Die gulden is goud waard
Instructeur Andreas Gülden dolt met Formule 1-kampioen
Die instructeur van de Driving Academy heet Andreas Gülden. Het is ook de man die Verstappen vervolgens een paar rondjes moet ’rondleiden’ over het 24 kilometer lange circuit. Verstappen in zijn teruggeschroefde Porsche GT4, Gülden rijdt ervoor in een veel krachtigere AMG-Mercedes.
„Het was fantastisch om een paar rondjes vóór de wereldkampioen te rijden”, zegt Gülden met een grote glimlach op zijn gezicht. „Gelukkig had ik veel meer power, anders was het misschien niet gelukt… We hadden contact via de radio en ik heb hem wat tips gegeven, maar op het einde waren we ook een beetje aan het dollen. Hij reed op slicks, ik op gewone straatbanden en ik was echt enorm aan het pushen. Dat vond hij grappig en ik denk dat hij het ook wel waardeerde.”
’Ik was echt enorm aan het pushen. Dat vond hij grappig en ik denk dat hij het ook wel waardeerde’
Gülden spreekt vol lof over de houding en de passie van Verstappen. Het is dezer dagen een veelgehoord oordeel over één van de beste coureurs ooit. Die niet naar de Nürburgring Nordschleife is gekomen om reclame voor zichzelf te maken, maar die simpelweg dat felbegeerde papiertje wil verdienen. Zodat hij bijvoorbeeld volgend jaar mei de 24 Uur van de Nürburgring kan rijden en wellicht over een kleine twee weken al in de Ferrari GT3-auto een NLS-wedstrijd.
Het is de racer pur sang in Verstappen. Die achter de schermen ook ontspannen omgaat met dit soort momenten, zonder media- of marketingverplichtingen. Alleen de auto waarin hij moet rijden is even ver onder zijn niveau geweest. Maar dat hoort nu eenmaal bij de Duitse Pünktlichkeit.
,,Het is geweldig om Max hier te zien”, zegt ook Gülden, zijn instructeur. ,,In dat busritje over het circuit oogde hij heel geïnteresseerd. Bijvoorbeeld over welke lijn te rijden in de regen en ik kon hem wat vertellen over de verschillende types asfalt en de vlagsignalen, die anders zijn dan in andere raceseries. Ik denk dat we wel wat van elkaar hebben geleerd. Het is echt een heel aardige gast. Een enorme liefhebber, ook. Het is prachtig om hem te zien lachen achter het stuur, rijdend op het mooiste circuit van de wereld.”
Missie geslaagd voor Max Verstappen, die licentie op de Nordschleife binnen heeft: ’Ik ben blij dat het gelukt is’
Max Verstappen heeft zijn A-licentie binnen om races in een GT3-auto te kunnen rijden op de Nürburgring Nordschleife.
Gülden neemt afscheid, maar wil toch nog graag wat toevoegen. „Ik ben echt enorm onder de indruk van Max. Natuurlijk van zijn kwaliteiten in de auto, maar daar bestaat geen twijfel over. Maar ook vanwege zijn ambitie en interesse. Hij is zo ongelooflijk gefocust. Het was voor mij een eer om eventjes met hem samen te werken. Hij is een echte wereldkampioen, een echte racer.”
https://archive.is/LFoUT