E46 M3 Clubsport
-
- Auto: 2015 BMW M3 F80
E46 M3 Clubsport
E46 M3 Clubsport
Dit is makkelijk de beste rijdende auto die ik ooit heb gereden en gehad. Ik ben hiervoor eigenaar geweest van een enkele motoren, een Megane RS, BMW 130i, BMW F80 M3. Ik heb hem te koop staan omdat ik op zoek ben naar iets wat meer dagelijks bruikbaar is.
Alle aanpassingen zijn destijds in Duitsland op TUV gezet, bewijs is beschikbaar, dus bij overzetten naar Nederlands kenteken zijn alle aanpassingen wettelijk gedekt. De vorige eigenaar heeft mij verteld dat hij oorspronkelijk ooit uit Switzerland kwam, de vorige eigenaar heeft hem toen overgenomen, en langzaam opgebouwd tot clubsport spec, en vorig jaar zomer heb ik hem geïmporteerd. Deze eigenaar werkte zelf als ingenieur/technicus bij BMW motorsport aan onder andere GT3 spec autos.
E46 M3 2002 S54
- 212dkm, loopt op, wordt zolang het mooi weer is nog mee gereden.
- Drijfstanglagers vervangen 20dkm geleden, achter subframe versterkt, olie pomp vervangen, SMG pompen gereviseerd, VANOS gereviseerd.
- Uitstekende rijdende auto, uitgebreide informatie hieronder:
Exterieur:
- CSL carbon splitters, begin van het jaar opnieuw laten clearcoaten
- MK-Rennsporttechnik carbon autoclave motorkap. Om gewicht aan de voorkant van de auto te verminderen, en extra cooling voor de motor.
- De onderplaat van de motor is vervangen door een slim onderdeel, wat lucht onder de auto leid naar de remmen voor cooling via leidingen.
- BBS RC 300/301 lightweight magnesium wielen, super licht en daarom heel erg wendbaar, stuurt heerlijk. 18x8.5 ET13 + 18x10 ET25. Deze velgen zelf zijn niet meer te koop bij BBS, en heel zeldzaam op de tweedehands markt. (De hub caps van de velgen worden er natuurlijk bij geleverd). Om de velgen heen zitten Continental sport contact 7, 265/35R18 achter en 235/40R18 voor. De banden zijn 5dkm oud.
- E8x M performance 6 pot klauwen voor, om 345x28 mm M3 CSL rem schijven, stalen gevlochten lijnen rondom.
- KW V3 coilover set, ingesteld voor de Nordshleife, met Millway adjustable top mounts, in camber en caster.
- Porsche 996 rem klauw achter, gespoten in dezelfde kleur als voor met BMW logo. Rondom zijn de remblokjes vervangen met Pagid RSL 29’s, helft van remblokjes over, schijven hebben nog 3/4 over.
- KW top mounts achter, met adjustable lower control arm.
- HR stabilisator stangen voor en achter, die zijn ook afstelbaar.
- CSL carbon diffuser, gespoten eromheen in fabriek kleur.
- Het bekende ‘cracking’ subframe issue is aangepakt. Ik heb fotos van werk die gedaan is.
- Het differentieel is origineel een viscus type differentieel. Die moeten heel vaak gereviseerd worden. Die is gelukkig vervangen door een ZF platen differentieel van de E39 M5. Olie is 10dkm geleden vervangen.
- Alle subframe mounts zijn vervangen, de diff heeft solid mounts voor een heerlijk differentieel geluid.
- De uitlaat is een backbox Bastuck systeem, nogmaals allemaal TUV gekeurd en in het boekje. Katalysator zit er nog steeds in.
- Ook heb ik een set Motec Hyper Mesh MCR3 set 10j x18 square liggen met Nankang AR1 265/35R18 banden die tegen een meerprijs beschikbaar zijn.
Motor en interieur:
- Onderhouds boekje is vol, ik heb ervoor gezorgd dat er elke 5/10dkm een olie beurt is gedaan.
- CSF olie cooler, het blijkt dat dat de temperature van de olie ongeveer 10 graden lager houdt bij hard rijden dan de oem cooler. Dus preventief voor langdurigheid voor de motor laten installeren bij The engineers garage in Breukelen.
- Geoff steel carbon airbox, met alpha N tune van Evolve automotive. Samen met een eventuri carbon flap in de bumper die koude lucht de carbon inlaat in duwt.
- Een SMG (versnellingsbak) pomp relocation kit. Bij langer rijden, en warme temperaturen kan de pomp van de versnellingsbak te warm worden bij de oorspronkelijke locatie. De oude eigenaar heeft een kit gekocht waardoor die verplaatst wordt naar een andere locatie waar die cooler blijft in de motor ruimte. Olie van de versnellingsbak is 10dkm geleden vervangen.
