BMW i4 (M50)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2025, 10:59

veejay schreef: 08 sep 2025, 10:55 Vanuit lease van de baas begrijp ik het wel dat je geen keus hebt, maar als je zelf mag bepalen kan een benzine auto ook wat electrisch kan zonder dat gedoe met laden denk ik. Hybride snap ik wel en wil er eentje als tweede auto maar helemaal electrisch zie ik het nut niet. Ik zal eens berekenen hoeveel het echt scheelt, misschien mis ik iets.

Bijvoorbeeld i4 vs 440i

19kwh per 100km > 5,70eur stroom
8l per 100km > 15eur benzine

Dus vooral als je flink wat rijdt gaat het verschil oplopen. 30k km per jaar is 3.000eur per jaar aan brandstof verschil. HSB en verzekering zal gelijk zijn en onderhoud waarschijnlijk ook goedkoper met EV maar dat moet zich nog een beetje bewijzen in de toekomst.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Tristan » 08 sep 2025, 11:01

En afschrijving I4 vs M440i?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43504
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Arthur » 08 sep 2025, 11:02

Maar ice auto’s zijn ook comfortabel en ‘snel’. Veel van m’n collega’s rijden een (idd lease) XC40, de Tiguan van m’n overbuurman doet er niet voor onder met z’n 1.5tsi. Die EV heeft instant power en je zit een seconde sneller op 100 ofzo. Verder is die Tiguan een veel fijnere auto. Overigens vind ik beide niks :) En zouden die kosten veel verschillen?

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1721
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Rogerb » 08 sep 2025, 11:13

Leuke alle voors en tegens, mijn overweging voor de i4 zit m meer in de aanschafprijs. Vind het van de huidige line-up een van de mooiere, maar in benzinevariant zou ik minimaal 430i willen maar die zijn gewoon slag duurder. En na halfjaartje tesla en nu halfjaar in de R5 electric merk je toch dat voor de dagelijks kilometers me niet uitmaakt of die electrisch off benzine zijn en voor de “emotie” staat er inmiddels weer genoeg met benzine klaar :mrgreen:

Maar goed de vakantierit is ook stukje ontspanning vind ik altijd dus nog eens overpeinzen dan maar :hmmm:

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door ErikS » 08 sep 2025, 13:21

veejay schreef: 08 sep 2025, 09:09 Ik heb behoudens een keer een I4 proefrit nooit electrisch gereden. Maar als ik het zo allemaal lees zie ik totaal niet in wat het nut is, mits het echt allemaal zoveel goedkoper is dan een benzineauto, zou ik niet weten waarom mensen voor een elektrische auto kiezen.
Vele malen soepeler, nooit warmrijden, nooit meer krabben, koelen in de hitte.
Nooit meer tanken buiten de deur. (Met mij km's) En véle malen goedkoper.

Ik doe het nu op een 120€ aan stroom, ipv 500€ benzine.

En ja; dat geld allemaal alleen als je thuis een laadpaal hebt.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2050
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door veejay » 08 sep 2025, 14:44

Ik heb parkeren op eigen terrein, bij hoeveel km per jaar is ongeveer is het omslagpunt?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2025, 14:53

veejay schreef: 08 sep 2025, 14:44 Ik heb parkeren op eigen terrein, bij hoeveel km per jaar is ongeveer is het omslagpunt?
Lees mij eerste post bovenaan deze pagina.
Bij 0km ;) want vaste lasten zijn gelijk aan elkaar.

Afschrijving ook gelijk verwacht ik.
Mits je niet nieuw koopt :) maar bijv 2-3jr oud.

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door ErikS » 08 sep 2025, 15:51

Martijn_bmw schreef: 08 sep 2025, 14:53
veejay schreef: 08 sep 2025, 14:44 Ik heb parkeren op eigen terrein, bij hoeveel km per jaar is ongeveer is het omslagpunt?
Lees mij eerste post bovenaan deze pagina.
Bij 0km ;) want vaste lasten zijn gelijk aan elkaar.

Afschrijving ook gelijk verwacht ik.
Mits je niet nieuw koopt :) maar bijv 2-3jr oud.
Zo'n i5 40e van 1 jaar oud, voor 55K is toch een lachertje?
Dat is een waanzinnig fijne auto voor de prijs van een -tegenwoordig- fatsoenlijke golf.

Ik wil als daily niet anders meer. Nieuwprijs is natuurlijk bloeden, maar dat is, voor mij, zakelijk uiteraard niet zo'n probleem. :tooth:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2050
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door veejay » 08 sep 2025, 16:06

Ja maar op de zaak betaal je bijtelling bovenop de catalogusprijs. Ik zet mijn auto daarom niet op de zaak want ik heb hem al een keer met btw, bpm en alles betaald. Geldt ook voor die van mijn vrouw staat niet op haar zaak. Alleen tanken en onderhoud qua kosten. Geen km administratie want de auto's worden prive ook gebruikt.

Wel km vergoeding uiteraard aftrekken.

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Wimo » 08 sep 2025, 16:40

Ja dat is leuk met goedkopere autos.. als je prive 125k aftikt terwijl de zaak het ook kan is dat... minder verstandig...

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2050
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door veejay » 08 sep 2025, 18:34

Interessant, ik heb het even aan AI gevraagd:

Hier is de samenvatting in tabelvorm met de maandelijkse kosten van een auto van €125.000, 15.000 km per jaar, over 4 jaar, inclusief privégebruik en zakelijke kosten met 52% inkomstenbelasting en aftrekbare afschrijving:

Aspect Kosten op de zaak (per maand) Kosten privé (per maand)
Cataloguswaarde auto €125.000 €125.000
Bijtelling 22% Niet van toepassing
Inkomstenbelasting 52% Niet van toepassing
Afschrijving (5 jaar) Aftrekbaar Afschrijving privé

Vaste + variabele kosten Op de zaak (inclusief bijtelling netto) ongeveer €2.942 Privé ongeveer €2.833

De kosten op de zaak zijn inclusief bijtelling minus belastingvoordeel van afschrijving. Privé kosten zijn inclusief vaste lasten, variabele kosten en afschrijving, zonder bijtelling.


Als ik me goed herinner was mijn huidige auto zakelijk all risk 250 euro en prive betaal ik 80 euro per maand. Ik weet ook niet of je makkelijk een zakelijke auto een trap kan geven na 2 jaar omdat je iets mooiers heb gezien? Dan is het geen btw auto meer en minder interessant bij inruil toch?!

En als je dan zakelijk laten we zeggen een tweedekans M4 cabrio competition van 3 jaar oud op de zaak wil zetten voor 125K moet je over de cataloguswaarde van 190K bijtellen. Dus met inachtneming van wat er boven staat is prive kopen vrijwel hetzelfde en kan je doen en laten wat je wil. Toch?

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1721
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Rogerb » 08 sep 2025, 19:20

Blijft altijd BTW auto totdat deze naar een privé gaat dan word het marge.

CRZ
Berichten: 621
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door CRZ » 09 sep 2025, 08:57

Bjeffindividual schreef: 07 sep 2025, 22:33 Totdat je een verre reis maakt. Dan ga je tussen 80 en 10/15 procent rijden en krijg je op de autobahn dus 70% van 300km als range.

Ik ben afgelopen winter teruggereden vanuit Gerlos met een i4 edrive40. Nooit meer voor mij, elke 220km 40min wachten met drie koppen koffie en een lauwe schnitzel.
Dat is toch een keuze? Mijn enige ritje naar DL heen-en-terug laadde ik tot near 100% (scheelde 8 minuten of zo) en ik reed tot net 10%. Snelheid rond de 120, ging helemaal prima.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40530
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Knot » 09 sep 2025, 09:03

Ik weet niet of een full EV minder marge bruto/netto heeft maar de plug-in golf kan je volgens mij gewoon naar 0 rijden, netto 19.7 maar bruto 25,7 dus er zit altijd nog 5kw reserve in.

Bij de polestar 2 is het volgens mij bruto 78 en netto 75 dus stuk minder marge percentueel, die zal er misschien meer pijn van hebben als je m naar 0% rijdt.

Snelladen van 0 naar 80 heb je dan toch meer range als je die laatste 15% ook opmaakt, en bij 0 stoppen ze vaak niet meteen dus geen reden tot directe paniek bij veel auto's.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 09 sep 2025, 09:27

bij een phev kan je makkelijk tot 0 rijden voor het accu deel je hebt altijd de ice motor nog :)

EV wil je wel 10% aanhouden als ondergrens, je zal net aankomen bij een laadplein dat vol is / lader kapot oid dan heb je nog marge naar de volgende. Gelijk aan een ice auto die rij je ook niet tot 0km richting de volgende pomp :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten