BMW i4 (M50)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
CRZ
Berichten: 621
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door CRZ » 30 apr 2023, 09:34

Rnd schreef: 28 apr 2023, 20:23 Mooie spec hoor. Ik zie dat je ook een verwarmd stuurwiel hebt. Dat vond ik altijd zo'n onzin, maar nu ik zelf een BMW met verwarmd stuurwiel heb, kan ik het heel erg waarderen. Onder de 10 graden staat ie altijd bij mij aan. Nooit gedacht dat ik dat zo fijn zou vinden.
Tx! Sinds wij privé een Volvo XC-90 rijden (familie-auto) met een verwarmd stuurwiel, ben ik eigenlijk om gegaan. Waar ik in de Audi vaak de voorverwarming gebruik merk ik dat ik die in de Volvo niet gebruik omdat het stuur zo snel warm is. Was een klein bedrag, met een groot genoegen.
ErikS schreef: 29 apr 2023, 09:12 Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een echte rampenbak vind.
Hopen dat er nog nieuwe pareltjes komen voor 'gewoon' woon werkverkeer.


Het is heel duaal. Het ene moment vind ik de wagen helemaal top. Cruisend met 140 over de snelweg, de stilte, de luxe van luchtvering, de fijne stoelen. Het andere moment frustreert die me mateloos. De privay-melding bij het opstarten die ik al 2 jaar heb, de app die nog trager is dan lada met volle bepakking, lekkage waar blijbaar een terugroepactie voor bestond, na 3 jaar verloopt je audi connect (verlengbaar voor 215 euro per jaar ), 9 weken wachten voor onderhoud bij de dealer (A-Point)...
sitechris schreef: 29 apr 2023, 19:12 Mooi gespechte i4M50. Jammer genoeg nog niet in gereden. Ik zou hem wel eens willen matchen met de M340i. mocht je toevallig in het zuiden/oosten van het land wonen.
Helaas... Midden in de Randstad.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1722
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Rogerb » 06 sep 2025, 12:37

Zo even topicje afstoffen, nu de g31 weg is ben ik me aan het oriënteren over de opvolger. Aangezien we veel met de R5 rijden weet ik dat we qua daily makkelijk met EV uitkomen en een weekendje weg hier en daar. Dan zou de I4 en IX3 een optie zijn, het enige wat me tegenstaat is dat ik het liefst niet electrisch Spanje doe in de zomer, ben meer van drinken/wc stop en weer door dan steeds halfuur/uurtje te moeten wachten. Dus of een andere bolide regelen voor de vakantie of een keer uitproberen hoe het is. Hoe zijn de ervaringen met de I4 hier voor dagelijks qua range en wat er in de praktijk overblijft als je pak m beet 140+ naar Spanje zou doen? En sowieso wat zijn de ervaringen van degene die een van de twee al langer heeft gereden?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 06 sep 2025, 13:16

Het laden op snelwegen is echt geen issue meer, zijn er zat! Eerder kan het lastig zijn op plaats van bestemming in Spanje / Italië.

En ja hoe harder je rijdt hoe vaker je moet laden :tooth:
Met de EQE hielt ik zo’n 450km echte range over door D rijdend met een 140kmh. Zelf momenteel totaal geen last van door 2 kleine kinderen die eerder moeten stoppen dan de accu leeg is.

Maar heb je die niet en wil je doorrijden zonder stoppen dan kan het vaker laden misschien wel irriteren. Kwestie van keertje proberen, sommige blijven het irritant vinden andere ervaren dat het ook wel rust geeft om met een andere mindset naar de vakantiebestemming te rijden.