- MBT de motor:
- De lagerschalen zijn nog recentelijk gedaan bij 182 dkm, met speciale gecoate ACL lagerschalen.
- De koppakking is toen ook vervangen, de oude heb ik nog liggen als bewijs dat daar toen niets mis mee was, is preventief vervangen.
- De airco is eruit voor gewicht, ook de stereo en speakers. Die zijn netjes vervangen met een oem CSL carbon cover.
- De achteruitkijk spiegel is vervangen.
- Alcantara stuur
- Aluminium shifter paddles ipv de plastic originele paddles.
- Recaro SPG XL bucket seats, ik heb ze nu direct gemonteerd aan het frame, ik heb sliders liggen die kunnen zo geïnstalleerd worden.
- 4 punts OMP harness. FIA keur van stoel en harness voorlopig nog geldig.
- Licht metale half roolkooi. Is gemonteerd aan bestaande bevestigingen. Dus makkelijke eruit te halen en dan blijven er geen sporen/gaten over.
- ‘Rear seat delete’ voor de hele achterbank en kofferbak. Origineel BMW stof.
- Lichtgewicht accu
Uitlijning:
- Voor
- Camber: -3.5 graden
- Spoor: +0.06
- Achter:
- Camber: -2.5 graden
- Spoor: -0.08
Algemeen onderhoud:
- 211158km = Motorolie+filter
- 211062km = Hardyschijven + tussenlager + spoorstangen voor vervangen
- 206441km = Versnellingsbakolie vervangen + motorolie + filter + koelvloeistof
- 201182km = Motorolie + filter + remvloeistof + differentieel olie
- 182983km = Drijfstanglagers + koppakking + motorolie + filter + oliepomp vervangen (preventief) + achter subframe versterkt
- Beurtjes staan verder in boekje netjes tot begin.
Ik heb een enorme stapel met alle facturen en brochures van alle onderhoud, onderdelen en aanpassingen die ooit op deze auto zijn geweest. Je zal aardig moeten zoeken om een E46 M3 te vinden die even goed (preventief) onderhouden is als deze en in clubsport staat.
De vraagprijs is 41,990.00 euro
Ik ben hoogst waarschijnlijk iets vergeten, dus stel graag vragen.
Voor meer HD fotos en vragen ben ik bereikbaar via +31651964054
Dit is makkelijk de beste rijdende auto die ik ooit heb gereden en gehad. Ik ben hiervoor eigenaar geweest van een enkele motoren, een Megane RS, BMW 130i, BMW F80 M3. Ik heb hem te koop staan omdat ik op zoek ben naar iets wat meer dagelijks bruikbaar is.
Alle aanpassingen zijn destijds in Duitsland op TUV gezet, bewijs is beschikbaar, dus bij overzetten naar Nederlands kenteken zijn alle aanpassingen wettelijk gedekt. De vorige eigenaar heeft mij verteld dat hij oorspronkelijk ooit uit Switzerland kwam, de vorige eigenaar heeft hem toen overgenomen, en langzaam opgebouwd tot clubsport spec, en vorig jaar zomer heb ik hem geïmporteerd. Deze eigenaar werkte zelf als ingenieur/technicus bij BMW motorsport aan onder andere GT3 spec autos.
E46 M3 2002 S54
- 212dkm, loopt op, wordt zolang het mooi weer is nog mee gereden.
- Drijfstanglagers vervangen 20dkm geleden, achter subframe versterkt, olie pomp vervangen, SMG pompen gereviseerd, VANOS gereviseerd.
- Uitstekende rijdende auto, uitgebreide informatie hieronder:
Exterieur:
- CSL carbon splitters, begin van het jaar opnieuw laten clearcoaten
- MK-Rennsporttechnik carbon autoclave motorkap. Om gewicht aan de voorkant van de auto te verminderen, en extra cooling voor de motor.
- De onderplaat van de motor is vervangen door een slim onderdeel, wat lucht onder de auto leid naar de remmen voor cooling via leidingen.
- BBS RC 300/301 lightweight magnesium wielen, super licht en daarom heel erg wendbaar, stuurt heerlijk. 18x8.5 ET13 + 18x10 ET25. Deze velgen zelf zijn niet meer te koop bij BBS, en heel zeldzaam op de tweedehands markt. (De hub caps van de velgen worden er natuurlijk bij geleverd). Om de velgen heen zitten Continental sport contact 7, 265/35R18 achter en 235/40R18 voor. De banden zijn 5dkm oud.
