat het leukste aan de base.
Ombouwen loste de PCCB probleem, maar kost ook een berg geld om het bij Porsche te laten doen. En er waren meer systemen die grint gevoelig zijn met hoge kosten posten. Adaptive cruise control radar aan de voorkant en de 360 camera’s en PDLS Mateix koplampen. Nu heb ik base lampen, geen camera aan de voorkant nog spiegels en geen cruisecontrol radar onder de kenteken op de voor bumper. Dat ging ook in mijn hooft spelen. Over een paar manden rij ik 8000/9000km door Frankrijk/Spanje en Zwitzerland. Als voorbeeld in de afgelopen jaar is binnen mijn road trip vrienden group 5 voorruiten gesneuveld. Wij rijden hoofdzakelijk afgelegen gebieden. Voorruiten zijn verzekerings werk maar de andere systemen zijn voor eigen rekening.

De spoolup van de T is sneller dan de S. Stuk minder lag en snellere response! Daarom denk ik dat hij tussen 80-150 nauwelijks langzamer voelt. Na 160 voel je wel dat de acceleratie minder heftig is. Maar dat neem ik voor lief. Ik rij al jaren 99% van de tijd tussen 60 en 140. Tot de S. Dat was ook een issue, hoe gek het ook klinkt. Hij was TE SNEL voor de openbare weg 😬
Heb je onderzoek gedaan naar de fragiele ruiten die je nu hebt? De lichtgewicht ruiten breken al als je er naar kijkt.. hoop voor je dat ze heel blijven. Heb al twee keer een kapotte zijruit gehad. Peperkoek.
NOOIT meer lwg hier. 859.25 per keer.

New fear unlocked https://rennlist.com/forums/992-gt3-and ... glass.html

Ik plak gewoon een klein stukje ductape op de nacht camera als ik een roadtrip maak.. de rest van de punten die je noemt zijn aardig bulletproof tegen stenen hoor...

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 16:09

Heb je onderzoek gedaan naar de fragiele ruiten die je nu hebt? De lichtgewicht ruiten breken al als je er naar kijkt.. hoop voor je dat ze heel blijven. Heb al twee keer een kapotte zijruit gehad. Peperkoek.
NOOIT meer lwg hier. 859.25 per keer.

New fear unlocked https://rennlist.com/forums/992-gt3-and ... glass.html

Ik plak gewoon een klein stukje ductape op de nacht camera als ik een roadtrip maak.. de rest van de punten die je noemt zijn aardig bulletproof tegen stenen hoor...
Valt de zijruit niet onder je verzekering? Glazen dak niet, die heb ik met ppf laten dekken.

Kennis van mij zit al op zijn 3rde ACC radar in 2 jaar ivm steenslag. Voorruit van de 992 is ook Swiss cheese.

Wimo
Berichten: 2746
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Wimo » 26 jul 2025, 16:55

Nope.. in Amerika vervangt porsche de ruiten door een sterkere variant. Hier in de eu durven we niets dus bukken.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 21:21

Wimo schreef: 26 jul 2025, 16:55 Nope.. in Amerika vervangt porsche de ruiten door een sterkere variant. Hier in de eu durven we niets dus bukken.
That sucks, heb het gecheckt en alle ruiten zijn bij mij ook gedekt. Zelf de panorama dak 🤣 voor nix de ppf er op laten zetten 🤣 volgende keer eerst de kleine letters checken op de polis 🤭

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 14 aug 2025, 08:41

Mijn kinderen zijn wat minder blij met de T




























IMG_0202.jpeg
IMG_0202.jpeg (45.99 KiB) 3286 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 22 aug 2025, 15:35

Hij is eindelijk live... de Autobahn Blast. Hoe makkelijk was het om snelheid te maken met de S? Op precies deze plek kwam ik met de Cayman S niet verder dan 293 km/u. Luxeproblemen.


Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6881
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Opa » 23 aug 2025, 00:58

Komt lekker van z'n plek. :df: :thumbup:

speedy25
Berichten: 836
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door speedy25 » 23 aug 2025, 06:26

Mooi speelgoed 😎

Robin
Berichten: 56313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 08:09

Die schiet op! Toch oppassen als ik zoiets in 't wild op de Autobahn tegenkom:)

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 5049
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door sitechris » 23 aug 2025, 11:42

Heerlijke machine en Carrera S zet idd al helle grote stappen.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Enrico » 24 sep 2025, 20:05