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door ErikS » 06 sep 2025, 16:23

Rogerb schreef: 06 sep 2025, 12:37 Zo even topicje afstoffen, nu de g31 weg is ben ik me aan het oriënteren over de opvolger. Aangezien we veel met de R5 rijden weet ik dat we qua daily makkelijk met EV uitkomen en een weekendje weg hier en daar. Dan zou de I4 en IX3 een optie zijn, het enige wat me tegenstaat is dat ik het liefst niet electrisch Spanje doe in de zomer, ben meer van drinken/wc stop en weer door dan steeds halfuur/uurtje te moeten wachten. Dus of een andere bolide regelen voor de vakantie of een keer uitproberen hoe het is. Hoe zijn de ervaringen met de I4 hier voor dagelijks qua range en wat er in de praktijk overblijft als je pak m beet 140+ naar Spanje zou doen? En sowieso wat zijn de ervaringen van degene die een van de twee al langer heeft gereden?
140 op een lange reis?
Niet doen. :tooth: :lol:

Maar ik had er 'n dakkoffer op, dat schiet niet echt op.
Maar dan sta je dus echt elke 200km te laden, van 10% t/m 70% ongeveer. (15 minuutjes en door)

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door ErikS » 06 sep 2025, 16:23

Martijn_bmw schreef: 06 sep 2025, 13:16
Met de EQE hielt ik zo’n 450km echte range over door D rijdend met een 140kmh.
Dat doet Mercedes dan wel aanmerkelijk beter dan BMW.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 06 sep 2025, 16:58

ErikS schreef: 06 sep 2025, 16:23
Martijn_bmw schreef: 06 sep 2025, 13:16
Met de EQE hielt ik zo’n 450km echte range over door D rijdend met een 140kmh.
Dat doet Mercedes dan wel aanmerkelijk beter dan BMW.
Ik had geen dakkoffer dat helpt wel fors denk ik :)

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Wimo » 06 sep 2025, 17:05

Rogerb schreef: 06 sep 2025, 12:37 Zo even topicje afstoffen, nu de g31 weg is ben ik me aan het oriënteren over de opvolger. Aangezien we veel met de R5 rijden weet ik dat we qua daily makkelijk met EV uitkomen en een weekendje weg hier en daar. Dan zou de I4 en IX3 een optie zijn, het enige wat me tegenstaat is dat ik het liefst niet electrisch Spanje doe in de zomer, ben meer van drinken/wc stop en weer door dan steeds halfuur/uurtje te moeten wachten. Dus of een andere bolide regelen voor de vakantie of een keer uitproberen hoe het is. Hoe zijn de ervaringen met de I4 hier voor dagelijks qua range en wat er in de praktijk overblijft als je pak m beet 140+ naar Spanje zou doen? En sowieso wat zijn de ervaringen van degene die een van de twee al langer heeft gereden?
M50? Want daar moet je niet aan beginnen als je haast hebt richting Spanje..

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1722
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Rogerb » 06 sep 2025, 17:18

Ja vind doorrijden wel lekker op vakantie, maar proef al dat ik gewoon voor 2 weken in het jaar wat anders moet hebben :-D vond overigens wel vrij druk bij de laadstations, sta je niet ook vaak in de rij om aan de beurt te komen in hoogseizoen?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40531
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Knot » 06 sep 2025, 17:24

Boven de 100 km/h is het echt niet meer efficiënt en ga je in range inleveren. Laders zijn er voldoende, maar voelt het fijn om de hoofdprijs te betalen per kilowatt?

Voor mij prima om thuis voor 28ct en op kantoor voor 10ct te laden maar ga echt niet die publieke laadpaal prijzen betalen, dan nog beter een benzine auto huren.

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door ErikS » 06 sep 2025, 17:49

Martijn_bmw schreef: 06 sep 2025, 16:58
ErikS schreef: 06 sep 2025, 16:23
Martijn_bmw schreef: 06 sep 2025, 13:16
Met de EQE hielt ik zo’n 450km echte range over door D rijdend met een 140kmh.
Dat doet Mercedes dan wel aanmerkelijk beter dan BMW.
Ik had geen dakkoffer dat helpt wel fors denk ik :)
Ik haal evengoed geen 400. :tooth: Ja, met uitmelken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 06 sep 2025, 18:20

ErikS schreef: 06 sep 2025, 17:49
Martijn_bmw schreef: 06 sep 2025, 16:58
ErikS schreef: 06 sep 2025, 16:23