- E8x M performance 6 pot klauwen voor, om 345x28 mm M3 CSL rem schijven, stalen gevlochten lijnen rondom.
- KW V3 coilover set, ingesteld voor de Nordshleife, met Millway adjustable top mounts, in camber en caster.
- Porsche 996 rem klauw achter, gespoten in dezelfde kleur als voor met BMW logo. Rondom zijn de remblokjes vervangen met Pagid RSL 29’s, helft van remblokjes over, schijven hebben nog 3/4 over.
- KW top mounts achter, met adjustable lower control arm.
- HR stabilisator stangen voor en achter, die zijn ook afstelbaar.
- CSL carbon diffuser, gespoten eromheen in fabriek kleur.
- Het bekende ‘cracking’ subframe issue is aangepakt. Ik heb fotos van werk die gedaan is.
- Het differentieel is origineel een viscus type differentieel. Die moeten heel vaak gereviseerd worden. Die is gelukkig vervangen door een ZF platen differentieel van de E39 M5. Olie is 10dkm geleden vervangen.
- Alle subframe mounts zijn vervangen, de diff heeft solid mounts voor een heerlijk differentieel geluid.
- De uitlaat is een backbox Bastuck systeem, nogmaals allemaal TUV gekeurd en in het boekje. Katalysator zit er nog steeds in.
- Ook heb ik een set Motec Hyper Mesh MCR3 set 10j x18 square liggen met Nankang AR1 265/35R18 banden die tegen een meerprijs beschikbaar zijn.
Motor en interieur:
- Onderhouds boekje is vol, ik heb ervoor gezorgd dat er elke 5/10dkm een olie beurt is gedaan.
- CSF olie cooler, het blijkt dat dat de temperature van de olie ongeveer 10 graden lager houdt bij hard rijden dan de oem cooler. Dus preventief voor langdurigheid voor de motor laten installeren bij The engineers garage in Breukelen.
- Geoff steel carbon airbox, met alpha N tune van Evolve automotive. Samen met een eventuri carbon flap in de bumper die koude lucht de carbon inlaat in duwt.
- Een SMG (versnellingsbak) pomp relocation kit. Bij langer rijden, en warme temperaturen kan de pomp van de versnellingsbak te warm worden bij de oorspronkelijke locatie. De oude eigenaar heeft een kit gekocht waardoor die verplaatst wordt naar een andere locatie waar die cooler blijft in de motor ruimte. Olie van de versnellingsbak is 10dkm geleden vervangen.
- MBT de motor:
- De lagerschalen zijn nog recentelijk gedaan bij 182 dkm, met speciale gecoate ACL lagerschalen.
- De koppakking is toen ook vervangen, de oude heb ik nog liggen als bewijs dat daar toen niets mis mee was, is preventief vervangen.
- De airco is eruit voor gewicht, ook de stereo en speakers. Die zijn netjes vervangen met een oem CSL carbon cover.
- De achteruitkijk spiegel is vervangen.
- Alcantara stuur
- Aluminium shifter paddles ipv de plastic originele paddles.
- Recaro SPG XL bucket seats, ik heb ze nu direct gemonteerd aan het frame, ik heb sliders liggen die kunnen zo geïnstalleerd worden.
- 4 punts OMP harness. FIA keur van stoel en harness voorlopig nog geldig.
- Licht metale half roolkooi. Is gemonteerd aan bestaande bevestigingen. Dus makkelijke eruit te halen en dan blijven er geen sporen/gaten over.
- ‘Rear seat delete’ voor de hele achterbank en kofferbak. Origineel BMW stof.
- Lichtgewicht accu
Uitlijning:
- Voor
- Camber: -3.5 graden
- Spoor: +0.06
- Achter:
- Camber: -2.5 graden
- Spoor: -0.08
Algemeen onderhoud:
- 211158km = Motorolie+filter
- 211062km = Hardyschijven + tussenlager + spoorstangen voor vervangen
- 206441km = Versnellingsbakolie vervangen + motorolie + filter + koelvloeistof
- 201182km = Motorolie + filter + remvloeistof + differentieel olie
- 182983km = Drijfstanglagers + koppakking + motorolie + filter + oliepomp vervangen (preventief) + achter subframe versterkt
- Beurtjes staan verder in boekje netjes tot begin.
Ik heb een enorme stapel met alle facturen en brochures van alle onderhoud, onderdelen en aanpassingen die ooit op deze auto zijn geweest. Je zal aardig moeten zoeken om een E46 M3 te vinden die even goed (preventief) onderhouden is als deze en in clubsport staat.
De vraagprijs is 41,990.00 euro
Ik ben hoogst waarschijnlijk iets vergeten, dus stel graag vragen.
Voor meer HD fotos en vragen ben ik bereikbaar via +31651964054
- Bijlagen
-
- Screenshot 2025-09-05 at 19.59.33.png (963.28 KiB) 2049 keer bekeken
-
- Screenshot 2025-09-05 at 19.58.07.png (885.43 KiB) 2049 keer bekeken
-
- Screenshot 2025-09-05 at 19.57.27.png (943.48 KiB) 2049 keer bekeken
-
- Screenshot 2025-09-05 at 19.56.38.png (528.71 KiB) 2049 keer bekeken
-
- Screenshot 2025-09-05 at 19.55.45.png (1008.27 KiB) 2049 keer bekeken
-
- Screenshot 2025-09-05 at 19.54.59.png (932.91 KiB) 2049 keer bekeken
- Bert ///M3
Re: E46 M3 Clubsport
Wat een gaaf ding.
Airco deleten had ik alleen niet gedaan, dan maar 0,1 sec minder per rondje
En een CSL kofferklep zou het afmaken.
Airco deleten had ik alleen niet gedaan, dan maar 0,1 sec minder per rondje

- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Skitterend idd. Ja eventueel 'n CSL kofferklep en CSL voorbumper met die ene luchtinlaat(ze zijn er ook aftermarket met twee dacht ik?)
GLWS!
GLWS!
- Hitz
- Auto: KIA
Beeldschoon! GLWS 

-
- Auto: BMW M3
Dat is een hele mooie.
Ben op zoek naar zoiets, maar moet eerst m'n eigen E46 M3 tracktool zien te verkopen.
Ben op zoek naar zoiets, maar moet eerst m'n eigen E46 M3 tracktool zien te verkopen.
-
Thanks Bert, Robin, Hitz en Loefke!
Ik denk ook dat een CSL kofferklep hem helemaal zou afmaken, mooi projectje voor de volgende eigenaar!
@loefke kan je niet je huidige auto ombouwen naar zoiets?
Ik denk ook dat een CSL kofferklep hem helemaal zou afmaken, mooi projectje voor de volgende eigenaar!
@loefke kan je niet je huidige auto ombouwen naar zoiets?
- Martijn 327i
- Auto: X3 M40i // M Performance
Loefke schreef: 09 sep 2025, 21:05 Dat is een hele mooie.
Jij had toch een 330i tracktool Eddy ?
Als die wbt kooi, remmen en onderstel helemaal in orde en geschikt is denk ik dat je goedkoper uit bent om daar een frisse S54 in te hangen ipv verkopen en wat anders gaan zoeken en vervolgens aanpassen.
-
Poh das mien merk 
Hele dikke auto zo.

Hele dikke auto zo.
-
- Auto: BMW M3
@TheKoomanizer: Helaas ben ik de werkbus zometeen kwijt.
Daarom ben ik nu op zoek naar 1 met kenteken.
Want om voor die paar keer zelf een bus te kopen, is ook redelijk kostbaar.
@Martijn: 330 Heb ik vorig jaar op een M3 ingeruild bij Koopman.
Daarom ben ik nu op zoek naar 1 met kenteken.
Want om voor die paar keer zelf een bus te kopen, is ook redelijk kostbaar.
@Martijn: 330 Heb ik vorig jaar op een M3 ingeruild bij Koopman.
- Erik dB
Gaaf ding!
Ik heb ook een oud Koopman M3 die redelijk in elkaar gebeund bleek…Inmiddels een nieuw blok erin, motorsteunen, remklauwen, sub-frame en nog een lijstje met dingen die niet op de planning stonden…..Dure les geweest, de auto in deze advertentie was denk ik een beter idee geweest voor me
Ik heb ook een oud Koopman M3 die redelijk in elkaar gebeund bleek…Inmiddels een nieuw blok erin, motorsteunen, remklauwen, sub-frame en nog een lijstje met dingen die niet op de planning stonden…..Dure les geweest, de auto in deze advertentie was denk ik een beter idee geweest voor me
-
Thanks Eric!Erik dB schreef: 10 sep 2025, 19:08 Gaaf ding!
Ik heb ook een oud Koopman M3 die redelijk in elkaar gebeund bleek…Inmiddels een nieuw blok erin, motorsteunen, remklauwen, sub-frame en nog een lijstje met dingen die niet op de planning stonden…..Dure les geweest, de auto in deze advertentie was denk ik een beter idee geweest voor me![]()
En ja jammer, af en toe heb je pech als je veel autos koopt en gebruikt, blijft jammer natuurlijk. Maar ja op het algemeen ben ik met je eens dat goedkoop = duurkoop.