1756EF17-4027-4ED4-963A-A291635D4FDF.jpeg
1756EF17-4027-4ED4-963A-A291635D4FDF.jpeg (64.69 KiB) 2366 keer bekeken
IMG_4571.jpeg
IMG_4571.jpeg (119.28 KiB) 2366 keer bekeken
IMG_4429.jpeg
IMG_4429.jpeg (111.36 KiB) 2366 keer bekeken
871b33ae-a370-47b3-a6b1-98f912b90d13.jpeg
871b33ae-a370-47b3-a6b1-98f912b90d13.jpeg (78.63 KiB) 2366 keer bekeken
e3e2b08d-18a8-4ee1-9939-1e49aea8e3ae.jpeg
e3e2b08d-18a8-4ee1-9939-1e49aea8e3ae.jpeg (95.29 KiB) 2366 keer bekeken
d06acea0-0fd7-4c37-88c5-463cb02cd885.jpeg
d06acea0-0fd7-4c37-88c5-463cb02cd885.jpeg (108.09 KiB) 2366 keer bekeken
Na de Picos de Europa een tour gemaakt in de Zwitserse Passen

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6881
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Opa » 25 sep 2025, 01:20

Ziet er goed uit, mooie wegen daar. :df: :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40986
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Knot » 25 sep 2025, 09:29

Haha, mooi die adapt driving style melding.

mark323ti
Berichten: 1602
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door mark323ti » 25 sep 2025, 18:09

Hoe is de T tov de S?

Martin*
Berichten: 1188
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Martin* » 28 sep 2025, 20:54

Mooie foto’s en daar kun je de Porsche mooi uitlaten :df:
Knot schreef: 25 sep 2025, 09:29 Haha, mooi die adapt driving style melding.
Gewoon negeren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Van FK8 Type R - Cayman S - Carrera S - Carrera T

Bericht door Enrico » 08 okt 2025, 16:29



Een super leuk en redelijk lange stuk goed asfalt in de Black Foerst. Volgend Jaar ga ik zeker weer daar rijden. Is ver, maar goed te doen met een lang wekend.

Martin*
Berichten: 1188
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Van FK8 Type R - Cayman S - Carrera S - Carrera T

Bericht door Martin* » 08 okt 2025, 16:50

Mooi filmpje hoor. Prachtig traject om lekker te sturen. :df:
Ook lekker rustig.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Enrico » 08 okt 2025, 16:58

mark323ti schreef: 25 sep 2025, 18:09 Hoe is de T tov de S?
Ik mis de S geen moment. Oké… behalve de Carbon Ceramics. Maar eerlijk is eerlijk: die waren juist de reden van inruil. 😅

Blijkbaar blijft Porsche niet stilzitten en wordt er per generatie netjes gesleuteld aan verbeteringen. En dat merk je!

1. Demping

In Normal mode rijdt de T soepeler dan de S. De adaptieve dempers zijn zachter afgesteld en geven verrassend veel comfort. Alsof je van een sportmatras bent overgestapt op een goede boxspring.

2. Infotainment

Het systeem is een versie nieuwer en werkt merkbaar beter. Met wired Apple CarPlay nul problemen. Met wireless soms wat hikjes, dus ik hang gewoon braaf een kabeltje aan de USB — oldschool, maar altijd werkend.

3. Minder pk’s, meer plezier

Met 385 pk in plaats van 450 pk kan ik langer plankgas rijden. Dat maakt het eigenlijk leuker. Waar ik met de S al op 150 km/u tussen de bochten zat, rijd ik met de T rond de 130 — meer tijd om te genieten dus.
Boven de 200 km/u merk je wel dat hij iets minder fel is, maar tussen 60 en 180 is het verschil minimaal.
Dankzij de kleinere turbo’s heeft de T minder "lag" en bouwt hij het vermogen heerlijk soepel op. Ik durf nu zelfs traction control op Sport te zetten en vol uit een bocht te rijden.

4. Geluid

Tussen 6000 en 7000 toeren heeft de T een geweldige, metallisch raspende toon die de S nooit heeft gehad. Het doet me denken aan de 992.1 GTS tijdens een proefrit. Ik betrap mezelf erop dat ik expres terugschakel om dat geluid steeds weer te horen. Later dit jaar monteer ik een compilatiefilmpje van S en de T — ook op video hoor je duidelijk dat de T anders klinkt. 🏁

5. Gewicht

40 kg lichter voel je écht, zeker in de bergen en in snelle bochten. De T is speelser, directer en… leuker.

6. Opties? Mis ik niet.

Geen adaptive cruise, geen 360° camera, geen blindehoekassistent, geen achterwielbesturing, geen stoelverwarming, geen lift — niks van dat alles mis ik.

(Oké, ik heb één keer de grond geraakt zonder lift… maar dat was 100% mijn eigen schuld. Te enthousiast, te weinig oplettend)

7. Verbruik

Zonder aerokit is de T zuiniger. Ik heb al 6.2L op de 100km gereden op de snelweg.

De auto is door Manthey uitgelijnd, dus de vergelijking qua wegligging is echt 1-op-1.

Wat me het meest verbaast: mijn T was de demo/leenauto van Porsche Centrum Deventer. Hij had al 47.000 km gelopen (inmiddels 55.000) en is door Jan en alleman gereden. Maar zodra je instapt en wegrijdt, merk je daar níets van. Interieur is strak, alles werkt perfect, de remmen voelen top, alle knopjes als nieuw… ongelooflijk.

In de VS weet je bij een huurauto met 40.000 km meteen dat je iets ‘geleefd’ hebt meegekregen — krakende plastics, trage automaat, vage geuren…

Bij deze Porsche? Niks daarvan. Petje af voor de bouwkwaliteit.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 5049
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Van FK8 Type R - Cayman S - Carrera S - Carrera T

Bericht door sitechris » 08 okt 2025, 17:01

Leuk om je ervaringen te lezen. Kan me goed voorstellen dat de T al meer dan voldoende is. Die ervaring had ik ook toen ik er mee reed. Nooit vermogen gemist. En ook op Autobahn loopt het goed genoeg door.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 5032
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Philipoo » 09 okt 2025, 08:22

Enrico schreef: 08 okt 2025, 16:58
3. Minder pk’s, meer plezier

Met 385 pk in plaats van 450 pk kan ik langer plankgas rijden. Dat maakt het eigenlijk leuker. Waar ik met de S al op 150 km/u tussen de bochten zat, rijd ik met de T rond de 130 — meer tijd om te genieten dus.
Boven de 200 km/u merk je wel dat hij iets minder fel is, maar tussen 60 en 180 is het verschil minimaal.
Dankzij de kleinere turbo’s heeft de T minder "lag" en bouwt hij het vermogen heerlijk soepel op. Ik durf nu zelfs traction control op Sport te zetten en vol uit een bocht te rijden.
Dit vind ik altijd een fascinerende conclusie die te weinig mensen zich realiseren. In de tijd van alles maar meer, meer, meer, is een auto die simpeler (en langzamer) is vaak veel leuker in de praktijk.

Prachtige auto heb je, mooi om te lezen over je ervaringen!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3726
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Bericht door Martijn M » 09 okt 2025, 09:02

Philipoo schreef: 09 okt 2025, 08:22
Enrico schreef: 08 okt 2025, 16:58
3. Minder pk’s, meer plezier

Met 385 pk in plaats van 450 pk kan ik langer plankgas rijden. Dat maakt het eigenlijk leuker. Waar ik met de S al op 150 km/u tussen de bochten zat, rijd ik met de T rond de 130 — meer tijd om te genieten dus.
Boven de 200 km/u merk je wel dat hij iets minder fel is, maar tussen 60 en 180 is het verschil minimaal.
Dankzij de kleinere turbo’s heeft de T minder "lag" en bouwt hij het vermogen heerlijk soepel op. Ik durf nu zelfs traction control op Sport te zetten en vol uit een bocht te rijden.
Dit vind ik altijd een fascinerende conclusie die te weinig mensen zich realiseren. In de tijd van alles maar meer, meer, meer, is een auto die simpeler (en langzamer) is vaak veel leuker in de praktijk.

Prachtige auto heb je, mooi om te lezen over je ervaringen!
Amen! Meer is niet beter (ok behalve bij Pizza dan).

Leuk om te lezen dat de swap goed bevalt!

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3913
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Van FK8 Type R - Cayman S - Carrera S - Carrera T

Bericht door Enrico » 04 nov 2025, 11:30

c354c986-45e0-45a3-9ced-79df3110b2be.jpeg
c354c986-45e0-45a3-9ced-79df3110b2be.jpeg (104.96 KiB) 591 keer bekeken
8f045e07-694e-478f-bc06-810e58183815.jpeg
8f045e07-694e-478f-bc06-810e58183815.jpeg (148.39 KiB) 591 keer bekeken
29a7da47-ff1c-49f2-800e-b5b7f02cbfca.jpeg
29a7da47-ff1c-49f2-800e-b5b7f02cbfca.jpeg (124.92 KiB) 591 keer bekeken
IMG_2564.jpeg
IMG_2564.jpeg (172.26 KiB) 591 keer bekeken
3906393a-4d01-4547-9427-26273baba17a.jpeg
3906393a-4d01-4547-9427-26273baba17a.jpeg (138.85 KiB) 591 keer bekeken
b857652f-96e7-4267-98d3-2ed7a9aa8085.jpeg
b857652f-96e7-4267-98d3-2ed7a9aa8085.jpeg (120.35 KiB) 591 keer bekeken
Prachtige Kleuren in de Duitse Eifel en rond om Kaiserslautern.

Martin*
Berichten: 1188
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Van FK8 Type R - Cayman S - Carrera S - Carrera T

Bericht door Martin* » 04 nov 2025, 22:20

Mooie plaatjes :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, WillemBoer en 3 gasten