Dat doet Mercedes dan wel aanmerkelijk beter dan BMW.
Ik had geen dakkoffer dat helpt wel fors denk ik :)
Ik haal evengoed geen 400. :tooth: Ja, met uitmelken.
Ah oké :tooth: EQE deed makkelijk 500km in NL met mix ritten. Q4 zit met zelfde gebruik op 400km (winter 375 zo’n beetje)

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Wimo » 06 sep 2025, 18:29

Rogerb schreef: 06 sep 2025, 17:18 Ja vind doorrijden wel lekker op vakantie, maar proef al dat ik gewoon voor 2 weken in het jaar wat anders moet hebben :-D vond overigens wel vrij druk bij de laadstations, sta je niet ook vaak in de rij om aan de beurt te komen in hoogseizoen?
Ik nooit want ik pak de Tesla op vakantie. De I4 zou ik nooit mee op vakantie nemen.. enorm onpractisch.

CRZ
Berichten: 621
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door CRZ » 07 sep 2025, 09:52

Ik rijd inmiddels ruim 2 jr in een i4M50, rijdt niet bijzonder veel (nu zo’n 37k gereden). Range met goed weer en normaal doorrijden (v-max) zorgt voor een range van ongeveer 450 km. Ga je richting 140-150 dan zakt de range richting de 320-340.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1722
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Rogerb » 07 sep 2025, 15:28

Dat is nuttige info!

Gebruikersavatar
Bjeffindividual
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Bjeffindividual » 07 sep 2025, 22:33

Totdat je een verre reis maakt. Dan ga je tussen 80 en 10/15 procent rijden en krijg je op de autobahn dus 70% van 300km als range.

Ik ben afgelopen winter teruggereden vanuit Gerlos met een i4 edrive40. Nooit meer voor mij, elke 220km 40min wachten met drie koppen koffie en een lauwe schnitzel.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1722
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Rogerb » 07 sep 2025, 22:37

Nog meer nuttige info :mrgreen: :roll:

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Wimo » 07 sep 2025, 22:49

De I4 is gewoon geen range monster... Leuke stadscruiser.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40531
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Knot » 07 sep 2025, 22:51

3 koffie en een lauwe schnitzel kost meer dan het verschil tussen electrisch rijden en 60 liter E10 lijkt me?

Grootste probleem is volgens mij dat men met een EV vaart wil trappen, en daar zijn ze niet voor gemaakt, gewoon 100 (of liever 90/95) op de cruise, daar is de efficentie van 15kwh/100km of minder.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2025, 06:10

Knot schreef: 07 sep 2025, 22:51 3 koffie en een lauwe schnitzel kost meer dan het verschil tussen electrisch rijden en 60 liter E10 lijkt me?
Kostentechnisch moet je ook niet naar die ene vakantie rit per jaar kijken. Die is ongeveer even duur als ice met hoge snellaad tarieven en als je de extra koffie / eten meetelt. Vakantie is sowieso geld weggooien, je hypotheek loopt door, je huurt in dezelfde tijd voor veel te veel geld een huisje, je eet drinkt en doet meer ter plaatsen en je kan beter je vakantie dagen laten uitbetalen ipv opnemen :tooth:

Die andere 350 dagen per jaar ben je veel goedkoper uit zeker met thuisladen en dan ben je op jaarbasis dus fors goedkoper uit. (Ja door de overheid gestuurd maar daar heb je nu eenmaal mee te maken met alle financiële afwegingen die je maakt in het leven :) )

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4948
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door sitechris » 08 sep 2025, 07:35

Als je toch voor een bmw ev gaat zou ik even wachten op nieuwe dreier. Als de ix3 al 800 km haalt dan gaat de i3 richting 900. Dat scheelt toch serieus.

Wat betreft de i4. Ik ben er ook geen fan van. Hele goede auto, maar mist emotie. Ik ben er afgelopen november mee naar Straatsburg gereden (in de 40). En nog even wat schwarzwald meegepakt. Meest irritante is dat je langzamer rijdt dan je zou willen. Want je bent toch weer aan het rekenen voor je volgende laadstop. En sukkel je dus met 120 over de Duitse Autobahn.

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Wimo » 08 sep 2025, 08:06

Een I4 is gewoon een zeldzaam fraaie ev om te zien. Het platform is uiteraard verre van ideaal voor een ev en je hebt veel van de nadelen van een ice platform. Daar staat tegenover dat je wel fatsoenlijke stoelen en afwerking krijgt en laten we eerlijk zijn.. dat is ook bij bmw zeldzaam tegenwoordig.

Wil je 450km fors doorrijden, zoek verder. Wil je een mooie coupe met redelijke range (pak de laatste 35) dan is de I4 een mooie optie.

Wil je 1000 km rijden met 150+ gemiddeld. Koop een diesel. Kun je het hele jaar uitkijken naar 2 stops minder tijdens je vakantie.
Laatst gewijzigd door Wimo op 08 sep 2025, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door ErikS » 08 sep 2025, 08:07

sitechris schreef: 08 sep 2025, 07:35 Als je toch voor een bmw ev gaat zou ik even wachten op nieuwe dreier. Als de ix3 al 800 km haalt dan gaat de i3 richting 900. Dat scheelt toch serieus.

Wat betreft de i4. Ik ben er ook geen fan van. Hele goede auto, maar mist emotie. Ik ben er afgelopen november mee naar Straatsburg gereden (in de 40). En nog even wat schwarzwald meegepakt. Meest irritante is dat je langzamer rijdt dan je zou willen. Want je bent toch weer aan het rekenen voor je volgende laadstop. En sukkel je dus met 120 over de Duitse Autobahn.
En de grootste bijkomstigheid;

Snelladen 400KWH, in 10 minuten 350km range erbij, omdat de 10-70% veel harder gaat.
Ik denk er serieus over na om de iX3 eens te gaan bekijken.
Maar ik ga niet alleen voor de vakantie een dikkere auto inruilen en diep bukken. :lol:
Want ik heb in 23.000km (hij was van de week 1 jaar oud) maar 1 keer buiten de deur hoeven laden. Vakantie eruit gelaten.
Ik vind de bijtelling wel érg veel schelen, voor een auto met maar 100pk minder, en véél meer range.

(ik heb al regelmatig aangegeven dan de i5 40 de betere is, prijs kwaliteit, dan de 60. Als je meer lange stukken rijd. Dan is de bijna 500pk van deze een nog grotere +)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2050
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door veejay » 08 sep 2025, 09:09

Ik heb behoudens een keer een I4 proefrit nooit electrisch gereden. Maar als ik het zo allemaal lees zie ik totaal niet in wat het nut is, mits het echt allemaal zoveel goedkoper is dan een benzineauto, zou ik niet weten waarom mensen voor een elektrische auto kiezen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2025, 10:29

veejay schreef: 08 sep 2025, 09:09 Ik heb behoudens een keer een I4 proefrit nooit electrisch gereden. Maar als ik het zo allemaal lees zie ik totaal niet in wat het nut is, mits het echt allemaal zoveel goedkoper is dan een benzineauto, zou ik niet weten waarom mensen voor een elektrische auto kiezen.
Zolang je niet snellaad zijn de kosten idd fors lager.
Daarnaast comfort en snel 350dgn per jaar met daily gebruik. Enkel die ene vakantie per jaar minder snel.

Dat kunnen allemaal goede argumenten zijn om EV te kiezen, daarnaast is het vaak geen keuze maar verplicht vanuit de leaseregeling.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2050
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW i4 (M50)

Bericht door veejay » 08 sep 2025, 10:55

Vanuit lease van de baas begrijp ik het wel dat je geen keus hebt, maar als je zelf mag bepalen kan een benzine auto ook wat electrisch kan zonder dat gedoe met laden denk ik. Hybride snap ik wel en wil er eentje als tweede auto maar helemaal electrisch zie ik het nut niet. Ik zal eens berekenen hoeveel het echt scheelt, misschien mis ik iets.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast